Κρήτη

Νέα «κάθοδος» Σπίρτζη, με φόντο το ΒΟΑΚ

Τα χρονοδιαγράμματα αλλά και η ανάγκη το έργο ανακατασκευής του ΒΟΑΚ να καλύψει και τα δύο άκρα του νησιού (προς Σητεία και Κίσσαμο Χανίων αντίστοιχα), που σε πρώτη φάση μοιάζουν να βρίσκονται εκτός κάδρου, είναι τα δύο βασικά σημεία στα οποία επικεντρώνεται αυτή τη στιγμή το ενδιαφέρον γύρω από τις εξελίξεις για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης.

Αυτό αναδείχτηκε κατά τη χθεσινή σύσκεψη που συγκάλεσε ο περιφερειάρχης Σταύρος Αρναουτάκης με τη συμμετοχή των βουλευτών και ενώ βρισκόμαστε εν αναμονή της νέας καθόδου Σπίρτζη. Κάθοδος, πάντως, η οποία σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας “Νέα Κρήτη” αναμένεται να μετατοπιστεί από αύριο Πέμπτη (όπως είχε προαναγγείλει ο ίδιος ο υπουργός τις προάλλες εδώ από το Ηράκλειο) για μεθαύριο Παρασκευή, ενώ είναι πιθανόν η νέα επίσκεψη του υπουργού Υποδομών να είναι μακράς διάρκειας, περιλαμβάνοντας σύσκεψη με αυτοδιοικητικούς το Σάββατο και μετάβαση στα Χανιά είτε το απόγευμα του Σαββάτου είτε την ερχόμενη Κυριακή.

Την ίδια ώρα, συνεχίζονται τα πολιτικά “βέλη” κατά του υπουργού Υποδομών, με την Ντόρα Μπακογιάννη να παίρνει μάλιστα “σκυτάλη” από πλευράς Ν.Δ., κάνοντας λόγο για «επικοινωνιακές» εξαγγελίες...

Αναλυτικότερα, όπως είχε προγραμματιστεί από τη Δευτέρα, πραγματοποιήθηκε χθες ευρεία σύσκεψη στην Περιφέρεια Κρήτης για τον ΒΟΑΚ, με τη συμμετοχή και των βουλευτών του νησιού.

Τη σύσκεψη είχε ζητήσει ο γραμματέας Π.Ε. της Ν.Δ. και βουλευτής Ηρακλείου Λευτέρης Αυγενάκης, για τον λόγο ότι οι βουλευτές της αντιπολίτευσης δεν είχαν κληθεί και δεν παρευρέθησαν στην κυριακάτικη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε στο Ηράκλειο ο υπουργός Υποδομών.

Ο Σταύρος Αρναουτάκης είχε κάνει αμέσως αποδεκτό το αίτημα, και έτσι χθες το μεσημέρι έλαβε χώρα ενημερωτική συνάντηση με τους βουλευτές και εκπροσώπους βουλευτών, παρουσία αντιπεριφερειαρχών, του προέδρου του Περιφερειακού Συμβουλίου και περιφερειακών συμβούλων, σχετικά με τις εξελίξεις για τον Βόρειο Οδικό Άξονα.

Στην ενημέρωσή του ο περιφερειάρχης αναφέρθηκε στην πάγια θέση της Περιφέρειας που είναι η κατασκευή του ΒΟΑΚ, ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου από την Κίσσαμο μέχρι τη Σητεία, και ζήτησε τη συνεργασία των βουλευτών και της Αυτοδιοίκησης για κοινή θέση στο κορυφαίο αναπτυξιακό έργο της Κρήτης, που, όπως χαρακτηριστικά είπε, δεν είναι κανενός κόμματος αλλά των Κρητικών. Ο περιφερειάρχης, μεταξύ άλλων, επισήμανε τη θέση που εξέφρασε και στον υπουργό, ότι θα πρέπει να υπάρξουν σαφή χρονοδιαγράμματα για τα έργα που μπαίνουν στη διαγωνιστική διαδικασία από τα Χανιά μέχρι τον Άγιο Νικόλαο, αλλά και για τη μελέτη του στρατηγικού σχεδιασμού που αφορά τα τμήματα Καστελίου Κισσάμου-Χανίων και Αγίου Νικολάου-Σητείας.

Παράλληλα ο περιφερειάρχης επανέλαβε αυτό που είπε και την περασμένη Κυριακή στον υπουργό: πως δηλαδή δεν μπορεί να υπάρξει νέα χάραξη σε ποσοστό μεγαλύτερο από εκείνο που έχουν ζητήσει από κοινού η Περιφέρεια Κρήτης και ο ΟΑΚ. Από πλευράς βουλευτών δεν έλειψαν οι επικρίσεις και οι αιχμές για τους χειρισμούς και τις εξαγγελίες του υπουργού. Εκφράστηκε γενικώς ένας σκεπτικισμός και επιφυλάξεις απέναντι στα σχέδια και στις διαθέσεις του Χρήστου Σπίρτζη. Επισημάνθηκε όμως από αρκετούς πως όλα θα κριθούν στην πράξη και πως η πραγματικότητα είναι ότι για πρώτη φορά έχουμε αποφάσεις για προκήρυξη διαγωνισμών για τον ΒΟΑΚ και δημοσίευση στην επίσημη εφημερίδα της Ε.Ε.

