Κρήτη

Εκπτώσεις χωρίς τόνωση της αγοράς: «Μικρό πορτοφόλι» από τους Έλληνες - «Καβγάς» για τους τουρίστες

Ο κόσμος αρκέστηκε στα απολύτως απαραίτητα, φθηνά και οικονομικά, παρά το ότι τα ποσοστά των εκπτώσεων ήταν αρκετά υψηλά

Με όχι και τα καλύτερα αποτελέσματα στα ταμεία των εμπόρων της Κρήτης οδεύουν προς το τέλος τους οι θερινές εκπτώσεις, που ξεκίνησαν σε όλη τη χώρα στις αρχές Ιουλίου, την ώρα που το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ) και έμποροι “τσακώνονται” για το εάν η τουριστική κίνηση βοήθησε το λιανεμπόριο.

Με τα εισοδήματα των καταναλωτών να είναι κατά πολύ μειωμένα και με τη σκιά του ΕΝΦΙΑ και της υπερφορολόγησης να “βαραίνει” τον ελληνικό λαό, το καταναλωτικό κοινό φαίνεται να μην είχε τη δυνατότητα ούτε και σε αυτή την εκπτωτική περίοδο να καταναλώσει όπως παλιά και να προχωρήσει στις αγορές όλων εκείνων των ειδών που θα επιθυμούσε. Έτσι αρκέστηκε στα απολύτως απαραίτητα, φθηνά και οικονομικά, παρά το ότι τα ποσοστά των εκπτώσεων ήταν αρκετά υψηλά. Οι θερινές εκπτώσεις στο Ηράκλειο θα συνεχιστούν έως την ερχόμενη Παρασκευή 31 Αυγούστου, ωστόσο το μεγάλο ερώτημα είναι κατά πόσο ο τουρισμός βοήθησε στην τόνωση της αγοράς τη θερινή περίοδο, με τον Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ) να αντιδρά απέναντι στην πρόσφατη ανάλυση του Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών (ΙΝΕΜΥ) της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) σχετικά με την επίπτωση που έχει ο τουρισμός στο λιανικό εμπόριο.

Ο τουρισμός αποτελεί μια από τις “ατμομηχανές” της ελληνικής οικονομίας, ωστόσο μια πρώτη εκτίμηση του ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ, την οποία πρόσφατα δημοσιεύσαμε, για τα οφέλη που αποκομίζει το λιανικό εμπόριο από την άνοδο της τουριστικής δραστηριότητας, αποκαλύπτει ότι τα αποτελέσματα είναι “φτωχά”, σημειώνοντας πως ο Δείκτης Κύκλου Εργασιών του Εμπορίου υπολείπεται κατά πολύ από τον ΔΚΕ του Τουρισμού, για να καταλήξει στο ότι τελικά οι Έλληνες είναι ο βασικός “χρηματοδότης” της αγοράς. Τα παραπάνω συμπεράσματα προκάλεσαν τις ενστάσεις και την απάντηση του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ) στην ανάλυση του ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ, όπου στα βασικά σημεία της απάντησης σημειώνεται πως «ο ισχυρισμός ότι το all inclusive θολώνει τη θετική πορεία και τα γενικότερα οφέλη της τουριστικής δραστηριότητας δεν ευσταθεί». Μάλιστα το ΙΝΣΕΤΕ αναφέρει πως, σύμφωνα με μελέτες, οι πελάτες all Inclusive δαπανούν στο λιανεμπόριο παρόμοια ή και υψηλότερα ποσά από αυτά που δαπανούν οι άλλοι πελάτες. «Σχεδόν το 60% των εισερχόμενων τουριστών στην Ελλάδα προέρχεται από τις ανώτερες εισοδηματικές τάξεις, επομένως δεν ευσταθεί ο ισχυρισμός ότι οι περισσότεροι τουρίστες που επισκέπτονται τη χώρα μας είναι μέσου και χαμηλού εισοδήματος.

Από το 2012 και έπειτα η ανάκαμψη του τουρισμού βασίζεται σε ταχεία αλλαγή μοντέλου. Ενώ δηλαδή προ κρίσης η τουριστική δραστηριότητα στην Ελλάδα οφειλόταν κατά 70% στον εισερχόμενο τουρισμό και κατά 30% στον εγχώριο τουρισμό, σήμερα περισσότερο από 90% της τουριστικής δραστηριότητας οφείλεται στον εισερχόμενο τουρισμό. Δηλαδή, εν μέσω της πρωτοφανούς κρίσης που έπληξε τη χώρα, ο τουρισμός πέτυχε το ζητούμενο για το σύνολο της ελληνικής οικονομίας: να γίνει απολύτως εξωστρεφής, ενώ παράλληλα αύξησε τα συνολικά μεγέθη του, με αποτέλεσμα πλέον να συνεισφέρει περισσότερο από το 10% του ΑΕΠ άμεσα και άνω του 25% άμεσα και έμμεσα», τονίζει το ΙΝΣΕΤΕ.

Μάλιστα, όπως αναφέρεται στην απάντηση, σύμφωνα με την έρευνα “Εμπόριο και Τουρισμός στην Κρήτη” που εκπόνησε το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ, σε δείγμα 1.300 τουριστών με στρωματοποίηση κατά αεροδρόμιο άφιξης και κατά χώρα προέλευσης, η δαπάνη των τουριστών στα εμπορικά καταστήματα και στα εστιατόρια/μπαρ, ανάλογα με τον τύπο καταλύματος που διέμειναν, είναι η ακόλουθη: Οι εισπράξεις από εισερχόμενο τουρισμό μειώθηκαν κατά 6,4% την περίοδο 2016/15 ενώ κατά το 2017/16 αυξήθηκαν κατά 10,5%.

Από την άλλη, οι εισαγωγές καταναλωτικών αγαθών το 2016/15 αυξήθηκαν κατά 6,3% και το 2017/16 κατά 7,4%, με τον ΔΚΕ στο λιανικό εμπόριο να είναι μειωμένος κατά 2% το 2016/15 και αυξημένος κατά 1,7% το 2017/16, σημειώνοντας πως, στην Κρήτη, δαπανάται περισσότερο από το 20% του ποσού που δαπανούν οι εισερχόμενοι τουρίστες στην Ελλάδα και άρα τα στοιχεία αυτά μπορούν να θεωρηθούν ως αρκετά αντιπροσωπευτικά για όλη τη χώρα.

Και ενώ δημιουργήθηκε αυτή η κόντρα, το ΙΝΣΕΤΕ καταλήγει πως, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, τουλάχιστον 6 στους 10 τουρίστες είναι υψηλού εισοδηματικού προφίλ, τονίζοντας τέλος πως η άνοδος του τουρισμού πολυτελείας αποτυπώνεται στην υψηλή διψήφια αύξηση στις tax free αγορές, στην ενίσχυση των τουριστικών εισπράξεων 1 δισ. ευρώ επιπλέον τη φετινή χρονιά σε σχέση με το 2017, και στην αυξημένη κατά 12% κερδοφορία των ξενοδοχείων το πρώτο πεντάμηνο του 2018 σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό.

Σχόλια