Κρήτη

Εξαγωγές: Το λάδι παρέσυρε προς τα κάτω και άλλα προϊόντα

Μειώνονται οι εξαγωγές του λαδιού και μαζί μειώνονται οι εξαγωγές και σε άλλα προϊόντα

Μειώνονται οι εξαγωγές του ελαιολάδου και συμπαρασύρουν προς τα κάτω τις εξαγωγές και στα άλλα προϊόντα, γεγονός που προκαλεί την αντίδραση των εξαγωγέων, οι οποίοι, μέσω των συνδικαλιστικών τους οργάνων, ζητούν από την κυβέρνηση τη χάραξη εθνικής στρατηγικής.

«Ας το κάνει η ελληνική κυβέρνηση όπως το έκανε και η Ισπανία: Να στηρίξει τις εξαγωγές του ελαιολάδου αλλά και των άλλων προϊόντων», σχολίασε από την πλευρά του, σε δηλώσεις του στην εφημερίδα “Νέα Κρήτη”, ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών και Εμπόρων Ν. Ηρακλείου Μπάμπης Λεκάκης.

Σύμφωνα με ανάλυση του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΠΣΕ) και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών (ΚΕΕΜ) επί των προσωρινών στοιχείων της ΕΛ.ΣΤΑΤ., οι εξαγωγές, συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοειδών, αυξήθηκαν κατά 84,9 εκατ. ευρώ ή κατά 1,1% και ανήλθαν σε 7,86 δισ. ευρώ από 7,78 δισ. ευρώ, ενώ χωρίς τα πετρελαιοειδή αυξήθηκαν στα 5,46 δισ. ευρώ από 5,29 δισ. ευρώ, δηλαδή κατά 159,1 εκατ. ευρώ ή κατά 3%.

Πάντως, όσον αφορά στα αγροτικά προϊόντα, παρουσιάζεται μια μείωση (-10,3%) των εξαγωγών σε 1.354,1 εκατ. ευρώ από 1.510 εκατ. ευρώ, που οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη μεγάλη υποχώρηση των αποστολών της υποκατηγορίας “λάδια & λίπη ζωικής ή φυτικής προέλευσης” - δηλαδή κατά κύριο λόγο των εξαγωγών ελαιολάδου, σε 113,5 εκατ. € από 275,4 εκατ. € (-58,8%), αλλά και στη μείωση (-3,1%) των εξαγωγών της σημαντικότερης υποκατηγορίας “τρόφιμα και ζώα ζωντανά” (1.063,2 εκατ. € από 1.097,8 εκατ. €). Η εν λόγω υποκατηγορία αφορά στο 13,5% των συνολικών ελληνικών εξαγωγών κατά το πρώτο τρίμηνο του 2019. Σημαντική ποσοστιαία άνοδος (+29,7%) καταγράφεται στις αποστολές της υποκατηγορίας “ποτά και καπνός” (177,4 εκατ. € από 136,8 εκατ. €).

«Η έμπρακτη στήριξη των ελληνικών εξαγωγών είναι μονόδρομος για να τεθούν οι βάσεις για μια ισχυρή οικονομία που θα παράγει βιώσιμα πλεονάσματα και θα δημιουργεί καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας», τονίζει ο ΠΣΕ και προσθέτει: «Είναι η ώρα για τη χάραξη μιας εθνικής στρατηγικής που θα απελευθερώσει τις υγιείς δυνάμεις της παραγωγής και της καινοτομίας, που θα πάνε την ελληνική οικονομία πολλά βήματα μπροστά.

Μια εθνική στρατηγική που θα εστιάζει στην άρση των εμποδίων και θα διευκολύνει το έργο των εξαγωγέων. Που θα καταπολεμά τη γραφειοκρατία και θα στηρίζει με νέα και φθηνή χρηματοδότηση τις εξαγωγικές επιχειρήσεις. Που θα μειώσει την υψηλή φορολογία που ταλανίζει την εγχώρια επιχειρηματικότητα και υπονομεύει τις προοπτικές της. Και το κυριότερο θα δίνει κίνητρα για την ενδυνάμωση του παραγωγικού ιστού, ο οποίος δέχτηκε ισχυρό πλήγμα στη διάρκεια της κρίσης».

