Κρήτη

«Τρέχουν» για το καλώδιο χωρίς την Κομισιόν...

Να «αψηφήσει» τις Βρυξέλλες για το «λουκέτο» στις μονάδες της ΔΕΗ σκέφτεται το υπουργείο

Πυρετωδώς, με βάση τον ελληνικό σχεδιασμό και όχι τα “θέλω” των Βρυξελλών, προετοιμάζει πλέον ο ΑΔΜΗΕ, διά της θυγατρικής εταιρείες ειδικού σκοπού που έχει συστήσει για το έργο, δηλαδή την “Αριάδνη Interconnection”, την προκήρυξη του διαγωνισμού για τη μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης μέσα στο α' τρίμηνο του 2019.

Την ίδια ώρα, οι αρμόδιοι ελληνικοί φορείς και δη το υπουργείο Ενέργειας φαίνεται ότι εξετάσουν σοβαρά ένα άτυπο “αντάρτικο” στην Κομισιόν. Προσανατολίζονται, δηλαδή, στη συνέχιση της λειτουργίας (ακόμα και αν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δε δώσει παράταση) των σημερινών συμβατικών εργοστασίων της ΔΕΗ στην Κρήτη μετά το 2020 και για το λεγόμενο μεσοδιάστημα, τη διετία δηλαδή που θα απαιτηθεί μέχρι να ολοκληρωθεί η μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση του νησιού με την ηπειρωτική χώρα.

«Ας τα δούμε όμως αναλυτικά. Μετά από ένα κουραστικό... “γαϊτανάκι” ατέρμονων διαβουλεύσεων των ελληνικών φορέων με την Κομισιόν και την κυπριακών συμφερόντων κοινοπραξία που προωθεί το πρότζεκτ Euroasia Interconnector (δηλαδή την ηλεκτρική διασύνδεση Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδας μέσω Κρήτης), στον ΑΔΜΗΕ αποφάσισαν να προχωρήσουν με γοργούς ρυθμούς τον ελληνικό σχεδιασμό για το μεγάλο καλώδιο της Κρήτης. Ήδη, μετά τη μελέτη βυθού, η θυγατρική εταιρεία “Αριάδνη Interconnection” που έχει συστήσει ο ΑΔΜΗΕ, ως φορέα υλοποίησης του καλωδίου μετά την απευθείας ανάθεση του έργου από την Ελληνική Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, προχώρησε χθες σε ένα ακόμα σημαντικό βήμα: Κατέθεσε στο υπουργείο Ενέργειας τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το μεγάλο καλώδιο, ολοκληρώνει τη μελέτη κόστους-οφέλους, ενώ παράλληλα προετοιμάζει τα τεύχη δημοπράτησης του έργου.

Με τις κινήσεις αυτές, ο ΑΔΜΗΕ δείχνει έμπρακτα ότι πράγματι θέλει να πάει στη δημοπράτηση του έργου μέσα στους πρώτους μήνες του 2019, ώστε να μη χαθεί και άλλος χρόνος για το κρίσιμο έργο, προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ, που θα λύσει οριστικά το πρόβλημα της ενεργειακής επάρκειας της Κρήτης.

Την ίδια ώρα, βεβαίως, οι κινήσεις αυτές στέλνουν ξεκάθαρο μήνυμα προς την Κομισιόν ότι δεν πρόκειται να την περιμένει άλλο, ούτε να παραμένει εγκλωβισμένη σε ατέρμονες, αδιέξοδες τεχνοκρατικές και πολιτικές διαβουλεύσεις ως προς την πορεία δρομολόγησης του μεγάλου καλωδίου της Κρήτης.

Όπως τονίζεται σε σχετική ανακοίνωση της εταιρείας, η “Aριάδνη Interconnection” από τις 9 Νοεμβρίου, εξάλλου, έχει στα χέρια της και την αναλυτική έρευνα βυθού. Σε τελικό στάδιο βρίσκεται η μελέτη κόστους-οφέλους, καθώς και η μελέτη για τη λειτουργία του ηλεκτρικού συστήματος της Κρήτης, μετά την ολοκλήρωση και των δύο διασυνδέσεων (με Πελοπόννησο και Αττική). Η συγγραφή των τεχνικών προδιαγραφών του έργου, οι μελέτες χάραξης των οδεύσεων των γραμμών μεταφοράς και οι προμελέτες χωροθέτησης έχουν ήδη ολοκληρωθεί.

