Κρήτη

Πανελλήνιες: Αντιδράσεις στην Κρήτη για το νέο σύστημα

Αντιδράσεις για το νέο σύστημα των Πανελλαδικών Εξετάσεων και το Νέο Λύκειο στην Κρήτη

Ριζικές αλλαγές που προκαλούν ποικίλα συναισθήματα προβλέπει το νέο εξεταστικό σύστημα το οποίο έδωσε στη δημοσιότητα το υπουργείο Παιδείας. Σύμφωνα με αυτό, μειώνονται τα μαθήματα Γενικής Παιδείας στη Γ’ τάξη του Λυκείου και θα διδάσκονται τα μαθήματα Νεοελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας (6 ώρες), Θρησκευτικών (1 ώρα), Φυσικής Αγωγής (2 ώρες) και ένα μάθημα επιλογής (2 ώρες), τα οποία θα είναι υποχρεωτικά για όλους.

Στη Γ' Λυκείου η κάθε Ομάδα Προσανατολισμού θα περιλαμβάνει μόνο μαθήματα που εξετάζονται πανελλαδικά. Παράλληλα, αυξάνεται η ύλη, ενώ αλλάζουν και οι Ομάδες Προσανατολισμού.

Το νέο σύστημα προτείνει τέσσερις Ομάδες Προσανατολισμού, κάθε μία σε απόλυτη αντιστοίχιση με ένα επιστημονικό πεδίο, ενώ αυτό που καταργείται είναι η δυνατότητα με ένα μάθημα Γενικής Παιδείας να ανοίγει η πρόσβαση σε άλλο επιστημονικό πεδίο. Επίσης, με το νέο σύστημα οι μαθητές θα εξεταστούν στα ίδια ακριβώς μαθήματα τόσο για το απολυτήριο όσο και για τις πανελλαδικές.

Αντιδράσεις κατά των αλλαγών Γαβρόγλου

Σχολιάζοντας τις αλλαγές αυτές και το σχέδιο που προωθεί το υπουργείο Παιδείας, ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ Ηρακλείου Ζαχαρίας Ρηγάκης τόνισε πως «είναι ένα σχέδιο το οποίο δεν ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις του εκπαιδευτικού κινήματος σε ό,τι αφορά το νέο σχολείο που επιθυμούμε, και αυτό είναι ένα σχολείο που θα βγάζει μαθητές με κριτική σκέψη, με άποψη και γενικές γνώσεις. Περιμέναμε κάτι διαφορετικό που θα στηρίζεται στον εκσυγχρονισμό του δημόσιου σχολείου και σε μια κατεύθυνση που θα ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες».

Οι αλλαγές του υπουργείου, παράλληλα, κινητοποίησαν Ομοσπονδίες και Σωματεία εκπαιδευτικών από όλη τη χώρα, που τάσσονται κατά του νόμου του υπουργείου Παιδείας περί διορισμών και προσλήψεων, οι οποίοι μαζί με μαθητές πραγματοποίησαν συγκέντρωση και πορεία διαμαρτυρίας χθες προς τη Βουλή, αντιδρώντας απέναντι στις αλλαγές που προωθούνται στον χώρο της εκπαίδευσης και σημειώνοντας πως «εμείς πειραματόζωα της κυβέρνησης δε θα γίνουμε».

Οι βασικές αλλαγές:

