Κρήτη

Φουγάρα της ΔΕΗ στην Κρήτη θα κατεβάσουν ρολά - Όλα εξαρτώνται από την Κομισιόν

Πρόστιμα τύπου " Κουρουπητού" αν δεν κλείσουν έως το 2019

Εναλλακτικές λύσεις για την ηλεκτρική επάρκεια της Κρήτης μετά το 2020 αναζητά εναγωνίως η κυβέρνηση, υπό το καθεστώς μεγάλης αβεβαιότητας για την ενεργειακή ασφάλεια της Κρήτης, αλλά και ισχυρών πιέσεων εγχώριων αλλά και ξένων συμφερόντων.

Νευραλγικό κομμάτι του ηλεκτρικού συστήματος της Κρήτης και συγκεκριμένα οι μονάδες στον Αθερινόλακκο και τα Ληνοπεράματα, εγκατεστημένης ισχύος 820 MW, εάν δεν υπάρξει κάποια άλλη παράταση από την Κομισιόν, θα χρειαστεί να κατεβάσουν ρολά. Αιτία; Οι αυξημένες εκπομπές ρύπων πάνω από τα επιτρεπόμενα όρια, που για να παραμείνουν στο σύστημα θα πρέπει ή να αναβαθμιστούν ή να πάρουν νέα εξαίρεση από την Ε.Ε.

Σύμφωνα με δημοσίευμα του www.newmoney.gr, το οποίο αναδημοσιεύει το www.protothema.gr, η ΔΕΗ έχει πάρει εξαίρεση μέχρι τα τέλη του 2019, με το σκεπτικό ότι η Κρήτη είναι μια απομονωμένη περιοχή, η οποία θα διασυνδεθεί με το ηπειρωτικό σύστημα από το 2020. Όμως, μέχρι στιγμής, η υπόθεση του μεγάλου καλωδίου του νησιού χάνεται στις δαιδαλώδεις διαδρομές μεταξύ ΑΔΜΗΕ και Βρυξελλών, και αναζητείται επειγόντως λύση για να υπάρξει μια ομαλή μετάβαση. Η μικρή διασύνδεση (αν και δρομολογημένη) είναι εξαιρετικά αδύναμη για να κρατήσει σε ισορροπία το ηλεκτρικό σύστημα της Κρήτης, με αποτέλεσμα, για να αποφευχθεί μέχρι τότε ένα πιθανό μπλακ-άουτ σε όλο το νησί, να αναζητούνται λύσεις που στοιχίζουν όμως αρκετά δισεκατομμύρια.

Οι μεγάλες καθυστερήσεις στην επίτευξη μιας συμφωνίας που θα ικανοποιεί τις απαιτήσεις των Βρυξελλών για τη μεγάλη διασύνδεση Κρήτης-Αττικής, σύμφωνα πάντα με το δημοσίευμα, πηγαίνουν όλο και πιο πίσω το ασφυκτικό χρονοδιάγραμμα του έργου και φέρνουν στο τραπέζι εναλλακτικές λύσεις και σενάρια. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, τις προηγούμενες μέρες, σε ένα στενό πυρήνα στελεχών του υπουργείου Περιβάλλοντος και ακολούθως στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, παρουσιάστηκαν δύο επενδυτικές προτάσεις, που τουλάχιστον η μία εξ αυτών δείχνει υπό προϋποθέσεις να αντιμετωπίζει με ρεαλισμό και ελκυστικό κόστος τα προβλήματα ενεργειακής επάρκειας του νησιού.

Στο τραπέζι έχουν επαναφέρει το προ διετίας σχέδιο για άδεια παραγωγής, ο ενεργειακός όμιλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, σε συνεργασία με τους Αζέρους της Socar. Η πρόταση, όπως τονίζεται, προβλέπει τη μεταφορά της μονάδας ανοικτού κύκλου της ελληνικής εταιρείας (“Ήρων Ι”) από τη Βοιωτία, όπου λειτουργεί σήμερα, στον Αθερινόλακκο, δίπλα από τις εγκαταστάσεις της ΔΕΗ στην Κρήτη.

Η “Ήρων Ι”, μια μονάδα διπλού καυσίμου (φυσικού αερίου και ελαφρού καυσίμου ντίζελ), ισχύος 150 MW, προσανατολίζεται σε άδεια ΑΣΦΑ (Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου), με τη Socar να αναλαμβάνει ρόλο προμηθευτή LNG (υγροποιημένου φυσικού αερίου). Το σχέδιο προβλέπει εγκατάσταση πλωτής μονάδας αποθήκευσης και επαναεριοποίησης (FSRU), η οποία θα ανεφοδιάζεται από μεσαία και μικρά πλοία, τα οποία με τη σειρά τους θα μπορούν να τροφοδοτούν και άλλους σταθμούς της Μεσογείου, όπως τη Ρεβυθούσα, τη Μάλτα κ.ά.

