Κρήτη

Μεγάλο καλώδιο Κρήτης: Στην αντεπίθεση πέρασε η EuroAsia Interconnector

«Διασυνοριακό και όχι εθνικό έργο το μεγάλο καλώδιο της Κρήτης»

Στην αντεπίθεση πέρασε η κυπριακών συμφερόντων κοινοπραξία EuroΑsia Interconnector, που προωθεί το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδας μέσω Κρήτης και δηλώνει επίσημος φορέας της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, διασύνδεσης την οποία η Ελλάδα προωθεί ως εθνικό έργο, αναγνωρίζοντας ως επίσημο φορέα του την “Αριάδνη Interconnection”.

Η πλευρά της EuroAsia Interconnector έσπευσε χθες να απαντήσει στα “πυρά” των εμπλεκόμενων ελληνικών φορέων και του ίδιου του υπουργού Ενέργειας Γιώργου Σταθάκη, που προ ημερών έκανε λόγο για αφερέγγυα εταιρεία και ξεκαθάρισε πως έχει τεθεί εκτός κάδρου του έργου του μεγάλου καλωδίου της Κρήτης.

Σε μακροσκελή ανακοίνωση, η κυπριακών συμφερόντων εταιρεία κάνει λόγο εκ νέου για μονομερείς κινήσεις και αποφάσεις των ελληνικών Αρχών και επαναλαμβάνει πως αυτή είναι ο επίσημος φορέας του έργου της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική

Σε μακροσκελή ανακοίνωση, η κυπριακών συμφερόντων εταιρεία κάνει λόγο εκ νέου για μονομερείς κινήσεις και αποφάσεις των ελληνικών Αρχών (φράση που προϊδεάζει πιθανόν και για νομικές κινήσεις κατά της Ελλάδας), επαναλαμβάνει πως αυτή είναι ο επίσημος φορέας του έργου της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική, διαμηνύει πως έχει μεριμνήσει για την ανάληψη της πλήρους χρηματοδότησης του έργου και καλεί την ελληνική πλευρά σε επανέναρξη του μεταξύ τους διαλόγου!

 

Η ανακοίνωση

«Ο φορέας υλοποίησης της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ-Κύπρου-Κρήτης-Αττικής, βάσει του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 347/2013, εργάζεται εντατικά για την υλοποίηση του ευρωπαϊκού έργου ΕΚΕ 3.10 EuroAsia Interconnector εντός των εγκεκριμένων χρονοδιαγραμμάτων, συμπεριλαμβανομένου και του σκέλους της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής ΕΚΕ 3.10.3, εντός του 2022.

Η έγκαιρη υλοποίηση του συνολικού έργου, με προτεραιότητα το σκέλος της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής με υποθαλάσσιο καλώδιο 1.000 μεγαβάτ (MW), χαίρει της εμπιστοσύνης και στήριξης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των αρμόδιων θεσμικών οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.Καθώς το έργο εισέρχεται στο τελικό στάδιο υλοποίησής του, δημοσιεύματα στον ελληνικό Τύπο, καθώς και ισχυρισμοί και δηλώσεις διαφόρων αρμοδίων στη δημόσια σφαίρα αφήνουν σκιές για την έγκαιρη υλοποίηση του έργου, την ωρίμανση της διασύνδεσης, καθώς και για τις χρηματοδοτικές και τεχνικές ικανότητες του φορέα υλοποίησης, τις οποίες ο φορέας υλοποίησης EuroAsia Interconnector επιθυμεί να διαλευκάνει», αναφέρει χαρακτηριστικά στην ανακοίνωσή της η promoter κοινοπραξία του EuroAsia Interconnector και σημειώνει: «Σε απάντηση ισχυρισμών ότι η διασύνδεση Κρήτης-Αττικής είναι δικαιωματικά ένα εθνικό έργο, που ανήκει μόνο στον ΑΔΜΗΕ, ο φορέας υλοποίησης σημειώνει ότι από το 2013 έχει συμφωνηθεί από την ελληνική και την κυπριακή κυβέρνηση, τις ρυθμιστικές Αρχές και τους διαχειριστές Ελλάδας και Κύπρου ότι το έργο υλοποιείται από την EuroAsia Interconnector στα πλαίσια του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 347/2013, ως διασυνοριακό έργο στην ολότητά του, κάτι που επιβεβαιώθηκε και με τις πολιτικές αποφάσεις σε επίπεδο αρχηγών κρατών και την ένταξη του έργου στον κατάλογο ΕΚΕ το 2013, το 2015 και το 2017.

