Κρήτη

ΒΟΑΚ: «Ουρά» οι... μνηστήρες για το μεγάλο έργο

Σε θέσεις μάχης για να «χτυπήσουν» το μεγάλο έργο εγχώριοι και ξένοι κατασκευαστικοί όμιλοι

Ως μια άλλη... «Πηνελόπη» με πολλούς «μνηστήρες» φαίνεται ότι εξελίσσεται το προωθούμενο μεγάλο έργο του ΒΟΑΚ, αφού ετοιμάζονται να εκδηλώσουν ενδιαφέρον την ερχόμενη Δευτέρα 8 Οκτωβρίου (αν και το πιθανότερο είναι να δοθεί νέα παράταση από το υπουργείο Υποδομών) πλήθος κατασκευαστικών εταιρειών.

Ήδη από τον εγχώριο κατασκευαστικό κλάδο φέρονται έτοιμες να δηλώσουν «παρών» για τον ΒΟΑΚ όλες οι μεγάλες εταιρείες («Ελλάκτωρ», «J&P Άβαξ», «ΤΕΡΝΑ», Intrakat, Όμιλος Μυτιληναίου), ενώ από το εξωτερικό «γλυκοκοιτάζουν» πολύ το έργο Γάλλοι, Γερμανοί... ακόμα και Ισραηλινοί!

Το μέχρι στιγμής μεγάλο ενδιαφέρον, όπως διαρρέεται από το ίδιο το υπουργείο Υποδομών-Μεταφορών, δεν αποκλείεται να οδηγήσει και σε νέα παράταση της καταληκτικής ημερομηνίας έκφρασης εκδήλωσης ενδιαφέροντος.

Θυμίζουμε ότι για τους δύο από τους τρεις διαγωνισμούς του ΒΟΑΚ, στα κομμάτια δηλαδή Χανίων-Χερσονήσου που θα γίνει με σύμβαση παραχώρησης σε ιδιώτη και Χερσονήσου-Νεάπολης που θα γίνει με ΣΔΙΤ, έχουν δοθεί ήδη δύο παρατάσεις.

Αρχικά η προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος, που είναι, θυμίζουμε, η α' φάση των διαγωνισμών, είχε οριστεί για τις 6 Αυγούστου. Στα τέλη Ιουλίου, ο υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σπίρτζης, αποφάσισε την παράταση της ημερομηνίας εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τους δύο διαγωνισμούς για τις 24 και 28 Σεπτεμβρίου, ενώ ακολούθησε μια μικρή, δεύτερη παράταση για τις 8 Οκτωβρίου. Όπως γνωστοποίησε το υπουργείο, η ολιγοήμερη αυτή δεύτερη παράταση ζητήθηκε από τις ίδιες τις ενδιαφερόμενες εταιρείες, που αιτήθηκαν λίγο περισσότερο χρόνο για να προετοιμαστούν και να ανταποκριθούν στην εκδήλωση ενδιαφέροντος, επικαλούμενοι τον μεγάλο όγκο εγγράφων που απαιτείται και την ανάγκη για διευκρινίσεις σε ορισμένα σημεία και παραμέτρους των δύο διαγωνισμών που προκήρυξε το ΥΠΟΜΕΔΙ.

Σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχουν εκ νέου αιτήματα προς το υπουργείο Υποδομών για μια ακόμα παράταση, ώστε να μπορέσουν οι εταιρείες να προετοιμαστούν στην εντέλεια.

Οπότε θεωρείται πολύ πιθανό να δοθεί και μια νέα, τρίτη κατά σειρά παράταση. Είτε δοθεί νέα παράταση, είτε ισχύσει κανονικά η προθεσμία της 8ης Οκτωβρίου, το δεδομένο, με βάση την εικόνα που έχει η κατασκευαστική αγορά αλλά και την εικόνα που διαρρέει το ίδιο το υπουργείο Υποδομών, είναι ένα: Αναμένουμε «σφαγή», άγριο κονταροχτύπημα των εταιρειών για το έργο ανακατασκευής του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης...

Κάτι βεβαίως που δεν προξενεί ιδιαίτερη έκπληξη, αν αναλογιστεί κανείς ότι, μετά την ολοκλήρωση των ηπειρωτικών οδικών αξόνων, ο ΒΟΑΚ είναι το τελευταίο μεγάλο οδικό κατασκευαστικό έργο στη χώρα. Και ως τέτοιο αποτελεί πόλο έλξης για τις κατασκευαστικές εταιρείες, εγχώριες και ξένες.

Οι μνηστήρες και οι «συμμαχίες»

Τη στιγμή αυτή, πολλοί γνωστοί κατασκευαστικοί όμιλοι σε Ελλάδα και εξωτερικό φαίνονται να έχουν πάρει θέσεις μάχης για να «χτυπήσουν» τους δύο διαγωνισμούς του ΒΟΑΚ.

