Τελεσίγραφο! Προθεσμία για το καλώδιο της Κρήτης

Κρήτη
Τελεσίγραφο! Προθεσμία για το καλώδιο της Κρήτης

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Θα καταφέρει το κομβικό έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την ηπειρωτική χώρα να βγει από τις “Συμπληγάδες” μέσα σε λιγότερο από δύο εβδομάδες;

Απαντήσεις στις 12 Ιουλίου, οπότε εκπνέει η νέα προθεσμία που έδωσε η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας στις δύο αντιμαχόμενες πλευρές, στον ΑΔΜΗΕ και στην κοινοπραξία του EuroAsia Interconnector (ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδος μέσω Κρήτης), για να τα βρουν επιτέλους μεταξύ τους και να προχωρήσει το μεγάλο ενεργειακό έργο σε μεταξύ τους συνεργασία και μέσω κοινής εταιρείας που θα συσταθεί και θα αναλάβει να φέρει εις πέρας το πολυσυζητημένο μεγάλο καλώδιο της Κρήτης...

Όπως έχουμε γράψει, στα μέσα Ιουνίου έγινε ευρεία σύσκεψη στα γραφεία της ΡΑΕ, με τη συμμετοχή της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας Κύπρου, του ΑΔΜΗΕ, της κοινοπραξίας EuroAsia Interconnector και εκπροσώπων της Κομισιόν.

Η σύσκεψη δεν απέδωσε τους αναμενόμενους καρπούς. ΑΔΜΗΕ και κοινοπραξία επέμειναν στις δικές τους θέσεις ως προς τα βασικά “αγκάθια” που τους χωρίζουν και έχουν οδηγήσει σε “ναυάγιο” μέχρι στιγμής τη συμφωνία για το μεγάλο καλώδιο της Κρήτης.

Στη σύσκεψη εκείνη, οι δύο ΡΑΕ είχαν δώσει 10ήμερο τελεσίγραφο στις δύο πλευρές για να γεφυρωθεί το χάσμα. Τελικά έγινε νέα συνάντηση, όπου και κρίθηκε σκόπιμο από πλευράς της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας να παραταθεί το τελεσίγραφο. Δόθηκε λοιπόν νέα προθεσμία, αυτή τη φορά για τις 12 Ιουλίου, σε ΑΔΜΗΕ και κοινοπραξία EuroAsia Interconnector για τη συμφωνία για την ηλεκτρική διασύνδεση Αττικής-Κρήτης.

Η παράταση έως τις 12 Ιουλίου δόθηκε με σκοπό το διάστημα που θα μεσολαβήσει οι δύο πλευρές να συνεχίσουν τις διαπραγματεύσεις τους, ώστε να καταλήξουν στη συμφωνία μετόχων για την εταιρεία που θα αναλάβει το έργο.

Όλο αυτό το διάστημα μέχρι την εκπνοή του νέου τελεσιγράφου θα πρέπει να αξιοποιηθεί δεόντως, ώστε να συζητηθούν οι παρατηρήσεις της εταιρείας του EuroAsia Interconnector πάνω στο σχέδιο που της έχει παραδώσει ο ΑΔΜΗΕ, το οποίο βεβαίως στηρίζεται στα προβλεπόμενα από το MoU (μνημόνιο συνεργασίας), και το οποίο θεωρείται πλέον η μόνη βάση συζήτησης.

Το χάσμα: Τι οδήγησε στο “ναυάγιο”

Τι χωρίζει όμως τόσο πολύ τις δύο πλευρές και έχουμε οδηγηθεί σε “ναυάγιο”, για την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης, ένα έργο τόσο αναγκαίο αλλά και κατεπείγον για το νησί μας, δεδομένου ότι σε μια 2ετία από τώρα θα πρέπει να αρχίσουν να κλείνουν οι σημερινές ρυπογόνες συμβατικές μονάδες της ΔΕΗ στην Κρήτη;

Το ένα “αγκάθι” είναι τα ποσοστά συμμετοχής και διοίκησης των δύο πλευρών στην κοινή εταιρεία που θα συσταθεί, εφόσον το έργο του μεγάλου καλωδίου ενταχθεί στο κολοσσιαίο διακρατικό πρότζεκτ της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδας. Εδώ, σύμφωνα με πληροφορίες, ο ΑΔΜΗΕ εμμένει στο να έχει την πλειοψηφία, δηλαδή το 51% της διοίκησης, κάτι στο οποίο “κλοτσάει” η κοινοπραξία.