Αιχμές Μ. Συντυχάκη

Σε αιχμηρό τόνο κατά της κυβέρνησης αλλά και κατά της Ν.Δ., που έχει σηκώσει άρδην τους αντιπολιτευτικούς τόνους για τον ΒΟΑΚ, κινήθηκε ο βουλευτής Ηρακλείου του ΚΚΕ Μανόλης Συντυχάκης, ο οποίος ανέφερε, μεταξύ άλλων: «Ανεξάρτητα από τον υποτιθέμενο καβγά ανάμεσα σε Ν.Δ. και ΣΥΡΙΖΑ, δεν μπορούν να αποκρύψουν τη συμφωνία τους ότι και για τους δύο τα μεγάλα έργα αποτελούν μια ακόμα επένδυση για να κερδίσει το μεγάλο κεφάλαιο. Όσα ειπώθηκαν για την κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) ακολουθούν τη στρατηγική της κυβέρνησης και της Ν.Δ., η οποία προκρίνει τα έργα να κατασκευάζονται από “δάνεια” τραπεζών και ιδιωτικά κεφάλαια εταιρειών, Συμπράξεις Ιδιωτικού και Δημόσιου Τομέα (ΣΔΙΤ) ή με δημόσια κεφάλαια, και άρα θα τα πληρώνει μόνιμα ο λαός και για την εξόφληση της κατασκευής και για τη χρήση τους».

Επιστολή Κεγκέρογλου

Λόγω υποχρεώσεων που τον κράτησαν στην Αθήνα, ο γραμματέας της Κ.Ο. της Δημοκρατικής Συμπαράταξης ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜ.ΑΡ. και βουλευτής Ηρακλείου, κ. Βασίλης Κεγκέρογλου, δεν μπόρεσε να δώσει το “παρών” στη συνάντηση. Ο ίδιος απέστειλε όμως επιστολή στον Σταύρο Αρναουτάκη, όπου αναφέρει μεταξύ άλλων: «Το υπουργείο Υποδομών από το 2015 ροκανίζει το χρόνο προκειμένου, όπως υποστηρίζει, να επιλέξει μέθοδο, αλλά στην ουσία τριάμισι (3,5) χρόνια τώρα:

1) Δεν έχει δημοπρατηθεί κανένα νέο τμήμα του ΒΟΑΚ, ακυρώθηκαν δημοπρατημένα τμήματα όπως το “Πάνορμο-Εξάντης” και ό,τι υλοποιείται όπως το “Γούβες-Χερσόνησος” έχει δρομολογηθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση.

2) Δεν έχει προχωρήσει αποτελεσματικά καμία νέα μελέτη.

3) Όλα τα διαθέσιμα χρήματα, 700 περίπου εκατ. ευρώ, με τροπολογίες του κ. Σπίρτζη πήγαν στους εργολάβους και παραχωρησιούχους άλλων οδικών αξόνων.

Η πρότασή μας για τον ΒΟΑΚ: Πρέπει να αφορά όλο το μήκος του, από την Κίσσαμο μέχρι τη Σητεία, και όχι μόνο.

Το γεγονός της κατάτμησης του έργου εμπεριέχει τις σκοπιμότητες του κ. Σπίρτζη να κατασκευάσει μόνο το τμήμα όπου θα επιβάλει διόδια και θα αποτελέσει κερδοφόρα επιχείρηση για αυτούς με τους οποίους ήδη συζητά».

Επίθεση Μπακογιάννη σε Σπίρτζη

Εναντίον του Χρήστου Σπίρτζη στρέφει τα βέλη της η Ντόρα Μπακογιάννη, η οποία κάνει λόγο για ανακοινώσεις χωρίς υπόβαθρο. «Οι εκλογές πλησιάζουν και ο κ. Σπίρτζης, μετά από αμέτρητες αναβολές, ανακοίνωσε τη διεξαγωγή δύο διαγωνισμών για τον ΒΟΑΚ, χωρίς μελέτες, χωρίς αδειοδοτήσεις και χωρίς εξασφαλισμένες χρηματοδοτήσεις.

Στις 12/2/2018 κατέθεσα ερώτηση στη Βουλή για τον ΒΟΑΚ και την περιθωριοποίηση του ΟΑΚ. Δυστυχώς, ο κ. Σπίρτζης δεν απάντησε ποτέ. Τον καλώ να απαντήσει έστω και τώρα. Τον ενημερώνω, επίσης, πως το συνερωτώμενο υπουργείο Ανάπτυξης απάντησε πως από τις 23/3/2016 περιμένει τον κ. Σπίρτζη να υποβάλει στο ΕΣΠΑ πρόταση χρηματοδότησης της στρατηγικής μελέτης του ΒΟΑΚ. Όμως ο κ. υπουργός προτιμά να την αντικαθιστά με απευθείας αναθέσεις, αφήνοντας τη στρατηγική μελέτη για αργότερα, όταν όλα θα έχουν δρομολογηθεί όπως ο ίδιος επιθυμεί», επισημαίνει η κ. Μπακογιάννη.

Σχόλια