Κρήτη

Στον ανακριτή μηχανικοί για τα έργα ανάπλασης στην Δικαιοσύνης

Στο “μικροσκόπιο” των δικαστικών Αρχών τα έργα σε Δικαιοσύνης - Ίδης μετά τις αποκαλύψεις της “Νέας Κρήτης”

Το κατώφλι των ανακριτικών Αρχών του Ηρακλείου πέρασαν χθες οι πρώτοι δημοτικοί σύμβουλοι και μηχανικοί της παράταξης Λαμπρινού, προκειμένου να καταθέσουν όσα γνωρίζουν για το έργο ανάπλασης του άξονα Δικαιοσύνης-Ίδης-Καλοκαιρινού.

Η μεγάλη δικαστική έρευνα διεξάγεται με φόντο τα έργα ανάπλασης του οδικού άξονα Δικαιοσύνης-Ίδης-Καλοκαιρινού και ξεκίνησε με αφορμή τα εκτενή και αποκαλυπτικά δημοσιεύματα της “Ν.Κ.” για τις αλλαγές χωρίς εγκρίσεις της αρχικής μελέτης δημοπράτησης του έργου αλλά και των υλικών.

Οι αλλαγές των υλικών γίνονταν από την εργοληπτική εταιρεία που έχει αναλάβει την εκτέλεση του έργου προφανώς σε κάποια συνεννόηση με τις αρμόδιες υπηρεσίες ή τους πολιτικούς προϊσταμένους. Μάλιστα, η συζήτηση αυτή μεταφέρθηκε και στο Δημοτικό Συμβούλιο Ηρακλείου, όπου η αντιπολίτευση έχει εκφράσει πολλές φορές την πεποίθηση ότι οι διαδικασίες της εκτέλεσης του έργου και οι μετέπειτα σωρηδόν αλλαγές της μελέτης και των υλικών, χωρίς τις απαραίτητες εγκρίσεις θα αποβούν σε βάρος της πόλης.

Το ρεπορτάζ που πυροδότησε τη δικαστική έρευνα δημοσιεύτηκε στις 18 Ιουλίου 2018 και αφορούσε τα υλικά που χρησιμοποιούνταν εκείνη τη χρονική στιγμή για την επίστρωση του έργου, τα οποία είναι διαφορετικά, μικρότερου κόστους και πιθανώς χαμηλότερης αντοχής.

Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι η κλήση από την πταισματοδίκη αναφέρει για κάθε μάρτυρα ότι καλείται να εμφανιστεί για να καταθέσει «σε ποινική υπόθεση σχετικά με δημοσίευμα της εφημερίδας “Νέας Κρήτης” στις 18/7/2018 με τίτλο “Σε κίνδυνο το έργο - Αλλάζουν υλικά μειώνουν αντοχές και ποιότητα”».

Οι κλήσεις για ανάκριση έχουν ήδη σταλεί λίγο πριν από τα Χριστούγεννα από το γραφείο της πταισματοδίκη τουλάχιστον προς τους δημοτικούς συμβούλους οι οποίοι είναι και μηχανικοί στο επάγγελμα και πιο συγκεκριμένα σε εκείνους που ανήκουν στην παράταξη της πλειοψηφίας, δηλαδή της “Δύναμης Πολιτών”, με επικεφαλής τον Βασίλη Λαμπρινό. Μάλιστα, το γεγονός ότι είχε κληθεί να καταθέσει στο πλαίσιο έρευνας για τα έργα της λεωφόρου Δικαιοσύνης είχε κάνει γνωστό ο δημοτικός σύμβουλος Αντώνης Κουμπενάκης, στο πλαίσιο της τηλεοπτικής εκπομπής “Ελεύθερο Σημείο” της “ΚΡΗΤΗ TV”. Μάλιστα, όπως είχε πει, γνώριζε ότι είχε κληθεί επίσης για να καταθέσει και ο Πέτρος Ινιωτάκης (είχε κληθεί πριν από τη δήλωση ανεξαρτητοποίησής του). Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η ορισμένη ημερομηνία για να καταθέσουν οι δυο τους ήταν η χθεσινή, ενώ τις επόμενες ημέρες αναμένεται να περάσουν και άλλοι δημοτικοί σύμβουλοι που είναι μηχανικοί το κατώφλι της ανάκρισης. Ενδεικτικά να αναφερθεί ότι μηχανικοί είναι ο Χάρης Μαμουλάκης, ο Γιάννης Ρασούλης, ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων Γιάννης Αναστασάκης (δεν είναι βέβαιο αν ο ίδιος καλείται σε αυτή τη φάση να καταθέσει), καθώς και άλλοι...

