Κρήτη

37 άδειες για ξενοδοχεία και τουριστικά καταλύματα στην Κρήτη

Πρωταθλήτρια στις επενδύσεις για το 2018

Τριάντα εφτά συνολικά εκδοθείσες ξενοδοχειακές άδειες και εγκρίσεις (ανέγερσης, επέκτασης, εκσυγχρονισμού και έγκρισης περιβαλλοντικών όρων) έχουν δοθεί στην Κρήτη μέσα στο 2018, πράγμα που την κατατάσσει στην πρώτη θέση των ξενοδοχειακών επενδύσεων που πραγματοποιούνται εντός της ελληνικής επικράτειας. Με αυτόν τον τρόπο αποδεικνύεται έμπρακτα ότι η Κρήτη πρωτοπορεί σε επίπεδο επιχειρηματικής πρωτοβουλίας στον τουριστικό τομέα.

Είναι χαρακτηριστικό ότι από τις αρχές του χρόνου μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί περισσότερες από 160 άδειες για ξενοδοχεία και τουριστικά καταλύματα και οι 37 από αυτές αφορούν την Κρήτη.

Σύμφωνα με πρωτογενή έρευνα του tornosnews.gr, ενόψει και της διοργάνωσης της έκθεσης Xenia, το τελευταίο εννεάμηνο και συγκεκριμένα για το διάστημα από 31 Ιανουαρίου έως και 20 Νοεμβρίου εγκρίθηκαν από τις κατά τόπους υπηρεσίες δόμησης, από τις Εφορίες Αρχαιοτήτων και από τις Διευθύνσεις Περιβάλλοντος 42 νέες άδειες ανέγερσης ξενοδοχείων, 44 άδειες εκσυγχρονισμών ξενοδοχείων, 31 άδειες επεκτάσεων, 20 εγκρίσεις περιβαλλοντικών όρων και 23 άδειες που αφορούν σε τουριστικά καταλύματα.

Πρωταγωνιστική θέση της Κρήτης

Πρωταγωνιστική θέση καταλαμβάνει η Κρήτη με 37 συνολικά εκδοθείσες άδειες και εγκρίσεις, και ακολουθούν η Κως με 16 άδειες, η Ρόδος με 15, η Σαντορίνη με 14 άδειες και εγκρίσεις, η Μύκονος με 9 και η Αθήνα με 8.

Η Κέρκυρα, η Χαλκιδική και η Θάσος έλαβαν από 5 άδειες και ακολουθούν η Θεσσαλονίκη και η Νάξος με 4 άδειες για κάθε περιοχή, η Καβάλα και η Ηλεία με 3, ο Πειραιάς, η Πρέβεζα, η Κεφαλονιά, η Κάρπαθος και ο Έβρος από 2, ενώ από μία άδεια εκδόθηκε αντίστοιχα για τις περιοχές Μεσολογγίου, Λάρισας, Ασπροβάλτας, Άργους, Ερέτριας Εύβοιας, Φλώρινας, Ιωαννίνων, Σκοπέλου, Άνδρου, Σύμης, Πάρου, Αντίπαρου, Σχοινούσας, Μάνης, Σπάρτης, Ύδρας, Σπετσών, Ηγουμενίτσας, Κατερίνης, Νέστου, Χίου, Σάμου, Λήμνου, Κύθνου, Δελφών και Καμένων Βούρλων.

Την εκτίμησή του για την πρωτιά της Κρήτης σε επίπεδο ξενοδοχειακών επενδύσεων μετέφερε μέσα από τη “Νέα Κρήτη” ο Νίκος Χαλκιαδάκης, πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδοχείων Ηρακλείου, ο οποίος είπε χαρακτηριστικά: «Η Κρήτη είναι ένα μεγάλο νησί και έχει πολλή κίνηση αυτή τη στιγμή. Προβλέπεται ότι ο τουρισμός θα πάει καλά και έτσι έχουν ξεκινήσει επιχειρηματίες, οι οποίοι ούτε καν είναι στον χώρο του τουρισμού και θέλουν να μπουν στον χώρο. Εκτός από αυτούς, είναι και οι επιχειρηματίες οι οποίοι είναι στον τουρισμό μέσα και σκέφτονται για νέες επενδύσεις».

Στο ίδιο μήκος κύματος, ο Μιχάλης Βαμιεδάκης, περιφερειακός σύμβουλος Κρήτης-εντεταλμένος σύμβουλος Τουρισμού, μίλησε για τις ξενοδοχειακές επενδύσεις στο νησί, αποδίδοντάς τις στη φυσική ομορφιά, στις εναλλακτικές επιλογές, αλλά και στο γεγονός πως η Κρήτη παρουσιάζει αύξηση του τουριστικού κλίματος τα τελευταία πέντε χρόνια.

