Τα 6 μέτρα της Κυβέρνησης για τα τροχαία στην Κρήτη

Κρήτη
Τα 6 μέτρα της Κυβέρνησης για τα τροχαία στην Κρήτη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το Ειδικό Σχέδιο του Κυριάκου Μητσοτάκη για την πρόληψη των τροχαίων ατυχημάτων στην Κρήτη

«Συντοπίτες μου ξυπνήστε», έγραφε χαρακτηριστικά το 2017 ο Κυριάκος Μητσοτάκης με φόντο τον μεγάλο αριθμό τροχαίων ατυχημάτων και δυστυχημάτων στο νησί και βλέποντας, από τη θέση του πρωθυπουργού πλέον, πως το φαινόμενο, αντί να περιορίζεται, γνωρίζει έξαρση, ο ίδιος αποφάσισε να αναλάβει δράση.

Με παρέμβαση του πρωθυπουργού, τέθηκε ήδη σε εφαρμογή από την τοπική ΕΛ.ΑΣ. ειδικό σχέδιο δράσης για την ανάσχεση της μάστιγας των τροχαίων ατυχημάτων. Ο ειδικός επιχειρησιακός σχεδιασμός, που στοχεύει στο να χτυπήσει το κακό “στη ρίζα του” και έχει ως βασικούς “πυλώνες” την αύξηση της αστυνόμευσης ιδίως τα σαββατοκύριακα, την ενίσχυση της Κρήτης με 50 τροχονόμους, αλλά και μια επικοινωνιακή επίθεση ευαισθητοποίησης του κόσμου, βρέθηκε χθες στο “μικροσκόπιο” της συνάντησης που είχαν ο πρωθυπουργός και ο υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη Λευτέρη Οικονόμου.

Μια προσωπική παρέμβαση και πρωτοβουλία του Κυριάκου Μητσοτάκη που, αν μη τι άλλο, καταδεικνύει το ότι για να φτάσουμε στο σημείο ο ίδιος ο πρωθυπουργός να παίρνει στις πλάτες του την υπόθεση, αυτό σημαίνει ότι ο “κόμπος” για τις ανθρωποθυσίες στην κρητική άσφαλτο, είτε πρόκειται για το επαρχιακό οδικό δίκτυο, είτε για τον αιματοβαμμένο ΒΟΑΚ, είτε για δημοτικούς δρόμους, “έχει φτάσει πλέον στο χτένι”...

Το ότι “ο κόμπος έχει φτάσει στο χτένι” καταμαρτυρά, άλλωστε, η ατελείωτη φετινή λίστα με τους νεκρούς στην άσφαλτο... Τελευταία προσθήκη στη λίστα της θλίψης ο νεαρός 24χρονος αλλοδαπός, που είχε παρασυρθεί πεζός στην εθνική οδό, στο ύψος της γέφυρας Παπαναστασίου, και δυστυχώς χθες έχασε τη μάχη για να κρατηθεί στη ζωή.

Συνάντηση με Οικονόμου

Αναλυτικότερα, το πρόβλημα της σοβαρής αύξησης των τροχαίων ατυχημάτων στην Κρήτη, με αποτέλεσμα την αύξηση των θανάτων στην άσφαλτο κατά 47% σε σχέση με πέρυσι, συζητήθηκε στη χθεσινή συνάντηση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με τον υφυπουργό Προστασίας του Πολίτη Λευτέρη Οικονόμου, στο Μέγαρο Μαξίμου.

Τα στοιχεία για την Κρήτη, ειδικά για τον Βόρειο Οδικό Άξονα, είναι ιδιαιτέρως ανησυχητικά, αφού το 2018 είχαν χάσει τη ζωή τους 22 άνθρωποι σε τροχαία, ενώ το πρώτο 7μηνο του 2019 οι νεκροί από τροχαία έχουν ανέλθει σε 34. Ως αιτίες επισημάνθηκαν η χρήση αλκοόλ, η μη χρήση ζώνης-κράνους, η υπερβολική ταχύτητα και η παραβίαση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.

Στη συνάντηση συζητήθηκε η εφαρμογή του έκτακτου επιχειρησιακού σχεδίου που ήδη έχει ξεκινήσει η Τροχαία Κρήτης. Προχθές Δευτέρα βγήκαν στους δρόμους του νησιού 45 συνεργεία και σε 1.317 ελέγχους κατέγραψαν: 151 παραβάσεις για μη χρήση κράνους, 87 για μη χρήση ζώνης ασφαλείας, 9 για κατανάλωση αλκοόλ και 333 παραβάσεις διαφόρων ειδών.

