default-image

Στη ΡΑΕ η “μπάλα”... για τη διασύνδεση της Κρήτης

Κρήτη
Στη ΡΑΕ η “μπάλα”... για τη διασύνδεση της Κρήτης

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στα πόδια της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας περνά τώρα η... “μπάλα” ως προς το κρίσιμο, όχι μόνο για το νησί μας αλλά για ολόκληρη τη χώρα, έργο της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την ηπειρωτική χώρα!

Οι διαβουλεύσεις μεταξύ ΑΔΜΗΕ και κοινοπραξίας EuroAsia Interconnector, για την ενοποίηση του έργου διασύνδεσης του νησιού με την Αττική με το διακρατικό έργο ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ-Κύπρου-Κρήτης-Αττικής, έπεσαν οριστικά στο κενό...

Το τελεσίγραφο, που είχε δοθεί από τη ΡΑΕ στις δύο πλευρές για να τα βρουν μεταξύ τους, έληξε την Πέμπτη 12 Ιουλίου, χωρίς να βγει λευκός καπνός! Ίσα-ίσα δηλαδή, η ύστατη προσπάθεια με τη νέα πολύωρη συνάντηση μεταξύ ΑΔΜΗΕ, EuroAsia, ΡΑΕ και εκπροσώπων της Κομισιόν κατέληξε σε “ναυάγιο”, όπως είχε συμβεί και με τις αντίστοιχες προηγούμενες συναντήσεις μέσα στον Ιούνιο.

Το δεδομένο λοιπόν είναι πλέον ότι τελείωσε άδοξα η άλλοτε πολύ πιθανή προοπτική της ένταξης του καλωδίου της Κρήτης στο διακρατικό πρότζεκτ του EuroAsia Interconnector και καλείται η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας να πάρει κρίσιμες αποφάσεις για την ενεργειακή τύχη της Κρήτης.

Οι επιλογές που βρίσκονται στο τραπέζι από πλευράς ΡΑΕ είναι τρεις: Είτε θα αναθέσει την υλοποίηση του έργου στον ΑΔΜΗΕ, όπως είναι και το πλέον πιθανό σενάριο, λόγω και του επείγοντος χαρακτήρα του, είτε θα το αναθέσει σε άλλη εταιρεία, είτε θα προκηρύξει διεθνή διαγωνισμό, που θα ήταν μεν πολύ λογικό, αλλά θα “τραβούσε” πολύ από πλευράς χρόνου.

Αυτά είναι τα τρία σενάρια που εξετάζει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, και η οποία σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να πάρει τις αποφάσεις πολύ άμεσα, διότι καραδοκεί, όπως τα έχουμε γράψει αναλυτικά στην εφημερίδα “Ν.Κ.”, ο κίνδυνος έλλειψης ηλεκτρικού ρεύματος, δηλαδή μπλακ-άουτ στην Κρήτη από το 2020 και μετά... Όταν δηλαδή, και βάσει ευρωπαϊκής νομοθεσίας, θα πρέπει να αρχίζουν να κλείνουν ή να τίθενται σε καθεστώς υπολειτουργίας οι σημερινές συμβατικές μονάδες παραγωγής ρεύματος της ΔΕΗ. Για να είμαστε μάλιστα ακριβείς, στα τέλη του 2019 λήγει η εξαίρεση της λειτουργίας των σημερινών ρυπογόνων εργοστασίων της ΔΕΗ στην Κρήτη, που θα πρέπει να βρει τρόπους να ενισχύσει την παραγόμενη ισχύ ηλεκτρικού ρεύματος, για να είναι σε θέση να καλύπτει τις ανάγκες της!

Και όταν μιλάμε για έλλειμμα που θα δημιουργηθεί μέσα στα επόμενα χρόνια και θα πρέπει να καλυφθεί με άλλους τρόπους, όπως τα υποθαλάσσια καλώδια, μιλάμε για τεράστιο πραγματικά έλλειμμα. Αρκεί μόνο να αναφέρουμε ότι από την Κρήτη σήμερα, από μονάδες συνολικής ισχύος 813 MW, και βάσει του κοινοτικού πλαισίου, τα 601 MW πρέπει να αποσυρθούν μέσα στα επόμενα χρόνια.

