Κρήτη

Διεργασίες για το «μεγάλο» καλώδιο της Κρήτης

Πιθανή η αλλαγή πλεύσης, με προπομπό εξελίξεων το ταξίδι Μητσοτάκη στην Κύπρο

Αλλαγή πλεύσης στο μέτωπο της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική, με προσωπική εμπλοκή του ίδιου του Κυριάκου Μητσοτάκη, είναι πιθανόν να δρομολογήσουν οι επόμενες ημέρες, σύμφωνα με κεντρικά δημοσιεύματα, αρχής γενομένης μάλιστα από το σημερινό ταξίδι του πρωθυπουργού στην Κύπρο.

Η ενδεχόμενη αλλαγή πλεύσης, που «ψιθυρίζεται» όλες αυτές τις μέρες, μετά τις εθνικές εκλογές και την αλλαγή κυβέρνησης, έχει ως επίκεντρο την είσοδο της κυπριακών συμφερόντων κοινοπραξίας του EuroAsia Interconnector, που είναι ο promoter του πρότζεκτ της διακρατικής ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδος (μέσω Κρήτης) στο... «παιχνίδι».

Η προηγούμενη κυβέρνηση, θυμίζουμε, είχε κρίνει από την πλευρά της ότι η κυπριακών συμφερόντων κοινοπραξία δεν πληρούσε τις προϋποθέσεις για να προχωρήσει συνεργατικά μαζί της τη μεγάλη διασύνδεση της Κρήτης ο ΑΔΜΗΕ. Και έτσι δρομολογήθηκε η υλοποίηση του «μεγάλου» υποθαλάσσιου καλωδίου της Κρήτης ως εθνικού έργου, με φορέα υλοποίησης τη θυγατρική εταιρεία που συστάθηκε από τον ΑΔΜΗΕ, την «Αριάδνη Interconnection», η οποία προκήρυξε και τους σχετικούς διεθνείς διαγωνισμούς.

Απ’ ό,τι φαίνεται, η νέα κυβέρνηση «βολιδοσκοπεί» μια αλλαγή πλάνου, εξετάζοντας συνεργασία με την EuroAsia Interconnector, με το σκεπτικό να προχωρήσει το έργο στο πλαίσιο του PCI (έργα κοινοτικού ενδιαφέροντος), ώστε να αξιοποιηθούν ευνοϊκές δυνατότητες σε επίπεδο χρηματοδοτήσεων και αδειοδοτήσεων που προσφέρει η Ε.Ε.

Ενδεχομένως να δοθεί ένα σχετικό στίγμα σε επίπεδο προθέσεων και κινήσεων σήμερα, κατά την επίσκεψη του Κυριάκου Μητσοτάκη στην Κύπρο, όπου ψηλά στην ατζέντα θα βρίσκονται οι ενεργειακές εξελίξεις στην περιοχή και το θέμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης.

Διόλου τυχαίο, άλλωστε, ότι ο πρωθυπουργός θα συνοδεύεται στη Λευκωσία από τον υπουργό Ενέργειας Κωστή Χατζηδάκη, ο οποίος έχει ενημερωθεί για τα προβλήματα, τα εμπόδια αλλά και τις προκλήσεις του θέματος της ηλεκτρικής διασύνδεσης.

«Το θέμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης και η διελκυστίνδα με το αντίστοιχο έργο για την ηλεκτρική διασύνδεση της Κύπρου με την Ελλάδα απασχολούν έντονα την κυβέρνηση. Το βασικό ζήτημα αφορά στο γεγονός ότι κατέστη ανέφικτη η συνεργασία του ΑΔΜΗΕ και του κυπριακού φορέα EuroAsia Interconnector, ο οποίος όμως έχει εξασφαλίσει την ένταξη του πρότζεκτ στα έργα κοινού ενδιαφέροντος, με δυνατότητα πρόσβασης σε μια σειρά από κοινοτικά εργαλεία χρηματοδότησης.

