Κρήτη

ΒΟΑΚ: «Τρέχουν» οι διαδικασίες για τη νέα χάραξη, αλλά... με το παλιό πλάνο

Βγήκαν κονδύλια για γεωτεχνικές έρευνες επί της νέας χάραξης του ΒΟΑΚ

Μπορεί η νέα κυβέρνηση να μην έχει ανοίξει ακόμα τα “χαρτιά” της για το τι μέλλει γενέσθαι γύρω από τον νέο ΒΟΑΚ, μπορεί να είμαστε εν αναμονή... αποφάσεων για το αν θα πάμε σε πλήρη αλλαγή πλάνου και νέο διαγωνισμό από την αρχή ή σε τροποποιήσεις του υφιστάμενου σχεδιασμού, όμως την ίδια ώρα συνεχίζουν να “τρέχουν” κανονικά οι διαδικασίες με βάση τα όσα είχε δρομολογήσει η προηγούμενη κυβέρνηση για το μεγάλο αναπτυξιακό έργο της Κρήτης.

Για του λόγου το αληθές, από το υπουργείο Υποδομών-Μεταφορών εκδόθηκαν νέες υπουργικές αποφάσεις που αφορούν στη διάθεση πιστώσεων για την ανάθεση γεωτεχνικών ερευνών και δοκιμαστικών εργασιών. Τα κονδύλια που εγκρίθηκαν και διατίθενται από το υπουργείο είναι ύψους μερικών εκατομμυρίων ευρώ (τις προάλλες δημοσιεύτηκαν στη “Διαύγεια” υπουργικές αποφάσεις για κονδύλια 1,3 εκατ. ευρώ για γεωτεχνικές έρευνες στο τμήμα Σούδας-Εξάντη και άλλα 503.000 ευρώ για γεωτεχνικές έρευνες στο τμήμα Χερσονήσου-Νεάπολης).

Οι γεωτεχνικές έρευνες θα γίνουν επί της προτιμητέας χάραξης του νέου ΒΟΑΚ. Προτιμητέας χάραξης που είχε παρουσιάσει προ μηνών ο τότε υπουργός Χρήστος Σπίρτζης και ουσιαστικά ακολουθεί σε μεγάλο ποσοστό την υπάρχουσα χάραξη του Βόρειου Οδικού Άξονα, δίχως μεγάλες μετατοπίσεις προς τα νότια και την ενδοχώρα του νησιού.

Συνεπώς είναι προφανές ότι τη χρονική αυτή στιγμή δεν έχει αλλάξει κάτι. Συνεχίζονται κανονικά οι διαδικασίες όπως είχαν δρομολογηθεί, και μένει να δούμε προσεχώς αν θα αλλάξει ρότα η κυβέρνηση ως προς τη φόρμουλα υλοποίησης του έργου ανακατασκευής του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης.

Η απόφαση

«Το έργο του ΒΟΑΚ στο τμήμα Χανίων-Αγίου Νικολάου κρίνεται ως απόλυτης προτεραιότητας και ιεράρχησης από πλευράς οδικής ασφάλειας, κυκλοφοριακών χαρακτηριστικών και σπουδαιότητας στη στρατηγική μεταφορών της Κρήτης, σε συνδυασμό και με τις λοιπές σχεδιαζόμενες υποδομές μεταφορών (νέο αεροδρόμιο Καστελίου και αναβάθμιση αεροδρομίου Χανίων). Για την εύρυθμη διεξαγωγή και τελεσφόρηση των διαγωνιστικών διαδικασιών, κρίνεται απολύτως απαραίτητη η σύναψη σύμβασης εκτέλεσης γεωτεχνικών ερευνών υπαίθρων και εργαστηριακών δοκιμών, προκειμένου να υποβοηθηθεί η αρμόδια υπηρεσία στη διενέργεια δημόσιων διεθνών διαγωνισμών ανάθεσης συμβάσεων για το έργο του ΒΟΑΚ», αναφέρεται στη μία Υπουργική Απόφαση και επισημαίνεται: «Αποφασίζουμε:

- Εγκρίνουμε τη δέσμευση ποσού 1.239.948,34 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 24%) και διάθεσης ισόποσης πίστωσης, σε βάρος του Ενάριθμου Έργου 2017ΣΕ07100013 της ΣΑΕ-071 για την ανάθεση σύμβασης εκτέλεσης γεωτεχνικών ερευνών υπαίθριων και εργαστηριακών δοκιμών στο τμήμα Σούδας-Εξάντη (Χ.Θ. 8+000 έως Χ.Θ. 87+300, περίπου, της προτιμητέας χάραξης) του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ).