Τα μέτρα της κυβέρνησης

Το έκτακτο σχέδιο προβλέπει:

  1. Μεγαλύτερη παρουσία της Αστυνομίας, ειδικά τα σαββατοκύριακα (Δευτέρες και σαββατοκύριακα σημειώνονται τα περισσότερα τροχαία).
  2. Επίδειξη μηδενικής ανοχής στην παραβατικότητα, δίχως χαριστικές ρυθμίσεις.
  3. Δρομολόγηση ενίσχυσης της αστυνομικής δύναμης Κρήτης με 50 άτομα που θα τεθούν στην υπηρεσία της Τροχαίας.
  4. Ειδικές διαλέξεις στα σχολεία για την οδική συμπεριφορά.
  5. Ενημερωτική καμπάνια στα τοπικά Μέσα.
  6. Σε συνεννόηση με το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα εξετάσει την τοποθέτηση ειδικών διαχωριστικών στα πιο επικίνδυνα σημεία του βόρειου οδικού δικτύου.

Η προσωπική αυτή πρωτοβουλία και παρέμβαση του πρωθυπουργού για τη μάστιγα των τροχαίων ατυχημάτων και δυστυχημάτων στην Κρήτη δεν ήρθε ξαφνικά.

Θυμίζουμε ότι προ διετίας, ως αρχηγός τότε της αξιωματικής αντιπολίτευσης και μη αντέχοντας άλλες μακάβριες ειδήσεις με χαμένες ανθρώπινες ψυχές στην κρητική άσφαλτο και ιδίως στον ΒΟΑΚ, ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε προεδρεύσει σε ειδική σύσκεψη στο Ηράκλειο, με τη συμμετοχή φορέων, για την οδική συμπεριφορά στην Κρήτη και τις υποδομές, με έμφαση στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης.

Χαρακτηριστικά, ανθρώπινα και συγκινητικά ήταν, άλλωστε, τα όσα έγραψε ο Κυριάκος Μητσοτάκης σε post του στις 20 Αυγούστου 2017 για τα τροχαία στην Κρήτη: «Είμαι πολύ θυμωμένος και θα το γράψω όπως το αισθάνομαι και δε με νοιάζει αν με παρεξηγήσουν οι συντοπίτες μου. Στην Κρήτη, πολλοί οδηγούν άθλια. Δεν ξέρω πού οφείλεται αυτό. Αν είναι μαγκιά, αφού έχεις κατεβάσει καμιά δεκαριά κούπες, να βγεις στον δρόμο και να οδηγείς σαν τρελός... Συντοπίτες μου, ξυπνήστε! Προσωπικά δεσμεύομαι ότι το θέμα των τροχαίων ατυχημάτων στην Κρήτη θα είναι πρώτη προτεραιότητα».

Σε εφαρμογή το Σχέδιο

Σε εφαρμογή έχει τεθεί από προχθές Δευτέρα το νέο ολοκληρωμένο πρόγραμμα αστυνόμευσης και οδικής ασφάλειας σε όλη την επικράτεια της Κρήτης. Πρόκειται για ειδικό σχέδιο δράσης που εκπονήθηκε το προηγούμενο διάστημα από την τοπική ΕΛ.ΑΣ., στο πλαίσιο σχετικών εντολών από το Αρχηγείο του Σώματος.

Όπως ανακοινώθηκε επίσημα μάλιστα από την Αστυνομία, κατά την πρώτη ημέρα εφαρμογής του νέου προγράμματος πραγματοποιήθηκαν περισσότεροι από 1.300 τροχονομικοί έλεγχοι σε διάφορα σημεία του οδικού δικτύου του νησιού.

Για το νέο σχέδιο είχε προηγηθεί διεξοδική ανάλυση των τροχαίων ατυχημάτων που έχουν σημειωθεί στην Κρήτη τα τελευταία δύο χρόνια, με τους αρμόδιους να αξιολογούν πλήθος ποσοτικών και ποιοτικών χαρακτηριστικών που σχετίζονται με τα τροχαία. Αξίζει να τονιστεί ότι η συνολική εποπτεία του νέου προγράμματος έχει ανατεθεί στον βοηθό του γενικού περιφερειακού αστυνομικού διευθυντή Κρήτης.

Στο νέο σχέδιο προβλέπονται συνεχείς εντατικοί τροχονομικοί έλεγχοι, ενώ, εκτός από τον καθαρά επιχειρησιακό προγραμματισμό, θα λάβουν χώρα μια σειρά επιπρόσθετων δράσεων που σχετίζονται με την ενημέρωση των μαθητικών κοινοτήτων, τα τοπικά ΜΜΕ και τη διανομή εντύπων σε οδηγούς κ.λπ.

Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση που εκδόθηκε χθες από την ΕΛ.ΑΣ., «το ολοκληρωμένο αυτό πρόγραμμα εφαρμόζεται με τη μορφή Ειδικού Σχεδίου Δράσης, το οποίο εκπονήθηκε από τη Γενική Περιφερειακή Διεύθυνση Κρήτης, στο πλαίσιο ειδικότερων εντολών και κατευθύνσεων του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας.

