Κρήτη

Aεροδρόμιο Καστελίου: «Έρχονται» 37.000 θέσεις έμμεσης απασχόλησης

Το νέο αναπτυξιακό έργο της Κρήτης στην "γλώσσα των αριθμών"

Δυο εβδομάδες μετά την κάθοδο Σπιρτζη στην Κρήτη και τις υπογραφές για την σύμβαση παραχώρησης του αεροδρομίου Καστελίου, μια πιο «καθαρή ματιά» αποδεικνύει τα τεράστια οφέλη  που θα αποκομίσει το νησί μέσα από την δημιουργία του νέου αναπτυξιακού έργου επαναπροσδιορίζοντας την υπεράξια της Κρήτης και μετατρέποντας  το νησί σε ισχυρό αναπτυξιακό πυλώνα.

Αν θέλαμε να σταθούμε στην «γλώσσα των αριθμών» τα στοιχεία είναι άκρως εντυπωσιακά.

Μάλιστα, με βάση την πρόσφατη έκθεση του Air Transport Action Group (ATAG), πρόκειται για μία επένδυση 1,5 δισεκατομμυρίου ευρώ με κατασκευαστικό κόστος 520 εκατομμύρια ευρώ και χρόνο αποπεράτωσης τα 5 έτη.

Κατά την διάρκεια της κατασκευής θα διαμορφωθούν 1500 θέσεις εργασίας ενώ όταν λειτουργήσει θα δοθούν 7.500 θέσεις εργασίας  άμεσης απασχόλησης (στην εταιρεία του Αεροδρομίου,  τις αεροπορικές εταιρείες, τις εταιρείες διαχείρισης handling, τις  εταιρείες παροχής υπηρεσιών κ.α.).

Παράλληλα η αναπτυξιακή δυναμική που θα προσδώσει στην περιοχή, το νέο Αεροδρόμιο, θα οδηγήσει και σε ενίσχυση της έμμεσης απασχόλησης σε τομείς όπως για παράδειγμα ο τουρισμός και  το εμπόριο. Βάσει των ίδιων στοιχείων της ATAG υπολογίζεται ότι το Αεροδρόμιο Καστελλίου θα κινητοποιήσει περίπου 35.000 με 37.000 θέσεις έμμεσης  απασχόλησης

Με διάδρομο προσαπογειώσεων μήκους 3.200 μέτρων (και πρόβλεψη επέκτασης στα 3.800 μέτρα), με χώρους στάθμευσης 37 αεροσκαφών και με 9 φυσούνες επιβατών, το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι θα είναι το 2ο μεγαλύτερο αεροδρόμιο στην Ελλάδα, πίσω από το “Ελ. Βενιζέλος” των Αθηνών, και ένα αεροδρόμιο- “κόσμημα” στον χώρο της Μεσογείου.

Επιβλητικό θα είναι το βιοκλιματικό κτήριο του αεροσταθμού, εμβαδού 71.818 τ.μ., ενώ έχει προβλεφθεί εμπορευματικό κέντρο εμβαδού 10 στρεμμάτων, Εκθεσιακό Κέντρο εμβαδού 3.200 τ.μ. για τα τοπικά προϊόντα, αλλά και μια τεράστια εμπορική ζώνη που θα εκτείνεται σε 441 στρέμματα.

Αναλυτικά τα χαρακτηριστικά:

Χώρος στάθμευσης αεροσκαφών:

Το νέο αεροδρόμιο Καστελίου θα έχει συνολικά τη δυνατότητα 39 θέσεων στάθμευσης αεροσκαφών, εκ των οποίων 27 θέσεις θα είναι εντός της βασικής πίστας, με δυνατότητα αυτόνομης προσέγγισης και απομάκρυνσης, σύστημα αποθήκευσης και διανομής καυσίμων με υπόγειο δίκτυο τροφοδοσίας αεροσκαφών για κάθε θέση στάθμευσης ξεχωριστά.

Θα υπάρχουν 9 φυσούσες επιβίβασης-αποβίβασης στα αεροπλάνα.

