Κρήτη

Το τελευταίο βήμα για το αεροδρόμιο Καστελίου πριν την κήρυξη αναδόχου

Σε ποιο στάδιο βρίσκεται το φιλόδοξο έργο για την Κρήτη και ποιες οι επόμενες κινήσεις.

Ένα βήμα πριν την αποστολή του σχεδίου της σύμβασης στο Ελεγκτικό Συνέδριο και την κήρυξη οριστικού αναδόχου βρίσκεται το μεγάλο έργο του νέου αεροδρομίου Καστελίου, όπου “τρέχουν” εκ νέου οι εξελίξεις.

Με την έκδοση της επίσημης απόφασης ανακήρυξης της κοινοπραξίας με την επωνυμία “Hill International Joint Venture (Greece)” ως οριστικού αναδόχου ανεξάρτητου μηχανικού του έργου έκλεισε και τυπικά πλέον το επιμέρους ζήτημα του επιβλέποντος της κατασκευής του αεροδρομίου. Παράλληλα, άμεσα, εντός των προσεχών ημερών θα έρθει προς γνωμοδότηση στην Επιτροπή Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Κρήτης (ή πιθανόν στο Περιφερειακό Συμβούλιο) η επικαιροποιημένη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για να κλείσει ο κύκλος των διαδικασιών επικύρωσης της αναθεωρημένης ΜΠΕ.


Αυτά, θυμίζουμε, ήταν και τα δύο βήματα που έπρεπε να διευθετηθούν ώστε να πάμε στην επόμενη φάση, της συμβασιοποίησης του μεγάλου αναπτυξιακού έργου.


Τα αμέσως επόμενα βήματα θα είναι πλέον η ανακήρυξη του οριστικού αναδόχου του έργου (μέχρι τώρα η ελληνο-ινδική κοινοπραξία της ΤΕΡΝΑ και του ομίλου GMR, που φέρει την επωνυμία Ariadne Airport Group, λογίζεται προσωρινός ανάδοχος του έργου) και η αποστολή του σχεδίου της Σύμβασης Παραχώρησης για προσυμβατικό έλεγχο στο Ελεγκτικό Συνέδριο.
Η σύμβαση παραχώρησης αναμένεται να παραμείνει στο Ελεγκτικό Συνέδριο για έλεγχο ένα διάστημα τουλάχιστον 45 ημερών.
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του προσυμβατικού ελέγχου από το Ελεγκτικό Συνέδριο θα υπογραφεί η σύμβαση παραχώρησης μεταξύ Δημοσίου και της εταιρείας για την κατασκευή και λειτουργία του αερολιμένα, καθώς και των αρχικών μετόχων. Η σύμβαση παραχώρησης θα σταθεί κατόπιν για να κυρωθεί από τη Βουλή των Ελλήνων με νόμο.


Το τελευταίο αυτό βήμα στη μακρά πορεία των διαδικασιών αναμένεται στις αρχές προς μέσα του ερχόμενου φθινοπώρου. Αμέσως μετά ο ανάδοχος, δηλαδή η ελληνο-ινδική κοινοπραξία, θα είναι σε θέση να βάλει μπρος τις αμιγώς κατασκευαστικές εργασίες για το νέο αεροδρόμιο. Βεβαίως, ο ανάδοχος θα έχει την ευχέρεια νωρίτερα να εγκατασταθεί στο εργοτάξιο και να υλοποιήσει ένα μικρό μέρος εργασιών προπαρασκευαστικού χαρακτήρα.

Ο ανεξάρτητος μηχανικός

Σε ό,τι αφορά το επιμέρους ζήτημα του ανεξάρτητου μηχανικού, όπως έχει γράψει εδώ και καιρό η εφημερίδα “Νέα Κρήτη”, είχε επισφραγιστεί η επιλογή του αμερικανικού κολοσσού “Hill International” έναντι των άλλων τριών ισχυρών και αυτών σχημάτων, που είχαν καταθέσει προσφορές στον διαγωνισμό για τον επιβλέποντα του έργου κατασκευής του νέου αεροδρομίου Καστελίου.
Το βεληνεκές, η επιφάνεια και η εμπειρία της συγκεκριμένης πολυεθνικής εταιρείας, που έχει ως έδρα της τη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ, αποτέλεσαν τους βασικούς λόγους επιλογής της. Παράλληλα, προσμετρήθηκε το γεγονός ότι οι Αμερικανοί της “Hill International J. V.” έχουν ήδη εμπειρία και ενεργή παρουσία στην Ελλάδα. Από το 2014 η εταιρεία έχει ανοίξει και λειτουργεί κεντρικά γραφεία στην Αθήνα (ουσιαστικά πρόκειται για “στρατηγείο” για τη Νότια Ευρώπη και την Κεντρική Ασία), ενώ έχει αναλάβει ήδη την επίβλεψη κατασκευής ενός μεγάλου έργου στην πρωτεύουσα και συγκεκριμένα του έργου του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο...


