Κρήτη

Μεγάλο καλώδιο: Ικανοποίηση στην Κρήτη... ψυχρολουσία στο Μαλεβίζι

Προκηρύχθηκαν οι διαγωνισμοί για το μεγάλο καλώδιο, που όμως προβλέπουν σταθμό μετατροπής στη Δαμάστα

Ο «κύβος ερρίφθη» λοιπόν για το μεγάλο καλώδιο της Κρήτης!

Όπως είχαμε προαναγγείλει, η «Αριάδνη Interconnection», θυγατρική εταιρεία του ΑΔΜΗΕ, προκήρυξε χθες τους διαγωνισμούς για τη μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση συνεχούς ρεύματος Κρήτης-Αττικής, συνολικού προϋπολογισμού 915 εκατ. ευρώ, με χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης εντός του 2022.

Μετά από αναμονή και ένα “παιχνίδι” νεύρων, λοιπόν, προκηρύχτηκε το μεγάλο και κρίσιμο έργο που θα διασφαλίσει την ηλεκτρική επάρκεια της Κρήτης για τις επόμενες δεκαετίες. Η εξέλιξη σκορπά μεγάλη χαρά και ικανοποίηση στην Κρήτη, όμως υπάρχει ένα μεγάλο... “αλλά” και ένας μικρότερος αστερίσκος.

Το μεγάλο “αλλά” έχει να κάνει με το Μαλεβίζι και την “ψυχρολουσία” που επεφύλασσε η προκήρυξη για τον Δήμο και τους τοπικούς φορείς, δεδομένου ότι δεν εισακούστηκε - καταπώς φαίνεται - το “βέτο” για τη Δαμάστα.

Στη διακήρυξη του διαγωνισμού του έργου υπάρχει κανονικά η πρόβλεψη για την κατασκευή και λειτουργία του σταθμού μετατροπής κοντά στη Δαμάστα και όχι στην Κορακιά, όπως είναι η πάγια θέση του Δήμου Μαλεβιζίου και των τοπικών φορέων. Ήδη μάλιστα είχαμε την άμεση, πολύ σκληρή αντίδραση εκ μέρους του Δήμου, που προειδοποιεί ΑΔΜΗΕ και “Αριάδνη Interconnection” να μη πλησιάσουν τη Δαμάστα! Ο αστερίσκος αφορά στο τι ακριβώς στάση θα ακολουθήσουν η κοινοπραξία του EuroAsia Interconnector (έργο ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδος μέσω Κρήτης) και η Κομισιόν.

Κρίνοντας από τις προ ημερών ανακοινώσεις και τα ενημερωτικά σημειώματα της κυπριακών συμφερόντων κοινοπραξίας, φαίνεται ότι έχει επέλθει μια σχετική... συμφιλίωση! Επειδή όμως έχουμε δει πολλά επεισόδια στο “σίριαλ” των σχέσεων μεταξύ της κοινοπραξίας και του ΑΔΜΗΕ, θα πρέπει να είμαστε επιφυλακτικοί για το κατά πόσον ο EuroAsia Interconnector και η Κομισιόν θα συνεχίσουν στη γραμμή της... συμφιλίωσης και δε θα κινηθούν νομικά, όπως έχουν προειδοποιήσει παλιότερα, κατά των ελληνικών Αρχών...

 

Το έργο

Η Ηλεκτρική Διασύνδεση Συνεχούς Ρεύματος Κρήτης-Αττικής (High Voltage Direct Current - HVDC), έργο συνολικής αξίας 915 εκατομμυρίων ευρώ, αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες υποδομές που θα κατασκευαστούν ποτέ στην Ελλάδα.

Έρχεται, δε, σε συνέχεια της μικρής διασύνδεσης Κρήτης-Πελοποννήσου, η οποία υπεγράφη τον περασμένο Νοέμβριο στην Κίσσαμο και οι εργασίες αναμένεται να ξεκινήσουν μέσα στο 2019.

