Κρήτη

Ανάδοχος για τα 452 επικίνδυνα σημεία του οδικού δικτύου της Κρήτης

Η Κρήτη ανοίγει το «χορό» των παρεμβάσεων ενίσχυσης της οδικής ασφάλειας

Σε 7.000 σημεία- “καρμανιόλες” του εθνικού και επαρχιακού οδικού δικτύου της χώρας - με βάση μελέτη της “Εγνατία Α.Ε.” - δρομολογούνται τώρα επεμβάσεις με χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, με την Κρήτη να ανοίγει πρώτη τον “χορό” των παρεμβάσεων, αφού αυτή τη στιγμή έχει βγει ήδη ο διαγωνισμός και είμαστε εν αναμονή αναδόχου του έργου, ύψους 34,5 εκατ. ευρώ.

Το έργο περιλαμβάνει στοχευμένες, σωτήριες παρεμβάσεις (από το οδόστρωμα μέχρι τη σήμανση και τον φωτισμό) σε 452 “φονικά” σημεία κατά μήκος του παλιού, επικίνδυνου επαρχιακού οδικού δικτύου του νησιού.

Αντίθετα με άλλες περιοχές της χώρας, που αναμένουν το “πράσινο φως” της ΕτΕΠ για να προχωρήσουν τους διαγωνισμούς των έργων οδικής ασφάλειας, στο νησί μας ο διαγωνισμός για να υλοποιηθούν σωτήριες παρεμβάσεις σε “σεσημασμένα” σημεία- “καρμανιόλες” προκηρύχθηκε ήδη από την Περιφέρεια Κρήτης, με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ.

Μάλιστα, όπως μας ενημέρωσε ο περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης, στις 24 Νοεμβρίου είναι η καταληκτική ημερομηνία υποβολής προσφορών, ενώ λίγες μέρες αργότερα, στις 29 Νοεμβρίου, θα γίνει η αποσφράγιση των προσφορών που θα κατατεθούν στο πλαίσιο του διαγωνισμού από εργοληπτικές εταιρείες.

Η Κρήτη λοιπόν, όπως σημείωσε ο περιφερειάρχης, βρίσκεται πιο μπροστά στα κρίσιμα έργα ενίσχυσης της οδικής ασφάλειας που έχουν έναν απλό όσο και κρίσιμο στόχο: Να καταστήσουν πιο ασφαλείς τους δρόμους, με την άρση της επικινδυνότητας σε σημεία μειωμένης οδικής ασφάλειας του οδικού δικτύου. Σημεία, δηλαδή, όπου έχουμε συχνά τροχαία ατυχήματα και δυστυχώς έχουμε θρηνήσει και ανθρώπινες ζωές!

Πρόκειται για σημαντικά έργα και παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας σε 452 επικίνδυνα σημεία του οδικού δικτύου, τα οποία καταδείχτηκαν από την έρευνα-μελέτη της “Εγνατία Α.Ε.”. Τη μελέτη, την ακτινογραφία της οποίας είχαμε αποκαλύψει αναλυτικά στην εφημερίδα “Νέα Κρήτη”, χρηματοδότησε η Περιφέρεια Κρήτης.

Η σχετική μελέτη της “Εγνατία Α.Ε.”, πάνω στην οποία βασίζεται το έργο των 34,5 εκατ. ευρώ που προκήρυξε η Περιφέρεια Κρήτης αναμένοντας προσεχώς τον ανάδοχο εργολάβο, ακτινογραφεί καρέ-καρέ τα χαρακτηρισμένα σημεία της λεγόμενης “Μειωμένης Οδικής Ασφάλειας”, σημεία δηλαδή που παρουσιάζουν αυτό που ορίζεται τεχνικά ως “Μεγάλη Συγκέντρωση Ατυχημάτων” (ΜΟΑ-Α) κατά μήκος του επαρχιακού οδικού δικτύου σε όλη τη γεωγραφική επικράτεια του νησιού.

Η μελέτη ήταν άκρως αποκαλυπτική για την προβληματική εικόνα του επαρχιακού οδικού δικτύου της Κρήτης. Το επαρχιακό οδικό δίκτυο της Περιφερειακής Ενότητας Χανίων εκτείνεται σε μήκος 900 χλμ., της Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνου σε μήκος 600 χλμ., της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου σε μήκος 1.100 χλμ. και της Περιφερειακής Ενότητας Λασιθίου εκτείνεται σε μήκος 840 χλμ. Συνολικά το επαρχιακό δίκτυο σε όλη την Κρήτη εκτείνεται σε μήκος 3.440 χιλιομέτρων. Σύμφωνα με τη μελέτη, η σημερινή κατάσταση των οδοστρωμάτων και της οριζόντιας-κατακόρυφης σήμανσης και εν γένει των επαρχιακών οδών της Κρήτης χαρακτηρίζεται μέτρια έως κακή. Είναι αξιοσημείωτο έως και, αν μη τι άλλο, απόλυτα ενδεικτικό της κατάστασης των επαρχιακών μας δρόμων το ότι, από τα 3.340 χιλιόμετρα του επαρχιακού οδικού δικτύου της Κρήτης, τα 924 χιλιόμετρα, χοντρικά δηλαδή σχεδόν το 30% του οδικού δικτύου, χαρακτηρίζονται μέσα στη μελέτη της “Εγνατία Α.Ε.” ως «προβληματικό δίκτυο», ως σημεία δηλαδή μειωμένης οδικής ασφάλειας!

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο αρχικός προϋπολογισμός της παρέμβασης είχε οριστεί στα 30 εκατ. ευρώ. Στην πορεία, ωστόσο, στην Περιφέρεια - και πολύ ορθώς θα πει κανείς - αποφάσισαν να κάνουν και άλλες προσθήκες στη σχεδιαζόμενη παρέμβαση οδικής ασφάλειας, με τον προϋπολογισμό να ανεβαίνει στα 34,5 εκατ. ευρώ.

Οι βασικές προσθήκες που έγιναν στο αρχικό πλάνο της παρέμβασης αφορούσαν στα ενδιάμεσα κομμάτια μεταξύ των χαρακτηρισμένων σημείων μειωμένης οδικής ασφάλειας.

Στη Μακεδονία τα περισσότερα επικίνδυνα σημεία

Σε πανελλαδικό επίπεδο, τα περισσότερα επικίνδυνα σημεία στο οδικό δίκτυο συγκεντρώνονται στην περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, λόγω και της μεγάλης γεωγραφικής της έκτασης. Στην εν λόγω περιφέρεια περιλαμβάνονται 1.008 επικίνδυνα σημεία. Ακολουθούν η Αττική µε 673, η Πελοπόννησος µε 619 και υψηλότερη συγκέντρωση στην περιφερειακή ενότητα Μεσσηνίας (146), και η Ανατολική Μακεδονία-Θράκη µε 607, εκ των οποίων τα περισσότερα στον Έβρο (144). Από τη νησιωτική χώρα, στην περιφέρεια Ιονίων Νήσων εντοπίστηκαν 471 επικίνδυνα σημεία και στην περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου 366.

Σημειώνεται ότι μελετήθηκαν 80 οδικοί άξονες, συνολικού μήκους 15.000 χιλιομέτρων, εκ των οποίων τα 4.500 στο εθνικό οδικό δίκτυο και τα 10.500 στο επαρχιακό, µε στόχο να εντοπιστούν οι θέσεις Μειωμένης Οδικής Ασφάλειας.

Σχόλια