Οι ριζικές αλλαγές που έρχονται στην Παιδεία

Κρήτη
Οι ριζικές αλλαγές που έρχονται στην Παιδεία

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πώς σχολιάζουν τις εξαγγελίες της κυβέρνησης φορείς της Εκπαίδευσης στην Κρήτη;

Σημαντικές αλλαγές έρχονται στον χώρο της εκπαίδευσης και συγκεκριμένα της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, σύμφωνα με τις εξαγγελίες που ανακοίνωσε η υπουργός Νίκη Κεραμέως από το βήμα της Βουλής το μεσημέρι της Δευτέρας.

Συγκεκριμένα, από το βήμα της Βουλής η κ. Κεραμέως ανακοίνωσε τους βασικούς άξονες του προγράμματος της κυβέρνησης για την πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, οι οποίοι είναι οι εξής, όπως τους ανέφερε χαρακτηριστικά:

* «Απελευθέρωση του σχολείου από τον ασφυκτικό εναγκαλισμό του υπουργείου Παιδείας.

* Έμφαση στην ενίσχυση της προσχολικής εκπαίδευσης.

* Απλουστεύουμε μια σειρά από διαδικασίες για τη διοργάνωση εκπαιδευτικών δράσεων, όπως για παράδειγμα η διενέργεια σχολικών εκδρομών και η συμμετοχή σε διαγωνισμούς και ολυμπιάδες.

* Θωρακίζουμε θεσμικά τη σχολική μονάδα, αναβαθμίζουμε τον ρόλο του διευθυντή, προωθούμε ένα νέο σύστημα επιλογής στελεχών της εκπαίδευσης, και αναδιοργανώνουμε τις δομές υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου, με γνώμονα δομές πιο κοντά στις σχολικές μονάδες, με σταδιακή κατάργηση των υφιστάμενων, υδροκέφαλων και συγκεντρωτικών δομών.

* Δίνουμε μεγαλύτερη ελευθερία στους εκπαιδευτικούς όσον αφορά στη διδασκαλία στην τάξη.

* Επενδύουμε περισσότερο στους εκπαιδευτικούς: σημαίνει ότι τους προσφέρουμε τα κατάλληλα εργαλεία προκειμένου να επιτελούν απρόσκοπτα το έργο τους.

* Εστιάζουμε, μετά από πολλά χρόνια, στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.

* Προωθούμε ένα σύστημα αξιολόγησης, ξεκινώντας από τις σχολικές μονάδες και προχωρώντας στους εκπαιδευτικούς, με αποκλειστικό στόχο την επιβράβευση των εκπαιδευτικών και τη βελτίωσή τους μέσω επιμόρφωσης.

* Καταγράφουμε συγκεκριμένες ανάγκες που υπάρχουν για εκπαιδευτικούς γενικής εκπαίδευσης ανά τη χώρα και επιλύουμε σταδιακά το μείζον θέμα των αναπληρωτών εκπαιδευτικών. Και ανακοινώνουμε τη μείωση των αποσπάσεων εκπαιδευτικών σε φορείς, για να επιστρέψουν περισσότεροι εκπαιδευτικοί στις τάξεις.

* Στην Ειδική Αγωγή, προχωρούμε ήδη στην επίσπευση της διαδικασίας πρόσληψης 4.500 εκπαιδευτικών.

* Σε ένα τρίτο επίπεδο, διασφαλίζουμε πρόσβαση σε ποιοτικότερη εκπαίδευση για όλους τους μαθητές και τους εξοπλίζουμε με νέες δεξιότητες.

* Επαναφέρουμε και ενισχύουμε τον θεσμό των πρότυπων και πειραματικών σχολείων.

* Μελετούμε ένα νέο συνεκτικό πρόγραμμα σπουδών από το Δημοτικό έως το Λύκειο. Το πρόγραμμα σπουδών εμπλουτίζεται με νέες εκπαιδευτικές θεματικές, όπως εθελοντισμός, επιχειρηματικότητα, σεβασμός στον άλλο, προφύλαξη από φυσικές καταστροφές, διατροφή και υγιεινή. Ενισχύουμε την εκμάθηση ξένων γλωσσών και γνώσεων πληροφορικής.