- Εγκρίνουμε τη διενέργεια ανοικτού ηλεκτρονικού μειοδοτικού διαγωνισμού, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 27 του Ν. 4412/2016.

- Εγκρίνουμε τα τεύχη Διακήρυξης, Τεχνικών Δεδομένων, Συγγραφής Υποχρεώσεων και Προεκτιμώμενων Αμοιβών».

Η 2η απόφαση

Στην έτερη απόφαση χρηματοδότησης γεωτεχνικών έρευνών για τον νέο ΒΟΑΚ, στο τμήμα Χερσονήσου-Νεάπολης, αναφέρεται:

«1. Εγκρίνουμε τη δέσμευση ποσού 503.874,11 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 24%) και διάθεσης ισόποσης πίστωσης, σε βάρος του Ενάριθμου Έργου 2017ΣΕ07100013 της ΣΑΕ-071 για την ανάθεση σύμβασης εκτέλεσης γεωτεχνικών ερευνών υπαίθριων και εργαστηριακών δοκιμών στο τμήμα Χερσονήσου-Νεάπολης (Χ.Θ. 154+672 έως Χ.Θ. 177+092, περίπου, της προτιμητέας χάραξης) του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ).

  1. Εγκρίνουμε τη διενέργεια ανοικτού ηλεκτρονικού μειοδοτικού διαγωνισμού, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 27 του Ν. 4412/2016».

Αλλαγή σχεδιασμού στις σκέψεις του νέου υπουργού

Ως γνωστόν, στο μέτωπο του έργου ανακατασκευής του ΒΟΑΚ, αυτή τη στιγμή έχουμε σε εξέλιξη δύο παράλληλους διαγωνισμούς (διαγωνισμό παραχώρησης 1,2 δισ. ευρώ για το τμήμα Χανίων-Χερσονήσου και διαγωνισμό ΣΔΙΤ, ύψους 250 εκατ. ευρώ, για το τμήμα Χερσονήσου-Νεάπολης Λασιθίου), ενώ ετοιμαζόταν και ένας τρίτος διαγωνισμός (με απλή, ωστόσο, δημοπράτηση αμιγώς δημόσιου έργου) για το κομμάτι Νεάπολης-Αγίου Νικολάου.

Από πλευράς νέας κυβέρνησης, αν πάρουμε ως βάση το επίσημο πρόγραμμα για τα έργα υποδομών της Ν.Δ., αλλά και τις δηλώσεις των στελεχών της, έχει εκφραστεί πλήρης διαφωνία με το πλάνο που ακολούθησε η προηγούμενη κυβέρνηση.

Στη Ν.Δ. είναι αντίθετοι με το “σπάσιμο” του έργου σε τρία διαφορετικά κομμάτια και τρεις διαφορετικούς διαγωνισμούς. Το “γαλάζιο” πρόγραμμα υποδομών οριοθετεί ως πλάνο για τον νέο ΒΟΑΚ ένα ενιαίο έργο (από το δυτικό άκρο των Χανίων μέχρι τον Άγιο Νικόλαο), με νέα, ενιαία δημοπράτηση στη βάση διαγωνισμού παραχώρησης για όλο το μήκος του δρόμου.

Το έχει οριοθετήσει με σαφήνεια και ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Το έχει ξεκαθαρίσει ουκ ολίγες φορές με δηλώσεις του και ο Κώστας Καραμανλής.

Κατά τις προγραμματικές δηλώσεις του στη Βουλή, ο νέος υπουργός Υποδομών-Μεταφορών Κώστας Καραμανλής είχε αφήσει να εννοηθεί ότι θα αλλάξει ο σχεδιασμός υλοποίησης του έργου. Ο ίδιος μίλησε χαρακτηριστικά για μια «αλλόκοτη αρχιτεκτονική» σε ό,τι αφορά τον σχεδιασμό της προηγούμενης κυβέρνησης, η οποία στερούταν στοιχειωδών μελετών και απαιτούμενων εγκρίσεων. Είπε, δε, σε καυστικό ύφος πως δε δημοπρατήθηκε έργο, αλλά μια ιδέα στο χαρτί με κάποια σκίτσα!

Σχόλια