- Διάδρομος προσαπογειώσεων:

Το νέο αεροδρόμιο Καστελίου θα διαθέτει αρχικά διάδρομο προσαπογειώσεων μήκους 3.200 μ. Έχει προβλεφθεί όμως πλήρης δυνατότητα επέκτασης του διαδρόμου προσαπογειώσεων στα 3.800 μ., εφόσον κάτι τέτοιο απαιτηθεί στο μέλλον.

- Τροχόδρομοι:

Προβλέπεται να κατασκευαστεί ένας διπλός παράλληλος τροχόδρομος κατηγορίας 4F, με το ένα τουλάχιστον σκέλος του να εκτείνεται σε όλο το μήκος του διαδρόμου, και δύο κάθετοι στον διάδρομο τροχόδρομοι κατηγορίας 4, που θα συνδέουν τον νέο διάδρομο με τον υφιστάμενο του στρατιωτικού αεροδρομίου.

- Κτήριο αεροσταθμού:

Στο πλαίσιο του έργου προβλέπεται να κατασκευαστεί ένα βιοκλιματικό κεντρικό κτήριο αεροσταθμού επιφάνειας 71.818 τ.μ. (έναντι 60.000 τ.μ. που ήταν η ελάχιστη επιτρεπτή επιφάνεια κατά τη διακήρυξη του διεθνούς διαγωνισμού).

- Εγκαταστάσεις Σωμάτων Ασφαλείας:

Το νέο αεροδρόμιο Καστελίου θα διαθέτει ένα σύγχρονο, λειτουργικό αστυνομικό σταθμό χωρητικότητας 400 αστυνομικών (100 ανά βάρδια) και ένα σύγχρονο πυροσβεστικό σταθμό, που θα περιλαμβάνει 10 θέσεις μεγάλων πυροσβεστικών οχημάτων.

- Υποστηρικτικές εγκαταστάσεις:

Προβλέπονται υπόστεγο συντήρησης αεροσκαφών, υπόστεγο γενικής αεροπλοΐας, εγκαταστάσεις συντήρησης αεροδρομίου, εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης εδάφους, σταθμός ανεφοδιασμού καυσίμων οχημάτων πίστας και σταθμός ανεφοδιασμού καυσίμων.

- Εγκαταστάσεις καυσίμων:

Οι εγκαταστάσεις καυσίμων περιλαμβάνουν δεξαμενές αποθήκευσης καυσίμου και δίκτυο σωληνώσεων των συστημάτων τροφοδοσίας.

Οι εγκαταστάσεις καυσίμων χωροθετούνται κατά βάση στη ζώνη μεταξύ 400 και 1.400 μέτρων από το πέρας του διαδρόμου προσαπογειώσεων και θα είναι υπόγειες, όπως προβλέπεται αυστηρώς.

- Εμπορικοί χώροι:

Ειδικό βάρος, όπως είναι αναμενόμενο για ένα τέτοιας διεθνούς εμβέλειας αεροδρόμιο, έχει δοθεί στο κομμάτι της εμπορικής δραστηριότητας. Εντός του αερολιμένα θα λειτουργεί εμπορευματικό κέντρο, εμβαδού 10 στρεμμάτων. Επίσης, θα λειτουργήσει ειδικός εκθεσιακός-συνεδριακός χώρος, ο οποίος θα χρησιμοποιείται αποκλειστικά για τη διεθνή προβολή των τοπικών προϊόντων και δε θα είναι ανταγωνιστικός εμπορικά.

Έχει προβλεφθεί επίσης μια τεράστια εμπορική ζώνη 441 στρ., για την ανάπτυξη εμπορικών δραστηριοτήτων στην ευρύτερη περιοχή του αεροδρομίου.

- Διαχείριση ομβρίων-αποβλήτων-λυμάτων:

Προβλέπεται μια μεγάλη λεκάνη απορροής, ένα ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης αποβλήτων, το οποίο περιλαμβάνει σύστημα βιολογικού καθαρισμού που θα δέχεται τα λύματα του αεροδρομίου, καθώς και τα λύματα από τους εξής γειτονικούς οικισμούς: Θραψανό, Ευαγγελισμό, Ρουσσοχώρια, Λιλιανό, Αγία Παρασκευή, Αρχάγγελο, Γαλενιανό και Καστέλι.

