Κρήτη

ΒΟΑΚ, αεροδρόμιο Καστελίου, τουρισμός: Αναπτυξιακός πυλώνας η Κρήτη

Επενδύσεις 7 δις ευρώ στο νησί – Η ενεργειακή διασύνδεση είναι ένα από τα «κλειδιά» της ανάπτυξης

Καθώς η Κρήτη βρίσκεται σε ένα αναπτυξιακό «σταυροδρόμι», μια σειρά από μεγάλες επενδύσεις που βρίσκονται στο στάδιο του σχεδιασμού ή της εκτέλεσης αποτελούν τα «κλειδιά» για την αναπτυξιακή πορεία του νησιού την επόμενη δεκαετία και όχι μόνο.

Πρόκειται αφενός για μακρόπνοα έργα δημόσιου χαρακτήρα, όπως είναι το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου, ο ΒΟΑΚ, αλλά και η υποθαλάσσια ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική, και αφετέρου για μια σειρά ιδιωτικών επενδύσεων- «μαμούθ» που αναμένονται με την παραχώρηση της πρώην αμερικανικής βάσης στις Γούρνες, του λιμανιού του Ηρακλείου, αλλά και των σχεδίων διεθνών επιχειρηματικών κολοσσών για τη δημιουργία πολυτελών ξενοδοχειακών συγκροτημάτων σε διάφορες περιοχές του νησιού.

Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά σε σχετικό δημοσίευμα του ιστότοπου capital, υπάρχει μια λίστα επενδύσεων - «μαμούθ» (που είτε βρίσκονται σε πρώιμο, είτε σε προχωρημένο αδειοδοτικά στάδιο) αξίας άνω των 7 δισεκατομμυρίων ευρώ!

Η δρομολόγηση όλων των εν λόγω επενδύσεων στους τομείς των υποδομών, της ενέργειας και - φυσικά - του τουρισμού ανοίγουν τον δρόμο στη μετατροπή της Κρήτης σε βασικότατο αναπτυξιακό πυλώνα ολόκληρης της ελληνικής οικονομίας. Εξάλλου, δεν είναι τυχαίο το ότι το τουριστικό προϊόν της Κρήτης συνιστά κομβικό «πυλώνα» της τοπικής οικονομίας, με συμμετοχή σε ποσοστό άνω του 47% στο συνολικό ΑΕΠ.

Αλλά ας εστιάσουμε στα εν λόγω έργα που δρομολογούνται ή έχουν ήδη δρομολογηθεί σε επίπεδο Κρήτης. Πρώτο και κύριο στη σχετική λίστα «φιγουράρει» το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου, όπου έχουν ήδη ξεκινήσει οι προετοιμασίες για την έναρξη του έργου. Πρόκειται για την κατάρτιση των σχετικών μελετών, αλλά και την πραγματοποίηση δοκιμαστικών τομών για τον εντοπισμό αρχαιολογικών ευρημάτων.

Οι πρόδρομες εργασίες μαζί με τις απαλλοτριώσεις και τη λήψη της έγκρισης από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Comp) αναμένεται να ολοκληρωθούν, σύμφωνα με το capital.gr, μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2020. Η κατασκευή του αεροδρομίου αναμένεται, πάντως, να ξεκινήσει μέχρι το καλοκαίρι του 2020. Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο Φεβρουάριο υπεγράφη η σύμβαση του έργου με προϋπολογισμό 480 εκατ. ευρώ, που αντιστοιχεί σε συνολική επένδυση 1,5 δισ. ευρώ.

Στη λίστα με τα μακρόπνοα έργα της Κρήτης βρίσκεται και η κατασκευή του νέου ΒΟΑΚ. Υπενθυμίζεται σ’ αυτό το σημείο ότι, μετά την ανάληψη καθηκόντων από τη νέα κυβέρνηση, το έργο αναμένεται να σχεδιαστεί σε νέα βάση από αυτή που σχεδιάστηκε από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛ. Αυτό έχει υποστηρίξει ο υπουργός Υποδομών, αφού το έργο δεν μπορεί να ξεκινήσει πριν δρομολογηθεί η υλοποίηση των απαιτούμενων μελετών, αλλά και η περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου.

Βασικό ρόλο στην αναπτυξιακή «εκτόξευση» της Κρήτης αποτελεί αναμφίβολα η υποθαλάσσια ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής, με προϋπολογισμό άνω των 900 εκατομμυρίων ευρώ. Τον περασμένο Μάιο, ο ΑΔΜΗΕ έδωσε το «πράσινο φως» για την προκήρυξη του διαγωνισμού του έργου. Ας σημειωθεί ότι η διασύνδεση αναμένεται να ηλεκτριστεί, σύμφωνα με εκτιμήσεις, το φθινόπωρο του 2022.Επισημαίνεται ότι προβλέπεται διπλή γραμμή μεταφοράς συνεχούς ρεύματος, με μήκος περίπου 328 χιλιόμετρα και συνολική ονομαστική ισχύ 1.000 ΜW από την Κορακιά Ηρακλείου μέχρι τα Μέγαρα Αττικής.