Στη ΡΑΕ φαίνεται ότι είναι αποφασισμένοι για τελικές αποφάσεις το συντομότερο δυνατόν. Σύμφωνα με ορισμένες πηγές μάλιστα, δεν αποκλείεται η Ρυθμιστική Αρχή να αποφασίσει ίσως και την ερχόμενη εβδομάδα αν θα αναθέσει απευθείας στον ΑΔΜΗΕ την υλοποίηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης ή αν θα προκηρύξει διεθνή διαγωνισμό.

Το “ναυάγιο” των διαβουλεύσεων

Με το χρόνο να πιέζει, ΡΑΕ και Κομισιόν επιχείρησαν τον τελευταίο μήνα να λειτουργήσουν συμβιβαστικά, διαμεσολαβητικά, ώστε να γεφυρωθεί το μεγάλο χάσμα ανάμεσα σε ΑΔΜΗΕ και κοινοπραξία EuroAsia Interconnector, προκειμένου το μεγάλο καλώδιο της Κρήτης να ενταχθεί μέσα στο διακρατικό έργο Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδος. Αυτό ήταν άλλωστε η επιθυμία και της Ε.Ε., αλλά και της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας.

Η τελευταία κρίσιμη συνάντηση την Πέμπτη 12 Ιουλίου διήρκεσε πάνω από 4 ώρες, αλλά δεν είχε αίσιο τέλος... Πηγές του ΑΔΜΗΕ ανέφεραν ότι οι διαπραγματεύσεις κατέρρευσαν και επισήμως, καθώς η EuroΑsia Interconnector δεν αποδέχτηκε την πρόταση να έχει ο Διαχειριστής την πλειοψηφία (51 %) στην εταιρεία κατασκευής του έργου, με την οποία, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, στην προχθεσινή συνάντηση τάχθηκε και η Κομισιόν.

Πηγές αναφέρουν, μάλιστα, πως οι εκπρόσωποι της Κομισιόν αναγνώρισαν τα βήματα συμβιβασμού που επιδίωξε να κάνει ο Διαχειριστής, βλέποντας «αδιαλλαξία» στη στάση του EuroAsia.

Ο ΑΔΜΗΕ πάντως έχει διαμηνύσει ότι είναι πρόθυμος και αποφασισμένος να αναλάβει ο ίδιος εξ ολοκλήρου την κατασκευή της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την ηπειρωτική χώρα.

Έχει εξασφαλίσει καταρχήν χρηματοδότηση, ενώ έχει δεσμευτεί με επιστολή του προς τη ΡΑΕ ότι είναι σε θέση να ολοκληρώσει το έργο ένα χρόνο νωρίτερα από το αρχικό χρονοδιάγραμμα, δηλαδή το 2022.

ΟΙ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ

Θέλει ΑΔΜΗΕ η ΓΕΝΟΠ

Υπέρ της υλοποίησης της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης από τον ΑΔΜΗΕ τάσσεται ο συνδικαλιστικός φορέας των εργαζομένων της ΔΕΗ, η ΓΕΝΟΠ, η οποία κάνει λόγο για επιχειρούμενη, από ορισμένους, υπονόμευση του ρόλου και της εμπλοκής του ΑΔΜΗΕ στο έργο, που δημιουργεί ερωτηματικά και προβληματισμό.

«Ο ΑΔΜΗΕ είχε ήδη εντάξει το συγκεκριμένο έργο στο δεκαετές 2014-2024 και μάλιστα είχε εγκριθεί από τη ΡΑΕ χωρίς να έχουν διατυπωθεί αντιρρήσεις», τονίζει σε ανακοίνωσή της η ΓΕΝΟΠ, και προσθέτει ότι ο ΑΔΜΗΕ έχει την τεχνογνωσία, το υψηλής ειδίκευσης προσωπικό, αλλά και την απαιτούμενη εμπειρία να το υλοποιήσει.

Αυτές οι παραδοχές είναι που συνέβαλαν, πέραν των άλλων, «στην ένταξη του ίδιου έργου στα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος της Ευρωπαϊκής Ένωσης», επισημαίνει η Ομοσπονδία, και καταλήγει: «Αυτό το τελευταίο, δηλαδή τα ευρωπαϊκά κονδύλια, ίσως είναι και η εξήγηση για τη σπουδή που δείχνουν ορισμένοι να θέσουν στο περιθώριο μια αξιόπιστη εταιρεία, ελεγχόμενη από το Δημόσιο, όπως είναι ο ΑΔΜΗΕ, προς όφελος συγκεκριμένων ιδιωτών».

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News