Κρήτη

Ενεργειακή κάλυψη: Σωτηρία από τη Ρόδο για την Κρήτη

Με μικρές γεννήτριες που θα μεταφερθούν από το "νησί των Ιποττών" η ενεργειακή κάλυψη την περίοδο 2019 - 2013

Από τη Ρόδο τελικά η ενεργειακή σωτηρία... για την Κρήτη για το κρίσιμο μεσοδιάστημα 2019-2023 μέχρι την ολοκλήρωση των δύο ηλεκτρικών διασυνδέσεων και κυρίως της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης Κορακιάς-Αττικής!

Όπως αποκαλύπτει σήμερα η εφημερίδα “Ν.Κ.”, ο σχεδιασμός ενεργειακής θωράκισης της Κρήτης την κρίσιμη αυτή 4ετία, που θα χαθούν δεκάδες μεγαβάτ από το σύστημα λόγω υποχρεωτικού “λουκέτου” στις παλιότερες μονάδες της ΔΕΗ, όπως οι 6 ατμοηλεκτρικές μονάδες στον ΑΗΣ Ληνοπεραμάτων, “κλειδώνει” σε δύο πυλώνες...

Από τη μια θα μεταφερθούν φορητές ντιζελογεννήτριες, τα γνωστά εύκολα μεταφερόμενα αλλά δαπανηρά και όχι ιδιαίτερα... αξιόπιστα Ηλεκτροπαραγωγά Ζεύγη (Η/Ζ) από τη Ρόδο - όπου χάρη στο νέο εργοστάσιο και τις μονάδες της ΔΕΗ υπάρχει πλέον περίσσευμα ισχύος - στις οποίες θα προστεθούν ενοικιαζόμενα Η/Ζ που θα ενοικιαστούν κατά τους θερινούς μήνες αιχμής της κατανάλωσης ρεύματος. Ήδη μάλιστα έχουν γίνει οι αναγκαίες ετοιμασίες στον ΑΗΣ Αθερινόλακκο ώστε να “κουμπώσουν” στο εργοστάσιο οι μικρές ντιζελογεννήτριες που έχει η ΔΕΗ στη Ρόδο...

Από την άλλη, θα γίνουν αναγκαία έργα αναβάθμισης επιλεκτικά σε κάποιες υπάρχουσες μονάδες αεριοστροβίλων σε Ληνοπεράματα και Χανιά, ώστε να εναρμονιστούν περιβαλλοντικά με τα προβλεπόμενα από την Ε.Ε. όρια εκπομπής ρύπων και άρα να μη χρειαστεί να κλείσουν ή να μπουν σε καθεστώς υπολειτουργίας, όπως θα συμβεί με άλλες μονάδες της ΔΕΗ από το 2020 και μετά.

Ουσιαστικά, μπαίνουν στο χρονοντούλαπο κάποια - εντυπωσιακά μεν, ακριβά δε - σενάρια που είχαν πέσει στο τραπέζι των συζητήσεων. Μια χαρακτηριστική λύση, θυμίζουμε, ήταν αυτή που είχε προταθεί από το Εμιράτο του Κατάρ για μια πλωτή μονάδα ηλεκτροπαραγωγής από φυσικό αέριο, σε πλοίο που θα ήταν αγκυροβολημένο στον Αθερινόλακκο. Στον αντίποδα, από τους αρμόδιους φορείς προκρίνεται το σενάριο ηλεκτρικής κάλυψης της Κρήτης εκ των ενόντων, με βασική “χείρα βοηθείας” από τη Ρόδο.

Ο τροχήλατος αεριοστρόβιλος

Η ενεργειακή σωτηρία για την Κρήτη θα έρθει λοιπόν από τη Ρόδο. Όμως η... “χείρα βοηθείας” από τη Ρόδο, όπως λένε οι καλά γνωρίζοντες την κατάσταση, που θα μπορούσε να είναι ακόμα καλύτερη αν μαζί με το ημίμετρο των Η/Ζ ερχόταν και κάτι άλλο, πιο σταθερό και ασφαλές. Τι; Μα ο τροχήλατος, κινητός δηλαδή, αεριοστρόβιλος που έχει η ΔΕΗ στη Ρόδο, συγκεκριμένα στον ΑΗΣ Σορωνής.

Ο αεριοστρόβιλος αυτός είναι τροχήλατος, μεταφέρεται εύκολα, λειτουργεί πρακτικά σε φορτηγά, και είναι τόσο ευέλικτος που μπορεί μέσα σε 20 ημέρες να “κουμπώσει” στο σύστημα και να λειτουργήσει, έχοντας ικανότητα παραγωγής μέχρι και 40 μεγαβάτ! Θεωρείται ιδανική λύση, αφού πρόκειται για κανονική μονάδα παραγωγής και άρα σταθερή λύση - κάτι που δεν ισχύει για τις μικρές ντιζελογεννήτριες που είναι δαπανηρές σε κόστος λειτουργίας και μπορούν εύκολα ή αναπάντεχα να τεθούν εκτός λειτουργίας.