Η υλοποίησή του επικυρώθηκε νομικά με την κοινή ρυθμιστική απόφαση ΡΑΕ ΡΑΕΚ τον Οκτώβρη του 2017, που αποτελεί διεθνή σύμβαση δεσμευτική για τα συμβαλλόμενα μέρη.

Η πρόσφατη απόφαση της ελληνικής πλευράς, όπως εκφράστηκε επίσημα από τον υπουργό Ενέργειας για κατασκευή του έργου Κρήτης-Αττικής ως εθνικό από τον ΑΔΜΗΕ/”Αριάδνη”, δεν υποκαθιστά την κατασκευή του ήδη εγκεκριμένου έργου ΕΚΕ 3.10.3, αλλά ουσιαστικά δημιουργεί ένα νέο έργο και επαναφέρει την προγενέστερη του Μνημονίου Συναντίληψης (MOU) κατάσταση, δηλαδή της κατασκευής δύο (ή και περισσότερων) ξεχωριστών έργων, κάτι που η ίδια η ΡΑΕ ορθά επιδίωξε από το 2016 να αποφύγει, βάση της Απόφασης της 280/2016».

Όσον αφορά στο ιδιοκτησιακό καθεστώς, ο φορέας υλοποίησης είχε αποδεχτεί εξαρχής και εξακολουθεί να αποδέχεται την πλήρη μεταβίβαση της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής στον ΑΔΜΗΕ αμέσως μετά την ηλέκτρισή της, δηλαδή το 2022.

Σε σχέση με τους υπόλοιπους επιμέρους όρους της υπό διαπραγμάτευσης συμφωνίας μετόχων που προτάθηκε από τον ΑΔΜΗΕ (shareholders’ agreement), η EuroAsia Interconnector δεν έχει οποιαδήποτε άλλη εμπορική ή επιχειρηματική διαφωνία σε οποιοδήποτε θέμα που αφορά τη συμφωνία μετόχων (shareholders’ agreement), πλην της κατοχύρωσης τεχνικών προδιαγραφών και διαδικασιών προκήρυξης που θα διασφαλίζουν τη διαλειτουργικότητα του συνολικού έργου, το οποίο αποτελεί καθήκον της ως φορέα υλοποίησης βάσει του Κανονισμού 347/2013. Κατά συνέπεια, ο φορέας υλοποίησης ουδέποτε υπαναχώρησε από τις διαπραγματεύσεις και τα συμφωνηθέντα», συνεχίζει η εταιρεία.

 

ΠΑΡΑΒΙΑΣΗ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ

«H ελληνική πλευρά υπεύθυνη για τις καθυστερήσεις»

Η ανακοίνωση καταλήγει ως εξής: «Η ηλεκτρική διασύνδεση EuroAsia Interconnector έχει σχεδιαστεί και εγκριθεί από τις Ρυθμιστικές Αρχές Κύπρου και Ελλάδας σαν ενιαίο πολυτερματικό σύστημα (multiterminal system). Έχει επιβεβαιωθεί από όλους τους κατασκευαστές σταθμών μετατροπής (HVDC Converter Stations) και εξειδικευμένους τεχνικούς συμβούλους και Ευρωπαίους διαχειριστές ότι δεν είναι δυνατή η διασφάλιση της διαλειτουργικότητας του συστήματος εάν αυτό αναπτυχθεί τμηματικά (δηλ. σαν multiterminal - multivendor), αλλά μόνο διαμέσου ενιαίας ανάπτυξης (multiterminal single vendor), που διασφαλίζεται διαμέσου μιας ενιαίας προκήρυξης.

Η επιμονή της ελληνικής πλευράς να διαχωρίσει το έργο για να προκηρύξει η ίδια ξεχωριστό διαγωνισμό με ξεχωριστές τεχνικές προδιαγραφές καθιστά ανέφικτή τη συνολική σύνδεση του έργου. Οι καθυστερήσεις στην υλοποίηση του έργου οφείλονται στη μη αποδοχή της ελληνικής πλευράς να εφαρμόσει τον συμφωνημένο Οδικό Χάρτη που προτάθηκε από την Ε.Ε. Οφείλονται, επίσης, στις μονομερείς αποφάσεις της ΡΑΕ, η οποία, παρά τις προτροπές και εκκλήσεις της Ε.Ε., του ACER (ευρωπαϊκού ρυθμιστή) και των κυπριακών Ρυθμιστικών Αρχών και κυβέρνησης, προχώρησε μονομερώς παραβιάζοντας τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό για τα έργα κοινού ενδιαφέροντος στην ανάθεση της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής».

 

 

Σχόλια