Κρήτη

Εβδομάδα ορόσημο για φονικούς κόμβους και πολύπαθο ΒΟΑΚ

Σημαντικές εξελίξεις για κόμβους της Αγίας Πελαγίας και τον μεγάλο αυτοκινητόδρομο της Κρήτης

Εβδομάδα-ορόσημο για το οδικό μέτωπο της Κρήτης και δη για τον πολύπαθο όσο και “θανατηφόρο” Βόρειο Οδικό Άξονα του νησιού χαρακτηρίζεται η εβδομάδα που διανύουμε! Χθες, σύμφωνα με πληροφορίες της “Ν.Κ.”, υπογράφτηκε από τον γενικό γραμματέα του υπουργείου Υποδομών Γιώργο Δέδε η απόφαση ανακήρυξης προσωρινού αναδόχου, συγκεκριμένα της “Λατομικής ΑΤΕ”, που μειοδότησε με εργολαβική έκπτωση 52,54% για το έργο των κόμβων του ΒΟΑΚ στο ύψος της Αγίας Πελαγίας, ύψους 5 εκατ. ευρώ.

Πρόκειται για μια εξέλιξη σημαντική, που ανοίγει τον δρόμο (εφόσον δεν μπλέξει ο διαγωνισμός σε περιπέτειες με τυχόν ενστάσεις) για να πάμε στις αρχές του 2019 στην έναρξη εργασιών κατασκευής κανονικών, ασφαλών κόμβων πρόσβασης από τον ΒΟΑΚ στην Αγία Πελαγία, αντί για το σημερινό τραγελαφικό σκηνικό, όπου καταγράφουμε συνεχώς τροχαία ατυχήματα και δυστυχήματα.

Η συχνότητα των ατυχημάτων, οι ανθρώπινες απώλειες και το χαοτικό κυκλοφοριακό σκηνικό που καταγράφεται καθημερινά, ιδίως κατά την τουριστική σεζόν, στο συγκεκριμένο σημείο του ΒΟΑΚ μιλούν από μόνα τους, καταμαρτυρώντας το πόσο επείγει να φτιαχτούν επιτέλους κανονικοί, ανισόπεδοι κόμβοι προς την Αγία Πελαγία και την Αχλάδα. Ένα έργο, σημειωτέον, που συζητιέται εδώ και μια 25ετία, και το οποίο είχε ενταχθεί στα ολυμπιακά έργα ενόψει τότε της Ολυμπιάδας του 2004 στην Αθήνα!

Την ίδια ώρα που έχουμε πλέον προσωρινό ανάδοχο για τους κόμβους της Αγίας Πελαγίας, μεθαύριο Πέμπτη είναι η μεγάλη ημέρα για τον ΒΟΑΚ, αφού έχει προγραμματιστεί η πολυαναμενόμενη διπλή δημοπράτηση για τα δύο τμήματα του έργου, Χανίων-Χερσονήσου (με σύμβαση παραχώρησης) και Χερσονήσου-Νεάπολης Λασιθίου (με ΣΔΙΤ).

Βεβαίως, θα πρέπει να περιμένουμε, διότι θεωρητικά μέχρι και την τελευταία στιγμή μπορεί το υπουργείο Υποδομών-Μεταφορών να δώσει νέα παράταση στη διπλή δημοπράτηση, η οποία, αν δοθεί, θα είναι η 4η στη σειρά.
Όμως μέχρι και χθες δεν είχε δημοσιοποιηθεί κάποια σχετική υπουργική απόφαση. Οπότε οι ενδείξεις και οι οιωνοί δείχνουν ότι μεθαύριο θα “κληρώσει” κανονικά για το μεγάλο έργο του ΒΟΑΚ, με την Κρήτη να περιμένει με αγωνία να δει πόσες εταιρείες από Ελλάδα και εξωτερικό και πόσα σχήματα θα εκδηλώσουν επισήμως ενδιαφέρον για το μεγάλο αναπτυξιακό έργο που περιμένει τόσα χρόνια το νησί.

Ας τα δούμε όμως αναλυτικά... Μετά από πολυετή αναμονή, παλινωδίες, καθυστερήσεις και παρατράγουδα, στα τέλη του περασμένου Ιουλίου έγινε το πολυπόθητο βήμα για τους κόμβους του ΒΟΑΚ στο ύψος της Αγίας Πελαγίας και της Αχλάδας. Η δημοπράτηση ήταν άκρως επιτυχημένη. Κατέθεσαν προσφορές 8 τεχνικές εταιρείες, οι περισσότερες εκ των οποίων ήταν μάλιστα εδώ από την Κρήτη.

Μετά τη δημοπράτηση, ακολούθησε ο σχετικός έλεγχος των δικαιολογητικών για την ανακήρυξη του προσωρινού αναδόχου.

Λόγω Αυγούστου, όπου τα πάντα κινούνται με ρυθμούς χελώνας, καθυστέρησε αρκετά η σύνταξη του σχετικού πρακτικού και της απόφασης ανακήρυξης προσωρινού αναδόχου. Αυτό έγινε μόλις τώρα. Συγκεκριμένα χθες, σύμφωνα με πληροφορίες τις οποίες επιβεβαίωσε στη “Νέα Κρήτη” η δημοτική σύμβουλος και πρόεδρος της ΜΑΕΔΗΜ κ. Εύη Αποστολάκη, η οποία συμμετέχει στην Επιτροπή Διαγωνισμού του έργου, το πρακτικό της απόφασης ανακήρυξης της “Λατομικής ΑΤΕ” ως προσωρινού αναδόχου του έργου ήταν στα χέρια του γ.γ. Υποδομών Γιώργου Δέδε για τις αναγκαίες τζίφρες...

