Κρήτη

Παρέμβαση για να αποτραπεί το «ναυάγιο» για το καλώδιο της Κρήτης

Μέχρι την Κομισιόν έφτασε το θέμα της εμπλοκής με το έργο της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την ηπειρωτική χώρα!

Μάλιστα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ετοιμάζεται να στείλει προσεχώς ειδική αντιπροσωπία στην Αθήνα, ώστε να βρεθεί μια φόρμουλα και να ξεμπλοκάρει το έργο του μεγάλου καλωδίου της Κρήτης, που έχει πέσει στις Συμπληγάδες της αντιπαράθεσης και των διαφορετικών “θέλω” μεταξύ ΑΔΜΗΕ και κοινοπραξίας EuroAsia Interconnector και επίσης μεταξύ ΑΔΜΗΕ και Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας.

Όπως έχουμε γράψει αναλυτικά εδώ στην εφημερίδα “Νέα Κρήτη”, με διαδοχικά δημοσιεύματα, τον τελευταίο καιρό μαίνεται ένα χοντρό παρασκηνιακό παιχνίδι γύρω από το έργο του μεγάλου υποθαλάσσιου καλωδίου της Κρήτης.

Από τις θετικές συζητήσεις και τη σχεδόν “κλειδωμένη” - όπως διαφαινόταν - μέχρι το Μάρτιο συμφωνία για την ένταξη του καλωδίου στο μεγάλο διακρατικό πρότζεκτ EuroAsia Interconnector (δηλαδή της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ-Κύπρος-Ελλάδα μέσω Κρήτης), έχουμε πάει στην ακριβώς αντίθετη κατεύθυνση.

ΑΔΜΗΕ και κοινοπραξία EuroAsia Interconnector όχι απλά δεν τα βρήκαν μεταξύ τους για να ενοποιηθούν τα δύο έργα διασύνδεσης, αλλά ίσα-ίσα “τα έχουν σπάσει” για τα καλά, επιμένοντας η κάθε πλευρά να φτιάξει το δικό της υποθαλάσσιο καλώδιο από Κρήτη μέχρι Αττική.

Αυτό μοιάζει ομολογουμένως παράλογο και αντιβαίνει και στα “θέλω” της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, η οποία επίσης βρίσκεται στα “μαχαίρια” με τον ΑΔΜΗΕ για το θέμα του καλωδίου της Κρήτης.

Η ΡΑΕ δεν έχει κρύψει ότι προσβλέπει άρδην στην υλοποίηση της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την ηπειρωτική χώρα μέσω του EuroAsia Interconnector. Και δεν έχει κρύψει τη δυσφορία της για τη στάση που κρατά ο ΑΔΜΗΕ, ο οποίος όχι μόνο δε δείχνει καμία διάθεση για συνεργασία με την κοινοπραξία, αλλά έχει διαμηνύσει εμφατικά στη ΡΑΕ ότι θέλει να πάρει αποκλειστικά στα δικά του χέρια την υλοποίηση του έργου.

Προ ημερών, άλλωστε, είχαν βγει σχετικές διαρροές από πηγές του ΑΔΜΗΕ που έδιναν καθαρό στίγμα αποκλειστικότητας στο έργο.

Όπως χαρακτηριστικά ανέφεραν πηγές του ΑΔΜΗΕ, «ακολουθώντας την προτροπή της ΡΑΕ, ο ΑΔΜΗΕ αναζήτησε συνέργειες και συμπράξεις με το Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ και προσήλθε καλόπιστα στο τραπέζι των συνομιλιών με τον project promoter EuroΑsia Interconnector Ltd.

Ο νέος ΑΔΜΗΕ (δηλαδή υπό το νέο ιδιοκτησιακό καθεστώς με στρατηγικό επενδυτή τη State Grid Corporation of China και βασικό μέτοχο το Δημόσιο) έχει ήδη δώσει δείγματα γραφής, με την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης της διασύνδεσης των Κυκλάδων, την επιτάχυνση της Γ’ φάσης των Κυκλάδων, αλλά και την εντός χρονοδιαγράμματος προκήρυξη της διασύνδεσης Πελοποννήσου-Κρήτης μεταξύ άλλων. Επομένως, διαθέτει όλα τα εχέγγυα για την έγκαιρη ολοκλήρωση του εμβληματικού αυτού έργου, έχοντας την πλήρη στήριξη των δύο βασικών του μετόχων»...