Στο μεταξύ, η Ιταλία εξακολουθεί και κατά το πρώτο τρίμηνο του 2019 να αποτελεί τον σημαντικότερο προορισμό των ελληνικών εξαγωγών, ενώ στη δεύτερη θέση έχει ανέλθει η Γερμανία, η οποία βρισκόταν στην 3η θέση στο αντίστοιχο περσινό τρίμηνο. Ακολουθεί η Κύπρος με άνοδο μίας θέσης στη σχετική κατάταξη και η Τουρκία, προς την οποία η σημαντική μείωση των εξαγωγών ελληνικών προϊόντων (κατά -28,2%) οδήγησε στην απώλεια δύο θέσεων στη λίστα των κυριότερων προορισμών.

Η Βουλγαρία και ο Λίβανος ακολουθούν στην 5η και την 6η θέση αντίστοιχα, όπως και το πρώτο τρίμηνο του 2018, ενώ στην 7η θέση ανέβηκε το Ηνωμένο Βασίλειο, κερδίζοντας δύο θέσεις (από την 9η). Στην 8η θέση, με άνοδο τριών (από την 11η), βρίσκεται η Γαλλία, ενώ την πρώτη δεκάδα των κυριότερων προορισμών των ελληνικών εξαγωγών συμπληρώνουν η Ισπανία, με υποχώρηση μίας θέσης, και οι ΗΠΑ, με υποχώρηση τριών θέσεων (ήταν στην 7η θέση).

«Η κυβέρνηση οφείλει να λάβει μέτρα»

Ο πρόεδρος της ΟΕΒΕΝΗ, Μπάμπης Λεκάκης, είναι κατηγορηματικός: «Είμαστε αυτοί που σκύβουν το κεφάλι συνήθως, χωρίς να διεκδικήσουν μέτρα προκειμένου να εξασφαλιστούν οι εξαγωγές των αγροτικών προϊόντων, που έτσι κι αλλιώς είναι το μοναδικό, πλέον, πράγμα που εξάγουμε επί της ουσίας. Γιατί, αν δούμε εξαγώγιμα προϊόντα, αυτό που εξάγουμε περισσότερο, και το οποίο έχει αποτέλεσμα για τη χώρα μας, είναι μόνο τα αγροτικά προϊόντα, όπως το ελαιόλαδο και τα οπωροκηπευτικά.

Παρόλο που ο δείκτης των εξαγωγών στηρίζεται σε όλες τις εξαγωγές, εμείς εξάγουμε καύσιμα που όμως δεν τα παράγουμε. Άρα δεν έχουν το ουσιαστικό αποτέλεσμα για το ισοζύγιο του κράτους»...

Ο ίδιος συνεχίζει λέγοντας πως «όλα τα γεωργικά προϊόντα θα πρέπει να ενισχυθούν και να βοηθηθούν από την πλευρά της κυβέρνησης, έτσι ώστε να παραμείνουν σταθερά και σε υψηλούς δείκτες για να μπορέσουμε να τα εξάγουμε. Βέβαια, η συντήρησή τους πλέον, με όλες αυτές τις αυξήσεις που έχουν έρθει μέχρι σήμερα, είναι πάρα πολύ δύσκολη. Γιατί το να παράγεις προϊόντα αγροτικά πλέον είναι ασύμφορο. Γι’ αυτό εμείς πρέπει να προχωρήσουμε σε μέτρα, όπως για παράδειγμα να μειώσουμε τον ΦΠΑ στα λιπάσματα και τα φυτοφάρμακα, για να μπορέσουμε να είμαστε ανταγωνιστικοί και να μην έχουμε και τα προβλήματα να εξάγουμε προϊόντα και να μας τα επιστρέφουν πίσω γιατί δεν είναι για κατανάλωση βάσει των ευρωπαϊκών στάνταρ. Και αυτό γίνεται γιατί οι παραγωγοί, προκειμένου να αντεπεξέλθουν στα έξοδα, χρησιμοποιούν στις περιπτώσεις αυτές αμφιβόλου ποιότητας λιπάσματα και φυτοφάρμακα».

Καταλήγοντας, ο κ. Λεκάκης μάς λέει ότι και στην προώθηση των προϊόντων μας δεν έχει κανέναν περιορισμό η κυβέρνηση εάν αποφασίσει να λάβει τα ανάλογα μέτρα.

Σχόλια