* Δίνουμε έμφαση στην καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων (soft skills), όπως π.χ. η δημιουργικότητα, η κριτική και συνθετική σκέψη, και η ομαδική δουλειά, όπως και στην καλλιέργεια ψηφιακών δεξιοτήτων (digital skills), π.χ. ψηφιακή χρήση, ψηφιακή επικοινωνία, ψηφιακή ασφάλεια, ψηφιακή συναισθηματική νοημοσύνη και ψηφιακά δικαιώματα.

* Καθιερώνουμε τον σχολικό επαγγελματικό προσανατολισμό από το Γυμνάσιο, ώστε να αναδεικνύονται οι κλίσεις και οι δεξιότητες όλων των μαθητών.

* Στην Ειδική Αγωγή, προσαρμόζουμε σταδιακά το εκπαιδευτικό μας σύστημα στην κατεύθυνση της πλήρους ανάπτυξης της ενταξιακής εκπαίδευσης (inclusive education), δημιουργούμε προγράμματα σπουδών για τις σχολικές δομές ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, κατάλληλα σταθμισμένα ως προς το είδος της αναπηρίας και των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών, και ιδρύουμε προστατευμένα εργαστήρια μαθητείας και κατάρτισης.

* Ενισχύουμε τον αυτόνομο παιδαγωγικό ρόλο του Λυκείου, με στοχευμένες παρεμβάσεις αναφορικά με το Εθνικό Απολυτήριο και τις προαγωγικές εξετάσεις από τάξη σε τάξη.

* Θεσπίζουμε νέο πλαίσιο για την ιδιωτική εκπαίδευση με μεγαλύτερους βαθμούς ελευθερίας, για παράδειγμα όσον αφορά στην εκπόνηση πρόσθετων εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, και προστατεύουμε τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών.

* Βελτιώνουμε άμεσα στρεβλώσεις του ισχύοντος συστήματος εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, και σε βάθος χρόνου επιφέρουμε ουσιαστικότερες αλλαγές μετά από ενδελεχή διάλογο με τους εμπλεκόμενους φορείς. Καθορίζουμε ελάχιστη βάση εισαγωγής στα τριτοβάθμια ιδρύματα. Τα ιδρύματα θα μπορούν να καθορίζουν βάση εισαγωγής υψηλότερη της ελάχιστης και θα ορίζουν επίσης τον ετήσιο αριθμό των εισακτέων.

* Αλλάζουμε ριζικά την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση. Στόχος μας, η Επαγγελματική Εκπαίδευση, από λύση ανάγκης για λίγους, να γίνει συνειδητή επιλογή και εργαλείο απασχόλησης για πολλούς. Ενδεικτικά:

- Ιδρύουμε πρότυπα ΕΠΑ.Λ. και προβλέπουμε ενεργότερο ρόλο των κοινωνικών εταίρων σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο.

- Θεσπίζουμε νέο πλαίσιο λειτουργίας των Επαγγελματικών Σχολών Μαθητείας.

Στη Διά Βίου Μάθηση:

- Παρέχεται η δυνατότητα πιστοποίησης γνώσεων και δεξιοτήτων σε κάθε ενδιαφερόμενο, στο πλαίσιο της μη τυπικής και άτυπης μάθησης.

- Αναβαθμίζουμε τις δεξιότητες των ενηλίκων για τη βέλτιστη ένταξη ή επανένταξη στην αγορά εργασίας και τη μείωση του κοινωνικού αποκλεισμού».

«Σε σωστές βάσεις»

Η εφημερίδα «Νέα Κρήτη» επικοινώνησε με δύο φορείς της εκπαίδευσης του Ηρακλείου, οι οποίοι σχολίασαν τις εξαγγελίες.

