Κρήτη

Διαμάχη Fraport και Δημοσίου για 27 εκατομμύρια ευρώ

Γιατί επιδίκασε το μεγάλο ποσό ως αποζημίωση υπέρ των Γερμανών η Επιτροπή Επίλυσης Τεχνικών Διαφορών;

Μπορεί μετά την προ πολλών μηνών “καταιγίδα”, με εκατέρωθεν “χαρτοπόλεμο” δηλώσεων και ανακοινώσεων ανάμεσα στους Γερμανούς επενδυτές και στο υπουργείο Υποδομών-Μεταφορών, να έχει επέλθει η ηρεμία στις σχέσεις κυβέρνησης και Fraport, εντούτοις η δικαστική διαμάχη ανάμεσα στις δύο πλευρές με φόντο την κατάσταση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας (μεταξύ των οποίων και το αεροδρόμιο Χανίων) παραμένει... Και θα κριθεί μάλιστα στη διεθνή διαιτησία, απ’ όπου και αναμένεται εντός μηνών η τελική απόφαση!


Η Fraport και το ελληνικό Δημόσιο έχουν προσφύγει αμφότεροι στο Διεθνές Διαιτητικό Δικαστήριο του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου, μετά το ποσό της αποζημίωσης ύψους 27,5 εκατ. ευρώ που επιδίκασε υπέρ των επενδυτών ως αποζημίωση η Επιτροπή Επίλυσης Τεχνικών Διαφορών. Και πλέον αναμένεται εντός των προσεχών μηνών η ετυμηγορία του διεθνούς διαιτητικού οργάνου.

Το χρονικό

Η Fraport είχε στραφεί πριν από πολλούς μήνες κατά του ελληνικού Δημοσίου, διεκδικώντας αποζημίωση 72 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία κατηγορεί την ελληνική πλευρά ότι παραμέλησε και δε συντηρούσε τα αεροδρόμια την τελευταία διετία, με αποτελέσματα να φορτωθεί με πρόσθετα κόστη η διαχείριση. Όπως έχει επικαλεστεί, η εικόνα των 14 περιφερειακών αεροδρομίων μεταβλήθηκε επί το δυσμενέστερο μεταξύ του χρόνου υπογραφής της σύμβασης (Δεκέμβριος 2015) και της έναρξης της παραχώρησης (Απρίλιος 2017). Η Fraport έχει επικαλεστεί όρο της σύμβασης σε περίπτωση μεταβολής περιουσιακών στοιχείων που προβλέπει αποζημιώσεις, καθώς και έκθεση της Grand Thornton.
Η ελεγκτική εταιρεία έχει καταρτίσει το Μητρώο Κινητών Περιουσιακών Στοιχείων των αεροδρομίων (οχήματα, εξοπλισμό, έπιπλα κ.ά.), στο οποίο - όπως σημειώνεται - αποτυπώθηκαν οι μεγάλες αποκλίσεις.
Η πλευρά των Γερμανών επενδυτών έχει καταθέσει λίστες με ένα σωρό προβληματικά - όπως υποστηρίζει - σημεία στα 14 αεροδρόμια, όπως προβλήματα υδατοστεγάνωσης αεροσταθμών, διάβρωσης μεταλλικών στοιχείων και απαξίωσης κατά 69% των φωτιστικών σωμάτων, ζημιές στους χώρους στάθμευσης και ελιγμών αεροσκαφών, στο οδόστρωμα, στα συστήματα φωτισμού προσέγγισης (ALS) και κίνησης αεροσκαφών (AGL), κακή συντήρηση συστημάτων ψύξης-θέρμανσης, για την οποία χρειάστηκε να εγκατασταθούν νέες κεντρικές μονάδες, υποβάθμιση συστημάτων διαχείρισης αποσκευών (BHS) κ.ά.
Η Fraport Greece, στην οποία συμμετέχουν η γερμανική Fraport και ο Όμιλος Κοπελούζου, είχε προσφύγει στην Επιτροπή Επίλυσης Τεχνικών Διαφορών, που προβλέπεται από τη σύμβαση παραχώρησης, με στόχο να υπολογιστούν οι τυχόν υποαξίες που προέκυψαν στα περίπου 2,5 χρόνια που μεσολάβησαν μεταξύ της υποβολής δεσμευτικών προσφορών για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια και της παραλαβής τους από το επενδυτικό σχήμα. Στην τριμελή Επιτροπή Επίλυσης Τεχνικών Διαφορών συμμετέχουν από ένα μέλος που απολαμβάνει της εμπιστοσύνης του κάθε αντισυμβαλλόμενου, καθώς και ένα μέλος κοινής αποδοχής των δύο πλευρών.