Η φάση κατασκευής της μεγάλης διασύνδεσης αναμένεται να αρχίσει έγκαιρα, ώστε να ηλεκτρισθεί το φθινόπωρο του 2022. Για την υλοποίησή του, προβλέπεται η πόντιση μιας διπλής γραμμής μεταφοράς συνεχούς ρεύματος μεταξύ της Κρήτης και της Αττικής, με μήκος περίπου 328 χιλιόμετρα και συνολική ονομαστική ισχύ 1000 MW, το οποίο θα ξεκινά από τα Μέγαρα και θα καταλήγει στην περιοχή της Κορακιάς. Το έργο της μεγάλης διασύνδεσης προβλέπει, μεταξύ άλλων, την κατασκευή δύο σταθμών μετατροπής, στο Λεκανοπέδιο και την Κρήτη αντίστοιχα.

Όπως επισημαίνει το ΥΠ.ΕΝ., η αρχιτεκτονική των διαγωνισμών ακολουθεί τις βέλτιστες πρακτικές που ακολουθούνται για τέτοιου είδους έργα διεθνώς, με στόχο την προώθηση του ανταγωνισμού και την επίτευξη των καλύτερων οικονομικών και τεχνικών όρων για το κάθε τμήμα.

Η διακήρυξη για τα καλωδιακά τμήματα (προϋπολογισμός 600 εκατ. ευρώ) αφορά τη μελέτη, την προμήθεια και την εγκατάσταση δύο υποβρύχιων καλωδιακών συστημάτων (ανατολικό και δυτικό κύκλωμα, 2x500 MW), των υπόγειων καλωδιακών τμημάτων και των οπτικών ινών. Η προθεσμία για την ηλεκτρονική υποβολή των προσφορών λήγει στις 8 Ιουλίου.

Η διακήρυξη για τους Σταθμούς Μετατροπής Εναλλασσόμενου/Συνεχούς Ρεύματος (προϋπολογισμός 315 εκατ. ευρώ) περιλαμβάνει τη μελέτη, την προμήθεια και την εγκατάσταση δύο Σταθμών Μετατροπής και ενός Υποσταθμού GIS. Η προθεσμία για την ηλεκτρονική υποβολή των προσφορών λήγει στις 22 Ιουλίου.

 

Ικανοποίηση Σταθάκη

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης, δήλωσε: «Η έναρξη του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής αποτελεί αδιαμφισβήτητα μια μεγάλη επιτυχία της κυβέρνησης. Ξεπεράσαμε τις γκρίζες θεσμικές ζώνες για το καθεστώς του πρότζεκτ, και ανοίγει πλέον ένας καθαρός διάδρομος για την υλοποίησή του, σε συνδυασμό με την εν εξελίξει κατασκευή του δεύτερου καλωδίου, που θα συνδέσει την Κρήτη με την Πελοπόννησο. Η ολοκλήρωση της διπλής ηλεκτρικής διασύνδεσης διασφαλίζει αφενός την ενεργειακή επάρκεια της Κρήτης και αφετέρου βελτιώνει αισθητά το περιβαλλοντικό αποτύπωμα, καθώς θα κλείσουν οι μονάδες που λειτουργούν σήμερα με πετρέλαιο. Παράλληλα, θα απαλλάξει τα ελληνικά νοικοκυριά σε όλη τη χώρα από χρεώσεις ΥΚΩ 300-400 εκατ. ευρώ ετησίως, καθώς περιορίζεται σημαντικά το κόστος ενέργειας, επιτρέποντας την ελάφρυνση των λογαριασμών.

Επιπλέον, ανοίγει χώρος για παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος από καθαρότερες πηγές ενέργειας και αμφίδρομη μεταφορά του μέσω των καλωδίων».

Ο πρόεδρος της “Αριάδνης Interconnection” και του ΑΔΜΗΕ, Μάνος Μανουσάκης, ανέφερε: «Πρόκειται για μια στρατηγικής σημασίας διασύνδεση συνεχούς ρεύματος με τεχνολογία state of the art, η οποία δημιουργεί νέα πρότυπα για τις νησιωτικές διασυνδέσεις που θα ακολουθήσουν και αλλάζει τα δεδομένα στον κλάδο Μεταφοράς Ενέργειας στην Ελλάδα. Η έγκαιρη έναρξη του έργου δε θα ήταν δυνατή χωρίς την αρμονική συνεργασία των ελληνικών Αρχών, του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, και της ΡΑΕ με τον ΑΔΜΗΕ. Η διοίκηση και το προσωπικό της “Αριάδνης Interconnection” δεσμεύονται ότι θα πράξουν ό,τι είναι δυνατό για την ολοκλήρωση του έργου εντός του απαιτητικού χρονοδιαγράμματος και προσβλέπουν στη συνδρομή όλων των ενδιαφερόμενων μερών - εντός και εκτός συνόρων - για να καταστεί αυτό εφικτό».

