Κρήτη

Βρέθηκε η χρυσή τομή για το καλώδιο της Κρήτης!

Αρχές του 2019 αναμένεται ο διαγωνισμός μετά τη “σολομώντεια” συμφωνία στις Βρυξέλλες

Στις αρχές του 2019 αναμένεται να βγει ο διαγωνισμός για το μεγάλο καλώδιο της Κρήτης, αφού βρέθηκε επιτέλους κοινός τόπος, “χρυσή τομή” με την Κομισιόν και άνοιξε ο δρόμος για την υλοποίηση του κομβικού για το νησί μας έργου, ως έργου μάλιστα κοινοτικού ενδιαφέροντος! Μετά από απανωτά ραντεβού και συναντήσεις, βγήκε ο πολυπόθητος “λευκός καπνός” κατά την προχθεσινή ευρεία σύσκεψη στις Βρυξέλλες.

Για να αρθεί το αδιέξοδο μηνών, χρειάστηκε όλες οι πλευρές (Κομισιόν, EuroAsia Interconnector, υπουργείο Ενέργειας-Περιβάλλοντος, ΡΑΕ και ΑΔΜΗΕ) να βάλουν ο καθείς νερό στο κρασί του και να καταλήξουν σε μια σολομώντεια λύση.

Ποια είναι αυτή;

Η απευθείας ανάθεση του έργου της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την ηπειρωτική Ελλάδα από τη ΡΑΕ στον ΑΔΜΗΕ ισχύει, όμως η απόφαση της Ελληνικής Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας θα τροποποιηθεί με βάση το νέο δεδομένο που πρότεινε η Κομισιόν και αποδέχτηκε η ελληνική πλευρά για τη σύσταση ειδικής τεχνικής επιτροπής.

Η επιτροπή ομολογουμένως αποτελεί ένα “καπέλωμα” για τη ΡΑΕ και τον ΑΔΜΗΕ, που όμως με τη σολομώντεια λύση δε μένουν έκθετοι, αφού διατηρείται η απόφαση της απευθείας ανάθεσης, ο ΑΔΜΗΕ διατηρεί το πάνω χέρι στο όλο πρότζεκτ και πάνω απ’ όλα διασώζονται τα κοινοτικά χαρακτηριστικά για το έργο του μεγάλου καλωδίου. Κάτι φυσικά που έχει πρακτικά οφέλη σε επίπεδο χρηματοδοτήσεων-αδειοδοτήσεων.

Για του λόγου του αληθές, σύμφωνα με τα όσα έγιναν γνωστά μετά την ευρεία σύσκεψη στις Βρυξέλλες, το έργο της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης παραμένει ενταγμένο στο συνολικό PCI (Αττική-Κρήτη-Κύπρος-Ισραήλ), αλλά είναι σαφές ότι φορέας υλοποίησης για το κομμάτι Αττικής-Κρήτης είναι η εταιρεία ειδικού σκοπού “Αριάδνη Interconnection”, που δημιούργησε ο ΑΔΜΗΕ, δεσμευόμενη όμως από τις αποφάσεις της Τεχνικής Επιτροπής που συστήνεται.

Η απευθείας ανάθεση του έργου της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την ηπειρωτική Ελλάδα από τη ΡΑΕ στον ΑΔΜΗΕ ισχύει, όμως η απόφαση της Ελληνικής Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας θα τροποποιηθεί με βάση το νέο δεδομένο που πρότεινε η Κομισιόν και αποδέχτηκε η ελληνική πλευρά για τη σύσταση ειδικής τεχνικής επιτροπής

Ως εκ τούτου, δεν πρόκειται να αποσυρθεί η πρόσφατη απόφαση της ΡΑΕ για την ανάθεση του έργου στην εταιρεία “Αριάδνη interconnection”. Συνεχίζει να ισχύει, απλώς θα υποστεί απαραίτητες τροποποιήσεις που σχετίζονται με το ζήτημα της τεχνικής επιτροπείας.

