Κρήτη

Όταν γεωλόγος...κάνει τον μαθηματικό - Καταγγελίες από την Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία

Άγρια αντιπαράθεση έχει ξεσπάσει στον χώρο της εκπαίδευσης με επίκεντρο τώρα όχι το μάθημα των Θρησκευτικών, αλλά εκείνο των Μαθηματικών. Αιτία είναι το γεγονός πως τεχνικοί αυτοκινήτων, μηχανολόγοι ΤΕΙ και στελέχη τουριστικών επιχειρήσεων θα διδάσκουν με τρίτη ανάθεση Μαθηματικά στα Επαγγελματικά Λύκεια, όπου φοιτούν παιδιά συχνά αδύναμα στις δυσνόητες θεωρίες της Άλγεβρας ή της Γεωμετρίας.

Η εφημερίδα  “Νέα Κρήτη” επικοινώνησε με τον Μανόλη Κατεργιανάκη, μαθηματικό, ο οποίος σχολίασε τις εκπαιδευτικές εξελίξεις γύρω από τον κλάδο των Μαθηματικών, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Ως μαθηματικός Ειδικής Αγωγής έχω την άποψη ότι σ’ όλες τις σχολικές μονάδες της Ελλάδας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση πρέπει να προσλαμβάνονται καθηγητές μέσης εκπαίδευσης σύμφωνα με την ειδικότητά τους, δηλαδή με την πρώτη ανάθεσή τους. Έχω ακούσει, για παράδειγμα, ότι έχουν προσλάβει σε τμήματα ένταξης σε σχολείο της Κρήτης γεωλόγο με Β’ ανάθεση να διδάξει το μάθημα των Μαθηματικών. Αυτό το φαινόμενο είναι κατακριτέο.


Πιστεύω ότι όλοι οι εκπαιδευτικοί μέσης εκπαίδευσης πρέπει να διδάσκουν στα σχολεία σύμφωνα με την ειδικότητά τους και το γνωστικό αντικείμενο που έχουν σπουδάσει από τα Πανεπιστήμιά τους αντίστοιχα, και όχι να διδάσκουν άλλα μαθήματα που δεν ανήκουν στον κλάδο τους, με Β’ και Γ’ ανάθεση».


Ο ίδιος συνέχισε δηλώνοντας: «Μ’ αυτόν τον τρόπο οι μαθητές μας θα μαθαίνουν καλύτερα, ακούγοντας το μάθημά τους από εκπαιδευτικό ο οποίος είναι γνώστης του αντικειμένου του και πρέπει να προσλαμβάνεται από το υπουργείο Παιδείας ανάλογα με την ειδικότητα που έχει ο κάθε καθηγητής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ως Α’ ανάθεση».

Σοοβαρές καταγγελίες από την Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία για τη διδασκαλία Μαθηματικών στα ΕΠΑ.Λ.


Η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία έχει εκφράσει την αντίθεσή της μέσω ανακοίνωσης, όπου επικρίνει το ρόλο της εκπαιδευτικής ηγεσίας και της Πολιτείας γενικότερα, ενώ τονίζει την υποβάθμιση των Μαθηματικών ως επιστημονικού πεδίου. Παράλληλα, γίνεται σαφές πως η μαθηματική παιδεία περνάει τις δυσκολότερες ώρες, στο όνομα της οικονομίας.


«Είναι μια κατάσταση που προκαλεί την υποβάθμιση της μαθηματικής παιδείας στα Λύκεια και καλό θα είναι η όποια πρωτοβουλία να γίνεται με περισσότερη προετοιμασία. Είναι γνωστό ότι υπάρχουν ανάγκες, όπως καθηγητές να διδάξουν άλλο μάθημα, αλλά δε συνιστά λύση να αναθέτεις σε κάποιον να το διδάξει που απλά γνωρίζει ως ένα βαθμό το αντικείμενο των Μαθηματικών. Το να έχεις γνώση των Μαθηματικών είναι αναγκαία, αλλά όχι ικανή συνθήκη για να διδάξει κανείς. Θα μπορέσουν να διδάξουν κάποιοι που έχουν δεύτερο πτυχίο ή δεύτερη ειδικότητα Μαθηματικών και με την κατάλληλη επιμόρφωση να αξιοποιηθούν και αυτοί σε περίπτωση ανάγκης. Δυστυχώς, όμως, συντελείται άλλο ένα βήμα στην υποβάθμιση των Μαθηματικών», ανέφερε στη “Νέα Κρήτη” ο κ. Ανδρέας Βαρβεράκης, πρόεδρος του Παραρτήματος Ηρακλείου της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας.