Ενδοσχολικές εξετάσεις

Στις εξετάσεις για το απολυτήριο, τα σχολεία θα χωριστούν σε ομάδες, ανά Διεύθυνση Εκπαίδευσης. Τα θέματα σε κάθε εξεταζόμενο μάθημα θα προετοιμάζονται από ομάδα διδασκόντων όλων των σχολείων ανά ομάδα, και το τελικό διαγώνισμα θα προκύπτει μετά από κλήρωση ομάδας θεμάτων μέσα από ένα μεγαλύτερο πλήθος. Τα θέματα θα στέλνονται ηλεκτρονικά στους μαθητές των σχολείων της συγκεκριμένης ομάδας στις 10:30 το πρωί και οι μαθητές θα ξεκινούν στις 11 τη δίωρη γραπτή εξέταση. Επιτηρητές θα είναι καθηγητές άλλων σχολείων και διαφορετικής ειδικότητας από την ειδικότητα των καθηγητών του εξεταζόμενου μαθήματος. Στα ιδιωτικά σχολεία οι επιτηρητές θα είναι ένας από το δημόσιο σχολείο και ένας από το ιδιωτικό σχολείο. Τα γραπτά των μαθητών, αφού καλυφθούν τα ονόματα, θα βαθμολογούνται από καθηγητή άλλου σχολείου.

Ο βαθμός απολυτηρίου

Με το νέο σύστημα, βαθμός προαγωγής παραμένει το 9,5. Για τα μαθήματα που εξετάζονται και γραπτά, ο μέσος όρος διαμορφώνεται κατά 60% από τον μ.ο. των δύο τετραμήνων και κατά 40% από τον βαθμό της γραπτής απολυτήριας εξέτασης. Για τα υπόλοιπα μαθήματα, ο βαθμός είναι ο μ.ο. των δύο τετραμήνων. Στη διαμόρφωση του γενικού μέσου όρου (τελικού βαθμού) συμμετέχουν ισότιμα όλα τα μαθήματα πλην της Φυσικής Αγωγής. Σε επόμενα σχολικά έτη ο βαθμός απολυτηρίου θα συνυπολογίζεται και στη διαμόρφωση του βαθμού πρόσβασης των πανελλαδικών εξετάσεων. Όπως σημειώνεται, με την ενίσχυση της αξιοπιστίας του απολυτηρίου επιτυγχάνεται και η ισότιμη αντιμετώπιση των αποφοίτων των Γενικών Λυκείων (ΓΕ.Λ.) στην αγορά εργασίας, αφού είναι προσόν διορισμού μέσω ΑΣΕΠ.

Τι θα γίνει με τα εσπερινά

Με το νέο σύστημα, η Δ’ Λυκείου τετραετούς και η Γ’ Λυκείου τριετούς εσπερινού ΓΕ.Λ. διατηρούν το δικαίωμα του 1%, με τους ίδιους όρους που ισχύει και σήμερα. Το πρόγραμμά τους προσαρμόζεται στα νέα δεδομένα, δηλαδή: 6 ώρες Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, 1 ώρα Θρησκευτικά και τρία μαθήματα ανά Ομάδα Προσανατολισμού, καθένα με 6 ώρες. Η ύλη θα εξομοιωθεί με εκείνη των ημερήσιων λυκείων και όσοι δεν πληρούν τις προϋποθέσεις για το 1% θα έχουν το δικαίωμα να δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις την ίδια χρονιά, μαζί με τους αποφοίτους των ημερησίων ΓΕ.Λ.

Μηχανογραφικό δελτίο

Με το νέο σύστημα οι υποψήφιοι καλούνται να κάνουν μια πρώτη επιλογή τμημάτων (σε μηχανογραφικό δελτίο) που ονομάζεται “Α’ δήλωση”. Η δήλωση αυτή δεν έχει δεσμευτικό χαρακτήρα. Με το νέο σύστημα, όπως ανακοινώθηκε, ο υποψήφιος θα μπορεί να γνωρίζει πολύ νωρίς ότι εξασφάλισε την εισαγωγή του και δε θα αγωνιά για τίποτε άλλο εκτός από την κτήση του απολυτηρίου του.

