Κρήτη

Περιμένουν... ακόμα τα πολύπαθα υδροπλάνα στην Κρήτη

Από το 2013 είμαστε σε αναμονή για κανονική ανάπτυξη του συγκεκριμένου μέσου μεταφοράς

Ελπίδες και προσδοκίες, ότι τα περίφημα υδροπλάνα, τα οποία περιμένουμε μάταια κάθε τουριστική σεζόν από το 2013 και μετά, θα “αναδυθούν” επιτέλους στους ουρανούς της Κρήτης και της υπόλοιπης χώρας το επόμενο καλοκαίρι, γεννούν η πρόσφατη κινητοποίηση της νέας κυβέρνησης και οι τελευταίες αναφορές τόσο του υπουργού Ανάπτυξης Άδωνι Γεωργιάδη, όσο και του υφυπουργού Μεταφορών Γιάννη Κεφαλογιάννη.


Όμως, για να μπορέσουν τα υδροπλάνα να κάνουν ξανά την εμφάνισή τους θα πρέπει να γίνουν μέσα στους επόμενους μήνες συγκεκριμένα βήματα και κινήσεις. Βήματα και κινήσεις που υποδεικνύουν προς τη μεριά της κυβέρνησης και των εμπλεκόμενων Αρχών, μέσα από έναν πλήρη οδικό χάρτη, οι παράγοντες της αγοράς και ειδικότερα οι δύο βασικές επενδύτριες εταιρείες.


Όπως έχουμε γράψει, οι συναρμόδιοι υπουργοί, μέσα από συναντήσεις, δηλώσεις και συνεντεύξεις τους το τελευταίο διάστημα, προανήγγειλαν την απλούστευση των αδειοδοτικών διαδικασιών για την κατασκευή και την εκμετάλλευση υδατοδρομίων και την επανεκκίνηση των πτήσεων με υδροπλάνα. Προ 15ετίας, θυμίζουμε, τα υδροπλάνα έκαναν ξανά την εμφάνισή τους στην Ελλάδα. Η επάνοδος τότε αποδείχτηκε “πυροτέχνημα”! Από το 2013 είμαστε σε αναμονή για κανονική ανάπτυξη του συγκεκριμένου μέσου μεταφοράς, με δίκτυο αδειοδοτημένων υδατοδρομίων, με δρομολόγια κ.λπ.


Βεβαίως, άλλο τα λόγια κι άλλο η πράξη! Το να δημιουργηθεί ένα πρώτο δίκτυο υδατοδρομίων και να δρομολογηθεί ένα πλαίσιο πτήσεων απαιτεί να δρομολογηθούν συγκεκριμένες κινήσεις. Και απαιτεί να γίνουν κάποιες τροποποιήσεις στο υφιστάμενο και νέο (αφού ψηφίστηκε το 2018) νομικό πλαίσιο.
Οι παράγοντες της αγοράς, μάλιστα, έχουν καταθέσει ένα συγκεκριμένο πλαίσιο παρατηρήσεων και αιτημάτων, ώστε να καταστούν εφικτές οι πτήσεις με υδροπλάνα πριν το ερχόμενο καλοκαίρι!

Τα αιτήματα

Σύμφωνα με το capital.gr, τα αιτήματα της αγοράς αφορούν:
- Την έκδοση συνολικά έξι ΚΥΑ (π.χ. για τον καθορισμό του τύπου του υδατοδρομίου και τον ορισμό των μελών της επιτροπής υδατοδρομίων) του Ν. 4568, που κατέθεσε στη Βουλή ο Χρήστος Σπίρτζης το 2018. Αξίζει να σημειωθεί ότι, παρότι η μη έκδοση των εν λόγω ΚΥΑ καθιστά, στην πράξη, ανενεργό τον Ν. 4568 και κατ’ επέκταση τα όποια επενδυτικά σχέδια, ο πρώην υπουργός Υποδομών τον περασμένο Απρίλιο έκανε λόγο για... εθνικό στρατηγικό σχέδιο των υδατοδρομίων.
- Τη μείωση του αριθμού των μελών της επιτροπής υδατοδρομίων που βάσει του Ν. 4568 θα πρέπει να είναι μέχρι 10. Εκτός όμως από το γεγονός ότι ο αριθμός των μελών αντίστοιχων επιτροπών στο εξωτερικό δεν υπερβαίνει τα τρία άτομα, είναι και δύσκολο να βρεθεί κοινή διαθέσιμη ημερομηνία για τη συνάντηση των 10 μελών της επιτροπής, όπως σημειώνουν παράγοντες της αγοράς. Για παράδειγμα, στο υδατοδρόμιο των Παξών απαιτήθηκαν πολλοί μήνες ωσότου τα μέλη της επιτροπής να συντονιστούν για να πραγματοποιήσουν τον απαιτούμενο έλεγχο, διαδικασία που θα πρέπει να ολοκληρωθεί σε 20 ημέρες από την έγκριση του τεχνικού φακέλου.


