Κρήτη

Εμπλοκή για το μεγάλο καλώδιο της Κρήτης

Αδιέξοδο στις διαπραγματεύσεις ΑΔΜΗΕ και EuroAsia Interconnector.

Άραγε υπάρχει πραγματική εμπλοκή εις βάθος ή πρόκειται απλώς για τακτικισμούς και “παιχνίδια” σε μια λογική παζαριού σε σχέση με τα τελικά ποσοστά στη μεταξύ τους μοιρασιά; Για τον ΑΔΜΗΕ και την Κοινοπραξία του EuroAsia Interconnector ο λόγος, οι οποίοι φαίνεται τώρα πως όχι μόνο δεν τα έχουν βρει ως προς την από κοινού κατασκευή του μεγάλου καλωδίου της Κρήτης, αλλά ίσα-ίσα καταγράφεται αδιέξοδο στις μεταξύ τους διαπραγματεύσεις.


Πρόκειται, αν μη τι άλλο, για μια περίεργη εξέλιξη που σηματοδοτεί ηχηρή ανατροπή, καθώς μέχρι τώρα υπήρχε η αίσθηση πως οι δύο πλευρές τα είχαν βρει... Πως είχε προχωρήσει σε μεγάλο βαθμό η συμφωνία να ενταχθεί το έργο της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την ηπειρωτική χώρα στο κολοσσιαίο έργο του EuroΑsia Interconnector, δηλαδή της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδος μέσω Κρήτης.


Η συμφωνία για την από κοινού κατασκευή του μεγάλου υποθαλάσσιου καλωδίου από την Κορακιά στην Αττική έμοιαζε “κλειδωμένη”. Ωστόσο φαίνεται ότι το σκηνικό έχει ανατραπεί!


Σύμφωνα με το energypress, οι διαπραγματεύσεις ανάμεσα στον ΑΔΜΗΕ και την Κοινοπραξία του EuroΑsia Interconnector έχουν πέσει σε αδιέξοδο! Και μάλιστα υπάρχουν επιστολές και των δύο πλευρών προς τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, με τις οποίες ενημερώνεται η ΡΑΕ ότι δεν υπάρχει πρόοδος στις συνομιλίες και πως η κάθε μία πλευρά διεκδικεί να κατασκευάσει το έργο μόνη της, υποστηρίζοντας ότι μπορεί να επιταχύνει τα χρονοδιαγράμματα.
Βεβαίως αυτό ακούγεται τελείως παράδοξο, αφού τόσο σε επίπεδο εκτιμήσεων όσο και προγραμματισμού δεν προβλέπονται να γίνουν δύο ξεχωριστά έργα ηλεκτρικής διασύνδεσης!


Τόσο η ένταξη του έργου του μεγάλου καλωδίου της Κρήτης στο δεκαετές πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ, όσο και η έγκριση που έλαβε το EuroΑsia Interconnector από τη ΡΑΕ τον Οκτώβριο έχουν ως προϋπόθεση την από κοινού υλοποίηση της διασύνδεσης. Γι’ αυτό υπεγράφη το μνημόνιο συνεργασίας ανάμεσα στις δύο πλευρές, στη βάση του οποίου ξεκίνησαν οι συζητήσεις για την από κοινού μελέτη και κατασκευή.
Τι μέλλει γενέσθαι λοιπόν; Σύμφωνα με το δημοσίευμα, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας πρόκειται να καλέσει τις δύο πλευρές σε μια προσπάθεια να συνεχιστεί η διερεύνηση σύγκλισης και συνεργασίας τους, υπό την προϋπόθεση βεβαίως της ταχείας έναρξης κατασκευής ώστε να διασφαλιστεί και η ταχεία ολοκλήρωση του έργου.


Εκεί αναμένεται να διαφανεί και η ακριβής διάσταση, το αληθινό υπόβαθρο του αδιεξόδου. Αν δηλαδή όντως οι διαπραγματεύσεις βάλτωσαν, έπεσαν σε... τοίχο (!) ή αν, όπως εκτιμούν κάποιοι πιο πονηρά... σκεπτόμενοι, πρόκειται για τακτικισμούς από τις δύο πλευρές για τα ποσοστά στη μοιρασιά του έργου!


Εφόσον υπάρχει πραγματικό αδιέξοδο και εφόσον δε βρεθεί η “χρυσή τομή” στις επαφές-ζυμώσεις που θα γίνουν με πρωτοβουλία και υπό την αιγίδα της ΡΑΕ, τότε η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας θα αναγκαστεί να αποφασίσει σε ποιόν από τους δύο φορείς θα δώσει έγκριση. Και μια τέτοια απόφαση μοιάζει με δυσεπίλυτο γρίφο, αφού θα πρέπει να συνοδεύεται από την κατάλληλη νομική - για τα διεθνή δεδομένα - τεκμηρίωση.
Σοβαρό ερώτημα είναι αν υπερτερεί το εθνικό δίκαιο ή το κοινοτικό, και εδώ είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι ο EuroΑsia Interconnector έχει ενταχθεί στα έργα κοινού ενδιαφέροντος της Ε.Ε. (PCI), ενώ εμφανίζεται να έχει συνεργασία με τον Βέλγο διαχειριστή ELIA. Θεωρείται δε πολύ πιθανό μια διένεξη των δύο πλευρών περί του ποιος έχει προτεραιότητα να καταλήξει στο όργανο επίλυσης διαφορών που έχει ο ASER.
Η ΡΑΕ έχει επιπλέον τη δυνατότητα, εάν θεωρεί απαραίτητο το έργο και κρίνει ότι κινδυνεύει να μην κατασκευαστεί, να αναλάβει η ίδια πρωτοβουλία και να κάνει διαγωνισμό για την ανάθεσή του.

Τα χρονοδιαγράμματα

Οι αρνητικές εξελίξεις και η διαφαινόμενη εμπλοκή στις διαβουλεύσεις μεταξύ ΑΔΜΗΕ και Κοινοπραξίας του EuroAsia Interconnector δεν αφήνουν αλώβητα και τα χρονοδιαγράμματα του μεγάλου καλωδίου που η Κρήτη περιμένει πώς και πώς για πολλούς λόγους: οικονομικούς, ενεργειακούς και περιβαλλοντικούς.
Όσον αφορά το χρόνο ολοκλήρωσης, η Κοινοπραξία του EuroAsia προβλέπει μια ιδιαίτερα αισιόδοξη εκτίμηση για ολοκλήρωση του κλάδου Αττική-Κρήτη το 2020. Ο ΑΔΜΗΕ επισήμως έχει ως χρονοδιάγραμμα το 2023. Ωστόσο υπάρχουν δηλώσεις της διοίκησής του ότι το έργο μπορεί να ολοκληρωθεί ένα-δυο χρόνια νωρίτερα.
Επιδίωξη της ΡΑΕ ήταν μέσω της συνεργασίας των δύο πλευρών να προκύψει ένα ρεαλιστικό και σύντομο χρονοδιάγραμμα (περί το 2022), το οποίο να καταστεί δεσμευτικό, πράγμα που σημαίνει ότι οποιαδήποτε καθυστέρηση θα συνεπάγεται κυρώσεις και πρόστιμα για τους αναδόχους.

Σχόλια