Αναλυτικά το σύστημα προβλέπει τα εξής: Μετά το πέρας της προθεσμίας για αλλαγή Ομάδας Προσανατολισμού, όλοι οι μαθητές που επιθυμούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση υποχρεούνται να συμπληρώσουν Α’ δήλωση προτίμησης με έως 10 προτιμήσεις τμημάτων στα οποία επιθυμούν να φοιτήσουν. Με βάση τις προτιμήσεις των μαθητών και τον αριθμό εισακτέων που θα έχει αποφασιστεί ανά τμήμα, θα προκύψει ένας αριθμός τμημάτων για τα οποία ο αριθμός των προτιμήσεων θα είναι μικρότερος από τον αριθμό εισακτέων. Αυτά τα τμήματα, στα οποία ο αριθμός των αιτήσεων υπολείπεται των διαθέσιμων θέσεων, ονομάζονται “Τμήματα Ελεύθερης Πρόσβασης” (ΤΕΠ). Τα υπόλοιπα τμήματα, δηλαδή εκείνα στα οποία ο αριθμός των αιτήσεων υπερβαίνει τις διαθέσιμες θέσεις, ονομάζονται “Τμήματα Πρόσβασης μόνο με Πανελλαδικές Εξετάσεις” (ΤΠΠΕ). Ο μαθητής ενημερώνεται για το ποιες από τις προτιμήσεις του αντιστοιχούν σε ΤΠΠΕ και ποιες σε ΤΕΠ. Από το σύνολο των δηλώσεων θα προκύψουν: 1) αυτές στις οποίες θα συμπεριλαμβάνεται ένα τουλάχιστον ΤΕΠ και 2) αυτές στις οποίες όλα τα τμήματα είναι ΤΠΠΕ. Οι μαθητές της κατηγορίας 2 θα διαγωνιστούν στις πανελλαδικές για την εισαγωγή τους στην Ανώτατη Εκπαίδευση, μιας και από τις προτιμήσεις τους στη Α’ δήλωση δεν έχει προκύψει κανένα ΤΕΠ. Μετά τη λήξη του 1ου τετραμήνου, οι μαθητές της κατηγορίας 1 επιβεβαιώνουν αν θα συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις ή αν προτιμούν να εισαχθούν σε ένα από τα ΤΕΠ που είχαν συμπεριλάβει στην Α’ δήλωση. Η επιβεβαίωση αυτή είναι οριστική και δεσμευτική. Συγκεκριμένα, ένας μαθητής που είχε τουλάχιστον ένα ΤΕΠ στην Α’ δήλωση μπορεί: α) να επιλέξει εισαγωγή σε ΑΕΙ μέσω πανελλαδικών εξετάσεων, χάνοντας το δικαίωμα πρόσβασης σε κάποιο από τα ΤΕΠ που είχε δηλώσει ή β) να επιλέξει ένα από τα ΤΕΠ που είχε συμπεριλάβει στην Α’ δήλωση, οπότε εισάγεται στο τμήμα αυτό, με μόνη προϋπόθεση την κτήση του απολυτηρίου της Γ’ Λυκείου. Αν για την εισαγωγή στο τμήμα που επέλεξε προβλέπεται και εξέταση σε ειδικό μάθημα, ο υποψήφιος θα εξεταστεί στο ειδικό αυτό μάθημα μαζί με τους υποψηφίους που εξετάζονται πανελλαδικά.

Τονίζεται ότι, μετά την οριστικοποίηση του Φεβρουαρίου, δεν μπορεί να γίνει καμιά περαιτέρω αλλαγή. Για τους μαθητές που διάλεξαν να εισαχθούν σε ΤΕΠ χωρίς πανελλαδικές, δε θα υπάρχει δυνατότητα μετεγγραφής.

Το σύστημα θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά για τη Γ’ Λυκείου του 2019-2020, και οι υποψήφιοι όλων των κατηγοριών θα εισαχθούν σε τμήματα που θα έχουν τον ελάχιστο αριθμό των 8 μελών ΔΕΠ, που εξασφαλίζουν την αυτοδυναμία τους, θα έχουν ανανεωμένο πρόγραμμα σπουδών και θα έχουν την απαραίτητη υλικοτεχνική υποδομή.

Σχόλια