Στόχος του προγράμματος είναι η συνολική αναβάθμιση του επιπέδου της οδικής ασφάλειας στο νησί της Κρήτης, μέσω κυρίως της πρόληψης και αποτροπής και της μείωσης - στον μέγιστο δυνατό βαθμό - των τροχαίων ατυχημάτων».

Πώς όμως έλαβε χώρα τους προηγούμενους μήνες η “χαρτογράφηση” των τροχαίων δυστυχημάτων που σημειώθηκαν σε τοπικό επίπεδο από το 2017 μέχρι και τον περασμένο Ιούλιο; Όπως ανακοίνωσε η Αστυνομία, έγινε αξιολόγηση και αξιοποίηση ποσοτικών και ποιοτικών χαρακτηριστικών που σχετίζονται με τα τροχαία ατυχήματα στην Κρήτη.

Ειδικότερα, έγινε ανάλυση του είδους και των αιτιών των ατυχημάτων, ενώ διερευνήθηκαν οι ημέρες και οι ώρες που αυτά έλαβαν χώρα. Εξάλλου, εξετάστηκε το είδος των εμπλεκόμενων οχημάτων, το οδικό δίκτυο όπου σημειώθηκαν, καθώς και η τήρηση ή μη των προβλεπόμενων μέτρων ασφαλείας από τους οδηγούς. Εξάλλου, στο “μικροσκόπιο” μπήκε και η ιδιότητα και η ηλικία των θυμάτων.

Όπως αναφέρεται στη σχετική αστυνομική ανακοίνωση, τα δεδομένα που προέκυψαν από την εν λόγω ανάλυση είχαν ως αποτέλεσμα να αναδειχτούν πέντε βασικοί άξονες για την ΕΛ.ΑΣ.:

1) Η εμφανής αστυνόμευση.

2) Η προληπτική παρουσία και δράση της ΕΛ.ΑΣ.

3) Η διενέργεια αποτελεσματικών και ουσιαστικών τροχονομικών ελέγχων.

4) Η αναβαθμισμένη επιχειρησιακή ετοιμότητα και ανταπόκριση.

5) Η άσκηση τεχνικής αστυνόμευσης.

Βασικές επιδιώξεις

«Σημειώνεται ότι με το νέο ολοκληρωμένο πρόγραμμα τροχονομικής αστυνόμευσης επιδιώκεται:

* η συνεχής και έντονη παρουσία της Αστυνομίας, όχι μόνο στο βασικό και εθνικό αλλά και λοιπό οδικό δίκτυο, όπου παρατηρείται τέλεση τροχαίων ατυχημάτων,

* ο εβδομαδιαίος προγραμματισμός συνεργείων τροχονομικών ελέγχων, οι οποίοι θα εστιάζουν στις “επικίνδυνες” παραβάσεις, που συντείνουν στην τέλεση τροχαίων ατυχημάτων και λειτουργούν επιβαρυντικά στις συνέπειες αυτών (μέθη, χρήση κράνους/ζώνης, υπερβολική ταχύτητα, παραβάσεις που αφορούν σε βαρέα οχήματα κ.λπ.), σε επικίνδυνα σημεία του οδικού δικτύου,

* η πλήρης αξιοποίηση των Ομάδων Ελέγχου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων (ΟΕΠΤΑ),

* η πλήρης αξιοποίηση των διατιθέμενων τεχνικών μέσων,

* ο συνεχής έλεγχος του οδικού δικτύου για την καταγραφή και την έγκαιρη επισήμανση τόσο των βλαβών- φθορών- ατελειών του οδοστρώματος και των στοιχείων ασφάλειας των οδών, όσο και της ανάγκης εξοπλισμού-τροποποίηση της οριζόντιας και κάθετης σήμανσης, ενημερώνοντας παράλληλα τους αρμοδίους για τη συντήρησή τους φορείς», αναφέρεται χαρακτηριστικά στη σχετική αστυνομική ανακοίνωση που εκδόθηκε από την ΕΛ.ΑΣ.

Σ’ αυτό το σημείο αξίζει να επισημάνουμε ότι, με βάση τον κεντρικό σχεδιασμό, αλλά και τη φιλοσοφία του νέου προγράμματος αστυνόμευσης και οδικής ασφάλειας, έχουν καταρτιστεί επιμέρους σχέδια από τις τέσσερις Αστυνομικές Διευθύνσεις του νησιού. Τα επιμέρους αυτά σχέδια είναι απόλυτα προσαρμοσμένα στις τοπικές συνθήκες και ιδιαιτερότητες των 4 νομών της Κρήτης.

