Κρήτη

«Εισιτήριο» για ΑΕΙ και ΤΕΙ το εθνικό απολυτήριο

Ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου επανέφερε σε δηλώσεις του τις ημέρες των εορτών του Πάσχα το θέμα του νέου συστήματος εισαγωγής στα ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας, επαναλαμβάνοντας ότι θα εφαρμοστεί το 2020.

Θα αφορά δηλαδή τους φετινούς μαθητές Α’ Λυκείου, οι οποίοι και αποκτούν τώρα περισσότερο στρες από εκείνους που δίνουν φέτος τον Ιούνιο πανελλαδικές εξετάσεις. Κι αυτό γιατί η σχολική χρονιά τελειώνει και πιθανότατα δε θα έχουν τον απαραίτητο χρόνο να προετοιμαστούν για τις νέες συνθήκες που θα συναντήσουν στις τάξεις τους.

Ο κ. Γαβρόγλου ανέφερε σε συνέντευξή του πως η Β’ τάξη θα γίνει τάξη κατά την οποία ολοκληρώνονται οι εγκύκλιες γνώσεις και θα διδάσκονται λιγότερα μαθήματα αλλά σε μεγαλύτερο βάθος. Η Γ' λυκείου θα οδηγεί σε απολυτήριες εξετάσεις σε τέσσερα μαθήματα (Γλώσσα, Μαθηματικά, Ιστορία και Φυσικές Επιστήμες). Ο Κώστας Γαβρόγλου τάσσεται επίσης υπέρ ενός ισχυρού εθνικού απολυτηρίου, το οποίο βρίσκεται στο προσκήνιο τα τελευταία δέκα χρόνια.

Το εκπαιδευτικό πεδίο στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι γεμάτο με εξελίξεις, γι’ αυτό η εφημερίδα “Νέα Κρήτη” επικοινώνησε με τον πρόεδρο της ΕΛΜΕ Ηρακλείου Ζαχαρία Ρηγάκη, ο οποίος μας παρουσίασε τη δική του οπτική.

«Ακούγονται πάρα πολλά τα τελευταία δύο-τρία χρόνια περί αλλαγών και νέων συστημάτων. Όλα είναι στη θεωρία. Έχουμε ακούσει πολλές και διαφορετικές οπτικές. Δεν μπορούμε να μιλάμε επί φανταστικού σχεδίου ουσιαστικά, όταν δεν έχουμε δεδομένα πράγματα. Η ουσία είναι μία. Προφανώς εμείς ως εκπαιδευτική κοινότητα θεωρούμε πως αυτό το εξεταστικό σύστημα πρέπει να σταματήσει και να τελειώσει. Δεν μπορούν αυτή τη στιγμή να εισέρχονται μαθητές μας στα πανεπιστήμια σε τμήματα όπως τη Φιλολογία που έχουν μέσο όρο 11 και 12, οι οποίοι δεν μπορούν να διαβάσουν ένα αρχαίο κείμενο. Υπάρχει ένα τεράστιο ποιοτικό πρόβλημα όσον αφορά τα Πανεπιστήμια και τι φοιτητές βγάζουν.

Οφείλουμε όμως να αναζητήσουμε την ουσία του εκπαιδευτικού συστήματος. Και την ουσία στα πρώτα βήματα: πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια. Όταν το παιδί μπει σ’ ένα Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα, πρέπει να μπορεί να σταθεί στα πόδια του και να μπορεί να μπει με αξιοπρέπεια και να βγει με αξιοπρέπεια. Να μπορεί να αντεπεξέλθει στο ρόλο που θα του ανατεθεί αύριο-μεθαύριο επαγγελματικά. Έχουμε ένα τεράστιο επάγγελμα. Βγαίνουν επιστήμονες που απέχουν από τις επιστήμες που σπούδασαν. Τώρα μας πείραξε ο τρόπος που θα εισαχθούν; Αυτό είναι το πρόβλημα; Ή ένα ποιοτικό σχολείο, που θα βγαίνει ο μαθητής και θα έχει ευρεία γνώση και θα μπορεί να σταθεί στον κοινωνικό ιστό όπου θα περιέλθει όταν θα γίνει ενήλικας.