Ειδικότερα, όπως συμφωνήθηκε στην τελευταία σύσκεψη, ότι έως τις 30 Οκτωβρίου θα συγκροτηθεί Τεχνική Επιτροπή, με αντικείμενο τον καθορισμό των ελάχιστων τεχνικών προδιαγραφών, οι οποίες σχετίζονται αποκλειστικά με τη διαλειτουργικότητα μεταξύ των τριών επιμέρους σκελών του PCI.

Στην Επιτροπή θα συμμετέχουν εκπρόσωποι των Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς Ελλάδας (ΑΔΜΗΕ) και Κύπρου (ΔΣΜΚ), εκπρόσωποι της “Αριάδνη Interconnection” και της εταιρείας EuroAsia Interconnector, καθώς και εκπρόσωπος του Πανευρωπαϊκού Οργανισμού Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς (ENTSO-E).

Εδώ βεβαίως έχουμε μια επιμέρους “υποχώρηση” από ελληνικής πλευράς, διότι θυμίζουμε ότι ο ΑΔΜΗΕ δεν ήθελε επουδενί τη συμμετοχή της EuroAsia Interconnector στην Τεχνική Επιτροπή.

Η Επιτροπή αυτή έως τις 31 Δεκεμβρίου θα πρέπει να έχει καταλήξει στις τεχνικές προδιαγραφές επί της διαλειτουργικότητας, που θα ενσωματωθούν στη συνέχεια στους - ξεχωριστούς - διαγωνισμούς για τα τρία σκέλη του PCI.

Όπως έκανε γνωστό σε ενημερωτικό σημείωμά του ο ΑΔΜΗΕ, η EuroAsia Interconnector οφείλει να αναγνωρίσει την “Αριάδνη Interconnection” ως φορέα υλοποίησης της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, αποσύροντας όλες τις νομικές ενστάσεις και διεκδικήσεις της.

Στη συνέχεια, η κοινοπραξία EuroAsia Interconnector καλείται να εισέλθει στο μετοχικό κεφάλαιο της “Αριάδνης” με ποσοστό έως 39%, υπογράφοντας έως τις 10 Ιανουαρίου 2019 τη Συμφωνία Μετόχων που έχει κατατεθεί από τον Ιούλιο (στην οποία θα προστεθούν τα τεχνικά στοιχεία της διαλειτουργικότητας, όπως θα έχουν διαμορφωθεί από την Τεχνική Επιτροπή) και καταθέτοντας το ποσό που θα αντιστοιχεί στη συμμετοχή της, λαμβάνοντας υπόψη ότι το αρχικό μετοχικό κεφάλαιο της “Αριάδνη Interconnection” έχει οριστεί στα 200 εκατ. ευρώ βάσει της απόφασης της ΡΑΕ.

Μετά από την ημερομηνία αυτή, θα μπορεί να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για τη διασύνδεση Κρήτης-Αττικής.

Σημειώνεται, τέλος, ότι όλες οι μελέτες που έχει ήδη εκπονήσει η EuroAsia Interconnector για το εν λόγω έργο, καθώς και η επεξεργασία για μελλοντικές ενέργειες (όπως π.χ. η τυχόν αίτηση χρηματοδότησης από το Ταμείο Connecting Europe Facility) θα μεταβιβαστούν στην “Αριάδνη Interconnection”.

Με βάση τα νέα δεδομένα και τη χρυσή τομή στην οποία κατέληξε η σύσκεψη στις Βρυξέλλες, φαίνεται ότι ανοίγει ο δρόμος για την προκήρυξη του διαγωνισμού για την ηλεκτρική διασύνδεση στις αρχές του 2019, με φορέα υλοποίησης την “Αριάδνη Interconnection”. Θα πρέπει, ωστόσο, να κρατάμε και μια “πισινή”, διότι ως είθισται, όταν όλοι βάζουν νερό στο κρασί τους, υπάρχουν ρευστά σημεία και εύθραυστες ισορροπίες.

 

Σχόλια