Ο κ. Μανόλης Μπελαδάκης, πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης», ανέφερε χαρακτηριστικά: «Καταρχήν, μια νεοεκλεγμένη κυβέρνηση, με αυτή τη μεγάλη πλειοψηφία και με την αυτοδυναμία την οποία έχει, είναι αυτονόητο ότι έχει δικαίωμα να προβεί σε αλλαγές που κρίνει αυτή ότι μπορεί να προχωρήσει και να συμβάλλει προς τη θετική κατεύθυνση της εκπαίδευσης. Έχει κάθε δικαίωμα να εξαγγείλει και να προχωρήσει σε τομές που έχουν να κάνουν με την Παιδεία. Όπως ακούσαμε τις εξαγγελίες, θεωρώ πως κινούνται σε σωστές βάσεις. Κινούνται στην κατεύθυνση όπου έρχονται να ενισχύσουν και τη λειτουργία και την αυτονομία της σχολικής ομάδας. Ξέρουμε πολλές φορές ότι οι διευθυντές και οι εκπαιδευτικοί είναι εγκλωβισμένοι σε απαρχαιωμένες δομές, σε λειτουργίες που συνήθως δεν αλλάζουν, και νομίζω ότι κάτι πρέπει να αλλάξει σε σχέση με τον εκσυγχρονισμό και την ανανέωση των δομών και των λειτουργιών της εκπαίδευσης. Μένει να δούμε πώς θα δοκιμαστεί στην εφαρμογή τους. Μένει να δούμε εάν είναι απλά εξαγγελίες ή εάν προχωρήσουν, όπως ακριβώς το οραματίζονται εκείνοι που θα το εξαγγείλουν.

Θεωρώ πως σε κάθε περίπτωση αυτό πρέπει να βρίσκεται σε συνεργασία με την εκπαιδευτική κοινότητα και να υπάρχει διάλογος με όλους τους φορείς της εκπαίδευσης, στην κατεύθυνση που έχει να κάνει με τη συμβολή όλων μας ώστε να πετύχουν οι εξαγγελίες αυτές και να γίνουν πράξη. Θα δοκιμαστεί στην πράξη το όποιο σύστημα. Εμείς θα είμαστε εδώ για να συζητήσουμε πώς θα γίνουν πιο λειτουργικές».

Ζ. Ρηγάκης: «Μια καινούργια σελίδα στο άγνωστο»

«Υπάρχει μια αγωνία στον χώρο της εκπαίδευσης. Ξαναγυρνάμε πάλι πίσω. Δεν ξέρουμε τι θα γίνει. Οι εξαγγελίες δεν είναι προφανώς στην κατεύθυνση που θέλουμε και έτσι, όταν ακούμε αυτονομία σχολικών μονάδων, νομίζω πως όλος ο εκπαιδευτικός κόσμος τρομάζει. Μπαίνουν διαδικασίες ατομικής αξιολόγησης, τιμωρητικής αξιολόγησης όπως φαίνεται. Είναι μια καινούργια σελίδα, που πάει στο άγνωστο και δεν ξέρουμε τι δρόμους θα ανοίξει στο δημόσιο σχολείο.

Το γεγονός ότι από τα χείλη της νέας υπουργού Παιδείας δεν ακούστηκε μια φορά η λέξη δημόσιο σχολείο μάς τρομάζει. Ένα άλλο ζήτημα είναι οι αναπληρωτές. Πρέπει να απαντήσει η υπουργός: Θα στελεχωθούν τα σχολεία από 11 του μήνα; Είχαν βγει κονδύλια και η προηγούμενη κυβέρνηση είχε υποσχεθεί 34.000 διορισμούς. Τι θα γίνει τώρα; Ας ελπίσουμε ότι θα ανοίξουμε χωρίς απρόοπτα», ανέφερε ο πρόεδρος ΕΛΜΕ Ηρακλείου κ. Ζαχαρίας Ρηγάκης.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News