Κρήτη

Νωρίτερα «έρχεται» το καλώδιο για τη διασύνδεση Κρήτης – Αττικής

Ποιο είναι το επιπλέον κόστος για την ηλεκτροδότηση της Κρήτης από τοπικές πετρελαϊκές μονάδες

Το 2021, αντί του 2023 που είναι ο ισχύων προγραμματισμός, θα έχει ολοκληρωθεί η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης μέσω Αττικής, όπως δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ), Μάνος Μανουσάκης.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον Μάνο Μανουσάκη, το επιπλέον κόστος για την ηλεκτροδότηση της Κρήτης από τοπικές πετρελαϊκές μονάδες, το οποίο καλύπτεται από το λογαριασμό των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία για το 2017, διαμορφώθηκε σε 316,9 εκατ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 52% του συνολικού κονδυλίου για τις ΥΚΩ ηλεκτροδότησης των νησιών, που ήταν 604,9 εκατ. Αυτό σημαίνει ότι η ολοκλήρωση των διασυνδέσεων θα σημάνει αντίστοιχο όφελος για τους καταναλωτές.

Ο κ. Μανουσάκης επισημαίνει ακόμη ότι η διασύνδεση της Μυκόνου θα ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του μήνα, ενώ το έργο της διασύνδεσης των Κυκλάδων προγραμματίζεται να ολοκληρωθεί το 2024 - με νησιά των νότιων και δυτικών Κυκλάδων όπως η Σέριφος, η Μήλος και η Σαντορίνη. Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ παρουσιάζει τα πλάνα για την ανάπτυξη και την ενίσχυση των διεθνών διασυνδέσεων της χώρας, ενώ προχωρά και σε μια πρώτη αποτίμηση της συνεργασίας με το στρατηγικό επενδυτή της εταιρείας, που είναι η κινεζική State Grid, χαρακτηρίζοντάς την εξαιρετική.

Αναλυτικότερα, όπως είπε στη συνέντευξη που παραχώρησε ο Μάνος Μανουσάκης στον Κώστα Βουτσαδάκη και στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, «η διασύνδεση της Μυκόνου με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας αναμένεται έως το τέλος του μήνα. Με την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης της διασύνδεσης των Κυκλάδων, έντεκα νησιά του νησιωτικού αυτού συμπλέγματος απολαμβάνουν πλέον φθηνότερης, πιο φιλικής προς το περιβάλλον και πιο αξιόπιστης ηλεκτροδότησης από το ηπειρωτικό σύστημα.

“Στην πρίζα” έχει μπει και η δεύτερη φάση, που περιλαμβάνει την αναβάθμιση των υφιστάμενων διασυνδέσεων μεταξύ Τήνου, Άνδρου και Εύβοιας και τη διασύνδεση της Νάξου. Έχουν ήδη υποβληθεί τεχνικές και οικονομικές προσφορές και η αξιολόγησή τους βρίσκεται στην τελική φάση. Οι κατασκευαστικές εργασίες θα αρχίσουν τους επόμενους μήνες, με στόχο το έργο να ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2019.

Ένα χρόνο αργότερα, το 2020, προγραμματίζεται να περατωθεί και η τρίτη φάση της διασύνδεσης, με την πόντιση δεύτερου καλωδίου μεταξύ της Σύρου και του Λαυρίου. Οι συμβάσεις για την ανάθεση του έργου θα υπογραφούν έως το τέλος του έτους. Με την ολοκλήρωση και της τρίτης φάσης θα εξασφαλιστεί πλήρης αξιοπιστία τροφοδότησης μεγάλου μέρους των Κυκλάδων.

Ο κύκλος θα κλείσει με την τέταρτη φάση, που εντάχθηκε στο νέο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης για την περίοδο 2019-2028, που έχει κατατεθεί προς έγκριση στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας. Περιλαμβάνει νησιά των νότιων και δυτικών Κυκλάδων όπως η Σέριφος, η Μήλος και η Σαντορίνη και εκτιμάται να ολοκληρωθεί το 2024».

Η «μικρή» διασύνδεση της Κρήτης

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση για τη «μικρή| διασύνδεση της Κρήτης μέσω Πελοποννήσου, ο κ. Μανουσάκης δήλωσε: «Ο διαγωνισμός για τη λεγόμενη “μικρή” διασύνδεση της Κρήτης μέσω Πελοποννήσου προκηρύχθηκε στις 11 Απριλίου. Δημοσιεύτηκαν οι διακηρύξεις ενός έργου προϋπολογισμού 324 εκατ. ευρώ περίπου. Το project αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2020 και συνιστά ένα σημαντικό βήμα όχι μόνο για τη διασφάλιση της ενεργειακής επάρκειας της Κρήτης, αλλά και για την ελάφρυνση των καταναλωτών όλης της χώρας από τις χρεώσεις ΥΚΩ, που επιβαρύνονται κατά 300 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο - κατά μέσο όρο - λόγω της μη διασύνδεσης του νησιού».

