Κρήτη

Μπέρδεψαν τα… καλώδια τους για την ενεργειακή διασύνδεση της Κρήτης

Η κοινοπραξία που προωθεί το διακρατικό έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδας μέσω Κρήτης λέει ότι τελικά θα γίνουν όχι ένα, άλλα δύο... καλώδια

Θέμα ημερών φαίνεται ότι είναι πλέον η προκήρυξη του διαγωνισμού για τη μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική, αφού η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας άναψε το “πράσινο φως” που περίμεναν στον ΑΔΜΗΕ για να βγάλουν στον “αέρα” τον διαγωνισμό του κρίσιμου για το ενεργειακό μέλλον του νησιού μας έργου...

Την ίδια ώρα, ωστόσο, αίσθηση και προβληματισμό προκαλεί ενημερωτικό σημείωμα της κοινοπραξίας του EuroAsia Interconnector, αφού δίνει μια καινούργια, διαφορετική διάσταση ως προς τις εξελίξεις γύρω από τη μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής.

Ποια είναι αυτή; Η κοινοπραξία που προωθεί το διακρατικό έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδας μέσω Κρήτης λέει ούτε λίγο-ούτε πολύ ότι τελικά θα γίνουν όχι ένα, άλλα δύο... καλώδια (πρώτα το κοινοτικό και μετά ως 2ο το εθνικό), χωρητικότητας 1.000 μεγαβάτ έκαστο!

Όπως έχουμε γράψει το τελευταίο διάστημα, στον ΑΔΜΗΕ δηλώνουν εδώ και μέρες πανέτοιμοι να προκηρύξουν τον διαγωνισμό και περιμένουν απλώς να ξεκαθαρίσει θεσμικά το ζήτημα με την αλλαγή του χαρακτήρα του έργου, από έργο κοινοτικού ενδιαφέροντος σε έργο εθνικό, ώστε να μπορέσει να το υλοποιήσει η “Αριάδνη Interconnection”, η θυγατρική δηλαδή εταιρεία που έχει συστήσει ο ΑΔΜΗΕ για να προχωρήσει τη μικρή διασύνδεση.

Απ’ ό,τι φαίνεται, αυτό έγινε! H Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας έλαβε,  την απόφαση με την οποία “ξεμπλοκάρει” η προκήρυξη διαγωνισμού για τη διασύνδεση Αττικής-Κρήτης εκ μέρους του ΑΔΜΗΕ.

Σύμφωνα με το energypress.gr, με βάση την απόφαση που έχει ληφθεί θα σταλεί από τη ΡΑΕ επιστολή προς την “Αριάδνη Interconnector”, με την οποία θα δίνεται το “πράσινο φως” να προχωρήσει τον διαγωνισμό κατασκευής του έργου, για τον οποίο, όπως βεβαιώνουν τα στελέχη του ΑΔΜΗΕ, όλα είναι έτοιμα και θα βγει στον αέρα άμεσα.

Στην απόφαση αναλύεται το υφιστάμενο ιδιότυπο καθεστώς, κατά το οποίο το έργο της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής δεν έχει ακόμη απενταχθεί από τον κατάλογο των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ο νέος κατάλογος θα οριστικοποιηθεί το φθινόπωρο και μέχρι τότε το έργο βρίσκεται στον υφιστάμενο), ωστόσο η χώρα μας έχει και επίσημα γνωστοποιήσει από τις 12 Απριλίου στην αρμόδια Διεύθυνση της Κομισιόν ότι αποσύρει τη στήριξή της για το ελληνικό τμήμα (“Κρήτη-Αττική”).

Το καθεστώς αυτό προβλημάτισε την ολομέλεια της Αρχής, δεδομένου μάλιστα ότι η Κομισιόν έχει διαμηνύσει ότι ο κατάλογος PCI όσο είναι σε ισχύ (μέχρι δηλαδή να αναθεωρηθεί) είναι δεσμευτικός. Για τον λόγο αυτό η απόφαση της ΡΑΕ δεν αναφέρει ότι το έργο θα γίνει ως εθνικό, αλλά διαβεβαιώνει την “Αριάδνη” ότι η προκήρυξη διαγωνισμού και η έναρξη κατασκευής του έργου είναι κινήσεις συμβατές με το υφιστάμενο καθεστώς.