Συμφωνούμε στην κατεύθυνση ότι το υφιστάμενο εξεταστικό σύστημα είναι χαοτικό και αποτυχημένο, καθώς ισοπεδώνει τους μαθητές. Από ’κει και πέρα, μπορεί να αποκτήσει ένα ουσιαστικό υπόβαθρο και μια ποιότητα η παρεχόμενη εκπαίδευση; Ποιότητα δεν έχει. Μην κοροϊδευόμαστε. Το σχολείο δεν είναι ελκυστικό στους μαθητές. Είναι ένα σχολείο απαξιωμένο, που στηρίζεται στην ανούσια αποστήθιση. Αποστηθίζουμε για να πιάσουμε μια σχολή. Από εκεί και πέρα, σε ό,τι αφορά τις εξαγγελίες Γαβρόγλου, περιμένουμε στην πράξη να δούμε πράγματα. Εάν δε γίνει αποσύνδεση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από την εισαγωγή στα ΑΕΙ, η ουσία θα είναι μηδενική. Πρέπει να υπάρχει ένα απολυτήριο που θα έχει ένα συγκεκριμένο στόχο: να βγάλει μαθητές που θα έχουν αναπτύξει μια γενική κρίση, κριτική ικανότητα. Από εκεί και πέρα, το κάθε ΑΕΙ οφείλει να καθορίζει τους φοιτητές, ποιους θα πάρει κ.λπ...», ανέφερε ο κ. Ρηγάκης.

«Με βαρύγδουπες εξαγγελίες δεν κάνουμε δουλειά»

Όσον αφορά το εθνικό απολυτήριο, ο κ. Ρηγάκης είπε: «Το εθνικό απολυτήριο θα έχει αντίκρισμα ή θα είναι ένα απολυτήριο που θα το βλέπουν οι μαθητές βαθμοθηρικά, με σκοπό να μπουν στη σχολή που θέλουν; Να μιλήσουμε επί της ουσίας και με ανοιχτά χαρτιά. Τι ακριβώς θέλουμε; Θέλουμε να πατάξουμε την παραπαιδεία ή θέλουμε να τη μεγεθύνουμε; Θέλουμε να κατανοήσουμε ότι πρέπει να βγάλουμε 18άρηδες που θα μπορούν να έχουν την ικανότητα κριτικής σκέψης και να συμμετέχουν σ’ ένα ποιοτικό διάλογο ή θα βγάζουμε παιδιά που δε θα έχουν κρίση; Αυτό είναι το ερώτημα. Ουσία πρέπει να έχει.

Θα δημιουργηθεί ένα δημόσιο σχολείο το οποίο θα ανταπεξέρχεται στις απαιτήσεις μιας σύγχρονης κοινωνίας, την οποία επικαλούμαστε και θέλουμε; Θα το κάνουμε πιο ελκυστικό; Ή θα συνεχίσει το σχολείο με την τωρινή του μορφή, στο οποίο ο κάθε μαθητής θα το θεωρεί ως υποχρέωση και μετά θα πηγαίνει στο φροντιστήριο;».

Ο κ. Ρηγάκης ανέδειξε τη σημασία της επένδυσης στο Δημόσιο Σχολείο, λέγοντας: «Δεν κάνεις ποιοτικό δημόσιο σχολείο χωρίς να επενδύσεις πάνω σε αυτό. Δε γίνεται. Με εξαγγελίες βαρύγδουπες και στόχους μεγαλόπνοους, όπως ακούμε και κάνουμε στη θεωρία, δεν κάνουμε δουλειά. Θέλει να επενδύσεις στην έρευνα, στα εργαστήρια κ.λπ. Με επί χάρτου σχεδιασμούς τίποτα δεν κάνουμε. Δεν έχω ακούσει μια οικονομοτεχνική μελέτη για ένα εθνικό απολυτήριο. Θα εξειδικεύσουμε τη γνώση; Το νέο Λύκειο είναι ένα Λύκειο όπου τις φυσικές επιστήμες, αντί να τους δώσει ο Γαβρόγλου ένα πρωτεύοντα ρόλο, τις βάζει στο περιθώριο. Μειώνει ώρες σε σημαντικά μαθήματα (Χημεία και Βιολογία). Οι φυσικές επιστήμες πρέπει να έχουν πρωτεύοντα ρόλο».

Ο κ. Ρηγάκης κατέληξε θίγοντας το ζήτημα των αναπληρωτών εκπαιδευτικών: «Θα υπάρξει αναβάθμιση των εκπαιδευτικών; Αυτή τη στιγμή υπάρχουν 24.000 αναπληρωτές με οικογένειες που πάνε στην άλλη γωνιά της Ελλάδας για 700 και 800 ευρώ. Έτσι, σχολείο και ουσιαστική παιδεία δεν κάνεις. Είμαστε οι πιο κακοπληρωμένοι εκπαιδευτικοί στην Ευρώπη. Δε δίνεις απολυτήριο έτσι».

Σχόλια