Κρήτη

Το πρώτο έμπρακτο βήμα για τον αγωγό EastMed

Προκηρύχθηκαν διαγωνισμοί για τις περιβαλλοντικές μελέτες του αγωγού

Από τη θεωρία στην... πράξη περνά πλέον η δρομολόγηση του πολυσυζητημένου αγωγού EastMed, που μέσω Κρήτης θα μεταφέρει φυσικό αέριο από τα κοιτάσματα ανοιχτά του Ισραήλ και της Κύπρου (μελλοντικά και από τα κρητικά κοιτάσματα) στην ηπειρωτική Ελλάδα και από εκεί στην Ιταλία.

Το πρώτο έμπρακτο βήμα για την κατασκευή του EastMed έγινε με την προκήρυξη των διαγωνισμών για την εκπόνηση των Μελετών Περιβαλλοντικών και Κοινωνικών Επιπτώσεων, καθώς και την παροχή υπηρεσιών υποστήριξης για τα υπεράκτια και χερσαία τμήματα του έργου.

Το κόστος της εκπόνησης των σχετικών μελετών ανέρχεται σε 5,7 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ).

Πρόκειται για ένα σημαντικό βήμα ωρίμανσης του έργου, καθώς με την ολοκλήρωση και αξιολόγηση των Μελετών Περιβαλλοντικών και Κοινωνικών Επιπτώσεων ανοίγει ο δρόμος για την υλοποίηση ενός στρατηγικής σημασίας πρότζεκτ μεταφοράς φυσικού αερίου, από την Ανατολική Μεσόγειο, μέσω της Ελλάδας, προς την Ευρώπη.

Οι μελέτες θα προχωρήσουν ξεχωριστά για κάθε χώρα (Ελλάδα, Κύπρος και Ισραήλ). Η προθεσμία παραλαβής των προσφορών ή των αιτήσεων συμμετοχής έχει οριστεί για τις 19 Ιουνίου.

Κεντρική θέση στο κάδρο των μελετών έχει η Κρήτη, καθώς στο «μικροσκόπιο» θα μπουν οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις και οι περιβαλλοντικές εγκρίσεις τόσο για υπεράκτια τμήματα του αγωγού (από Κύπρο μέχρι Αθερινόλακκο Σητείας και από Αθερινόλακκο μέχρι τη νοτιοανατολική Πελοπόννησο. Όσο και για μια κομβική υποδομή στο κολοσσιαίο ενεργειακό πρότζεκτ, που είναι ο σταθμός συμπίεσης (CS) που θα φτιαχτεί στον Αθερινόλακκο.

Υπεράκτια τμήματα

Όπως αναφέρει το ypodomes.com, οι μελέτες για τις οποίες προκηρύχθηκαν οι διαγωνισμοί αφορούν την περιβαλλοντική αδειοδότηση και την υλοποίηση δραστηριοτήτων και την απόκτηση αδειών για την εγκατάσταση των ακόλουθων υπεράκτιων τμημάτων του EastMed:

- Από τη ΝΑ Πελοπόννησο μέχρι την περιοχή Αθερινόλακκος (ΝΑ Κρήτη),

- Από τον Αθερινόλακκο έως την περιοχή Βασιλικός (Κύπρος),

- Από τον Βασιλικό μέχρι το κοίτασμα φυσικού αερίου της Ανατολικής Μεσογείου.

Ενδεικτική διάμετρος αγωγών: 26″-28″ (υπόκεινται σε αξιολόγηση και επιβεβαίωση).

Ο σταθμός συμπαραγωγής ξηράς (CS) (Βασιλικό) και τα δύο μικρά παράκτια τμήματα αγωγών στην Κύπρο από καταφύγια μέχρι το CS (Βασιλικό) περιλαμβάνονται.

Χερσαία τμήματα

Οι μελέτες αφορούν την περιβαλλοντική αδειοδότηση και την υλοποίηση δραστηριοτήτων για την απόκτηση αδειών που απαιτούνται για την εγκατάσταση των ακόλουθων χερσαίων τμημάτων του EastMed:

- Τμήμα χερσαίων αγωγών μήκους περίπου 550 χλμ., ξεκινώντας από το Φλωροβούνι (Θεσπρωτία) στα βορειοδυτικά της Ελλάδας μέχρι τη ΝΑ Πελοπόννησο, συμπεριλαμβανομένου ενός μικρού υπεράκτιου τμήματος μήκους περίπου 17 χλμ. και 110 μ. μεγίστου βάθους, που θα διασχίζει τον Πατραϊκό Κόλπο. Η ενδεικτική διάμετρος του αγωγού κυμαίνεται από 42’’-48’’ (υπόκεινται σε αξιολόγηση και επιβεβαίωση).

- Σταθμός συμπίεσης (CS) που θα βρίσκεται στον Αθερινόλακκο (ΝΑ Κρήτη) και τα κοντινά χερσαία τμήματα μεταξύ του σταθμού συμπίεσης του Αθερινόλακκου και του σημείου προσαιγιάλωσης.

Ο αγωγός EastMed: Γιγαντιαίο έργο με κόμβο την Κρήτη

Το συνολικό μήκος του EastMed υπολογίζεται σε 1.900 χλμ., εκ των οποίων τα 1.300 υποθαλάσσια και τα 600 χερσαία. Θα ξεκινά από το κοίτασμα φυσικού αερίου στη Λεκάνη της Ανατολικής Μεσογείου και θα ακολουθήσει την εξής όδευση: Κύπρος- Κρήτη- Πελοπόννησος- Δυτική Ελλάδα, όπου και θα συνδέεται με τον αγωγό Poseidon, με κατεύθυνση τις ιταλικές ακτές.

Πρόκειται για ένα γιγάντιο ενεργειακό πρότζεκτ που παρουσιάζει δύσκολες τεχνικές προκλήσεις, αφού όταν φτιαχτεί ο EastMed θα είναι βαθύτερος και μακρύτερος υποθαλάσσιος αγωγός στον κόσμο. Είναι χαρακτηριστικό ότι μιλάμε για βάθος 1.370 μ. μεταξύ Πελοποννήσου και Κρήτης και 3.000 μ. μεταξύ Κρήτης και Κύπρου.

Η εκτιμώμενη δυναμικότητα θα προσεγγίζει τις 320-350 GWh/d, που θα μπορούσαν να φτάσουν τις 510 GWh/d, ανάλογα και με τα πιθανά ευρήματα στα κοιτάσματα ανοιχτά της Κρήτης, απ’ όπου θα διέρχεται, ο EastMed αποτελεί ένα τεράστιο ενεργειακό πρότζεκτ, ενώ φορέας υλοποίησης του έργου έχει οριστεί η IGI Poseidon S.A., εταιρεία αποτελούμενη ισομερώς από την ελληνική ΔΕΠΑ και την ιταλική Edison.

Σχόλια