Από ελληνικής πλευράς, η προηγούμενη κυβέρνηση αλλά και η απερχόμενη διοίκηση του ΑΔΜΗΕ, που είχε οριστεί από αυτήν, επιδιώκοντας την ταχύτερη δυνατή υλοποίηση του έργου, είχαν αποφασίσει την κατασκευή του έργου ως εθνικού, εγείροντας σοβαρά ερωτήματα σε σχέση με τη βιωσιμότητα και τις δυνατότητες απόσβεσης του έργου ύψους 1 δισ. ευρώ», αναφέρει σχετικά το capital.gr και σημειώνει:

«Σύμφωνα με πληροφορίες, ο φάκελος της διασύνδεσης της Κρήτης είναι ένας από αυτούς με την ένδειξη υψηλής προτεραιότητας για τον νέο ΥΠ.ΕΝ. Κ. Χατζηδάκη, ο οποίος με δηλώσεις του έχει αναφερθεί στο πρόβλημα, θέτοντας δύο προϋποθέσεις: Πρώτον, την ταχύτερη δυνατή υλοποίησή του με δεδομένες τις ανάγκες ενεργειακής ασφάλειας της Κρήτης, καθώς στη ναυαρχίδα του ελληνικού τουρισμού και το μεγαλύτερο νησί της χώρας εκδηλώνονται αλλεπάλληλα προβλήματα με την ηλεκτρική τροφοδοσία (δίκτυο), ενώ υπάρχει και ζήτημα επάρκειας (λόγω απόσυρσης παλιών μονάδων). Δεύτερον, την αναζήτηση λύσεων ώστε να μπορέσει το έργο να επωφεληθεί τα μέγιστα από τις δυνατότητες κοινοτικής χρηματοδότησης.

Μόλις την περασμένη Παρασκευή πραγματοποιήθηκε σύσκεψη στο ΥΠ.ΕΝ. με τη διοίκηση του ΑΔΜΗΕ για το θέμα, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες στην Αθήνα επρόκειτο να βρεθούν την περασμένη εβδομάδα και εκπρόσωποι του EuroAsia.

Μάλιστα, μια εξέλιξη που δείχνει ότι επιδιώκεται να κερδηθεί χρόνος μέχρις ότου ληφθούν οι οριστικές αποφάσεις για το τι μέλλει γενέσθαι με το έργο είναι η απόφαση να μετατεθούν χρονικά οι δύο διαγωνισμοί για τα καλώδια και τους μετασχηματιστές του έργου. Η σχετική προθεσμία μετά από αναβολές είχε οριστεί για τις 5 Αυγούστου, ενώ η νέα προθεσμία ορίστηκε για τις 30 Αυγούστου, χρονικό διάστημα μέσα στο οποίο θα υπάρξουν αποφάσεις σε όλα τα επίπεδα από πλευράς ελληνικής κυβέρνησης».

Το φιλόδοξο ενεργειακό πρότζεκτ

Για την ιστορία της υπόθεσης να θυμίσουμε τα εξής... Το φιλόδοξο ενεργειακό πρότζεκτ EuroAsia Interconnector (ηλεκτρική διασύνδεση Ισραήλ-Κύπρου- Ελλάδας) είναι διευρωπαϊκό έργο που έχει ενταχθεί στα έργα κοινού ενδιαφέροντος και, μετά από παρότρυνση της Κομισιόν, συζητήθηκε η προοπτική συνεργασίας με τον ΑΔΜΗΕ για το σκέλος της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής.

Υπεγράφη μάλιστα και μνημόνιο συνεργασίας, ωστόσο στην πορεία οι συζητήσεις δεν κατέληξαν σε συμφωνία.

Μετά από ένα «σίριαλ» άκαρπων συναντήσεων, με απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας ανατέθηκε απευθείας το έργο της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής στην εταιρεία ειδικού σκοπού του ΑΔΜΗΕ, «Αριάδνη», με την απόφαση να προβλέπει δυνατότητα εισόδου στο μετοχικό κεφάλαιο του SPV και άλλων μετόχων μέχρι ποσοστό 49% (EuroΑsia 39% και άλλος ευρωπαίος διαχειριστής 10%).

Η κίνηση αυτή δεν έγινε υποδεκτή με διόλου καλό μάτι από τις Βρυξέλλες. Από πλευράς Ε.Ε. μάλιστα έχει διαμηνυθεί ότι οι ελληνικοί χειρισμοί δεν αφήνουν περιθώρια για να παραμείνει το έργο του «μεγάλου» καλωδίου της Κρήτης στα PCI, και επομένως είτε η διασύνδεση Κρήτης-Αττικής θα κατασκευαστεί ως εθνικό έργο χωρίς τα σχετικά οφέλη που προκύπτουν, ή θα πρέπει να υπάρξουν τροποποιήσεις στην απόφαση του ρυθμιστή.

Βεβαίως, αυτό το θέμα δεν έχει κλείσει οριστικά, και αυτό είναι μια κρίσιμη λεπτομέρεια σε ένα ούτως ή άλλως πολύπλοκο ζήτημα...

Σχόλια