- Τη δυνατότητα χορήγησης άδειας ίδρυσης υδατοδρομίου σε παραχωρησιούχους λιμένων και μαρίνων. Κι αυτό επειδή ο νόμος Σπίρτζη προβλέπει τη χορήγηση άδειας μόνο σε δημόσιους φορείς, με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατόν τα δύο μεγαλύτερα - ιδιωτικοποιημένα - λιμάνια της χώρας, σε Πειραιά και Θεσσαλονίκη, να αποκτήσουν υδατοδρόμια.
- Την εναρμόνιση της νομοθεσίας για τα υδατοδρόμια με την αντίστοιχη για τα ελικοδρόμια, εφόσον ληφθούν υπόψη οι ιδιαιτερότητες της θάλασσας.
- Την εκπαίδευση του προσωπικού του υδατοδρομίου όχι μόνο από την ΥΠΑ, όπως προβλέπει το σχέδιο νόμου, αλλά και από πιστοποιημένους από την ΥΠΑ εκπαιδευτές του φορέα λειτουργίας του υδατοδρομίου. Κι αυτό προκειμένου η διαδικασία της εκπαίδευσης να λαμβάνει χώρα στους χώρους του υδατοδρομίου, αλλά και να μην επηρεάζεται από ενδεχόμενες απεργιακές κινητοποιήσεις στην ΥΠΑ.
- Τις παρεχόμενες υπηρεσίες ασφαλείας υδατοδρομίων.
Ακόμη, μεγάλο “αγκάθι” είναι η έλλειψη συντονισμού και η μεγάλη καθυστέρηση που χαρακτηρίζει τη λειτουργία των δημόσιων υπηρεσιών που έχουν αναλάβει τους ελέγχους των υδατοδρομίων, όπως και η μη τήρηση τού προβλεπόμενου από τον νόμο χρονοδιαγράμματος ως προς τη χορήγηση των απαιτούμενων εγκρίσεων. Γι’ αυτό παράγοντες της αγοράς ζητούν, εάν κάποια δημόσια υπηρεσία δεν ολοκληρώνει τον έλεγχο εντός του προβλεπόμενου από τον νόμο διαστήματος, ο τεχνικός φάκελος να προχωράει στο επόμενο βήμα της διαδικασίας.

Αδειοδοτημένα μόλις τρία υδατοδρόμια

Όπως επισημαίνεται από το 2013, οπότε υπήρξε η πρώτη σημαντική αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου, μέχρι σήμερα έχουν αδειοδοτηθεί μόλις τρία υδατοδρόμια, σε Κέρκυρα, Παξούς και Πάτρα, ενώ σε διαδικασία αδειοδότησης βρίσκονται πέντε υδατοδρόμια στο Ιόνιο (Κεφαλονιά, Λευκάδα, Ιθάκη, Ζάκυνθος και Μεγανήσι), για τα οποία τα Λιμενικά Ταμεία έχουν υπογράψει προγραμματικές συμβάσεις με την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων, όπου τεχνικός σύμβουλος είναι η εταιρεία “Ελληνικά Υδατοδρόμια”. Όπως και 20 υδατοδρόμια στο Νότιο Αιγαίο (Ρόδος δύο, Χάλκη, Σύμη, Τήλος, Κάρπαθος, Καστελόριζο, Αγαθονήσι, Νίσυρος, Αστυπάλαια, Κάσος, Μύκονος, Σαντορίνη, Κύθνος, Κέα, Άνδρος, Σίκινος, Σέριφος, Δονούσα και Ανάφη).
Εάν, αυτή τη φορά, οι διαδικασίες προχωρήσουν με γοργό ρυθμό, τότε θα μπορούσε να δημιουργηθεί, σε πρώτη φάση, ένα δίκτυο με ικανοποιητικό αριθμό υδατοδρομίων, καθιστώντας το φετινό καλοκαίρι το τελευταίο κατά το οποίο δεν πραγματοποιούνται μεταφορές με αμφίβια αεροσκάφη.

Σχόλια