Όπως μας ανέφερε η κ. Αποστολάκη, μετά την εξέλιξη αυτή, ξεκινά ένα κρίσιμο 15νθήμερο, που είναι η χρονική προθεσμία υποβολής τυχόν ενστάσεων από τους υπόλοιπους 7 εργολάβους που κατέθεσαν προσφορές στον διαγωνισμό.

Αν δεν υπάρξουν ενστάσεις, θα προχωρήσουν κατευθείαν οι διαδικασίες για να πάμε στην κήρυξη οριστικού αναδόχου, στην απόφαση ανάθεσης του έργου, στον προσυμβατικό έλεγχο από το Ελεγκτικό Συνέδριο και στις τελικές υπογραφές της σύμβασης.
«Όλα αυτά, εφόσον πάντοτε δεν μπλέξει το έργο με ενστάσεις, μπορούν να ολοκληρωθούν μέσα στους επόμενους 3-4 μήνες, για να πάμε πλέον στις αρχές της νέας χρονιάς στην εγκατάσταση του εργολάβου και στην έναρξη των εργασιών κατασκευής των κόμβων της Αγίας Πελαγίας.

Το έργο, προϋπολογισμού 5 εκατ. ευρώ, περιλαμβάνει τη διαμόρφωση ασφαλών κλάδων σύνδεσης των ημικόμβων και τη διαμόρφωση λωρίδων επιτάχυνσης-επιβράδυνσης επί του ΒΟΑΚ. Τα έργα του κόμβου Αχλάδας εκτείνονται σε μήκος 940 μ. και του κόμβου Αγ. Πελαγίας σε μήκος 624 μ. επί του ΒΟΑΚ. Περιλαμβάνουν χωματουργικές εργασίες, επέκταση υφιστάμενων οχετών, κατασκευή τεχνικών, εργασίες οδοστρωσίας, ασφαλτικών, σήμανσης και ασφάλισης, εργασίες ηλεκτροφωτισμού και γεωτεχνικά έργα (πασσαλότοιχος). Πέραν των ανωτέρω, για λόγους οδικής ασφάλειας προβλέπονται έργα και στις ακόλουθες δύο θέσεις:
- Στο τμήμα του ΒΟΑΚ μεταξύ των κόμβων Αχλάδας και Αγίας Πελαγίας, επί μήκους 2.500 μ. περίπου.
- Στο τμήμα του ΒΟΑΚ, μετά το πέρας των έργων του κόμβου Αγίας Πελαγίας και ανατολικά, σε μήκος περίπου 1.600 μ.».

Τουλάχιστον έξι οι “μνηστήρες” για το μεγάλο έργο

Την ίδια ώρα, το μεγάλο, αποφασιστικό πρώτο βήμα για το πολυσυζητημένο έργο ανακατασκευής του ΒΟΑΚ αναμένεται να γίνει μεθαύριο Πέμπτη, όταν και έχει προγραμματιστεί η διπλή δημοπράτηση για τον ΒΟΑΚ. Η τρέχουσα παράταση είναι η 3η κατά σειρά από το υπουργείο. Τη ζήτησαν, ωστόσο, οι ίδιοι οι ενδιαφερόμενοι κατασκευαστικοί όμιλοι.

Όπως έχουμε γράψει, κατατέθηκαν επισήμως 6 αιτήματα παράτασης στο υπουργείο Υποδομών, κάτι που σημαίνει αυτομάτως πως 6 τουλάχιστον διαφορετικές εταιρείες από Ελλάδα και εξωτερικό ενδιαφέρονται πολύ “ζεστά” για το έργο του ΒΟΑΚ, ζήτησαν στοιχεία και λεπτομέρειες, καθώς επίσης και παράταση, ώστε να προλάβουν να προετοιμάσουν τους φακέλους και τη σχετική “χαρτούρα” της προσφοράς ενδιαφέροντος.

Ήδη από τον εγχώριο κατασκευαστικό κλάδο φέρονται έτοιμες να δηλώσουν “παρών” για τον ΒΟΑΚ όλες οι μεγάλες εταιρείες (“Ελλάκτωρ”, “J&P Άβαξ”, “ΤΕΡΝΑ”, Intrakat, Όμιλος Μυτιληναίου), ενώ από το εξωτερικό “γλυκοκοιτάζουν” πολύ το έργο Γάλλοι, Γερμανοί... ακόμα και Ισραηλινοί! Εφόσον γίνει κανονικά η διπλή δημοπράτηση, σενάριο στο οποίο συνηγορούν οι μέχρι στιγμής ενδείξεις, περιμένουμε να δούμε πόσα σχήματα και εταιρείες θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον για το μεγάλο έργο.
Εντωμεταξύ, ως χρονιά εκκίνησης κατασκευής μεγάλων έργων χαρακτήρισε το 2019 ο υπουργός Υποδομών-Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, ο οποίος, μιλώντας στο ΑΠΕ, έκανε ξανά (όπως και πριν από λίγο καιρό σε αντίστοιχες δηλώσεις) ειδική μνεία στα δύο μεγάλα αναπτυξιακά έργα της Κρήτης, δηλαδή στο νέο αεροδρόμιο Καστελίου και στον ΒΟΑΚ.

Ο υπουργός μίλησε για συμβασιοποίηση του έργου του νέου αεροδρομίου.

Σχόλια