Πού οφείλονται οι επενδύσεις

«Οι ξενοδοχειακές επενδύσεις στο νησί μας οφείλονται στο ότι η Κρήτη είναι ένας προορισμός ο οποίος έχει φυσική ομορφιά, μέγεθος, εναλλακτικές επιλογές, αλλά και το γεγονός ότι έχει καθιερωθεί ως τουριστικός προορισμός, πράγμα που τον κάνει ιδιαίτερα ελκυστικό σε σχέση με άλλους προορισμούς. Επίσης, το γεγονός ότι ο τουρισμός πάει καλά, και αυτό δεν αφορά τον τουρισμό αλλά οποιονδήποτε κλάδο, αυτό αποτελεί παρότρυνση ώστε όλο και περισσότεροι επενδυτές να κάνουν επενδύσεις. Δεν πήγε μόνο φέτος ο τουρισμός καλά, αλλά η Κρήτη επί 5 συνεχόμενα χρόνια παρουσιάζει μια σταθερή ανάπτυξη και αύξηση, και επίσης οι προοπτικές προβλέπονται θετικές», είπε χαρακτηριστικά.

Στο πλαίσιο αυτό, αξίζει να σημειωθεί πως, σύμφωνα με μια πρόσφατη έρευνα, οι Κρητικοί θεωρούν ότι η ανάπτυξη περνάει μέσα από τον τουρισμό, θεωρώντας τον ως βασικό πεδίο της οικονομικής δραστηριότητας. Σύμφωνα με τη συγκεκριμένη έρευνα, οι Κρητικοί ζητούν την αύξηση των τουριστών στο νησί κατά 50% έως 100%. Αυτό επιθυμούν οι μισοί Κρητικοί την επόμενη 10ετία, σύμφωνα με την παγκρήτια δημοσκόπηση με θέμα την ανάπτυξη, που διενεργήθηκε από το Πολυτεχνείο Κρήτης (Εργαστήριο Ανάλυσης Δεδομένων και Πρόβλεψης) σε δείγμα που περιελάμβανε 905 νοικοκυριά της μεγαλονήσου.

Το μεγάλο πρόβλημα

Η φορολογία είναι το μεγάλο πρόβλημα στην τουριστική επιχειρηματικότητα. Παρά την πρωτιά της Κρήτης σε επίπεδο ξενοδοχειακών επενδύσεων, δεν είναι λίγες οι φωνές οι οποίες εκφράζουν τη δυσαρέσκειά τους για την υπερφορολόγηση, η οποία αποτελεί ένα μόνιμο τραύμα που άφησε η οικονομική κρίση στην τουριστική επιχειρηματικότητα στην Κρήτη.

Συγκεκριμένα, ο κ. Χαλκιαδάκης τόνισε: «Σε γενικές γραμμές, ο τουρισμός πάει καλά στην Κρήτη. Τα τελευταία 6-7 χρόνια, το μεγάλο πρόβλημα βρίσκεται στη φορολογία, πράγμα που πρέπει να επιλυθεί άμεσα. Η τουριστική κίνηση στην Κρήτη την επόμενη 5ετία-8ετία προβλέπεται να είναι καλή, διότι έχουν επενδύσει μεγάλοι όμιλοι και οργανισμοί, οι οποίοι ελέγχουν περισσότερο τις επενδύσεις σε σχέση με μας τους τοπικούς ξενοδόχους».

Τέλος, ο κ. Βαμιεδάκης μίλησε με τη σειρά του για την υπερφορολόγηση, αλλά και για το γεγονός πως οι τουριστικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα δανείζονται με υψηλά επιτόκια, καθιστώντας ανέφικτη την περαιτέρω επιχειρηματική δραστηριοποίηση.

«Δυστυχώς, η τουριστική επιχειρηματικότητα στην Κρήτη, όπως και στην υπόλοιπη Ελλάδα, αντιμετωπίζει τα ίδια προβλήματα που αντιμετωπίζει η επιχειρηματικότητα. Ο τουρισμός είναι ένας κλάδος που πάει καλά. Έχει κίνηση. Υπάρχει ανάπτυξη, αλλά υπάρχουν και σοβαρά προβλήματα. Για παράδειγμα το τραπεζικό, που δίνει πάρα πολύ υψηλά επιτόκια, τα οποία είναι απαγορευτικά για τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων. Οι τουριστικές επιχειρήσεις στις ανταγωνίστριες χώρες δανείζονται με 0,9-1,2%, κάτι το οποίο δε συμβαίνει στην Ελλάδα. Το φορολογικό είναι ένα άλλο πρόβλημα. Οπότε οι επιχειρήσεις πάνε καλά σε επίπεδο κύκλου εργασιών, έχουν μειωμένα καθαρά κέρδη, γεγονός που επηρεάζει τη βιωσιμότητα, και από την άλλη είναι πραγματικά δύσκολη η αδειοδότηση, πράγμα που καθυστερεί τις επενδύσεις. Με τη λογική αυτή, είναι ήρωες οι Κρητικοί επιχειρηματίες», επισήμανε ο κ. Βαμιεδάκης.

Σχόλια