Κρήτη

«Τρέχουν» και οι δύο για το μεγάλο καλώδιο Κρήτης – Αττικής

Ταυτόχρονες ανακοινώσεις από ΑΔΜΗΕ και EuroAsia Interconnector

Προ των πυλών φαίνεται ότι βρίσκεται πλέον η προκήρυξη του έργου της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης, όπως ανακοίνωσε την Τρίτη ο ΑΔΜΗΕ, που παράλληλα με τους επικείμενους διαγωνισμούς προανήγγειλε αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της αρμόδιας θυγατρικής του εταιρείας για τη χρηματοδότηση του πρότζεκτ, ύψους 1 δισ. ευρώ.

Την ίδια ώρα ωστόσο, συνεχίζεται ο «πόλεμος νεύρων» με την κοινοπραξία του ΕuroΑsia Ιnterconnector! Σε μια περίεργη το λιγότερο σύμπτωση, η κυπριακών συμφερόντων εταιρεία, την οποία στηρίζει - ή κάνει «πλάτες», όπως αφήνουν αιχμές οι εμπλεκόμενοι ελληνικοί φορείς - η Κομισιόν, ανακοίνωσε και αυτή με τη σειρά της ότι «τρέχει» κανονικά το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής στο πλαίσιο της διακρατικής διασύνδεσης Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδος και πως παραμένει προσηλωμένη στους στόχους και στα χρονοδιαγράμματα!

Εδώ έχουμε δηλαδή το τελείως παράδοξο γεγονός, δύο διαφορετικοί - και μάλιστα αντιμαχόμενοι μεταξύ τους - φορείς να διαμηνύουν την ίδια ημέρα ότι «τρέχουν» πυρετωδώς το ίδιο έργο!

Ας τα δούμε όμως αναλυτικά. Ο ΑΔΜΗΕ, στον οποίο ανέθεσε η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας την υλοποίηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης ισχύος 1.000 MW Κρήτης-Αττικής, ανακοίνωσε χθες το πρωί ότι η θυγατρική που σύστησε για το σκοπό αυτό, με την επωνυμία «Αριάδνη Interconnection», βρίσκεται στην τελική ευθεία για να προκηρύξει διεθνείς διαγωνισμούς για την επιλογή κατασκευαστών.

Παράλληλα, όπως έκανε γνωστό ο ΑΔΜΗΕ, ετοιμάζεται να αυξήσει το μετοχικό κεφάλαιο (200 εκατ. ευρώ σήμερα) για τη χρηματοδότηση του έργου του μεγάλου καλωδίου της Κρήτης, του οποίου το κόστος έχει ανέβει πλέον από τα 710 εκατ. ευρώ στο 1 δισ. ευρώ...

«Στη γραμμή αφετηρίας για την προκήρυξη των διεθνών διαγωνισμών για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής στις αρχές του 2019 βρίσκεται ο project promoter του έργου “Αριάδνη Interconnection”, καθώς έχουν ωριμάσει οι συζητήσεις με τους βασικούς κατασκευαστές (υποθαλάσσια καλώδια, σταθμοί μετατροπής), οι οποίοι έχουν εκφράσει έντονο ενδιαφέρον για συμμετοχή στη διαγωνιστική διαδικασία.

Σε προχωρημένο στάδιο βρίσκονται και οι διαπραγματεύσεις με χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς της Ελλάδας και του εξωτερικού για την οριστικοποίηση του σχήματος χρηματοδότησης του project, που έχει προϋπολογισμό της τάξης του 1 δισ. ευρώ. Στο πλαίσιο των επαφών αυτών αναδείχτηκε η προοπτική να απαιτηθεί αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της “Αριάδνης”, που ανέρχεται αυτή τη στιγμή στα 200 εκατ. ευρώ. Το ενδεχόμενο αυτό εξετάζεται σοβαρά από τη διοίκηση του ΑΔΜΗΕ, του έως τώρα μοναδικού μετόχου της εταιρείας, καθώς οδηγεί σε βελτίωση του χρηματοοικονομικού προφίλ του έργου, κάτι που είναι προς όφελος του τελικού καταναλωτή», αναφέρει στη σχετική χθεσινή ανακοίνωσή του ο ΑΔΜΗΕ και σημειώνει ακόμα:

«Η στελέχωση της “Αριάδνη Interconnection” με προσωπικό υψηλής κατάρτισης από την Ελλάδα και το εξωτερικό προχωρά εξάλλου με ταχείς ρυθμούς, σε συνέχεια της οριστικοποίησης της οργανωτικής δομής της εταιρείας. Το οργανόγραμμα της “Αριάδνης” προβλέπει θέση γενικού διευθυντή, Τεχνική Διεύθυνση, Οικονομικό Τμήμα, Νομικό Τμήμα και Τμήμα Προμηθειών. Την Τεχνική Διεύθυνση αναλαμβάνει ο κ. Δημήτρης Μίχος, που μετακινείται από την υφιστάμενη θέση του διευθυντή Στρατηγικής και Σχεδιασμού Ανάπτυξης Συστήματος του ΑΔΜΗΕ.