- Χώροι στάθμευσης:

Προβλέπεται χώρος αναμονής τουριστικών λεωφορείων, χωρητικότητας 110 οχημάτων, και χώρος αναμονής ταξί, χωρητικότητας 100 οχημάτων.

Για τις ανάγκες των ενοικιαζόμενων Ι.Χ., ο χώρος στάθμευσης θα μπορεί να εξυπηρετεί 400 οχήματα. Οι υπάλληλοι του αεροδρομίου θα σταθμεύουν τα αυτοκίνητά τους σε ξεχωριστό πάρκινγκ, χωρητικότητας 600 οχημάτων.

- Οδικό δίκτυο:

Βασική οδική αρτηρία θα είναι ο αυτοκινητόδρομος (μήκους 18 χλμ. περίπου, διατομής δύο λωρίδων ανά κατεύθυνση με διαχωρισμένο οδόστρωμα) για τη σύνδεση του αεροδρομίου με τον ΒΟΑΚ στην περιοχή της Χερσονήσου. Για τη σύνδεση με τον Νότιο Οδικό Άξονα προβλέπεται η κατασκευή της οδικής σύνδεσης (μήκους 6 χλμ. περίπου, διατομής μιας λωρίδας ανά κατεύθυνση, με λωρίδα πολλαπλών χρήσεων) από το αεροδρόμιο μέχρι τον άξονα Ηράκλειο-Αρκαλοχώρι-Βιάννος.

Το εσωτερικό δίκτυο του αεροδρομίου περιλαμβάνει οδούς πλάτους 5 μέτρων σε ένα συνολικό μήκος 8 χλμ. και οδούς πλάτους 10 μέτρων σε ένα μήκος 10 χλμ.

Ξεχωρίζει η οδική αρτηρία εμπορικής ζώνης, κατά μήκος της οποίας θα αναπτυχθούν τρεις κυκλικοί κόμβοι.

Το νέο αεροδρόμιο θα είναι από τα πλέον σύγχρονα και μάλιστα λόγω της γεωγραφικής του θέσης θα είναι μετεωρολογικά «παντός καιρού» γεγονός που θα του δίνει τη δυνατότητας της απρόσκοπτης λειτουργίας όλο τον χρόνο σε 24ωρη βάση, το μοναδικό στην Ευρώπη.

Ενδεικτικό της σπουδαιότητας του νέου αεροδρομίου και της σημασίας που έχει για τον ινδικό  όμιλο της GMR είναι το γεγονός πως όπως σε κατ’ ιδίαν συζήτηση μας επιβεβαίωσε ο εκτελεστικός διευθυντής του Ομίλου Sidharath Kapur, οι εταιρείες της κοινοπραξίας προχώρησαν σε αναδιάταξη του ποσοστού συμμετοχής τους με τους Ινδούς να αυξάνουν το δικό τους από 10% που ήταν αρχικά σε 40%.

Ακολουθεί αναλυτικός πίνακας:

-Κατασκευαστικό κόστος: 520 εκ ευρώ

-Συνολικό κόστος επένδυσης: 1,5 δις ευρώ

-Χρόνος αποπεράτωσης : 5 έτη

-Δυνατότητα εξυπηρέτησης 15 εκατομμύρια  Επιβάτες ετησίως

-Χρόνος εκμετάλλευσης :30  έτη (Συμπεριλαμβανομένων των ετών κατασκευής)

-1500 θέσεις  εργασίας κατά τη διάρκεια της κατασκευής 

-7500 θέσεις εργασίας όταν λειτουργήσει

-37.000 θέσεις έμμεσης απασχόλησης 

-Διάδρομος προσαπογειώσεων μήκους 3.200 μέτρων (με πρόβλεψη επέκτασης στα 3.800 μέτρα)

-Χώροι στάθμευσης 37 αεροσκαφών

-9 φυσούνες επιβατών

-19 αίθουσες αναμονής επιβατών

 -Βιοκλιματικό κτήριο του αεροσταθμού, εμβαδού 71.818 τ.μ.

-Εμπορευματικό κέντρο εμβαδού 10 στρεμμάτων

-Εκθεσιακό Κέντρο εμβαδού 3.200 τ.μ. για τα τοπικά προϊόντα

-Εμπορική ζώνη που θα εκτείνεται σε 441 στρέμματα.

 

 

Σχόλια