“Απόβαση” για να βρεθεί λύση

Πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής

Εν μέσω αδιεξόδου στις διαβουλεύσεις και εμπλοκής για το έργο της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την ηπειρωτική Ελλάδα, λύση ενδέχεται να δώσει η Κομισιόν!
Η υπόθεση - αναμενόμενο βεβαίως αυτό - πέρασε τα ελληνικά σύνορα και απασχολεί άρδην πλέον και τις Βρυξέλλες.

Το θέμα έχει πάρει ευρωπαϊκές διαστάσεις, και από ό,τι φαίνεται ετοιμάζεται ευρωπαϊκή “απόβαση” για να βρεθεί λύση.

Για του λόγου του αληθές, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, στις 12 Ιουνίου φτάνουν στην Αθήνα στελέχη του Οργανισμού Συνεργασίας Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας (ACER), της Κομισιόν (το τμήμα της DG Energy που έχει υπό την ευθύνη του τα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος - PCI) και της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας Κύπρου (ΡΑΕΚ), προκειμένου να μετάσχουν σε ευρεία σύσκεψη με την ελληνική ΡΑΕ και στελέχη του ΥΠ.ΕΝ., με σκοπό να δρομολογηθούν οι απαραίτητες αποφάσεις για το “ξεμπλοκάρισμα” του έργου.

Στο μεσοδιάστημα, η ΡΑΕ έχει καλέσει τους δύο ενδιαφερόμενους, δηλαδή τον ΑΔΜΗΕ και την εταιρεία του EuroΑsia Interconnector, να καταθέσουν όλα τα στοιχεία που πιστοποιούν το βαθμό ωριμότητας κάθε σχεδίου (άδειες, μελέτες, εξασφάλιση χρηματοδοτήσεων κ.λπ.).

Τα στοιχεία αυτά, τα οποία οι δύο ενδιαφερόμενοι φορείς θα κληθούν στη σύσκεψη της 12ης Ιουνίου να παρουσιάσουν λεπτομερώς, θα αποτελέσουν τη βάση των παραπέρα κινήσεων. Σε κάθε περίπτωση όμως, η βασική επιδίωξη των Ρυθμιστικών Αρχών, αλλά και του υπουργείου, είναι να βρεθεί φόρμουλα ώστε να κατασκευαστεί η διασύνδεση από κοινού, δηλαδή από εταιρεία που θα συστήσουν ο ΑΔΜΗΕ και ο EuroΑsia Interconnector.

Αν δεν βρεθεί άμεση συμβιβαστική λύση, θα μαζευτούν πολλά “σύννεφα” πάνω από το σημαντικό αυτό έργο για την Κρήτη και τη χώρα. Θα ξεκινήσει ένα γαϊτανάκι προστριβών και ενστάσεων που θα δυσκολέψει την ομαλή εξέλιξη του έργου και θα δημιουργήσει κινδύνους μεγάλων καθυστερήσεων.

Το σίγουρο είναι ότι τόσο η ένταξη του έργου στο 10ετές του ΑΔΜΗΕ, όσο και η έγκριση που έλαβε το EuroΑsia Interconnector από τη ΡΑΕ τον Οκτώβριο έχουν ως προϋπόθεση την από κοινού υλοποίηση της διασύνδεσης. Γι’ αυτό υπεγράφη το μνημόνιο συνεργασίας ανάμεσα στις δύο πλευρές, στη βάση του οποίου ξεκίνησαν οι συζητήσεις για την από κοινού μελέτη και κατασκευή.

Εάν και μετά την προσπάθεια που θα γίνει στη σύσκεψη της 12ης Ιουνίου δεν υπάρξει σύγκλιση απόψεων και πρακτικών, η ΡΑΕ, σε συνεργασία με την ΡΑΕΚ, τον ACER και την Κομισιόν, θα πρέπει να αποφασίσει σε ποιον από τους δύο διεκδικητές θα δώσει έγκριση. Το θέμα αυτό δεν είναι καθόλου απλό, καθώς μια τέτοια απόφαση δεν είναι αυθαίρετη, αλλά πρέπει να έχει ισχυρή νομική βάση.

Σχόλια