Κρήτη

Η γενιά που δε γνώρισε τα γραμματόσημα

Η γενιά που δε γνώρισε το γραμματόσημο... Κάπως έτσι θα μπορούσε να χαρακτηρίσει κανείς τα νέα παιδιά σήμερα, που λόγω αυτού που λέμε “εξέλιξη της τεχνολογίας”, που έχει εντάξει για τα καλά στη ζωή μας τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ανοίγοντας νέους, πιο άμεσους και πιο εύκολους διαύλους επικοινωνίας, έχουν πια ξεχάσει ή σε αρκετές περιπτώσεις δεν έχουν καν γνωρίσει την αλληλογραφία. Την αποστολή γράμματος δηλαδή, που πριν από μερικά χρόνια αποτελούσε το μόνο τρόπο για να μάθει κάποιος τι κάνει και πώς περνά ένα αγαπημένο ή ένα συγγενικό του πρόσωπο που ζει μακριά...

Τα τελευταία χρόνια, τη θέση της επιστολής, που άλλοτε απαιτούσε να αφιερώσουμε χρόνο για να συμπεριλάβουμε μέσα μόλις σε μερικές σελίδες τα νέα και τα σημαντικά γεγονότα της καθημερινής ζωής μας, τα οποία θέλαμε να μοιραστούμε με τον αποδέχτη της, αλλά και χρήμα προκειμένου να διαλέξουμε το χαρτί, το φάκελο, αλλά και τα γραμματόσημα που θα χρησιμοποιήσουμε για να τη στείλουμε, έχουν πάρει τα emails και τα μηνύματα μέσω κινητού τηλεφώνου και μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, μειώνοντας κατά πολύ την ποσότητα της αλληλογραφίας στα κατά τόπους ταχυδρομεία και κατ’ επέκταση τη χρήση γραμματοσήμων.

Όπως μάλιστα μας είπε ο προϊστάμενος των ΕΛ.ΤΑ. Ηρακλείου Γιώργος Καλοχριστιανάκης, «η πτώση που σημειώνεται στην αλληλογραφία και στα γραμματόσημα, ειδικά μετά την εμφάνιση της κινητής τηλεφωνίας και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, αγγίζει το 30%», με τη μόνη ζήτηση να εμφανίζεται κυρίως σε εορταστικές περιόδους, π.χ. Χριστούγεννα και Πάσχα, λόγω των ευχετήριων καρτών που ανταλλάσσουν ακόμα κάποιοι παραδοσιακοί και ίσως και λίγο ρομαντικοί που ζουν ανάμεσά μας.

Πέρα από την τεχνολογία, όμως, στο κομμάτι της αλληλογραφίας φαίνεται να έχει παίξει το ρόλο της και η οικονομική κρίση. Ο Έλληνας σήμερα, με το να μετράει ακόμα και το τελευταίο λεπτό, διστάζει να στείλει ένα γράμμα, παρά το ότι κοστίζει μόλις μερικά ευρώ, και καταλήγει στο να στείλει ένα άμεσο αλλά ψυχρό μήνυμα μέσω κινητού ή μέσω διαδικτύου. Μάλιστα, όπως μας εξηγεί ο κ. Καλοχριστιανάκης, «τα τελευταία τουλάχιστον πέντε χρόνια, αυτοί οι πελάτες που συνήθως αλληλογραφούν είναι επαγγελματίες, επιχειρήσεις και Οργανισμοί, που τείνουν να γίνουν η πλειοψηφία της αλληλογραφίας». Συγκεκριμένα, «από τον όλο όγκο της αλληλογραφίας που διακινείται, πλέον οι απλές επιστολές», όπως σημειώνει ο κ. Καλοχριστιανάκης, «αγγίζουν μόλις το 10%. Το υπόλοιπο 90% αφορά αλληλογραφία η οποία γίνεται μέσω τραπεζών και Οργανισμών Κοινής Ωφελείας, όπως ΔΕΗ, ΟΤΕ κ.λπ.». Ο ίδιος πρόσθεσε πως «ωστόσο συνεχίζουν να υπάρχουν οι παραδοσιακοί και ρομαντικοί, που τηρούν ευλαβικά ακόμα αυτόν τον τρόπο επικοινωνίας». Αυτοί όμως είναι λίγοι, αποτελούν περίπου το 10% και αφορούν κυρίως μεγαλύτερης ηλικίας άτομα, που δεν ακολουθούν την τεχνολογία και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ενώ η νέα γενιά, σύμφωνα και με τον κ. Καλοχριστιανάκη, ακολουθεί τους πιο γρήγορους και άμεσους τρόπους. Ίσως μάλιστα τα πιο νέα παιδιά να μην έχουν πιάσει ποτέ στα χέρια τους γραμματόσημο.