Τον Ιούλιο το επίμαχο δημοσίευμα

Το δημοσίευμα ανέφερε τον περασμένο Ιούλιο ότι γίνονταν “εκπτώσεις” στα υλικά και πως η μελέτη που είχε δημοπρατηθεί ήταν διαφορετική από αυτή που εκτελούταν, αφού άλλαζαν προβλέψεις χωρίς να έχει ζητηθεί τότε καμία έγκριση από το Δημοτικό Συμβούλιο, την Αρχαιολογία κ.λπ. 

Ακόμη αναφερόταν ότι στην εγκεκριμένη μελέτη προβλέπονταν επιστρώσεις δαπέδων από κυβόλιθους από γρανίτη πορφυρίτη, διαστάσεων 10x10x10 εκ. και τελικά έγινε από υλικό 10x10x5, ενώ χρειαζόταν έγκριση από πιστοποιημένο εργαστήριο για τις προδιαγραφές, τις αντοχές και την ποιότητα.
Μεταξύ άλλων, αναφερόταν στο δημοσίευμα της 18ης Ιουλίου 2018 από τη “Νέα Κρήτη”:
«1. Ο πορφυρίτης είναι γρανίτης και θα έπρεπε να έχει πιστοποίηση από ειδικό εργαστήριο.
2. Τα κράσπεδα στην Ίδης, τα οποία από διατομή 27x42 που προβλέπει η μελέτη, τοποθετήθηκαν 27x27, δηλαδή υλικό κατά 50% λιγότερο, είναι μια ακόμη αλλαγή με μείωση των υλικών στο έργο.
3. Οι γρανίτες, αντί του γρανίτη-πορφυρίτη, που έχουν ήδη τοποθετηθεί στην Ίδης στο μέσο του δρόμου (άρα, αν και από τις Ινδίες ή την Κίνα, είχαν ήδη παραγγελθεί και τοποθετούνται, εις γνώσιν πολλών και ας λέει ο μελετητής ότι ακόμη είναι σε συζητήσεις για το θέμα!!!) με διαστάσεις 10x10x5 εκατοστά, αντί να είναι 10x10x10 εκατοστά που προβλέπει η σύμβαση (Διακήρυξη και τιμολόγιο), είναι πολύ σοβαρή αλλοίωση των αρχικών συμβατικών διακηρύξεων, κάτι που απαγορεύεται από τη Διακήρυξη και τον νόμο. Από πού πήραν έγκριση και τοποθετούν ήδη το υλικό αυτό με άλλες από τις εγκεκριμένες διαστάσεις; Γεννά, δε, ερωτηματικά για την ποιότητα, την αντοχή και τη χρονική επιβίωσή τους, όταν μάλιστα αυτά θα σηκώνουν τον φόρτο οχημάτων, όπως τα λεωφορεία. Προφανώς για τον ανάδοχο του έργου, όμως, ρίχνουν το κόστος, ώστε να μπορεί να “βγει” η έκπτωση του 65% και να μην είναι ασύμφορο το έργο για τον ίδιο. Αυτός καλά κάνει, η επίβλεψη και η δημοτική Αρχή όμως;
4. Οι τροποποιήσεις των διαστάσεων και των υλικών δεν έχουν ούτε τη σύμφωνη γνώμη του μελετητή, όπως μας είπε στην επικοινωνία μαζί του, ούτε φυσικά από το Δημοτικό Συμβούλιο ή το Περιφερειακό Συμβούλιο Δημοσίων Έργων».

Δήμος Ηρακλείου - Να τι απαντούσαν τότε!

