Κρήτη

Θα γίνει «Εμιράτο» ο Αθερινόλακκος; Επενδυτές από το Κατάρ ήρθαν για αυτοψία

Απεσταλμένοι του Εμιράτου έκαναν αυτοψία στον ΑΗΣ με φόντο την πρόταση πλωτού εργοστασίου παραγωγής ρεύματος

Όχι απλά είναι “ζεστό” το ενδιαφέρον του Κατάρ για μια θεαματική... ενεργειακή “είσοδο” στην Κρήτη στο πλαίσιο προωθούμενης συμφωνίας τροφοδοσίας του νησιού με ηλεκτρικό ρεύμα από πλωτές μονάδες που θα καίνε φυσικό αέριο, αλλά να που το Εμιράτο έστειλε κιόλας... απεσταλμένους επί κρητικού εδάφους για τις πρώτες αυτοψίες!

Στο νησί μας βρέθηκε, για του λόγου το αληθές, χθες αντιπροσωπία της κρατικής εταιρείας ενέργειας του αραβικού Εμιράτου, η οποία και προχώρησε ελέγχους και αυτοψίες στην περιοχή του Αθερινόλακκου, όπου οι Άραβες σχεδιάζουν - εφόσον προχωρήσει μια τέτοια συμφωνία με τη χώρα μας - να έχουν αγκυροβολημένο το πλωτό εργοστάσιο παραγωγής ρεύματος.

Η κίνηση αυτή εκ μέρους της κρατικής εταιρείας του Κατάρ αποτελεί ξεκάθαρα προπομπό της επικείμενης υποβολής αναλυτικής, επίσημης πρότασης προς την ελληνική πλευρά, σε συνέχεια της πρώτης προφορικής κρούσης που έγινε το καλοκαίρι σε υψηλόβαθμα αρμόδια στελέχη.

Η ιδέα της παραγωγής ρεύματος από φυσικό αέριο εν πλω στα ανοιχτά της Κρήτης και της τροφοδοσίας του δικτύου του νησιού συγκαταλέγεται, όπως έχουμε γράψει, μεταξύ των εναλλακτικών που εξετάζει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, ως ενδιάμεση λύση, για να μην ξεμείνει δηλαδή από ηλεκτρικό ρεύμα η Κρήτη το κρίσιμο μεσοδιάστημα μεταξύ 2020 και 2022 (ή 2023). Το μεσοδιάστημα δηλαδή, όταν και - εκτός απροόπτου - θα κλείσουν οι περισσότερες συμβατικές μονάδες της ΔΕΗ που ρυπαίνουν λόγω καύσης ντίζελ, αλλά δε θα έχει ολοκληρωθεί η μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης, με αποτέλεσμα το νησί να κινδυνεύσει με ανεπάρκεια ρεύματος.

Όπως είχαμε αποκαλύψει στις αρχές Αυγούστου, εκπρόσωποι της εταιρείας PowerGlobe βρέθηκαν στη χώρα μας και παρουσίασαν τότε σε φορείς ενέργειας τη λύση αγκυροβόλησης στο νησί ενός πλωτού εργοστασίου παραγωγής ρεύματος με καύσιμο φυσικό αέριο. Το σκεπτικό που ξεδίπλωσαν οι εκπρόσωποι της εταιρείας από το Κατάρ είναι ότι ένα πλωτό εργοστάσιο ηλεκτροπαραγωγής θα είχε το πλεονέκτημα πως θα μπορούσε να αξιοποιηθεί για να καλύψει πρόσκαιρα τις ανάγκες της Κρήτης, δηλαδή για όσο χρονικό διάστημα θα μεσολαβούσε από το 2020 έως την ολοκλήρωση και ηλέκτριση της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, η οποία θα μπορεί να αναλάβει τα φορτία όλου του νησιού.

Έκτοτε προφανώς υπήρξαν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας και άλλες επαφές και έτσι οι Άραβες αποφάσισαν να κάνουν το επόμενο βήμα. Ο εμίρης του Κατάρ, λοιπόν, έστειλε χθες αντιπροσωπία στην Κρήτη, η οποία και βρέθηκε συγκεκριμένα στην περιοχή του Αθερινόλακκου.

Το κλιμάκιο αποτελούσαν διοικητικά και τεχνικά στελέχη, ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες που έφτασαν στη “Ν.Κ.”, τους πλαισίωσε και ο Έλληνας εκπρόσωπος των συμφερόντων της εταιρείας του Κατάρ στην Ελλάδα και στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου, Θόδωρος Θεοδωρόπουλος.

Δεν υπάρχουν τεχνικές δυσκολίες

Οι απεσταλμένοι από το Κατάρ, σύμφωνα με πληροφορίες, πραγματοποίησαν διαδοχικές αυτοψίες τόσο στον χώρο και στις εγκαταστάσεις του ΑΗΣ Αθερινόλακκου, όσο και στη θαλάσσια περιοχή και το μικρό λιμανάκι που υπάρχει στο σημείο.

Στόχος των αυτοψιών ήταν να διαπιστωθεί αν υπάρχουν κατάλληλες λιμενικές υποδομές για την αγκυροβόληση του πλωτού εργοστασίου παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος πλησίον του ΑΗΣ, αν το πλοίο με τις μονάδες ηλεκτροπαραγωγής από φυσικό αέριο θα μπορεί να είναι αγκυροβολημένο κοντά στον ΑΗΣ και την ίδια ώρα αν υπάρχουν ή μπορούν εύκολα να γίνουν υποδομές ώστε το πλωτό εργοστάσιο να “κουμπώσει” με τον ΑΗΣ.