Για τη «μεγάλη» διασύνδεση Κρήτης-Αττικής, όπως δήλωσε ο κ. Μανουσάκης στην ίδια συνέντευξη, «ο ΑΔΜΗΕ διερευνά όλες τις αναγκαίες συνεργασίες και συνέργειες ώστε να υλοποιηθεί αυτό το πολύ μεγάλο έργο στο συντομότερο δυνατό χρόνο. Με βάση το ενδιαφέρον που υπάρχει, είναι ορατό το ενδεχόμενο το έργο αυτό, που με τα σημερινά δεδομένα σχεδιάζεται να ολοκληρωθεί εντός του 2023, να επιταχυνθεί κατά ένα ή δύο χρόνια».

Το «όφελος» των καταναλωτών

Όπως πότε θα δουν οι καταναλωτές το όφελος στο λογαριασμό των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας από τις διασυνδέσεις; Στην ερώτηση αυτή του δημοσιογράφου, η απάντηση του Μάνου Μανουσάκη αναφέρει: «Τα οφέλη αυτά γίνονται άμεσα αισθητά, καθώς από την πρώτη ημέρα λειτουργίας μιας νέας διασύνδεσης εξαλείφεται ουσιαστικά το κόστος της κατανάλωσης καυσίμου για τη λειτουργία των Αυτόνομων Σταθμών Παραγωγής που τίθενται σε εφεδρεία, το οποίο αποτελεί βασική συνιστώσα του κόστους ηλεκτροδότησης των μη διασυνδεδεμένων νησιών. Για παράδειγμα, ήδη από τον πρώτο χρόνο λειτουργίας της πρώτης φάσης της διασύνδεσης των Κυκλάδων προκύπτει όφελος της τάξης των 80 εκατ. ευρώ, που θα περάσει άμεσα στους καταναλωτές. Θα ήθελα, επίσης, να τονίσω ότι η μικρή αύξηση της χρέωσης ΑΔΜΗΕ στους λογαριασμούς των νοικοκυριών από το 2019 και μετά θα είναι κατά πολύ μικρότερη από την αντίστοιχη μείωση των χρεώσεων ΥΚΩ. Συνεπώς ο καταναλωτής όταν ολοκληρώνεται κάθε διασύνδεση θα βλέπει το λογαριασμό του να μειώνεται ολοένα και περισσότερο».

Παρακάτω, σε άλλη απάντησή του, ο Μάνος Μανουσάκης αναφέρει ότι «στο επίκεντρο του σχεδιασμού του ΑΔΜΗΕ για την ανάπτυξη των διεθνών διασυνδέσεων είναι η νέα διασυνδετική γραμμή 400 kV Νέας Σάντας-Maritsa που θα δημιουργήσει μια νέα “γέφυρα” μεταξύ των Συστημάτων Μεταφοράς Ελλάδας και Βουλγαρίας. Πρόκειται για ένα Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος (Project of Common Interest) της Ε.Ε., που υλοποιούν από κοινού ο ΑΔΜΗΕ με το Διαχειριστή Μεταφοράς της Βουλγαρίας ESO, το οποίο βρίσκεται στη διαδικασία αδειοδοτήσεων, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2023. Συναντήθηκα, μάλιστα, προ ημερών στην Αθήνα με το Βούλγαρο ομόλογό μου για να δούμε πώς μπορούμε να συνεργαστούμε καλύτερα για να προωθήσουμε το project, που θα μειώσει τις συμφορήσεις στο Σύστημα Μεταφοράς των Νοτίων Βαλκανίων, αυξάνοντας την ικανότητα μεταφοράς ηλεκτρικού ρεύματος στον άξονα Βορρά-Νότου.

Από εκεί και πέρα, συζητείται η ενίσχυση των υφιστάμενων διασυνδέσεων μεταξύ Ελλάδας και ΠΓΔΜ. Υπενθυμίζω ότι τα Συστήματα Μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας των δύο χωρών συνδέονται με δύο γραμμές 400 kV, η μία μεταξύ KYT Θεσσαλονίκης και Dubrovo και η δεύτερη μεταξύ ΚΥΤ Μελίτης και Bitola στην ΠΓΔΜ. Ειδικότερα, έχει προταθεί η αναβάθμιση της υφιστάμενης γραμμής 400 kV μεταξύ ΚΥΤ Μελίτης-Bitola, που θα έχει ως αποτέλεσμα το διπλασιασμό σχεδόν της μεταφορικής ικανότητας της γραμμής αυτής. Οι διοικήσεις ΑΔΜΗΕ και MEPSO (του Διαχειριστή της ΠΓΔΜ) συναντήθηκαν πρόσφατα για το θέμα αυτό. Τέλος, βρίσκεται υπό διερεύνηση η σκοπιμότητα έναρξης μελετών για την κατασκευή δεύτερης διασυνδετικής γραμμής με την Τουρκία.

Η ενίσχυση των διασυνοριακών διασυνδέσεων έχει ως στόχο την ενίσχυση της ασφάλειας του ενεργειακού εφοδιασμού και την ανάπτυξη νέων διαδρόμων μεταφοράς ενέργειας στην ευρωπαϊκή περιφέρεια επιτρέποντας τη μεγαλύτερη διείσδυση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας».

Σχόλια