Η εταιρεία είναι προσηλωμένη στον στόχο για περάτωση του έργου το 2022, όπως έχει δεσμευτεί απέναντι στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, την οποία ενημερώνει τακτικά για την πρόοδο των εργασιών. Η “Aριάδνη Interconnection” προχωρά στη βάση του οδικού χάρτη που έχει καταρτίσει ο Ρυθμιστής και προετοιμάζει με εντατικούς ρυθμούς τα τεύχη δημοπράτησης για τον διεθνή διαγωνισμό, ο οποίος προγραμματίζεται να προκηρυχθεί εντός του α’ τριμήνου του 2019.

Όπως τονίζεται, η διασύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας έχει ήδη δρομολογηθεί, καθώς στο τέλος του μήνα συμβασιοποιείται από τον ΑΔΜΗΕ η διασύνδεση Κρήτης-Πελοποννήσου, που προβλέπεται να ολοκληρωθεί στο τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2020. Η διασύνδεση Κρήτης-Αττικής θα μεγιστοποιήσει τα κοινωνικά, οικονομικά και περιβαλλοντικά οφέλη, και θα διασφαλίσει την επάρκεια εφοδιασμού της Κρήτης για τις επόμενες δεκαετίες.

Σκέψεις να μην κλείσουν οι ΑΗΣ

Και ενώ ο ΑΔΜΗΕ και η θυγατρική εταιρεία του, η “Aριάδνη Interconnection”, “τρέχουν” γοργά τώρα τη δημοπράτηση του μεγάλου καλωδίου της Κρήτης, αγνοώντας τις ενστάσεις και τα “θέλω” της Κομισιόν, παραμένει ανοιχτό το πώς θα καλυφθεί ηλεκτρικά το νησί μας το κρίσιμο μεσοδιάστημα 2020-2022, εφόσον οι Βρυξέλλες επιμείνουν στο κλείσιμο των ρυπογόνων μονάδων της ΔΕΗ στην Κρήτη.

Εφόσον οι ΑΗΣ μπουν σε τέτοιο καθεστώς, είτε “λουκέτου” σε κάποιες περιπτώσεις, είτε περιορισμένης λειτουργίας, η Κρήτη θα αντιμετωπίσει έλλειμμα παραγόμενης ισχύος. Στο “τραπέζι”, όπως έχουμε γράψει, για να καλυφθεί ένα τέτοιο έλλειμμα ενέργειας έχουν πέσει διάφορες σκέψεις και προτάσεις. Από την εγκατάσταση νέων μονάδων αεριοστροβίλων μέχρι τα πλωτά εργοστάσια παραγωγής ρεύματος από φυσικό αέριο που προτείνει το Κατάρ. Όλες αυτές οι προτάσεις έχουν δυσκολίες και το κυριότερο, είναι κοστοβόρες.

Σε αυτόν τον καμβά, ο βασικός πλέον προσανατολισμός του υπουργείου Ενέργειας φέρεται να είναι ενάντια σε ενδιάμεσες λύσεις τέτοιες και υπέρ της συνέχισης της λειτουργίας των εργοστασίων της ΔΕΗ, μέχρι φυσικά να διασυνδεθεί ηλεκτρικά το νησί με την Αττική.

Αυτό βεβαίως (εφόσον δε δοθεί παράταση λειτουργίας των ΑΗΣ από την Ε.Ε.) θα σημαίνει μη συμμόρφωση της χώρας μας με την κοινοτική νομοθεσία και θα επισείει σοβαρό κίνδυνο βαριών κοινοτικών προστίμων.

Στο υπουργείο εκτιμούν, ωστόσο, ότι η αντίδραση της Κομισιόν, σε επίπεδο κυρώσεων, θα είναι στην πράξη χαλαρή από τη στιγμή που μιλάμε για ένα τόσο κρίσιμο ζήτημα ηλεκτρικής επάρκειας της Κρήτης. Ενός νησιού με μόνιμο πληθυσμό 632.000 κατοίκων, που στη διάρκεια της τουριστικής σεζόν υποδέχεται και φιλοξενεί εκατομμύρια τουρίστες.

Σχόλια