Αισιόδοξη παράμετρος, πάντως, στην όλη αυτή πραγματικότητα αποτελούν οι παραδοσιακοί φιλοτελιστές, που συνεχίζουν να συλλέγουν γραμματόσημα. Όμως και σε αυτήν την περίπτωση, οι πιο πολλοί είναι περασμένης ηλικίας, με τη νεολαία να μην ακολουθεί την ενασχόληση αυτή, η οποία σίγουρα απαιτεί χρόνο, αφοσίωση αλλά και χρήματα.

Ωστόσο, ο αριθμός γραμματοσήμων που τυπώνονται ετησίως δεν έχει αλλάξει. Όπως τόνισε ο κ. Καλοχριστιανάκης, «υπάρχει ένα ετήσιο πρόγραμμα έκδοσης νέων σειρών. Κάθε χρόνο συγκεκριμένα εκδίδονται δέκα σειρές καινούργιων γραμματοσήμων. Τα είδη των σειρών αυτών είναι δύο: η κοινή σειρά, που χρησιμοποιείται μέχρι εξαντλήσεώς της, και υπάρχουν και οι αναμνηστικές σειρές, που εκδίδονται με αφορμή κάποια συγκεκριμένα θέματα ή αφιερώματα κάθε φορά και κρατάνε ένα χρόνο. Όταν συμπληρωθεί ένα έτος από την ημέρα έκδοσης των αναμνηστικών γραμματοσήμων, ό,τι δεν έχει πωληθεί επιστρέφεται στην κεντρική αποθήκη. Εν συνεχεία πολτοποιείται για την παραγωγή νέων γραμματοσήμων».

 

Οι νέες υπηρεσίες των ΕΛ.ΤΑ.

Παρ’ όλα αυτά, αξίζει να τονιστεί ότι και το ταχυδρομείο δεν είναι πια στη μορφή που το γνωρίζαμε μέχρι χθες. Η γκάμα των παροχών και των υπηρεσιών του έχει διευρυνθεί. Όπως μας εξηγεί ο κ. Καλοχριστιανάκης, «υπάρχει ο τραπεζικός τομέας, πληρώνονται λογαριασμοί και συντάξεις. Επίσης, από τα ΕΛ.ΤΑ. πωλούνται διάφορα προϊόντα, όπως κοσμήματα, αγιογραφίες, κομπολόγια κ.λπ., αλλά και είδη συσκευασίας (κουτιά, φάκελοι) και γραμματοκιβώτια, που πρέπει να διαθέτει κάθε σπίτι ώστε να μη χάνει την αλληλογραφία του».

Ταυτόχρονα, στα ΕΛ.ΤΑ. τώρα πια υπάρχουν πολλοί τρόποι αποστολής. Μπορεί κάποιος να στείλει το γράμμα του ως μικρό δέμα που δε χρειάζεται γραμματόσημο, ενώ υπάρχει και η υπηρεσία κούριερ, όπου και πάλι δεν απαιτείται γραμματόσημο. Οι τιμές και η ποιότητα είναι πολύ καλές, με το όλο σύστημα να λειτουργεί σε ένα δίκτυο το οποίο καλύπτει όλη την Ελλάδα, μέχρι το τελευταίο χωριό.

Σχόλια