Κρήτη

Οι τρεις προτάσεις για να γλιτώσουμε το μπλακ-άουτ

Λύσεις από τη ΡΑΕ για την ενεργειακή επάρκεια της Κρήτης μέχρι να γίνει το καλώδιο

Επιπλέον μονάδες αεριοστροβίλων (που πάντως, αν δρομολογηθούν να εγκατασταθούν στα Ληνοπεράματα, θα “σηκώσουν” θύελλα αντιδράσεων), πλωτή μονάδα αποθήκευσης φυσικού αερίου και παραγωγή ρεύματος από το αέριο, εγκατάσταση ειδικών μπαταριών που θα μπορούν να αποθηκεύουν ενέργεια από υφιστάμενες και νέες ΑΠΕ... Αυτά είναι τα τρία σενάρια-λύσεις που παρουσίασε προς το υπουργείο Ενέργειας-Περιβάλλοντος η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, προκειμένου να εξασφαλιστεί η ηλεκτρική επάρκεια της Κρήτης και να αποφευχθεί ένα εφιαλτικό μπλακ-άουτ μέχρι να ολοκληρωθεί η μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση του νησιού με την ηπειρωτική χώρα!

Όπως έχουμε γράψει αναλυτικά στη “Νέα Κρήτη”, η διασύνδεση αυτή έχει μπλέξει σε περιπέτειες, και συγκεκριμένα σε διαμάχη μεταξύ Κομισιόν από τη μια και ΡΑΕ με ΑΔΜΗΕ από την άλλη, με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να συγκαλεί μάλιστα νέα ευρεία σύσκεψη μεθαύριο Δευτέρα στις Βρυξέλλες.

Αναλυτικότερα, σε ό,τι αφορά το πλάνο για τη διασφάλιση της ενεργειακής επάρκειας της Κρήτης από το 2020 (όταν θα αρχίσουν να κλείνουν οι σημερινές ρυπογόνες μονάδες της ΔΕΗ) και μετά, και μέχρι να δοθεί οριστική λύση με το μεγάλο καλώδιο, η ΡΑΕ έθεσε στο τραπέζι του υπουργείου Ενέργειας-Περιβάλλοντος τρεις λύσεις.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την “Καθημερινή”, η πρώτη λύση προβλέπει την εγκατάσταση μονάδων αεριοστροβίλων από τη ΔΕΗ, η οποία έχει κληθεί ήδη από τη ΡΑΕ να υποβάλει τις προτάσεις της. Εδώ μιλάμε βεβαίως για επιπλέον μονάδες αεριοστροβίλων και, εφόσον προκριθεί ένα τέτοιο σενάριο, θα πρέπει να δούμε τη χωροθέτηση. Αν επιλεγεί ο ΑΗΣ Ληνοπεραμάτων, είναι σίγουρο ότι ο Δήμος Μαλεβιζίου και οι τοπικοί φορείς θα βγουν στα χαρακώματα, αφού ως γνωστόν έχουν θέσει ως casus belli την παραμικρή ενίσχυση ή επέκταση των εγκαταστάσεων της ΔΕΗ στη συγκεκριμένη περιοχή, ζητώντας το ακριβώς αντίθετο, δηλαδή το “λουκέτο” και την απομάκρυνση του ΑΗΣ.

Το δεύτερο προτεινόμενο σενάριο προβλέπει τη χρήση φυσικού αερίου. Ειδικότερα, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας εξετάζει τόσο την κοινή πρόταση της αζέρικης Socar και της ΤΕΡΝΑ για την εγκατάσταση πλωτής μονάδας αποθήκευσης φυσικού αερίου και μονάδας συνδυασμένου κύκλου παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας κατά το μοντέλο που η Socar εφαρμόζει στη Μάλτα από το 2016, όσο και πρόταση της κρατικής εταιρείας του Κατάρ.

Η πρόταση του Κατάρ περιλαμβάνει αγκυροβόληση πλοίου στην Κρήτη, στο οποίο θα υπάρχουν αποθηκευτικοί χώροι LNG, μονάδα αεριοποίησης, καθώς και τουρμπίνες παραγωγής ρεύματος.
Στο τραπέζι μπήκε από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και μια τρίτη λύση, η οποία προβλέπει την εγκατάσταση μπαταρίας λιθίου από τον ΔΕΔΔΗΕ για την αποθήκευση ενέργειας που θα παράγεται από αιολικά και φωτοβολταϊκά.

Η ΡΑΕ έχει καλέσει τις εμπλεκόμενες εταιρείες να καταθέσουν ολοκληρωμένες προτάσεις βάσει κόστους, τις οποίες θα αξιολογήσει στη συνέχεια για να καταλήξει στη βέλτιστη οικονομικά λύση.

Νέα σύσκεψη στις Βρυξέλλες

Εντωμεταξύ, νέα σύσκεψη έχει συγκαλέσει για μεθαύριο Δευτέρα στις Βρυξέλλες η Κομισιόν, σε μια προσπάθεια να δοθεί τέλος στη διελκυστίνδα για τον τρόπο υλοποίησης της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, ώστε το έργο να διατηρήσει το καθεστώς PCI. Η νέα σύσκεψη θα έχει ευρύ χαρακτήρα. Έχουν κληθεί, για του λόγου το αληθές, να συμμετάσχουν οι Ρυθμιστές Ελλάδας και Κύπρου, οι κυβερνήσεις των δύο χωρών, εκπρόσωποι των δύο εταιρειών (ΑΔΜΗΕ και EuroAsia Interconnector, ο ACER, αλλά και ο Βέλγος Διαχειριστής Elia).
Η συνάντηση θα πραγματοποιηθεί στον “απόηχο” των αντιδράσεων που προκάλεσε η απόφαση της ΡΑΕ να αναθέσει την κατασκευή του έργου στην “Αριάδνη Interconnection”, την εταιρεία ειδικού σκοπού στην οποία ο ΑΔΜΗΕ θα συμμετέχει με ποσοστό τουλάχιστον 51%. Ήδη θυμίζουμε έχουν πέσει στο τραπέζι διαβήματα διαμαρτυρίας και απειλητικές προειδοποιήσεις από την πλευρά της Κομισιόν, ενώ και η κοινοπραξία του EuroAsia Interconnector έσπευσε να υποβάλει αίτηση αναίρεσης της απόφασης.
Σε ένα κλίμα εκατέρωθεν πιέσεων και διενέξεων, μένει να δούμε αν μεθαύριο Δευτέρα προκύψει πρόσφορο έδαφος, ώστε να βρεθεί η “χρυσή τομή” και το έργο της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης να παραμείνει έργο κοινού ενδιαφέροντος της Ε.Ε...

Σχόλια