Τι διαπιστώθηκε λοιπόν; Με βάση τις πληροφορίες μας, η αντιπροσωπία από το Κατάρ διαπίστωσε πως τεχνικά δεν υπάρχουν ιδιαίτερα προβλήματα για να πάρει “σάρκα και οστά” η ιδέα της ηλεκτροπαραγωγικής δραστηριότητας σε ένα καράβι το οποίο θα αγκυροβολήσει στον Αθερινόλακκο.

Ο ΑΗΣ είναι πολύ κοντά στη θάλασσα. Υπάρχει μια βάση λιμενικών υποδομών, για τις οποίες ενδεχομένως να απαιτηθούν τροποποιήσεις. Και ένα βασικό στοιχείο που διαπιστώθηκε είναι ότι ο ΑΗΣ διαθέτει ήδη δύο πύλες ισχύος που μπορούν να “υποδεχθούν” μέσω καλωδίου ηλεκτρική ενέργεια ισχύος μέχρι 150 μεγαβάτ η καθεμία. Αυτό σημαίνει πρακτικά πως υπάρχει ήδη η δυνατότητα τεχνικά, είτε εναερίως είτε υπογείως, ισχύς μέχρι 300 μεγαβάτ να μεταφερθεί από πλωτές μονάδες παραγωγής στον ΑΗΣ, ώστε να διοχετευτούν κατόπιν τα 300 μεγαβάτ στο δίκτυο ηλεκτρισμού.

Βεβαίως τα 300 μεγαβάτ είναι μεγάλη ισχύς. Το πιθανότερο, εφόσον γίνει ένα τέτοιο “deal” με τους Καταριανούς, είναι η τροφοδοσία από το πλωτό εργοστάσιο να αφορά σε μια ισχύ περί τα 150 μεγαβάτ. Αυτό βεβαίως μένει να διαφανεί στην αναλυτική πρόταση που θα καταθέσει προσεχώς η κρατική εταιρεία ενέργειας του Κατάρ. Εκεί θα έχουμε στοιχεία πλέον για το κρίσιμο κομμάτι του κόστους, που σίγουρα θα είναι μεγάλο, και αυτό είναι αναμφίβολα ένα στοιχείο που προβληματίζει τη ΡΑΕ, τη ΔΕΗ, το υπουργείο Ενέργειας και κάθε άλλο εμπλεκόμενο φορέα ενόψει λήψης αποφάσεων.

Στην πρόταση που προφανώς ετοιμάζεται ήδη να υποβληθεί, όπως μαρτυρά η χθεσινή αυτοψία των Καταριανών στον Αθερινόλακκο, θα έχουμε στοιχεία και για το τεχνικό κομμάτι. Για το τι μονάδες παραγωγής μιλάμε, τι παραγόμενη ισχύ, τι τουρμπίνες, και τι αποθηκευτικούς χώρους για το φυσικό αέριο, εφόσον αυτό θα είναι αποθηκευμένο στο πλωτό εργοστάσιο και δε θα έρχεται με άλλα πλοία.

Νέα παρέμβαση Στέλιου Κούλογλου

Εντωμεταξύ, με το τοπίο να παραμένει τελείως “θολό” ως προς την τύχη του μεγάλου καλωδίου της Κρήτης, ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Στέλιος Κούλογλου προχώρησε σε νέα παρέμβαση στην Κομισιόν.
Στη νέα του ερώτηση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο ευρωβουλευτής επιμένει στο θέμα των καθυστερήσεων στην ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής, ρωτώντας γιατί κύκλοι της Κομισιόν στηρίζουν τόσο ένθερμα την EuroAsia Interconnector Ltd, διακινδυνεύοντας την υλοποίηση του έργου και το κύρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης. «Παρά τις συμφωνίες, όπως αυτή στις 8 Οκτωβρίου στις Βρυξέλλες, για την προκήρυξη στις αρχές του 2019 του διαγωνισμού, επιδιώκουν με κάθε μέσο τη συμμετοχή της εταιρείας EuroAsia Interconnector στην κοινοπραξία για την εκτέλεση του έργου, έστω και με το ποσό των 24.000 ευρώ!», επισημαίνει ο ευρωβουλευτής, παρατηρώντας πως έτσι καθυστερεί ένα εξαιρετικά επείγον και ζωτικής σημασίας για την Ελλάδα και την Κρήτη έργο.
«Συγχρόνως βλάπτεται σοβαρά η εικόνα της Ε.Ε., που εμφανίζεται να συμμαχεί χωρίς αρχές με μια εταιρεία, παρά τη βεβαιωμένη καθυστέρηση του έργου με ευθύνη της και την πλήρη αδυναμία της να εξεύρει έστω και μέρος των απαραίτητων κεφαλαίων», προσθέτει ο Στέλιος Κούλογλου, ρωτώντας επίσης την Κομισιόν εάν έχει διερευνήσει την οικονομική κατάσταση, το μετοχικό κεφάλαιο και τα περιουσιακά στοιχεία της EuroΑsia Interconnector.

Σχόλια