 

«Θα μας βρουν απέναντί τους»

“Πυρ και μανία” στο Μαλεβίζι

Με αφορμή την ανακοίνωση του ΑΔΜΗΕ για την προκήρυξη του έργου της “μεγάλης” διασύνδεσης Κρήτης (Κορακιά)-Αττικής, ο δήμαρχος Μαλεβιζίου Κώστας Μαμουλάκης έκανε την ακόλουθη δήλωση: «Αντί να χαρούμε, όπως ελπίζαμε, στο Μαλεβίζι για την προκήρυξη του έργου της “μεγάλης” διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, ο ΑΔΜΗΕ μας επιφύλαξε, δυστυχώς, σήμερα (σ.σ. χθες) μια πολύ δυσάρεστη έκπληξη, τουλάχιστον ως προς τη δημιουργία του Σταθμού Μετατροπής, για τον οποίο τόσο αγώνα έχουμε κάνει, τόσο εμείς ως δημοτική Αρχή, όσο και οι φορείς και οι κάτοικοι της Δαμάστας.

Στο κείμενο που έδωσε στη δημοσιότητα η θυγατρική του ΑΔΜΗΕ “Αριάδνη interconnection”, αναφέρονται επί λέξει τα εξής: “Σταθμοί Μετατροπής ΕΡ/ΣΡ. Σταθμός Μετατροπής Αττικής: Κατασκευή ενός νέου σταθμού Μετατροπής ΕΡ/ΣΡ συνολικής ονομαστικής ισχύος 1.000 MW (2 x 500 MW), τάσης έως 500 kV, με συμμετρική διπολική λειτουργία, πλησίον του ΚΥΤ Κουμουνδούρου. Σταθμός Μετατροπής Κρήτης: Κατασκευή ενός νέου Σταθμού Μετατροπής ΕΡ/ΣΡ συνολικής ονομαστικής ισχύος 1.000 MW (2 x 500 MW), με συμμετρική διπολική λειτουργία, πλησίον του χωριού Δαμάστα του νομού Ηρακλείου Κρήτης”.

Διαπιστώνουμε με λύπη ότι η “Αριάδνη interconnection” και ο ΑΔΜΗΕ δεν έλαβαν καθόλου υπόψη τις πάγιες, διακηρυγμένες θέσεις του Δήμου Μαλεβιζίου, με τις οποίες είχε παλαιότερα συμφωνήσει απόλυτα η EuroAsia Interconector, ότι δηλαδή ο Σταθμός Μετατροπής δε θα έχει καμία σχέση με τη Δαμάστα, αλλά θα κατασκευαστεί σε συγκεκριμένη περιοχή της Κορακιάς, η οποία μάλιστα περιοχή χαρτογραφήθηκε. Αγνοούμε τους λόγους για τους οποίους η “Αριάδνη interconnection” και ο ΑΔΜΗΕ επιμένουν στη Δαμάστα. Όποιοι κι αν είναι οι λόγοι αυτοί, εμείς από τον Δήμο Μαλεβιζίου τούς προειδοποιούμε ξανά: Να μην τολμήσουν να πλησιάσουν τη Δαμάστα, γιατί θα βρουν απέναντί τους ένα ολόκληρο Μαλεβίζι!»

 

«Θεατές»

«Σύμφωνα με τις σημερινές (σ.σ. χθεσινές) ανακοινώσεις, η περιοχή της Δαμάστας παραμένει ως ο χώρος που θα επιβαρυνθεί με τη φιλοξενία του Σταθμού Μετατροπής ΕΡ/ΣΡ της Κρήτης. Σήμερα, για ακόμη μια φορά δυστυχώς, ο Δήμος Μαλεβιζίου αναγκάζεται να τρέχει πίσω από τις εξελίξεις και όχι να τις διαμορφώνει. Η έλλειψη στοχευμένης διεκδικητικής πολιτικής αφήνει ξανά το Μαλεβίζι θεατή», σχολίασε από την πλευρά του ο υποψήφιος δήμαρχος Μαλεβιζίου Μενέλαος Μποκέας.

 

Σχόλια