Ανακοινώνεται τέλος ότι ορίζεται μέλος του Δ.Σ. της “Αριάδνη Interconnection” ο κ. Ιάσων Ρουσόπουλος, σε αντικατάσταση της κ. Ελένης Ζαρίκου. Κατόπιν τούτου, η σύνθεση του Δ.Σ. της εταιρείας διαμορφώνεται ως εξής:

- Πρόεδρος: Μανούσος Μανουσάκης.

- Αντιπρόεδρος: Xinghua Shi.

- Μέλη: Ιωάννης Μάργαρης, Ιάσων Ρουσόπουλος και Ιωάννης Βρεττός».

Η ανακοίνωση του EuroAsia Interconnector

Σχεδόν ταυτόχρονα με την ανακοίνωση του ΑΔΜΗΕ βγήκε στη δημοσιότητα άλλη ανακοίνωση από την κυπριακών συμφερόντων promoter του EuroAsia Interconnector, που λέει περίπου τα ίδια... Πως δηλαδή προχωρά στην κατασκευή της πρώτης φάσης του έργου Κύπρου-Κρήτης και Κρήτης-Αττικής και πως βρίσκεται «στο τελικό στάδιο, σε συνεργασία με στρατηγικούς επενδυτές, εν μέσω αύξησης κεφαλαίου και έκδοσης ομολόγων για την εξασφάλιση κεφαλαίου και την ολοκλήρωση της χρηματοδότησης για την ολότητα του έργου για την κατασκευή της διασύνδεσης Κύπρου-Κρήτης-Αττικής, συνολικής κεφαλαιουχικής δαπάνης 2,758 δισ. ευρώ».

«H EuroAsia Interconnector Limited, ο επίσημος φορέας υλοποίησης του εμβληματικού ευρωπαϊκού Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) που συνδέει τα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας της Κρήτης, της Αττικής, της Κύπρου και του Ισραήλ, παραμένει προσηλωμένη στα χρονοδιαγράμματα που έχουν τεθεί για την έγκαιρη υλοποίηση του έργου πνοής.

Η ηλεκτρική διασύνδεση EuroAsia Interconnector παρέχει σημαντικά κοινωνικά και οικονομικά οφέλη στους πολίτες των εμπλεκόμενων χωρών, τερματίζει την ενεργειακή απομόνωση της Κύπρου (το τελευταίο ενεργειακά απομονωμένο κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης) και της Κρήτης, και διασφαλίζει την ασφάλεια του εφοδιασμού, δημιουργώντας έναν εναλλακτικό διάδρομο μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας από την Ανατολική Μεσόγειο προς την Ευρώπη.

Το 2022-2023 η Κύπρος και η Κρήτη διασυνδέονται με το ευρωπαϊκό ηλεκτρικό δίκτυο. Σε αυτό το πλαίσιο, και νιώθοντας αίσθημα ευθύνης, η ΕuroAsia Interconnector προχωρά στην κατασκευή της πρώτης φάσης του έργου (στάδιο 1 1.000 MW) και ειδικότερα στα τμήματα Κύπρου-Κρήτης και Κρήτης-Αττικής, όπως εγκρίθηκαν από τις Εθνικές Ρυθμιστικές Αρχές της Κύπρου και της Ελλάδας καθώς και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σε πλήρη συμμόρφωση με τις διατάξεις του κανονισμού TEN-E για τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Ενέργειας (κανονισμός Ε.Κ. 347/2013), και παράλληλα με τη διαδικασία διευκόλυνσης με πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Οι προγραμματισμένες ημερομηνίες ενεργοποίησης των δύο πρώτων τμημάτων της διασύνδεσης είναι:

  • ΕΚΕ 3.10.3 - Εσωτερική γραμμή μεταξύ Κορακιάς, Κρήτης (GR) και Αττικής (GR): Ιούνιος 2022.

  • ΕΚΕ 3.10.2 - Διασύνδεση μεταξύ Κοφίνου (CY) και Κορακιάς, Κρήτης (GR): Δεκέμβριος 2023», αναφέρει χαρακτηριστικά στη δική της ανακοίνωση η EuroAsia Interconnector.

Σχόλια