Κρήτη

«Οι καθυστερήσεις για το καλώδιο μας κόστισαν 5 δισ. ευρώ»

“Πυρά” κατά της Πολιτείας από τον ισχυρό άνδρα της “ΤΕΡΝΑ” Γιώργο Περιστέρη

«Η υποθαλάσσια ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης έπρεπε να είχε γίνει πριν δέκα χρόνια. Εάν είχε υλοποιηθεί τότε, το όφελος για τους καταναλωτές θα ήταν 4 με 5 δισ. ευρώ!».

Τάδε έφη, με μια ηχηρή - αν μη τι άλλο - τοποθέτηση στη μεγάλη συζήτηση γύρω από το μεγάλο καλώδιο της Κρήτης κατά την έκτακτη γενική συνέλευση των μετόχων της “ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή”, ο Γιώργος Περιστέρης, ο ισχυρός άνδρας του Ομίλου της “ΤΕΡΝΑ”... Ομίλου που έχει πάρει το έργο του νέου αεροδρομίου Καστελίου, που χθες κατέθεσε αίτηση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τον ΒΟΑΚ και σχεδιάζει τα τελευταία χρόνια και το μεγάλο ενεργειακό πρότζεκτ του υβριδικού σε Αμάρι και Σητεία.

Η έκτακτη γενική συνέλευση των μετόχων της “ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή”, στο πλαίσιο της οποίας αποφασίστηκε η επιστροφή ποσού 0,30 ευρώ ανά μετοχή στους μετόχους, είχε έντονο “άρωμα” Κρήτης. Διόλου παράδοξο βεβαίως, από τη στιγμή που συνολικά ο Όμιλος της “ΤΕΡΝΑ” έχει έντονη παρουσία στην Κρήτη, την οποία και θέλει να “ανοίξει” ακόμα περισσότερο στο μέλλον.
Στην καθιερωμένη ομιλία του προς τη γενική συνέλευση της εταιρείας, ο πρόεδρος της “ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή” άσκησε έντονη κριτική κατά της Πολιτείας σε δύο μέτωπα: από τη μια στο μέτωπο των ηλεκτρικών διασυνδέσεων των μη διασυνδεσμένων νησιών, όπως είναι η Κρήτη, και από την άλλη στο κομμάτι των παλινωδιών, όπως τις σκιαγράφησε, γύρω από το θεσμικό πλαίσιο των ΑΠΕ και της αποθήκευσης ενέργειας.

Όπως χαρακτηριστικά υπογράμμισε, η επιμονή της “ΤΕΡΝΑ” στο τρίπτυχο «ΑΠΕ -διασύνδεση- αποθήκευση» δικαιώνεται από τις εξελίξεις στην αγορά, ενώ πρόσθεσε ότι, εάν είχε γίνει η διασύνδεση της Κρήτης δέκα χρόνια νωρίτερα, το όφελος για τους καταναλωτές από τη μείωση των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας θα ήταν της τάξης των 4 με 5 δισ. ευρώ. «Το ποσό αυτό σήμερα που καταβάλλεται είναι πεταμένο στη θάλασσα», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Περιστέρης.

Ο ίδιος δε δίστασε μάλιστα να χαρακτηρίσει λανθασμένη την επιλογή της Πολιτείας να μη γίνει η διασύνδεση των Δωδεκανήσων με την Ανατολική Κρήτη, ώστε να υπάρξει διασύνδεση με το ηπειρωτικό σύστημα.
Καυτηριάζοντας γενικότερα το θέμα των καθυστερήσεων, ο κ. Περιστέρης τόνισε, σύμφωνα με το capital.gr, ότι «προσπαθούμε να πείσουμε τους φορείς για τη σημασία της ενίσχυσης και προώθησης των ΑΠΕ, σε συνδυασμό με την υλοποίηση του προγραμμάτων των ηλεκτρικών διασυνδέσεων των νησιών, αλλά και για την επίλυση αγκυλώσεων που εμποδίζουν την υλοποίηση επενδύσεων σε έργα αποθήκευσης ενέργειας με βάση την αντλησιοταμίευση. Εδώ και μια δεκαετία μιλάμε για αυτά τα θέματα, τα οποία τώρα καθίστανται πιο επίκαιρα με το πρόβλημα της ανόδου των τιμών του CO2 και της επάρκειας ισχύος της Κρήτης. Εξαιτίας των καθυστερήσεων, η ΔΕΗ και οι προμηθευτές ρεύματος αναγκάζονται, όπως έχει γραφτεί στον Τύπο, να κάνουν αυξήσεις στα τιμολόγια λόγω του CO2».

Το Αμάρι

«Ο υβριδικός θα ανακούφιζε την κατάσταση»

Ο ίδιος, ερωτηθείς για τον κίνδυνο επάρκειας ισχύος που απειλεί την Κρήτη μέχρι την υλοποίηση της διασύνδεσης, και τις προτάσεις που έχουν υποβληθεί για την αντιμετώπιση του ζητήματος, επισήμανε: «Αν η Πολιτεία είχε προχωρήσει το θεσμικό πλαίσιο της αντλησιοταμίευσης, το έργο που έχουμε στο Αμάρι θα ανακούφιζε την κατάσταση. Έχουν υποβληθεί προτάσεις και από ’κει και πέρα η Πολιτεία θα αποφασίσει τι θα κάνει».

Όπως χαρακτηριστικά είπε ο κ. Περιστέρης, «σήμερα μάλιστα στην Ευρώπη η αιολική ενέργεια μετατρέπεται σε υδρογόνο και έπειτα σε φυσικό αέριο, αλλά στην Ελλάδα τώρα ανησυχούμε...», ενώ σημείωσε τις δυνατότητες που έχει η χώρα μας λόγω των φυσικών πόρων. Τόνισε δε πως τα έργα αυτά έχουν χαρακτηριστεί από την Ε.Ε. ως έργα κοινού ενδιαφέροντος.

Το γεγονός ότι ο κ. Περιστέρης στάθηκε τόσο πολύ στο θέμα της αποθήκευσης ενέργειας δεν προκαλεί βεβαίως εντύπωση, αφού το θέμα αφορά κατεξοχήν στο πρότζεκτ με τον υβριδικό σταθμό στην Κρήτη που έχει εδώ και χρόνια στα σκαριά η “ΤΕΡΝΑ”. Πρότζεκτ που, πάντως, έχει προκαλέσει και αντιδράσεις, πρωτίστως στη Σητεία, όπου προβλέπονται να εγκατασταθούν τα αιολικά πάρκα του υβριδικού. Απόρροια των έντονων κοινωνικών αντιδράσεων ήταν άλλωστε και το «όχι» της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Κρήτης στη συγκεκριμένη επένδυση ΒΑΠΕ. Ένα “όχι” γνωμοδοτικού βεβαίως χαρακτήρα, το οποίο με βάση τα όσα έχουν πει είτε ο ίδιος ο ισχυρός άνδρας της “ΤΕΡΝΑ”, είτε άλλα υψηλόβαθμα στελέχη, δεν πτοεί και δεν αναιρεί το επενδυτικό αυτό πλάνο της εταιρείας.

Σχόλια