Κρήτη

«Σύννεφα» πάνω από το καλώδιο της Κρήτης

Νέες καθυστερήσεις στο κρίσιμο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης

Από “σκοπέλους” σε... “σκοπέλους” και από καθυστερήσεις σε... καθυστερήσεις πέφτει το έργο της μεγάλης υποθαλάσσιας ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την ηπειρωτική Ελλάδα. Ένα έργο εξαιρετικά κρίσιμο για το νησί μας, που σε λιγότερο από μια 2ετία κινδυνεύει - λόγω του υποχρεωτικού “λουκέτου” στα σημερινά εργοστάσια της ΔΕΗ - να βρεθεί αντιμέτωπο με σοβαρό ζήτημα έλλειψης ηλεκτρικής επάρκειας... 

Οι νέες εξελίξεις γύρω από το πολυσυζητημένο μεγάλο καλώδιο της Κρήτης, εξελίξεις που αυτή τη φορά μας έρχονται από τις Βρυξέλλες, εντείνουν τον προβληματισμό που ήδη υπάρχει, αφού προδιαγράφουν νέες καθυστερήσεις στη δρομολόγηση του έργου. Και αυτό γιατί η Κομισιόν φέρεται να ξεκαθάρισε στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας πως, ακόμα και αυτόνομα να προχωρήσει το έργο (αφού ναυάγησε εντωμεταξύ η προσπάθεια ένταξης στο διακρατικό πρότζεκτ του EuroAsia Interconnector), διατηρεί τα χαρακτηριστικά του έργου κοινού ενδιαφέροντος. Αυτό σημαίνει πως θα πρέπει να δρομολογηθεί με βάση τους προβλεπόμενους κοινοτικούς κανονισμούς και άρα θα πρέπει να βγει οπωσδήποτε διεθνής διαγωνισμός, είτε από τη ΡΑΕ, είτε από τον ΑΔΜΗΕ, αν η ΡΑΕ του αναθέσει το έργο. 

Οι εξελίξεις αυτές δείχνουν ότι το έργο της διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική θα καθυστερήσει κι άλλο, την ίδια στιγμή που το νησί σε περίπου ενάμιση χρόνο θα είναι αντιμέτωπο με προβλήματα επάρκειας ισχύος, αφού θα αποσυρθούν μονάδες της ΔΕΗ, ενώ η μικρή διασύνδεση με την Πελοπόννησο, ακόμα κι αν έχει γίνει μέχρι τότε δε θα επαρκεί επουδενί για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών. 

Η συνάντηση στις Βρυξέλλες 

Ας τα δούμε όμως αναλυτικά... Tη Δευτέρα πραγματοποιήθηκε νέα συνάντηση για την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης. Η νέα συνάντηση έγινε στις Βρυξέλλες με τη συμμετοχή εκπροσώπων της Κομισιόν, των Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας της Ελλάδας και της Κύπρου, καθώς και του EuroAsia Interconnector (της κοινοπραξίας που “τρέχει” το επενδυτικό σχέδιο της ηλεκτρικής  διασύνδεσης Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδας). 

Στη δευτεριάτικη συνάντηση o ΑΔΜΗΕ δεν εμφανίστηκε καν, καθώς έκρινε ότι η στάση της κυπριακών συμφερόντων εταιρείας δεν αλλάζει ως προς τη σύσταση κοινού φορέα που θα υλοποιήσει και το project Κρήτης-Αττικής και ως εκ τούτου δεν υπήρχε λόγος για νέες συζητήσεις.

Ενδιαφέρον από το Βέλγιο 

Ο ΑΔΜΗΕ, λοιπόν, δε συμμετείχε στη συνάντηση, η συνάντηση έβγαλε όμως ειδήσεις. 

Ποιες ήταν αυτές; Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή φέρεται να ξεκαθάρισε στην ελληνική πλευρά ότι το ελληνικό τμήμα της διασύνδεσης (Κρήτη-Αττική) διατηρεί τα χαρακτηριστικά του έργου κοινού ενδιαφέροντος (PCI) ως μέρος του μεγάλου project της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδας. Αυτό σημαίνει πολύ απλά πως το έργο θα πρέπει να εκτελεστεί με τους όρους και τις προϋποθέσεις που ορίζει η ευρωπαϊκή νομοθεσία. 

Η διατήρηση του χαρακτήρα ως έργου κοινού ενδιαφέροντος έχει ορισμένα πλεονεκτήματα, όπως αυτό της fast truck διαδικασίας αδειοδότησης, των όρων διαφάνειας, αλλά και του περιορισμού του κινδύνου προσφυγών κατά του έργου από άλλους ενδιαφερόμενους. 

Όμως την ίδια ώρα επιφυλάσσει νέες καθυστερήσεις από τη στιγμή που θα πρέπει να προκηρυχθεί διεθνής διαγωνισμός. 

Τι μέλλει γενέσθαι; Η ΡΑΕ κατά πάσα πιθανότητα θα αναθέσει το ελληνικό τμήμα της διασύνδεσης (Κρήτης-Αττικής) στον ΑΔΜΗΕ, ο οποίος, όταν το παραλάβει, θα πρέπει να κάνει διαγωνισμό για να ενταχθούν κι άλλες εταιρείες στο έργο. Πληροφορίες θέλουν να υπάρχει ενδιαφέρον συμμετοχής από τον Βέλγο διαχειριστή μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, τον Elia, ο οποίος όμως προς το παρόν δεν έχει ολοκληρώσει την αξιολόγηση όλων των δεδομένων της μεγάλης διασύνδεσης του EuroAsia Interconnector. 

Ο Elia, μάλιστα, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, τώρα θα προχωρήσει σε ειδική μελέτη για να εξετάσει αν είναι συμφέρουσα η συμμετοχή του στο πρότζεκτ της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδας. Οι δύο Διαχειριστές δεν αποκλείεται να συναντηθούν μετά τον Αύγουστο, ενώ όλα δείχνουν πως η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας αναμένεται μέχρι τις αρχές Σεπτεμβρίου να αναθέσει στον ΑΔΜΗΕ το έργο της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, ως μέρος του ενιαίου ευρωπαϊκού έργου. 

Σε κάθε περίπτωση, μιλάμε δεδομένα για καθυστέρηση κάποιων μηνών στην πορεία δρομολόγησης του έργου, την ώρα που η Κρήτη “καίγεται” να προχωρήσει το ταχύτερο δυνατόν η μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεσή της, η οποία θα έρθει να προσφέρει ισχύ της τάξης των 700 μεγαβάτ, λύνοντας πρακτικά το πρόβλημα ηλεκτρικής επάρκειας του νησιού... 

 

Σχόλια