Οι εμπνευστές του σχεδίου της ελληνικής πρότασης υποστήριξαν πρόσφατα στο υπουργείο αλλά και στη ΡΑΕ ότι όσο καθυστερεί το έργο, τόσο θα μεγαλώνει το κόστος για το νησί. Όπως τονίζουν αρμόδιες πηγές των Αζέρων, για να μπει σε εφαρμογή η πρόταση, χρειάζεται δεσμεύσεις από την Πολιτεία ως προς τη διάρκεια αλλά και μια μακροχρόνια σύμβαση (PPΑ) για το LNG, προκειμένου να αποσβεστεί το κόστος του έργου, κάτι που σημαίνει ότι οι υποδομές του επενδυτικού σχήματος αποσκοπούν σε μεγάλη διάρκεια λειτουργίας και ανεξάρτητη από την ολοκλήρωση της μεγάλης διασύνδεσης.

Μεγάλα τα κόστη

Υπολογίζεται, όπως αναφέρει το ρεπορτάζ, ότι το κόστος των αναγκαίων υποδομών (λιμάνι, δρόμοι, σωλήνες κ.ά.) θα ανέλθει σε 30 εκατομμύρια ευρώ, ενώ περίπου σε 70 εκατομμύρια ευρώ εκτιμάται η δαπάνη για τη μεταφορά της μονάδας στην Κρήτη, ώστε να διασφαλίσει υψηλότερη απόδοση και μεγαλύτερη ισχύ.

Σε ό,τι αφορά το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας που θα παράγει η μονάδα, αυτό υπολογίζεται να ανέρχεται σε 80 ευρώ ανά μεγαβατώρα, έναντι 180 και 200 ευρώ που κοστίζει σήμερα, καθώς οι μονάδες καίνε ντίζελ και μαζούτ. Εκπρόσωποι καταριανών συμφερόντων έχουν μεταφέρει αντίστοιχα στο τραπέζι της ελληνικής πλευράς πρόταση που αναφέρεται σε ένα πλωτό εργοστάσιο παραγωγής ρεύματος με καύσιμο φυσικό αέριο. Πρόκειται για την εταιρεία Power Globe, που εμφανίζεται ως ενδιάμεσος ισχυρών πετρελαϊκών ομίλων της Μέσης Ανατολής, με επικεφαλής τον δρ. Θεόδωρο Θεοδωρόπουλο. Ωστόσο, δεν έχουν γίνει γνωστά τα τεχνοοικονομικά χαρακτηριστικά της πρότασης.
ΑΔΜΗΕ και Βρυξέλλες συνεχίζουν ανελλιπώς να αναζητούν λύση στο θέμα της μεγάλης διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής. Υπενθυμίζεται πως η Ε.Ε. έχει απορρίψει τον πρωταγωνιστικό ρόλο στο έργο που επιδιώκει ο ΑΔΜΗΕ, μέσω της εταιρείας ειδικού σκοπού με την επωνυμία “Αριάδνη Interconnection”. Ο λόγος για την εταιρεία που με πρόσφατη απόφαση της ΡΑΕ θα αναλάβει, με ευθύνη του εθνικού Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ), την υλοποίηση της μεγάλης διασύνδεσης.

Η Ε.Ε. φαίνεται να δέχεται να αναλάβει η “Αριάδνη Interconnection” την υλοποίηση του έργου, μόνο υπό την εποπτεία τριμελούς επιτροπής, που θα αποφαίνεται για τα τεχνικά θέματα διαλειτουργικότητας και τεχνικής συμβατότητας του καλωδίου, και στην οποία θα συμμετέχουν εκπρόσωποι του ΑΔΜΗΕ, του EuroAsia και ανεξάρτητου τεχνικού εμπειρογνώμονα. Πρόταση όμως που δίνει αυξημένη κηδεμονία του έργου σε τρίτους και γι’ αυτό απορρίπτεται από την ελληνική εταιρεία. Εάν πάντως η Ελλάδα επιμείνει στην υλοποίηση της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής ως εθνικού έργου, τότε θα πρέπει να αναλάβει εξ ολοκλήρου και τη δαπάνη κατασκευής, που υπολογίζεται σε 1 δισ. ευρώ.
Σε αυτό το σημείο να τονιστεί ότι στα ταμεία του ΑΔΜΗΕ υπάρχουν μόλις 200 εκατ. ευρώ, σύμφωνα πάντα με το δημοσίευμα του www.newmoney.gr, μετά από δάνειο που έχει συνάψει με κινεζικές τράπεζες.

Σχόλια