Βεβαίως το «παιχνίδι» θα κριθεί και στις επενδυτικές συμμαχίες. Και εδώ, σύμφωνα με γνώστες της κατασκευαστικής αγοράς, το τοπίο ως προς το πώς θα διαμορφωθούν οι κοινοπραξίες δεν είναι ακόμα ξεκάθαρο.

Ένα σενάριο που έχει κυκλοφορήσει πολύ θέλει τον γνωστό ελληνικό όμιλο «Ελλάκτωρ» να «τα έχει βρει» με τη γνωστή γερμανική εταιρεία Hochtief (εκείνη που «γλυκοκοίταζε» παλιότερα το μεγάλο αναπτυξιακό έργο του νέου αεροδρομίου Καστελίου).

Κύκλοι του ομίλου «Ελλάκτωρ» διέψευσαν τη σχετική φημολογία. Δεν υπήρξε όμως επίσημη ανακοίνωση και δεν αποκλείεται τελικά να ισχύει στην προκειμένη περίπτωση το “όπου καπνός και φωτιά”.

Ομοίως, σε συζητήσεις και διεργασίες για επενδυτική συμμαχία με ξένο όμιλο φέρεται να βρίσκεται και ο όμιλος ΑΒΑΞ, ενώ «γλυκοκοιτάζουν» τον ΒΟΑΚ τρεις ακόμα μεγάλοι εγχώριοι όμιλοι.

«Ιντρακάτ» και Μυτιληναίος εκτιμάται πως, αν καταθέσουν ενδιαφέρον για το έργο, θα το κάνουν από κοινού, ενώ δεδομένο θεωρείται το έντονο ενδιαφέρον της «ΤΕΡΝΑ». Ο γνωστός όμιλος, που έχει πάρει το έργο του αεροδρομίου Καστελίου, επιμέρους έργα στο πρότζεκτ του μικρού καλωδίου της Κρήτης και προωθεί το μεγάλο έργο του υβριδικού στο Αμάρι, συγκαταλέγεται στους άμεσα ενδιαφερόμενους. Ωστόσο δεν έχει πάρει ακόμα οριστικές αποφάσεις για το πώς, μέσα από ποιο σχήμα, θα «χτυπήσει» τους διαγωνισμούς του ΒΟΑΚ.

Για το ενδιαφέρον της ΤΕΡΝΑ είχε γράψει και η εφημερίδα «Νέα Κρήτη» από τις αρχές Ιουλίου, όταν ήταν… νωπή ακόμα η προκήρυξη των διαγωνισμών από το υπουργείο Υποδομών.

«Μελετάμε, παρακολουθούμε τις εξελίξεις για τη νέα γενιά μεγάλων έργων στη χώρα, εστιάζοντας στον ΒΟΑΚ», θυμίζουμε, ήταν το μήνυμα που έστειλε μέσα από τη γενική συνέλευση της εταιρείας, στις αρχές Ιουλίου, ο ισχυρός άνδρας του ομίλου της “ΤΕΡΝΑ” Γιώργος Περιστέρης. Ένα μήνυμα δήλωσης... παρουσίας ουσιαστικά για τον ΒΟΑΚ από την “ΤΕΡΝΑ” προς το υπουργείο, την κυβέρνηση.

Ενδιαφέρον και από το Ισραήλ

Από πλευράς ξένων ομίλων, πέρα από τη γερμανική Hochtief, ενδιαφέρον έχει δείξει, έστω και άτυπα, η γαλλική Vinci.

Από εκεί και πέρα, δε λείπει και το στοιχείο της έκπληξης που αφορά σε ισραηλινό ενδιαφέρον! Σύμφωνα με πληροφορίες, λεπτομέρειες για τους διαγωνισμούς ζήτησαν από το υπουργείο Μεταφορών και ισραηλινές εταιρείες, κάτι το οποίο καταδεικνύει το έντονο, διεθνές ενδιαφέρον που παρουσιάζει ο ΒΟΑΚ.

Από ό,τι φαίνεται λοιπόν, τη στιγμή αυτή υπάρχει έντονο, πολύπλευρο ενδιαφέρον για το έργο του ΒΟΑΚ, κάτι άλλωστε που είχαν σκιαγραφήσει εμμέσως πλην όμως σαφώς μέσα από δηλώσεις και συνεντεύξεις τόσο ο ίδιος ο υπουργός Υποδομών-Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης, όσο και ο γ.γ. Υποδομών, Γιώργος Δέδες.

Στο κάδρο των ενδιαφερόμενων «μνηστήρων» φιγουράρουν ήδη 8-10 εταιρείες από Ελλάδα και εξωτερικό, κάτι που προμηνύει μεγάλη «σφαγή» γύρω από το έργο.

Βεβαίως, όταν μιλάμε για μεγάλα έργα, στο τέλος η «μπίλια» κάθεται σε ευρείες κοινοπραξίες. Οπότε αναμένουμε με ενδιαφέρον 3-4 κοινοπρακτικά σχήματα να «χτυπούν» και επισήμως το έργο...

Σχόλια