Ωστόσο, τίθεται ένα καίριο ζήτημα. Οι μαθητές των Επαγγελματικών Λυκείων είναι συνήθως αδύναμοι, καθώς δεν επέλεξαν το Γενικό Λύκειο είτε για λόγους άμεσης επαγγελματικής αποκατάστασης, είτε για λόγους δυσκολίας. Είναι γνωστό ότι το επίπεδο των μαθητών στα ΕΠΑ.Λ. είναι χαμηλότερο απ’ ό,τι στα Γενικά Λύκεια. Με αυτόν τον τρόπο, τίθεται αναπόφευκτα το ερώτημα: «Ένας μαθητής του ΕΠΑ.Λ., που ο καθηγητής Μαθηματικών δεν είναι απόφοιτος του αντίστοιχου κλάδου, πώς θα αφομοιώσει τη γνώση;».


Σε αυτό το ερώτημα, ο κ. Βαρβεράκης απαντάει: «Έχουν αναθέσει το μάθημα των Μαθηματικών σε ειδικότητες όπως αρχιτέκτονες, που δεν το επιθυμούν. Έχουν εκφράσει την αντίθεσή τους. Το θέμα των ΕΠΑ.Λ. είναι γενικότερο όσον αφορά στα αντικείμενα των σπουδών που πρέπει να διδάσκονται. Χρειάζεται αναδιοργάνωση, γιατί υπάρχει μεγάλη απόσταση μεταξύ αυτού που ζητάνε από τα παιδιά να μάθουν στα Μαθηματικά και αυτού που μπορούν να μάθουν ή τους είναι απαραίτητο για κάποια ειδικότητα.
Είναι μια συζήτηση το τι πρέπει να διδαχθούν τα παιδιά στα ΕΠΑ.Λ., και το γνωρίζουν αυτό πολύ καλά όσοι μαθηματικοί κάνουν μάθημα σε ΕΠΑ.Λ. Βλέπουν τι πρόβλημα υπάρχει, καθώς από τη μια δεν τους χρειάζονται και από την άλλη δεν έχουν τη δυνατότητα να τα αφομοιώσουν. Τα Μαθηματικά που κάνουν στα ΕΠΑ.Λ. είναι πολύ κοντά σε εκείνα που κάνουν στα Γενικά Λύκεια. Ίσως έπρεπε να είχε άλλη μορφή η διδακτική ύλη».


Σ’ ένα άλλο σημείο της ανακοίνωσης της Μαθηματικής Εταιρείας αναγράφεται πως «στα Γενικά Λύκεια δίνονται τα Μαθηματικά σε απόφοιτους Πανεπιστημίου, όπου όμως 59 αρχιτέκτονες μηχανικοί καλούνται να διδάξουν άλλα αντικείμενα από εκείνα που σπούδασαν». Σε αυτό το ερώτημα κλήθηκε να απαντήσει ο κ. Βαρβεράκης σε επίπεδο Κρήτης. Ο ίδιος μας διαβεβαίωσε πως δε γνωρίζει, αλλά υποθέτει πως μπορεί να υπάρχουν αντίστοιχα φαινόμενα, αλλά σε μικρό βαθμό.


«Δε γνωρίζω αν συμβαίνει κάτι τέτοιο και σε ποιο βαθμό. Υποθέτω, όμως, πως θα υπάρχει σε μικρό βαθμό. Σκοπός είναι η ύπαρξη διευκόλυνσης στα σχολεία, να υπάρχει ευελιξία αλλά αυτό απαιτεί προετοιμασία και επιμόρφωση, ώστε να μπορούν να κάνουν σωστά το μάθημα. Δεν μπορείς να βάζεις τον οποιονδήποτε να διδάξει που έχει πτυχίο Θετικών Επιστημών. Γιατί αυτό είναι μια προχειρότητα. Και αυτό είναι κάτι που απηχεί στην άποψη των περισσοτέρων», ανέφερε χαρακτηριστικά.


Ο κ. Βαρβεράκης κατέληξε κάνοντας λόγο για την αναγκαιότητα ύπαρξης ουσιωδών μεταρρυθμίσεων στο ευρύτερο εκπαιδευτικό σύστημα, πράγμα που θα επιτευχθεί όταν η Πολιτεία λάβει σοβαρά υπόψη τις γνώμες των επιστημονικών φορέων: «Τα Μαθηματικά και η Γλώσσα είναι οι δύο βασικοί πυλώνες της εκπαίδευσης, και καλό θα είναι να ληφθούν υπόψη οι απόψεις των επιστημονικών φορέων. Μπορεί να ακούγονται οι γνώμες, αλλά δε λαμβάνονται πάντα υπόψη. Χρειάζεται βελτίωση της κατάστασης και όχι επιδείνωση. Τόσο στο Γυμνάσιο όσο και στο Λύκειο υπάρχουν πολλά προβλήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν με σοβαρότητα και όχι με πρόχειρες λύσεις».

Σχόλια