Ο προσωρινός ανάδοχος του Καστελίου, η Ariadne Airport Group, είχε επιλέξει ως πρώτο μειοδότη την κοινοπραξία που σύστησε ο αμερικανικός κολοσσός.


Εκκρεμούσε η επίσημη ανακήρυξη της κοινοπραξίας σε οριστικό ανάδοχο ανεξάρτητου μηχανικού για το αεροδρόμιο. Και αυτό έγινε.
Σε σχετική απόφασή της, που δημοσιεύτηκε πρόσφατα, η Ariadne Airport Group προχώρησε στην ανακήρυξη, αποφασίζοντας τα εξής:
«1) Εγκρίνει τα υποβαλλόμενα στην Ένωση δικαιολογητικά κατακύρωσης του μειοδότη α.μ. (ανεξάρτητου μηχανικού), σύμφωνα με τις προβλέψεις της πρόσκλησης α.μ. (Τεύχος Μεταβολών) και του σχεδίου σύμβασης α.μ.
2) Ανακηρύσσει την κοινοπραξία με την επωνυμία “Hill International Joint Venture (Greece)”, με αριθμό ΓΕΜΗ 1388334, ως ανεξάρτητο μηχανικό του έργου».

Η επικαιροποιημένη ΜΠΕ

Στο μέτωπο των περιβαλλοντικών όρων του έργου κατασκευής του νέου αεροδρομίου, θυμίζουμε ότι ο ανάδοχος κλήθηκε να υποβάλει τον φάκελο τροποποίησης της Εγκεκριμένης Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων, σύμφωνα με την υποβληθείσα εκ μέρους του τεχνική προσφορά.
Ουσιαστικά αυτό απαιτήθηκε λόγω τροποποίησης χαρακτηριστικών και προδιαγραφών που υπάρχουν στην τεχνική προσφορά του αναδόχου συγκριτικά με την εγκεκριμένη περιβαλλοντική μελέτη.


Κάποιες βασικές αλλαγές π.χ. είναι το ότι, με βάση τις απαιτήσεις του Δημοσίου, η ελάχιστη επιτρεπόμενη επιφάνεια του αεροσταθμού έχει οριστεί στα 60.000 τ.μ., ενώ η τεχνική προσφορά του αναδόχου προβλέπει λίγο μεγαλύτερες κτηριακές εγκαταστάσεις και συγκεκριμένα αεροσταθμό επιφάνειας 71.618 τ.μ.
Μια άλλη διαφορά είναι ότι στην τεχνική προσφορά προβλέπεται μικρότερος διάδρομος προσγείωσης/απογείωσης σε σχέση με την παλιότερη ΜΠΕ, και συγκεκριμένα προβλέπεται (κατά την έναρξη λειτουργίας του νέου αερολιμένα) διάδρομος μήκους 3.200 μέτρων.
Αν και τυπικά δεν ήταν αναγκαίο, ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης έκανε δεκτό το αίτημα του Δήμου Μινώα Πεδιάδος και τοπικών φορέων για να περάσει η επικαιροποιημένη ΜΠΕ του έργου από έναν κύκλο διαβούλευσης και γνωμοδοτήσεων.
Στην κατεύθυνση αυτή, λοιπόν, η επικαιροποιημένη μελέτη βρίσκεται ήδη στα χέρια της Περιφέρειας, συγκεκριμένα στα χέρια του αντιπεριφερειάρχη Χωροταξίας, Ενέργειας και Περιβάλλοντος Νίκου Καλογερή και του επιτελείου του. Και αναμένεται σύντομα να έρθει προς συζήτηση και λήψη γνωμοδοτικής απόφασης είτε στην Επιτροπή Περιβάλλοντος, είτε στο ίδιο το Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης.

Σχόλια