Εξάλλου, σε επιχειρησιακό επίπεδο η υλοποίηση του ολοκληρωμένου προγράμματος τροχονομικής αστυνόμευσης και οδικής ασφάλειας έχει ανατεθεί αρμοδίως στο Τμήμα Τροχαίας Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) και στα υφιστάμενα σε αυτό κλιμάκια και σταθμό, στα Τμήματα Τροχαίας Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου και Αγίου Νικολάου Λασιθίου, καθώς και στα είκοσι Αστυνομικά Τμήματα μικτής αρμοδιότητας της Κρήτης.

Υπογραμμίζεται ότι οι 4 Αστυνομικές Διευθύνσεις της Κρήτης και το Τμήμα Τροχαίας του ΒΟΑΚ θα εκδίδουν εβδομαδιαίο πρόγραμμα συνεργείων των τροχονομικών ελέγχων. Σ’ αυτό θα παρουσιάζονται ο τόπος και ο χρόνος όπου δραστηριοποιούνται τα συνεργεία των τροχονομικών ελέγχων.

Στο πλαίσιο αυτού του εβδομαδιαίου προγραμματισμού, θα βγαίνουν στους δρόμους και συνεργεία ελέγχου μέθης. Τα επίμαχα συνεργεία της Τροχαίας θα καταλαμβάνουν θέσεις σε διάφορα σημεία του οδικού δικτύου και στους κόμβους του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, στα σημεία εισόδου και εξόδου των αστικών κέντρων του νησιού.

Όπως έγινε γνωστό, τα συνεργεία ελέγχων μέθης θα ενεργοποιούνται εκτάκτως και κατά τη διάρκεια εορταστικών εκδηλώσεων, ενώ «για τη συγκρότησή τους θα ενημερώνονται οι διοργανωτές των εκδηλώσεων, προκειμένου στη συνέχεια να ενημερώνονται οι παρευρισκόμενοι σε αυτές».

Εξάλλου, εκτός από τον καθαρά επιχειρησιακό προγραμματισμό της ΕΛ.ΑΣ., προβλέπονται, ακόμη, πλήθος δράσεων για την υποστήριξη του νέου προγράμματος τροχονομικής ασφάλειας. Οι εν λόγω δράσεις είναι οι εξής:

- διανομή ενημερωτικών εντύπων προς τους οδηγούς-χρήστες του οδικού δικτύου, για την τήρηση του ΚΟΚ και τη λήψη των απαραίτητων μέτρων οδικής ασφάλειας,

- μέριμνα για την κατάρτιση, σε συνεννόηση με τις Διευθύνσεις Α’/θμιας και Β’/θμιας Εκπαίδευσης, προγράμματος επισκέψεων σε σχολεία των νομών για ενημέρωση και συζήτηση με τους μαθητές πάνω σε θέματα οδικής ασφάλειας και κυκλοφοριακής αγωγής,

- συμμετοχή σε λοιπές ενημερωτικές δράσεις για την πληροφόρηση και ευαισθητοποίηση των πολιτών (τηλεοπτικές - ραδιοφωνικές εκπομπές κ.λπ.),

- διοργάνωση εβδομαδιαίας έκθεσης Τροχαίας, για την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των πολιτών και

- συνεργασία με τον Σύνδεσμο Φαρμακοποιών Κρήτης και Δωδεκανήσου για την προμήθεια αλκοολόμετρων μίας χρήσης και τη διανομή τους σε οδηγούς-χρήστες του οδικού δικτύου.

«Για την αποτελεσματική υλοποίηση του σχεδίου θα αξιοποιηθεί το σύνολο του διατιθέμενου προσωπικού και μέσων, ενώ η συνολική εποπτεία του προγράμματος έχει ανατεθεί στον βοηθό του γενικού περιφερικού αστυνομικού διευθυντή Κρήτης», αναφέρεται, εν κατακλείδι, στην ανακοίνωση που εξέδωσε η Αστυνομία.

Τι έδειξαν οι πρώτοι έλεγχοι;

Σωρεία παραβάσεων σε ένα μόλις απόγευμα

Προχθές το απόγευμα, πραγματοποιήθηκαν οι πρώτοι έλεγχοι στο πλαίσιο του νέου προγράμματος οδικής ασφάλειας στην Κρήτη. Ειδικότερα, συγκροτήθηκαν συνολικά 45 συνεργεία ελέγχων σε όλο το νησί. Τα συνεργεία προέβησαν σε 1.317 ελέγχους, κατά τους οποίους βεβαιώθηκαν 571 παραβάσεις.

Συγκεκριμένα, 151 παραβάσεις είχαν να κάνουν με τη μη χρήση κράνους από δικυκλιστές, οι 87 για μη χρήση ζώνης ασφαλείας, ενώ 9 παραβάσεις σχετίζονταν με την κατανάλωση αλκοόλ.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News