Σ’ αυτό το σημείο, υπογραμμίζεται ότι αναμένεται να παραχωρηθούν σε ιδιώτες επενδυτές η πρώην αμερικανική βάση των Γουρνών και το λιμάνι του Ηρακλείου. Αναφορικά με την πρώην βάση, οι χρήσεις που προβλέπονται είναι «Θεματικά πάρκα - εμπορικά κέντρα – αναψυχή».

Σύμφωνα με το σχετικό δημοσίευμα του capital, εκτός από τα έργα δημόσιου χαρακτήρα, δρομολογούνται και επενδύσεις – «μαμούθ» από εταιρείες κολοσσούς του τουρισμού. Μεταξύ αυτών, περιλαμβάνεται η κατασκευή σύνθετου τουριστικού συγκροτήματος από την εταιρεία Mirum Hellas, που ανήκει στον Ρώσο Μπορίσοφ. Το έργο έχει προϋπολογισμό της τάξης των 600 εκατομμυρίων ευρώ. Πρόκειται για έξι αυτοτελείς ενότητες στις θέσεις Τσιφλίκι, Ελληνικά, Κούνδουρος, Ακρωτήρι, Μικρό Βαθύ και Βαθύ, στο Λασίθι. Σημαντική επένδυση βρίσκεται σε εξέλιξη και στην περιοχή της Ιεράπετρας για τη δημιουργία πεντάστερου resort, το οποίο αναμένεται να ολοκληρωθεί μετά το 2020.

Σύμφωνα με το δημοσίευμα του capital, σε φάση υλοποίησης εισέρχεται και η επένδυση της «Ικτίνος Ελλάς Α.Ε.» στη Σητεία, ύψους 300 εκατομμυρίων ευρώ. Πρόκειται για το “Sitia Bay Resort”, σε έκταση συνολικά 2.700 στρεμμάτων. Στο Λασίθι, εξάλλου, αναμένεται να επενδύσει και η αμερικανική ξενοδοχειακή αλυσίδα Wyndham, η οποία το καλοκαίρι του 2018 προχώρησε στην εξαγορά του ξενοδοχείου “Grand Crete Mirabello” στον Άγιο Νικόλαο.

Για το 2020 προγραμματίζεται το άνοιγμα πεντάστερου ξενοδοχείου στο Κολυμπάρι Χανίων, ενώ κανονικά προχωρά και το νέο έργο ύψους 150 εκατ. ευρώ για το “Cape Tholos Luxury Resort” της Maris Hotels S.A. Σ’ αυτό το σημείο, επισημαίνεται ότι η κυπριακή Emerald Developments σχεδιάζει τη δημιουργία σύνθετου τουριστικού συγκροτήματος στην Τριόπετρα Ρεθύμνου, έργο για το οποίο, πρόσφατα, το υπουργείο Περιβάλλοντος χορήγησε την έγκριση καταλληλότητας έκτασης 1,2 χιλιάδων στρεμμάτων.

Επιστολή στον υπουργό: Το ΕΒΕΑ για τα μεγάλα έργα της Κρήτης

Στο μεταξύ, η σπουδαιότητα και οι ανεξάντλητες δυνατότητες της Κρήτης για την ελληνική οικονομία επισημαίνονται και στο υπόμνημα που κατέθεσε μόλις την περασμένη Παρασκευή στον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κ. Καραμανλή, ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών, Κωνσταντίνος Μίχαλος.

Για του λόγου το αληθές, μεταξύ των συνολικά 20 υποδομών και μεγάλων έργων που περιλαμβάνονται στο επίμαχο υπόμνημα, περίοπτη θέση κατέχουν τόσο ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, όσο και το αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου. Πρόκειται, όπως αναφέρεται σε σχετικό δημοσίευμα της εφημερίδας «Ναυτεμπορική», για ισορροπημένο δημόσιο και ιδιωτικό πρόγραμμα επενδύσεων στους κλάδους των υποδομών και των μεταφορών.

Εκτός από τον ΒΟΑΚ και το αεροδρόμιο Καστελίου, στο υπόμνημα περιλαμβάνονται η διασύνδεση Πάτρας-Πύργου και Ακτίου-Αμβρακίας, η επέκταση της Αττικής Οδού, ο εκ νέου σχεδιασμός της αντιπλημμυρικής προστασίας της χώρας ενόψει και των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής, η διπλή ανάπλαση σε Βοτανικό και λεωφόρο Αλεξάνδρας, καθώς και η δημιουργία ολοκληρωμένου σχεδίου για τη λεγόμενη «Αθηναϊκή Ριβιέρα».

Σχόλια