ΕuroAsia interconnector «Θα γίνουν δύο μεγάλα καλώδια»

Την ίδια ώρα, σε σχετική άτυπη ενημέρωση που απέστειλε στους δημοσιογράφους, και εδώ σε μας στη “Νέα Κρήτη”, η κυπριακή εταιρεία του EuroAsia Interconnector υποστηρίζει η ίδια θα προχωρήσει κανονικά την κατασκευή του καλωδίου ως επίσημος μάλιστα φορέας του έργου και πως σε 3 χρόνια από σήμερα η Κρήτη θα έχει δύο μεγάλα καλώδια, δυναμικής από 1.000 μεγαβάτ το καθένα!

Σίγουρα για να το υποστηρίζει αυτό η εταιρεία θα έχει κάποιους λόγους και μια βάση. Δεν παύει, ωστόσο, να μοιάζει ως ένα σενάριο έξω από τη στοιχειώδη λογική, το να υλοποιηθούν ταυτόχρονα δύο τέτοια εφάμιλλα ακριβώς έργα και να δαπανηθούν τεράστια ποσά για να γίνουν δύο καλώδια που θα έχουν ακριβώς τον ίδιο ρόλο, το ίδιο αντικείμενο!

«Η Κρήτη θα έχει πλέον δύο ξεχωριστά καλώδια διασύνδεσης σε τρία χρόνια από τώρα, συνδέοντας το ηλεκτρικά απομονωμένο νησί με το υπόλοιπο ελληνικό δίκτυο, αφού ο υπουργός Ενέργειας έκανε επαναστροφή από την προηγούμενη πολιτική στήριξης του ευρωπαϊκού έργου κοινού ενδιαφέροντος (PCI) EuroAsia Interconnector και δήλωσε ότι η κυβέρνηση θα έχει σύντομα και μια δεύτερη νέα “εθνική” διασύνδεση.

Το δεύτερο νέο “εθνικό” καλώδιο, το οποίο ανατέθηκε από τη ΡΑΕ απευθείας στην ελεγχόμενη από τους Κινέζους εταιρεία μεταφοράς ενέργειας ΑΔΜΗΕ και τη θυγατρική “Αριάδνη Interconnector”, θα έχει χωρητικότητα 1.000 MW και θα είναι ένα νέο δεύτερο “εθνικό” έργο, το οποίο όμως, αφού δεν είναι PCI, στερείται από ευρωπαϊκά κονδύλια, καθιστώντας το έργο ακριβότερο για τον καταναλωτή κατά 350 εκατ. ευρώ, με τη λειτουργία του να είναι προγραμματισμένη τουλάχιστον κατά έξι μήνες αργότερα από την EuroAsia Interconnector.

Το νέο “εθνικό” καλώδιο του ΑΔΜΗΕ, που θα κατασκευαστεί από την “Αριάδνη”, δεν είναι τεχνικά συμβατό με οποιοδήποτε τμήμα της διασυνοριακής διασύνδεσης PCI 3.10 Ισραήλ-Κύπρου-Κρήτης-Αττικής. Τα δύο ανεξάρτητα αλλά και παράλληλα έργα διασύνδεσης θα τερματίσουν την ηλεκτρική απομόνωση της Κρήτης», σημειώνεται, μεταξύ άλλων, στο ενημερωτικό σημείωμα της κοινοπραξίας του EuroAsia Interconnector, που αναφέρει ακόμα: «Εντωμεταξύ, η EuroAsia Interconnector έχει κινήσει νομικές διαδικασίες σε δικαστήρια στην Αθήνα, τη Χάγη και την Κύπρο, κατά των μονομερών και παράνομων αποφάσεων της ΡΑΕ για την απονομή του νέου “εθνικού” καλωδίου Κρήτης-Αττικής στον ΑΔΜΗΕ, αφού η EuroAsia παραμένει ο επίσημος φορέας υλοποίησης».