Σε γραπτή ανακοίνωση που είχε εκδοθεί στις 20 Ιουλίου 2018 από τον Δήμο Ηρακλείου, σε απάντηση του αποκαλυπτικού δημοσιεύματος της “Ν.Κ.”, εξαπολυόταν επίθεση κατά της εφημερίδας και τις πληροφορίες που είχε φέρει στο φως, και φυσικά δε γινόταν παραδεκτό αυτό που παραδέχτηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο ο αρμόδιος αντιδήμαρχος, ότι δηλαδή είχαν αλλάξει τα υλικά. Μεταξύ άλλων αναφερόταν στην απάντηση του Δήμου Ηρακλείου:
«- Τα είδη των υλικών που χρησιμοποιούνται στο έργο είναι ακριβώς τα προβλεπόμενα από τα τεύχη δημοπράτησης. Για το υλικό επίστρωσης της κεντρικής λωρίδας κίνησης της οδού Ίδης και Δικαιοσύνης προβλεπόταν η τοποθέτηση είτε πορφυρίτη είτε κόκκινου γρανίτη και δεν υπάρχει καμία διαφοροποίηση (......).
- Όσοι επιχειρούν να δημιουργήσουν την εντύπωση ότι η δημοτική Αρχή κάνει “χάρες” στον εργολάβο, είτε δεν ξέρουν τα γεγονότα, είτε λένε συνειδητά ψέματα: Για κάθε αλλαγή που έχει γίνει ή ενδεχομένως να γίνει στο μέλλον, γίνεται ή θα γίνει και η σχετική προσαρμογή του οικονομικού αντικειμένου. Με πιο απλά λόγια, αν σε κάποιο υλικό η ανάδοχος εταιρεία πληρώσει λιγότερα από τα προβλεπόμενα, ο προϋπολογισμός θα προσαρμοστεί αναλόγως, αφού ακολουθηθούν οι νόμιμες διαδικασίες. Το ίδιο ισχύει και εκεί που οι αλλαγές ανεβάζουν το κόστος - έχουν συμβεί και τέτοιες, απλώς το αφήγημα των συστηματικών λασπολόγων επιλέγει να τις αγνοεί.
- Η επίβλεψη του έργου είναι ασφυκτική, ως οφείλει. Ακόμη κι αν αυτό οδηγεί ενίοτε σε καθυστέρηση των εργασιών, ο δήμαρχος προσωπικά και η δημοτική Αρχή δεν πρόκειται να κάνουν ούτε βήμα πίσω όσον αφορά στην ποιοτική και την έντεχνη εκτέλεση του έργου.
Απλώς έχει καταστεί ξεκάθαρο ότι, εκτός από εκείνους που θέλουν να προχωρήσει το έργο έντεχνα και σωστά, υπάρχουν και κάποιοι λίγοι (γνωστοί έτσι κι αλλιώς) που το υπονομεύουν συστηματικά, με αναληθή και ανακόλουθα δημοσιεύματα, επιχειρώντας να εκμεταλλευτούν την ειλικρινή αγωνία των πρώτων. Δε θα τα καταφέρουν, διότι η σκοπιμότητά τους είναι προφανής».

Η παραδοχή Αναστασάκη

Πάντως, ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων Γιάννης Αναστασάκης, υπό την πίεση της αντιπολίτευσης, είχε παραδεχτεί λίγες ημέρες μετά, στις 23 Ιουλίου 2018, σε συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, ότι υπάρχει διαφοροποίηση στο πάχος των πλακών, καθώς οι προβλεπόμενες διαστάσεις ήταν 10x10x10 εκ. και εντέλει τοποθετήθηκαν 10x10x5 ή 7. Μάλιστα, είπε ότι θα μειωνόταν η αμοιβή του εργολάβου. Επίσης, είχε πει ότι υπήρχε η δυνατότητα επιλογής πορφυρίτη ή κόκκινου γρανίτη στα τεύχη δημοπράτησης και πως το σκάνδαλο που ανακαλύφθηκε είναι της τάξης του 1% επί του 1,6 εκατ. ευρώ που θα πληρωθεί ο εργολάβος, δηλαδή, με βάση τον προϋπολογισμό, για 66 ευρώ το τετραγωνικό ανέρχεται σε 16.000 ευρώ επιπλέον χρήμα.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια