Κρήτη

ΒΟΑΚ: Η Κρήτη δε θέλει διόδια – «Φιτιλιές» από το Υπουργείο Υποδομών

Αντίθετοι οι τοπικοί φορείς, ελλείψει και εναλλακτικού οδικού άξονα για όσους δε θέλουν να πληρώνουν

Συζητήσεων, αντιδράσεων και αντιπαραθέσεων... συνέχεια με φόντο τη συζήτηση που άνοιξε για τα καλά πλέον στην Κρήτη, όπως και ο «χορός» των αντιδράσεων για τα ενδεχόμενα διόδια στον... ΒΟΑΚ!

Το αρχικό «φιτίλι» που... «άναψε» την όλη κουβέντα και τον χορό των αντιδράσεων διά στόματος του Ρεθεμνιώτη υφυπουργού Μεταφορών, Γιάννη Κεφαλογιάννη, ότι δεν είναι ταμπού τα διόδια, ήρθε να ενισχύσει χτες Τετάρτη ο υπουργός Υποδομών-Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, που ουσιαστικά σκιαγράφησε ως μονόδρομο τα διόδια για ένα καλό και ασφαλή αυτοκινητόδρομο.

«Αν θέλουμε να έχουμε καλούς και ασφαλείς δρόμους, πρέπει να πληρώνουμε διόδια, με μια προφανώς λελογισμένη τιμή, όπως γίνεται και στους ευρωπαϊκούς οδικούς άξονες. Αυτό ισχύει για όλους τους δρόμους της χώρας και για τον ΒΟΑΚ», τόνισε χαρακτηριστικά, μιλώντας στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ, ο υπουργός.

Η δεύτερη αυτή τοποθέτηση, αυτή τη φορά διά στόματος του Κώστα Καραμανλή, που αποτυπώνει αν μη τι άλλο έναν σαφή προσανατολισμό της ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών προς το σενάριο επιβολής διοδίων - σενάριο που έχει αφήσει ανοιχτό και υπό διερεύνηση και ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης - ήρθε να «φουντώσει» κι άλλο τη συζήτηση και τις αντιδράσεις εκ μέρους των τοπικών φορέων.

Θέση ενάντια στο ενδεχόμενο να υπάρξουν διόδια στον ΒΟΑΚ, έστω και με ελάχιστη χρέωση όπως είπε ο κ. Καραμανλής, παίρνουν πολλοί τοπικοί φορείς. Ο περιφερειάρχης Σταύρος Αρναουτάκης, η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου Μαίρη Λιονή και η πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΑΚ Ειρήνη Βρέντζου εκφράζουν την αντίθεσή τους, στεκόμενοι και στο γεγονός ότι δεν υπάρχει εναλλακτικός, παράλληλος οδικός άξονας ώστε να δίνεται η επιλογή μετακίνησης για όσους δεν μπορούν ή δε θέλουν να πληρώνουν διόδια...

Στο μέτωπο της πολιτικής αντιπαράθεσης που έχει ξεδιπλωθεί γύρω από το μεγάλο έργο ανακατασκευής του Βόρειου Οδικού Άξονα, μετά τα προχθεσινά δριμεία «πυρά» των τοπικών βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, θέση πήρε και ο Χρήστος Σπίρτζης. Ο πρώην υπουργός Υποδομών απάντησε σε σκληρή γλώσσα χτες στη νέα ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, κάνοντας χαρακτηριστικά λόγο για «γελοία επιχειρηματολογία» εκ μέρους της κυβέρνησης και για κρυφή ατζέντα της Ν.Δ...

Μιλώντας στο «Ράδιο Κρήτη», ο Χρήστος Σπίρτζης κατηγόρησε τη σημερινή ηγεσία του υπουργείου για πλήρη άγνοια επί των διαδικασιών, υποστηρίζοντας ότι ο ίδιος, ως υπουργός, από το 2015 προχώρησε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για να φέρει σε ωριμότητα το έργο, αλλά και για να διευθετήσει όσα ζητήματα έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί εδώ και χρόνια.

«Είναι να γελάει κανείς με την όλη επιχειρηματολογία της Νέας Δημοκρατίας και να λυπάται για τον σχεδιασμό της κυβέρνησης. Φέραμε το έργο σε μια πάρα πολύ μεγάλη ωριμότητα για να ξεκινήσουν οι διαγωνισμοί... Αν γίνει έργο με έναν διαγωνισμό, να με πάρετε να μου το πείτε... Εκτός κι αν η Νέα Δημοκρατία δε σχεδιάζει αυτοκινητόδρομο, αλλά σχεδιάζει μόνο κάποιες βελτιώσεις στο υφιστάμενο δίκτυο», σημείωσε καυστικά ο κ. Σπίρτζης, ο οποίος υποστήριξε ότι ο πραγματικός σχεδιασμός της Ν.Δ. για τον ΒΟΑΚ δεν αφορά σε ένα σύγχρονο αυτοκινητόδρομο, αλλά σε ένα δρόμο χωρίς διαχωριστική νησίδα και χωρίς γενικά προδιαγραφές αυτοκινητοδρόμου.