Αριάδνη Interconnection”: Την προσεχή εβδομάδα δημοσιεύονται τα τεύχη διακήρυξης

H “Αριάδνη Interconnection”, η θυγατρική εταιρεία ειδικού σκοπού του ΑΔΜΗΕ που έχει αναλάβει τη χρηματοδότηση και κατασκευή του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, ανακοινώνει ότι θα δημοσιεύσει τα τεύχη διακήρυξης για τα υποθαλάσσια καλώδια και τους Σταθμούς Μετατροπής σε Κρήτη και Αττική την προσεχή εβδομάδα.

Η εξέλιξη αυτή κατέστη εφικτή χάρη στην απόφαση της Ολομέλειας της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας η οποία εξουσιοδοτεί την εταιρεία να προβεί χωρίς καμία καθυστέρηση στη διενέργεια της προκήρυξης διαγωνισμού για την κατασκευή του έργου. Οπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στην απόφαση της ΡΑΕ, «η κατασκευή της διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική πρέπει να ακολουθήσει τάχιστα το δρόμο της υλοποίησης, υπό οποιοδήποτε καθεστώς και συνθήκες».

Σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην απόφαση της ΡΑΕ, η «Αριάδνη» θα αποστείλει έως αύριο, Παρασκευή 17 Μαϊου, τις τεχνικές προδιαγραφές του έργου, επισημαίνοντας τα στοιχεία που διασφαλίζουν τη διαλειτουργικότητα με τις διασυνδέσεις Κρήτης-Κύπρου και Κρήτης-Ισραήλ και θα ακολουθήσει η δημοσίευση των τευχών διακήρυξης.

Όπως δήλωσε ο Πρόεδρος της «Αριάδνης Interconnection» και του μητρικού ομίλου ΑΔΜΗΕ, Μάνος Μανουσάκης, «Η προκήρυξη του διαγωνισμού για το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής συντελείται έγκαιρα μετά από εργώδεις προσπάθειες των ελληνικών αρχών, του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, της ΡΑΕ και του ΑΔΜΗΕ μέσα στις γνωστές αντίξοες συνθήκες.

Η εξέλιξη αυτή αποτελεί εθνική επιτυχία, καθώς το έργο θα ξεκινήσει εντός χρονοδιαγράμματος και η ολοκλήρωση του θα οδηγήσει στην πλήρη διασφάλιση της επάρκειας εφοδιασμού της Κρήτης από καθαρότερες πηγές ενέργειας το 2022. Ολα τα εμπλεκόμενα μέρη αντιλαμβάνονται ότι το έργο αυτό είναι εθνικής σημασίας, όπως κατέστη σαφές και από την πρόσφατη παρέμβαση Ελλήνων Ευρωβουλευτών τεσσάρων κομμάτων που τάχθηκαν υπέρ της υλοποίησης του έργου το ταχύτερο δυνατό. Πέρα από τα περιβαλλοντικά και κοινωνικά οφέλη του έργου –που έχουν επανειλημμένα επισημανθεί-, η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής, ένα από τα μεγαλύτερα έργα υποδομής ιστορικά στην Ελλάδα, θα συνδράμει σημαντικά στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας. Η έναρξη του έργου θα οδηγήσει στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και στη συμμετοχή διεθνών και ελληνικών επιχειρήσεων στην υλοποίησή του.

Από το 2017 έως σήμερα ο ΑΔΜΗΕ έχει δρομολογήσει επενδύσεις ύψους άνω των 500 εκατ. Ευρώ και ανάδοχοι στο μεγαλύτερο μέρος των έργων αναδείχθηκαν ελληνικές εταιρίες. Με την έγκαιρη έναρξη του έργου προβλέπεται ότι το 2019 οι κεφαλαιουχικές δαπάνες του ομίλου εταιρειών ΑΔΜΗΕ θα διπλασιαστούν σε σχέση με το 2018».

Σχόλια