Η πλευρά του Δημοσίου αντέκρουσε εξαρχής τις καταγγελίες, αιτιάσεις και διεκδικήσεις εκ μέρους των επενδυτών, που έχουν πάρει στα χέρια τους τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια.


Το Δημόσιο από την πρώτη στιγμή υποστήριξε ότι όλα τα περιουσιακά στοιχεία που παραδόθηκαν στη Fraport ήταν καλοσυντηρημένα, σε πλήρη επιχειρησιακή λειτουργία και δίχως ζημιές, πέρα από τη φυσιολογική φθορά που παρουσιάζουν από τη χρήση. Έχει μάλιστα κατηγορήσει την εταιρεία ότι δεν έχει προσκομίσει τις απαιτούμενες αποδείξεις ότι οι φερόμενες απαιτήσεις προκλήθηκαν την περίοδο του διαγωνισμού.
Όπως αναφέρει το euro2day.gr, το υπουργείο Υποδομών είχε ζητήσει πριν από αρκετό καιρό τιμολόγια ύψους 27,5 εκατ. ευρώ από τη Fraport Greece, προκειμένου να την αποζημιώσει για τις φθορές που υποστηρίζει πως βρήκε στα περιφερειακά αεροδρόμια. Μάλιστα, η απόφαση της πρωτοβάθμιας επιτροπής, που λειτουργεί με βάση τη σύμβαση παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων και είχε επιδικάσει την αποζημίωση των 27,5 εκατ., προέβλεπε την κατάθεση των τιμολογίων με τις επισκευές των συγκεκριμένων φθορών εντός 60 ημερών!


Κάτι τέτοιο, φυσικά, δε συνέβη και η θυγατρική του γερμανικού ομίλου προσέφυγε στο Διεθνές Διαιτητικό Δικαστήριο του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου (ICC). Αντίστοιχη προσφυγή έχει καταθέσει και το ελληνικό Δημόσιο και τώρα αναμένεται η απόφαση, η οποία θα εκδοθεί το πιθανότερο μέσα στο φθινόπωρο...
.......................

Η παραλαβή και η συμφωνία

Η εταιρεία είχε παραλάβει επισήμως τα 14 αεροδρόμια (συμπεριλαμβανομένου του αεροδρομίου “Ι. Δασκαλογιάννης” των Χανίων) στις αρχές Απριλίου 2017. Την ολοκλήρωση της συμφωνίας παραχώρησης των αεροδρομίων για 40 χρόνια μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και της Fraport Greece είχαν υπογράψει στις 11 Απριλίου 2017 οι αρμόδιοι υπουργοί, Οικονομικών κ. Ευκλείδης Τσακαλώτος, Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σπίρτζης και Εθνικής Άμυνας κ. Πάνος Καμμένος. Εκ μέρους του ΤΑΙΠΕΔ υπέγραψε ο διευθύνων σύμβουλος κ. Αντώνης Λεούσης. Ο επενδυτής κατέβαλε το εφάπαξ τίμημα ύψους 1,234 δισ. ευρώ, ενώ η συνολική οικονομική συμφωνία, στο πλαίσιο του διεθνούς ανοικτού διαγωνισμού που διενήργησε το ΤΑΙΠΕΔ, προβλέπει επιπλέον 22,9 εκατ. ευρώ ετήσιο εγγυημένο καταβλητέο μίσθωμα, αναπροσαρμοζόμενο ετησίως με τον πληθωρισμό, καθώς και κυμαινόμενη μεταβλητή αμοιβή που υπολογίζεται κατά έτος 28,6% των κερδών προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων των αεροδρομίων. Συνολικά το ύψος των παραπάνω εσόδων θα ξεπεράσει τα 10 δισ. ευρώ στη χρονική διάρκεια της παραχώρησης.


Τα 14 αεροδρόμια που πέρασαν στα χέρια της Fraport είναι της Θεσσαλονίκης, της Κέρκυρας, των Χανίων, της Κεφαλονιάς, της Ζακύνθου, του Ακτίου, της Καβάλας, της Ρόδου, της Κω, της Σάμου, της Μυτιλήνης, της Μυκόνου, της Σαντορίνης και της Σκιάθου.

Σχόλια