Ο τροχήλατος αεριοστρόβιλος στη Ρόδο είναι δοκιμασμένος, έχει αποδείξει την αξία του και είναι ο μοναδικός στο είδος του που έχει η ΔΕΗ και θα μπορούσε να μεταφέρει εδώ στην Κρήτη. Δυστυχώς, αυτή τη στιγμή, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, έχει μπει στην άκρη η περίπτωση του κινητού αεριοστρόβιλου και προωθείται από τους αρμόδιους φορείς μονάχα η μεταφορά Η/Ζ από τη Ρόδο στο νησί μας.

Ας τα δούμε όμως αναλυτικά. Ως γνωστόν, οι σημερινές ρυπογόνες μονάδες της ΔΕΗ στην Κρήτη έχουν λάβει ειδική εξαίρεση χάρη στην οποία μπορούν να λειτουργούν, αν και παραβαίνουν την κοινοτική περιβαλλοντική νομοθεσία, μέχρι και τα τέλη του 2019. Ενδεχόμενο παράτασης της ειδικής εξαίρεσης που χορηγήθηκε από τη Ε.Ε. μάλλον δεν υπάρχει, αν λάβει κανείς υπόψη και τις σχετικές απαντήσεις του αρμόδιου επιτρόπου Ενέργειας Μιγκέλ Αρίας Κανιέτε.

Στη βάση αυτή, όσες μονάδες δεν αναβαθμιστούν ώστε να εναρμονιστούν από πλευράς παραγωγής ρύπων με τις κοινοτικές οδηγίες, θα μπουν σε καθεστώς περιορισμένης λειτουργίας. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι, μέχρι να γίνουν το μικρό και κυρίως το μεγάλο καλώδιο, η ηλεκτροπαραγωγική βάση της Κρήτης δε θα μπορεί πλέον να καλύψει πλήρως την τοπική ζήτηση, αφού δε θα μπορούν να λειτουργούν οι παλιότερες μονάδες, όπως είναι π.χ. οι ατμοηλεκτρικές μονάδες στον ΑΗΣ Ληνοπεραμάτων, και θα άρα θα υπάρχει ένα έλλειμμα της τάξης αρκετών δεκάδων μεγαβάτ.

Προβληματισμός

Αυξητική τάση στη ζήτηση

Σε πρώτη φάση, το πιθανό έλλειμμα εκτιμάται γύρω στα 50 μεγαβάτ, ωστόσο το ανησυχητικό στοιχείο είναι ότι τα τελευταία χρόνια (αντίθετα με ό,τι συνέβαινε τα πρώτα χρόνια της κρίσης) καταγράφεται μια συνεχόμενα αυξητική τάση στη ζήτηση ρεύματος στην Κρήτη. Σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχει μια αυξητική τάση ύψους 7-8% ετησίως, κάτι που σημαίνει ότι από τη μια χρονιά στην άλλη η ζήτηση ανεβαίνει κατά 45 μεγαβάτ, ανοίγοντας έτσι κι άλλο το προβλεπόμενο έλλειμμα ισχύος μέχρι να διασυνδεθεί ηλεκτρικά το νησί με την ηπειρωτική χώρα.

Τα μεγαβάτ που θα λείψουν θα καλυφθούν, όπως φαίνεται, με τον εξής συνδυασμό: Από τη μια θα επιστρατευτούν γεννήτριες Η/Ζ και από την άλλη θα αναβαθμιστούν επιλεκτικά κάποιες σημερινές μονάδες αεριοστροβίλων, ώστε να μπορούν να λειτουργούν μετά τη λήξη της ειδικής περιβαλλοντικής εξαίρεσης. Σε ό,τι αφορά τις γεννήτριες, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας άναψε το “πράσινο φως” στη ΔΕΗ για τη μεταφορά και εγκατάσταση 18 ίδιων φορητών μονάδων παραγωγής Η/Ζ από τη Ρόδο, συνολικής καθαρής ισχύος 22,66 MW.

Επίσης, με βάση την πρόταση του ΔΕΔΔΗΕ προς τη ΡΑΕ, προβλέπεται η δυνατότητα ενοικίασης Η/Ζ πρόσθετης ισχύος της τάξης των 18 MW για την περίοδο αιχμής της ζήτησης. Δηλαδή για το διάστημα Ιουλίου-Αυγούστου, με δυνατότητα παράτασης έως 15 Σεπτεμβρίου.

Όλες οι μικρές ντιζελογεννήτριες της ΔΕΗ που θα έρθουν από τη Ρόδο θα εγκατασταθούν στον ΑΗΣ Αθερινόλακκου, λόγω διαθέσιμων ελεύθερων πυλών για να “κουμπώσουν” αμέσως στο σύστημα, ενώ για τα Η/Ζ που θα ενοικιαστούν τους θερινούς μήνες από ιδιώτες η χωροθέτηση θα αποφασιστεί μεταγενέστερα.

Εδώ βεβαίως υπάρχει μια λεπτομέρεια: Για τα Η/Ζ που θα ενοικιαστούν θα πληρώνεται ενοίκιο από τη ΔΕΗ, και τελικά από τους πολίτες, είτε δουλεύουν είτε όχι! Για αυτό ακριβώς και οι καλά γνωρίζοντες επιμένουν ότι θα ήταν προτιμότερο να μεταφερθεί ο τροχήλατος αεριοστρόβιλος, εφόσον βεβαίως δεν υπάρχουν τεχνικά εμπόδια για κάτι τέτοιο.

Σχόλια