ΣΥΡΙΖΑ Χανίων

Σε σκληρό ύφος, ο ΣΥΡΙΖΑ Χανίων αναφέρει: «Εκφράζουμε την απορία μας για την τοποθέτηση του (Κρητικού) υφυπουργού Μεταφορών της Ν.Δ., ότι το θέμα των διοδίων στον μελλοντικό ΒΟΑΚ δεν πρέπει να είναι ταμπού, αλλά να το προσεγγίσουμε “με διαφορετικό πνεύμα”. Είναι, άραγε, η δήλωση αυτή ένα ακόμα δείγμα της άγνοιας και της προχειρότητας και με την οποία το σύνολο των στελεχών της συντηρητικής παράταξης, μηδέ του αρχηγού της εξαιρουμένου, προσεγγίζει το θέμα της κατασκευής ενός σύγχρονου και ασφαλούς αυτοκινητόδρομου στο νησί;

Ή μήπως προλειαίνει το έδαφος; Την πρώτη εκδοχή δεν μπορούμε να την αποκλείσουμε! Η δεύτερη θα θέλαμε ειλικρινά να μην ισχύει, διότι μόνο νέες περιπέτειες και καθυστερήσεις μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα», σημειώνει ο ΣΥΡΙΖΑ Χανίων.

«Όχι» από θεσμικούς φορείς

Κάθε άλλο παρά με καλό μάτι είδαν τις δηλώσεις-προαναγγελίες περί διοδίων στην Περιφέρεια Κρήτης, που δεν κρύβουν επίσης τον προβληματισμό τους για τα λεγόμενα της κυβέρνησης περί ολικής επανεξέτασης του έργου από μηδενική βάση.

«Μπορεί κάλλιστα να γίνει το έργο του ΒΟΑΚ χωρίς διόδια. Δεν τίθεται θέμα διοδίων, πέραν όλων των άλλων, και για τον λόγο ότι δεν υπάρχει άλλος παράλληλος δρόμος που να συνδέει το ένα άκρο της Κρήτης με το άλλο ώστε να υπάρχει η αναγκαία εναλλακτική οδική σύνδεση, όπως πρέπει να υπάρχει στην περίπτωση επιβολής διοδίων. Έχω επανειλημμένως τονίσει και στον πρωθυπουργό, στον κ. Μητσοτάκη, και προς τα στελέχη της κυβέρνησης να προχωρήσουν, αφού θέλουν και το κρίνουν σκόπιμο, σε νέα αρχιτεκτονική για το έργο, αλλά να κρατήσουν τα θετικά στοιχεία του υπάρχοντος σχεδιασμού. Αν πάμε σε επανασχεδιασμό από την αρχή, δεν υπάρχει περίπτωση να δούμε το έργο να ξεκινά πριν το 2023 με 2024», τόνισε ο περιφερειάρχης Σταύρος Αρναουτάκης.

«Δε χρειάζονται διόδια. Δε θέλουμε διόδια. Διότι, πέρα από τα άλλα, δεν υπάρχει και εναλλακτική οδική επιλογή. Δεν υπάρχει δεύτερος παράλληλος δρόμος, για να μπορούν να τον χρησιμοποιούν όσοι δεν μπορούν οικονομικά ή δε θέλουν να πληρώνουν διόδια», τόνισε η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου Μαίρη Λιονή.

Κατηγορηματικό «όχι» και από το Παράρτημα Ανατολικής Κρήτης του Τεχνικού Επιμελητηρίου στο σενάριο των διοδίων, διά στόματος της προέδρου της Διοικούσας Επιτροπής του ΤΕΕ/ΤΑΚ Ειρήνης Βρέντζου.

«Προφανώς και δεν είμαστε σύμφωνοι, προφανώς και δεν μπορούμε να συναινέσουμε σε διόδια. Ο ΒΟΑΚ είναι ο μοναδικός οδικός άξονας κατά μήκος της Κρήτης. Δε γίνεται λοιπόν να υποχρεωθούν οι Κρητικοί να πληρώνουν διόδια για να πηγαίνουν από το ένα μέρος στο άλλο χωρίς να έχουν άλλη επιλογή μετακίνησης», τόνισε η κ. Βρέντζου.

Ενάντια στην εμπλοκή ιδιωτών και στα διόδια εμφανίστηκε ο βουλευτής Ηρακλείου του ΜέΡΑ25 Γιώργος Λογιάδης, που τόνισε στην εφημερίδα «Νέα Κρήτη» ότι «η θέση του ΜέΡΑ25 και η δική μου προσωπική θέση είναι ξεκάθαρη. Τέτοια έργα όπως ο ΒΟΑΚ θα πρέπει να υλοποιούνται ως συγχρηματοδοτούμενα έργα από το Ελληνικό Δημόσιο και την Ε.Ε. Δεν μπορούμε να καταλάβουμε για ποιον λόγο, και με ποιο σκεπτικό, υπεισέρχεται στη συζήτηση ο ιδιωτικός παράγοντας, και το ενδεχόμενο διοδίων. Είναι έργα που ενισχύουν τον παραγόμενο πλούτο και πρέπει να χρηματοδοτούνται από το κράτος...».

Σχόλια