Κρήτη

Ζητούν να καταργηθεί το «χαράτσι» στα ξενοδοχεία

Οι ξενοδόχοι ζητούν επανεξέταση του τέλους διανυκτέρευσης

Η επιβολή τέλους στη διανυκτέρευση σε ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα δωμάτια έχει συμπληρώσει χρόνο ζωής κοντά στον ενάμιση χρόνο (ξεκίνησε την εφαρμογή του τον Ιανουάριο του 2018), ωστόσο οι επιχειρηματίες του τουριστικού κλάδου και ειδικά ο ξενοδοχειακός κόσμος είχαν επισημάνει τις δυσμενείς επιπτώσεις που θα είχε ένας ακόμη φόρος στην ανταγωνιστικότητα του ελληνικού πακέτου. Όλο αυτό το διάστημα, οι ξενοδόχοι επανέρχονταν στο θέμα ζητώντας από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία του υπουργείου Τουρισμού και την κυβέρνηση την επανεξέταση του μέτρου και κυρίως την κατάργησή του ή έστω εφαρμογή του μόνο κατά τη θερινή περίοδο και όχι καθ' όλη τη διάρκεια του έτους, μια πρόταση εντούτοις που δεν εισακούστηκε. Κάτι που δείχνει πως θα αλλάξει, καθώς στις προτεραιότητες του νέου υπουργού Τουρισμού Χάρη Θεοχάρη υπάρχει η αλλαγή του φόρου διαμονής στα τουριστικά καταλύματα, ο οποίος υπενθυμίζεται πως πληρώνεται από τους τουρίστες και τους χρήστες δωματίων (χωρίς να επιβαρύνεται με ΦΠΑ).

"Να μειωθεί ο ΦΠΑ"


Η εφημερίδα “Νέα Κρήτη” επικοινώνησε με τον Νίκο Χαλκιαδάκη, πρόεδρο του Συλλόγου Ξενοδόχων του ν. Ηρακλείου, ο οποίος έδωσε την εκτίμησή του πάνω στο συγκεκριμένο φόρο διαμονής, τονίζοντας: «Το να καταργηθεί ο φόρος διαμονής, νομίζω ότι δε θα καταργηθεί. Γιατί αυτός ο φόρος υπάρχει σε όλο τον κόσμο. Φόρο διαμονής πληρώνεις παντού. Το να μειώσεις λίγο τον ΦΠΑ κ.λπ., πρέπει να είναι άμεση προτεραιότητα της εκάστοτε κυβέρνησης. Είναι καλύτερο να μειώσεις τον ΦΠΑ παρά τον φόρο διαμονής. Τάσσομαι υπέρ της κατάργησης του ΦΠΑ και ύστερα του φόρου».

Ήδη το μέτρο, όπως επισημαίνουν στελέχη του τουριστικού κλάδου, έχει αποδώσει κυρίως εξαιτίας της σημαντικής ανόδου που καταγράφει ο αριθμός των τουριστών στην Ελλάδα. Είναι χαρακτηριστικό πως πέρυσι το “χαράτσι” στη διαμονή έφερε στα κρατικά ταμεία τα διπλά από τα προβλεπόμενα έσοδα, δηλαδή 135 εκατ. από 74 εκατ. που είχαν προβλεφθεί αρχικά από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους.


Επιχειρηματίες του τουρισμού εξηγούν ακόμη πως παρόμοιο τέλος υπάρχει και σε άλλες χώρες, όμως σε αντίθεση με την ελληνική περίπτωση είναι ανταποδοτικό. Όπως συμπληρώνουν, στην Ελλάδα υπήρχε ήδη παρόμοιο “ανταποδοτικό” τέλος (τέλος παρεπιδημούντων), αλλά παρ’ όλα αυτά προστέθηκε και ο νέος, μη ανταποδοτικός φόρος.


Σύμφωνα, δε, με τον Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, είναι επιτακτική η ανάγκη κατάργησης ενός μέτρου που πλήττει την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, εξηγώντας πως η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας είναι μια απαίτηση συνολικά του επιχειρηματικού κόσμου της χώρας και όχι μόνο του τουριστικού.


Εκτός όμως από την επανεξέταση του φόρου στη διαμονή, η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Τουρισμού αναμένεται να προχωρήσει στην άμεση μείωση του ΦΠΑ για όλο το τουριστικό πακέτο στο 13% από 24% (με τελικό στόχο το 11%). Αυτό, όπως επισημαίνουν παράγοντες του χώρου, θα δώσει μεγάλη ανάσα στην ανταγωνιστικότητα του πακέτου, δεδομένου πως στην Ελλάδα εφαρμόζονται οι υψηλότεροι συντελεστές ΦΠΑ για τη διαμονή στα τουριστικά καταλύματα, αλλά και στην εστίαση, όταν η αντίστοιχη φορολόγηση σε ανταγωνιστικές χώρες, όπως η Τουρκία, η Ισπανία, η Πορτογαλία και η Κροατία είναι κατά πολύ χαμηλότερη.
Ο κ. Χαλκιαδάκης, μεταξύ άλλων, απάντησε στο ερώτημα πώς βλέπει τις εξαγγελίες περί μείωσης του ΦΠΑ στο 13% από 24%, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Αυτή είναι η πιο σωστή λύση που μπορεί να κάνει. Είναι κάτι που πρέπει να γίνει άμεσα και το ζητάμε τα τελευταία δύο ή τρία χρόνια. Θα κάνει καλό και στους ξενοδόχους και στους ανθρώπους που έρχονται. Οι υψηλοί φορολογικοί συντελεστές δημιουργούν πρόβλημα στο τουριστικό προϊόν, το οποίο προσπαθεί να γίνει ανταγωνιστικό».


Σημειώνεται πως ο φόρος διαμονής στα ελληνικά καταλύματα θα ανέρχεται στα 4 ευρώ ανά διανυκτέρευση ανά δωμάτιο στα ξενοδοχεία 5 αστέρων, στα 3 ευρώ στα ξενοδοχεία 4 αστέρων, στο 1,5 ευρώ στα ξενοδοχεία 3 αστέρων και στα 0,50 ευρώ στα ξενοδοχεία 1 έως 2 αστέρων, καθώς και στα ενοικιαζόμενα δωμάτια.
Σε ποια καταλύματα θα επιβάλλεται ο φόρος αυτός;


α) Σε κύρια ξενοδοχειακά καταλύματα της υποπερίπτωσης αα’ της περίπτωσης α’ της παρ. 2 του άρθρου 1 του Ν. 4276/2014 (Α’ 155), ήτοι σε ξενοδοχεία δηλαδή που, σύμφωνα με την παραπάνω διάταξη, είναι εγκαταστάσεις διαμονής που διαθέτουν χώρους διανυκτέρευσης σε δωμάτια ή σε διαμερίσματα ενός ή δύο ή περισσότερων χώρων με λουτρό, κοινόχρηστους χώρους υποδοχής, παραμονής των πελατών και αίθουσα παροχής τουλάχιστον πρωινού γεύματος.
β) Σε ενοικιαζόμενα επιπλωμένα δωμάτια-διαμερίσματα της υποπερίπτωσης γγ’ της περίπτωσης β’ της παρ. 2 του άρθρου 1 του Ν. 4276/2014, ήτοι σε ενοικιαζόμενα επιπλωμένα δωμάτια, τα οποία σύμφωνα με τη διάταξη είναι αυτά που διαθέτουν χώρους διανυκτέρευσης σε δωμάτια ή και σε διαμερίσματα ενός ή δύο ή περισσότερων χώρων με λουτρό.

Σχόλια