Κρήτη

Η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης βρίσκεται σε αδιέξοδο

«Ναυάγησαν» και επισήμως οι τεχνικές διαπραγματεύσεις μεταξύ Κομισιόν και υπουργείου Ενέργειας

Και επισήμως... ναυάγιο για το μεγάλο καλώδιο της Κρήτης!

Η καταρχήν συμφωνία, που φαινόταν να είχε επιτευχθεί πριν από λίγο καιρό σε κρίσιμη σύσκεψη κορυφής στις Βρυξέλλες, «ναυάγησε» προτού καν επισφραγιστεί, με αποτέλεσμα τα πάντα να είναι ρευστά γύρω από το κρίσιμο για την ηλεκτρική επάρκεια του νησιού έργο.

Όλες τις προηγούμενες ημέρες, όπως είχε παραθέσει σε διαδοχικά ρεπορτάζ η εφημερίδα «Νέα Κρήτη», τα μηνύματα, τόσο από τη μεριά της Κομισιόν όσο και από την ελληνική πλευρά μέσω υπουργείου Ενέργειας και ΑΔΜΗΕ, ήταν άκρως δυσοίωνα. Και να δυστυχώς που και με τη βούλα κατέληξαν πλέον σε πλήρες αδιέξοδο οι διαπραγματεύσεις του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με τη Γενική Διεύθυνση Ενέργειας της Κομισιόν για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής.

Οι συζητήσεις σε τεχνικό επίπεδο μεταξύ Κομισιόν και υπουργείου τερματίζονται άδοξα και πλέον θα αναζητηθεί (αν είναι εφικτό) σε πολιτικό επίπεδο η άρση του αδιεξόδου.

Την έσχατη προσπάθεια για πολιτική λύση, ώστε να δρομολογηθεί το ζωτικής σημασίας έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, υπό το καθεστώς των PCI (Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος), θα αναζητήσουν πλέον ο επίτροπος για θέματα Ενέργειας Μιγκέλ Άριας Κανιέτε και ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης.

Το σφύριγμα της λήξης στις διαπραγματεύσεις ήρθε από τον διευθυντή Εσωτερικής Αγοράς Ενέργειας της DG Energy της Κομισιόν, Κλάους Ντίτερ Μπόχαρντ, ο οποίος ξεκαθάρισε πως δεν του έχει απομείνει να κάνει κάτι άλλο για να άρει το αδιέξοδο για το επενδυτικό σχέδιο EuroAsia Interconnector. Δηλαδή τη διασύνδεση Ισραήλ-Κύπρου-Κρήτης-Αττικής.

Μάλιστα, ο κ. Μπόχαρντ παραθέτει τη χαρακτηριστική αγγλική λέξη «deadlock», δηλαδή ελληνιστί... αδιέξοδο!

Η επιστολή τού κ. Μπόχαρντ ήρθε ως απάντηση σε σχετική επιστολή που είχε προηγηθεί από τον διευθυντή του γραφείου του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Απαντώντας λοιπόν στον διευθυντή του γραφείου του υπουργείου Μιχάλη Νικολακάκη (είχε οριστεί από τον κ. Σταθάκη ως επικεφαλής της ομάδας της ελληνικής πλευράς για τις διαπραγματεύσεις σχετικά με τους όρους του οδικού χάρτη υλοποίησης του τμήματος της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής), διευθυντή Εσωτερικής Αγοράς Ενέργειας της DG Energy της Κομισιόν, έκανε γνωστό ότι είναι υποχρεωμένος να ενημερώσει τον προϊστάμενό του, επίτροπο Μιγκέλ Άριας Κανιέτε, για την αποτυχία της διαδικασίας που έτρεξε η DG Energy.

Ο ίδιος κατέστησε σαφές στο υπουργείο Ενέργειας-Περιβάλλοντος πως δεν υπάρχει κανένας λόγος να συνεχιστούν οι τεχνικές συζητήσεις, σημειώνοντας με νόημα πως οι εμπλεκόμενες πλευρές απλώς επαναλαμβάνουν τις θέσεις και τις διαφωνίες.

Στη σχετική επιστολή που είχε στείλει προς τον κ. Mπόρχαρντ, ο διευθυντής του γραφείου του υπουργού Γιώργου Σταθάκη είχε εκφράσει έντονο προβληματισμό για τους χειρισμούς της Κομισιόν, ενώ είχε διατυπώσει με νόημα τις «βαθιές ανησυχίες» της ελληνικής πλευράς αναφορικά «με την ασφάλεια εφοδιασμού της Κρήτης, λαμβάνοντας υπόψη ότι οι περιβαλλοντικές άδειες των μονάδων παραγωγής του νησιού λήγουν το 2022».

Ποιες είναι, όμως, οι ανησυχίες αυτές;

Όπως προκύπτει από την αλληλογραφία που ξεδίπλωσε το Euro2day.gr, κι ενώ στις 8 Οκτωβρίου στις Βρυξέλλες τα μέρη είχαν συμφωνήσει στη δημιουργία επιτροπής για την επίλυση των θεμάτων τεχνικής διαλειτουργικότητας του έργου Ισραήλ-Κύπρου-Κρήτης-Αττικής, καθώς και στη διενέργεια ξεχωριστών διαγωνισμών για κάθε ένα από τα τμήματα των διασυνδέσεων, εντούτοις στη συνέχεια και κατά την εκπόνηση του οδικού χάρτη, οι Βρυξέλλες ήγειραν θέμα ώστε οι διαγωνισμοί να “τρέχουν” για το σύνολο της ηλεκτρικής διασύνδεσης. Το υπουργείο Ενέργειας-Περιβάλλοντος θέλει να είναι ξεχωριστοί για το τμήμα της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, καθώς είναι το πλέον ώριμο κομμάτι για να κατασκευαστεί, σε αντίθεση με εκείνο της Κρήτης-Κύπρου, που είναι «τεχνικά ανώριμο», σύμφωνα και με «εθνικούς και ευρωπαϊκούς φορείς», όπως περιγράφει χαρακτηριστικά ο Μιχάλης Νικολακάκης.