Ο ΑΔΜΗΕ εμμένει σε όσα έχουν συμφωνηθεί σε MoU, που υπεγράφη το περασμένο φθινόπωρο, δηλαδή στη δημιουργία μιας εταιρείας ειδικού σκοπού, που θα αναλάβει να κατασκευάσει το έργο “Αττική-Κρήτη”, και στην οποία θα συμμετέχουν ο ΑΔΜΗΕ με ποσοστό 51%, η κοινοπραξία EuroAsia Interconnector με ποσοστό 39% και ιδιώτες με 10%.

Για το τελευταίο, την ιδιωτική εμπλοκή, θα πρέπει να το κρατήσουμε με εξαιρετικό ενδιαφέρον για το μέλλον, διότι το μερίδιο 10% για συμμετοχή ιδιωτών, σύμφωνα με πληροφορίες, προορίζεται για επενδυτές που αναπτύσσουν ή σχεδιάζουν μεγάλα projects ΑΠΕ στην Κρήτη.

Από την πλευρά της, η κοινοπραξία του EuroAsia θεωρεί ότι θα πρέπει να έχει τον πρώτο λόγο στο έργο, το οποίο θα αντιμετωπίζεται ως ενιαίο και ο ΑΔΜΗΕ θα συμμετέχει στη χρηματοδότησή του.

Η κοινοπραξία EuroAsia Interconnector στέκεται από την πλευρά της, ως βασικό επιχείρημα, στο ότι το δικό της συνολικό project (ηλεκτρική σύνδεση Ισραήλ-Κύπρου-Κρήτης-Αττικής) έχει ενταχθεί στα έργα κοινού ενδιαφέροντος της Ε.Ε. (PCI) και έχει εξ αυτού του λόγου όχι μόνον προτεραιότητα, αλλά και τη συνολική ευθύνη για το έργο.

Το άλλο “αγκάθι”, για το οποίο αναζητείται λύση, αφορά στο ύψος και στην κατανομή του αρχικού μετοχικού κεφαλαίου της κοινής εταιρείας που θα συσταθεί σε περίπτωση συνεργασίας. Και εδώ υπάρχει τεράστιο χάσμα!

Η πρόταση του ΑΔΜΗΕ αφορά στη δημιουργία εταιρείας με αρχικό κεφάλαιο 200 εκατ. ευρώ, τη στιγμή που η πλευρά της κοινοπραξίας αντιπρότεινε και εμμένει στη θέση για αρχικό κεφάλαιο μόλις 24.000 ευρώ!

Επιπλέον, η κοινοπραξία δείχνει αρνητική στο να τεθεί ένα εύλογο χρονικό διάστημα υποχρεωτικής διακράτησης των μετοχών της κοινής εταιρείας, τη στιγμή που ο Διαχειριστής θεωρεί πως η σταθερότητα της μετοχικής σύνθεσης της κοινής εταιρείας είναι σημαντική, ώστε να διασφαλιστεί και η σταθερότητα υλοποίησης του έργου.

Μένει λοιπόν να δούμε αν θα βρεθεί η “χρυσή τομή” μέχρι τις 12 Ιουλίου. Αν δε συμβεί αυτό, η υπόθεση θα περάσει στα χέρια της ΡΑΕ, η οποία είτε θα πάει σε διαγωνισμό ανάθεσης του έργου, είτε θα το αναθέσει σε έναν από τους δύο σημερινούς αντιμαχόμενους “μνηστήρες”, δηλαδή ΑΔΜΗΕ και κοινοπραξία EuroAsia Interconnector...

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News