Το άλλο θέμα που δείχνει ο διευθυντής του γραφείου του υπουργού είναι πως η Κομισιόν ζήτησε επί της ουσίας το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας ειδικού σκοπού (SPV) «Αριάδνη Interconnection», που θα «τρέξει» τη διασύνδεση Κρήτης-Αττικής, να είναι χαμηλότερο. Ο ΑΔΜΗΕ έχει προικοδοτήσει την εταιρεία με 200 εκατ. ευρώ. Την ίδια ώρα, πηγές του ΑΔΜΗΕ προσθέτουν επίσης ότι «η ίδια η EuroΑsia Interconnector είχε προτείνει εγγράφως ώστε το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας ειδικού σκοπού θα πρέπει να αντιστοιχεί στο 30% του προϋπολογισμού του έργου. Και όταν ήρθε η ώρα να βάλει στο τραπέζι τα λεφτά, παρουσίασε 24.000 ευρώ...».

Τι μέλλει γενέσθαι

Μετά την επισημοποίηση του «ναυαγίου» στις τεχνικές διαπραγματεύσεις μεταξύ Βρυξελλών και Αθήνας, ορθώνονται καίρια ερωτήματα-ζητήματα ως προς την τύχη του μεγάλου καλωδίου της Κρήτης:

  1. Αν υπάρχουν περιθώρια πολιτικής διαπραγμάτευσης μεταξύ ηγεσίας ΥΠ.ΕΝ. και επιτρόπου Ενέργειας, ώστε να παραμείνει το συγκεκριμένο έργο στο καθεστώς PCI

  2. Αν η ελληνική πλευρά προχωρήσει από μόνη της το τμήμα Κρήτης-Αττικής, με δεδομένο τον κίνδυνο της ασφάλειας εφοδιασμού του νησιού. Το 2020-2021, οι μονάδες του νησιού πρέπει να αποσυρθούν για περιβαλλοντικούς λόγους

  3. Αν η Ελλάδα θα ζητήσει παράταση της λειτουργίας των μονάδων παραγωγής ρεύματος της ΔΕΗ +1,31%, με δεδομένη την πρόσφατη δήλωση του επιτρόπου Κανιέτε (απάντηση στον ευρωβουλευτή Στέλιο Κούλογλου) πως δεν μπορεί να εξαιρεθούν από τις κοινοτικές οδηγίες για τους βιομηχανικούς ρύπους

  4. Αν θα απενταχθεί από το καθεστώς PCI το σκέλος Κρήτης-Αττικής

  5. Αν επηρεάζεται και το τμήμα του έργου Κρήτης-Κύπρου και με δεδομένη την ανάγκη να αρθεί η ενεργειακή απομόνωση της Κύπρου.

Μανιάτης σε Σταθάκη: «Αποκλειστικά υπεύθυνοι αν η Κρήτη μείνει χωρίς ρεύμα»

Προ των ευθυνών της θέτει την κυβέρνηση για το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης και τους μελλοντικούς κινδύνους για την ηλεκτρική επάρκεια του νησιού μας ο βουλευτής και πρώην υπουργός Ενέργειας Γιάννης Μανιάτης.

Σε σχετική κοινοβουλευτική παρέμβασή του, ο κ. Μανιάτης αναδεικνύει τους τεράστιους κινδύνους που θα εμφανιστούν εάν ο τραγικός χειρισμός του θέματος ηλεκτρικής διασύνδεσης του νησιού με την ηπειρωτική χώρα συνεχίζει να διαμορφώνεται με βάση τη μέχρι τώρα τακτική της κυβέρνησης.

«Το έργο αυτό, στα σχεδόν τέσσερα χρόνια της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ, αντί να είναι σε στάδιο υλοποίησης και ολοκλήρωσης, ώστε το 2020-21 η Κρήτη να μην έχει κανένα πρόβλημα ηλεκτρικής επάρκειας και ταυτόχρονα να αποσύρει τις ρυπογόνες μονάδες της ΔΕΗ που βρίσκονται στο νησί, αντίθετα βρίσκεται σε τεράστιο κίνδυνο πλήρους ακύρωσής του.

Με αποκλειστική ευθύνη της κυβέρνησης, πληροφορούμαστε ότι υπάρχει απόλυτο αδιέξοδο στις επαφές Ε.Ε.-κυβέρνησης», αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Μανιάτης και θέτει τα εξής ερωτήματα στον υπουργό:

«Πώς διασφαλίζεται η ενεργειακή επάρκεια της Κρήτης μετά το 2020 και την παύση λειτουργίας των ρυπογόνων σταθμών της ΔΕΗ;

Γιατί στα τέσσερα σχεδόν χρόνια της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ, όχι μόνο δεν υπάρχει προώθηση και υλοποίηση του έργου, αλλά αντίθετα φαίνεται πως οδηγείται σε πλήρες αδιέξοδο;».

Σχόλια