Κρήτη

Παίρνει «σάρκα και οστά» το… πολύπαθο καλώδιο

Συνεργεία του φορέα του EuroΑsia Interconnector ξεκίνησαν μετρήσεις αποτύπωσης στην Κορακιά

Κάποτε το συζητούσαμε ψιθυριστά! Κάποτε φάνταζε ως ανέκδοτο! Ή ως μια “χαριτωμένη” πινελιά στις προεκλογικές εξαγγελίες του μπαλκονιού... Να όμως που περάσαμε από τα λόγια στις πράξεις. Να όμως που φτάσαμε στα πρώτα βήματα προετοιμασίας για το πολυσυζητημένο από τη δεκαετία του ’80 υποθαλάσσιο καλώδιο της Κρήτης, που παίρνει πλέον “σάρκα και οστά” μέσω του EuroΑsia Interconnector, δηλαδή της κολοσσιαίας ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδας.

Ήδη χθες έκαναν την εμφάνισή τους στην Κορακιά του δήμου Μαλεβιζίου τεχνικά συνεργεία του φορέα του EuroΑsia Interconnector. Τα συνεργεία έπιασαν αμέσως δουλειά, ξεκινώντας μετρήσεις και μια εντυπωσιακή από εδάφους και αέρος “χαρτογράφηση” της περιοχής, όπου θα ξεκινά υποθαλάσσια το καλώδιο για να φτάσει στην Αττική και όπου επίσης θα φτιαχτεί ο σταθμός μετατροπής του ηλεκτρικού ρεύματος.

Αν και βρισκόμαστε βεβαίως ακόμα σε επίπεδο προετοιμασίας, οι αφίξεις των ειδικών συνεργείων του EuroΑsia Interconnector και η έναρξη των πρώτων προπαρασκευαστικών εργασιών δίνουν μια ιστορική χροιά στη χθεσινή ημέρα, αφού μπαίνουν πλέον οι βάσεις για την υλοποίηση του μεγάλου - καθοριστικής σημασίας - έργου για την Κρήτη και την Ελλάδα.

Η μεγάλη διακρατική ηλεκτρική διασύνδεση EuroΑsia Interconnector, που θα ενώσει την Ευρώπη με το Ισραήλ και τη Μέση Ανατολή, σηματοδοτεί για την Κρήτη ενεργειακή “θωράκιση” για τις επόμενες δεκαετίες, και ενεργειακή-γεωστρατηγική αναβάθμιση του ρόλου της στην περιοχή της ΝΑ Μεσογείου!

Αναλυτικότερα, από τη θεωρία στην πράξη, και μάλιστα με διαδικασίες-εξπρές, υλοποιείται το όραμα της μετατροπής της Κρήτης σε ενεργειακό κόμβο, μέσω της μελλοντικής καλωδιακής διασύνδεσης του νησιού με το καλώδιο της EuroΑsia Interconnector.

Για του λόγου το αληθές, χθες το πρωί συνεργεία του φορέα-κολοσσού EuroΑsia Interconnector βρέθηκαν στην Κορακιά, όπου κατέγραψαν με μέσα τελευταίας τεχνολογίας περιοχή μεγέθους πάνω από 2.000 στρέμματα.

Τα συνεργεία προχώρησαν επιτόπου σε εργασίες καταγραφής και χωροθέτησης της περιοχής μεγέθους 2.500 στρεμμάτων, χρησιμοποιώντας υπερσύγχρονες μεθόδους και εξοπλισμό τελευταίας τεχνολογίας, ενώ επιστρατεύτηκαν μέχρι και εξελιγμένου τύπου drone. Έτσι, με αυτόν τον τρόπο, όπως ανέφεραν εκπρόσωποι των συνεργείων, δημιουργείται το υπόβαθρο σε επίπεδο πρώτων προετοιμασιών, για να ακολουθήσουν στη συνέχεια οι σχετικές μελέτες για τη δημιουργία του σταθμού μετατροπής ηλεκτρικής ενέργειας... Σταθμού ο οποίος θα είναι οριστικά και με τη βούλα στην Κορακιά και όχι στην περιοχή της Δαμάστας, όπως ήταν το αρχικό πλάνο από πλευράς ΑΔΜΗΕ, που είχε προκαλέσει σφοδρές αντιδράσεις από πλευράς Δήμου Μαλεβιζίου, τοπικών φορέων και της τοπικής κοινωνίας της Δαμάστας...

 

Προσδοκίες

Η εμφάνιση των συνεργείων και οι πρώτες εργασίες “χαρτογράφησης” της Κορακιάς έγιναν υπό το βλέμμα των ικανοποιημένων εκπροσώπων του Δήμου Μαλεβιζίου, που δικαίως τρέφει μέσω της υλοποίησης της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κορακιάς-Αττικής προσδοκίες για την “απελευθέρωση” της περιοχής των Ληνοπεραμάτων.

Το έργο πνοής της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την ηπειρωτική χώρα ανοίγει το δρόμο και για τη μετεγκατάσταση των οχλουσών μονάδων από τα Ληνοπεράματα στην Κορακιά, αίτημα χρόνιο της δημοτικής Αρχής Μαλεβιζίου.

 

Οφέλη

Υψηλές προσδοκίες τρέφει συνολικά, όμως, η κοινωνία της Κρήτης, διότι τα οφέλη του έργου είναι πολλαπλά και εξόχως σημαντικά... Όταν ολοκληρωθεί η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης, θα μειωθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό η ενεργειακή εξάρτηση του νησιού από τα ορυκτά καύσιμα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε περιβαλλοντικό και οικονομικό επίπεδο.

Παράλληλα, το πέρασμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης από τη Μεγαλόνησο δε σημαίνει μονάχα ενεργειακή θωράκιση της Κρήτης, που πλέον, ούσα διασυνδεμένη στο ηλεκτρικό σύστημα, δε θα έχει ποτέ κίνδυνο έλλειψης ηλεκτρικού ρεύματος ή μπλακ-άουτ... Την ίδια ώρα όμως, θα ανοίξουν και άλλες προοπτικές επενδύσεων σε ΑΠΕ στην Κρήτη, που θα καταστεί χάρη στη διασύνδεση και εν δυνάμει “εξαγωγέας” ενέργειας, με την προϋπόθεση βεβαίως ότι αυτές θα πληρούν περιβαλλοντικές προδιαγραφές και δε θα εγείρουν ιδιαίτερες κοινωνικές αντιδράσεις.

Θυμίζουμε ότι το κόστος της ηλεκτροπαραγωγής στην Κρήτη (όπως και στα υπόλοιπα μη διασυνδεδεμένα με το σύστημα ηλεκτρισμού νησιά της χώρας) είναι ιδιαίτερα υψηλό, εφόσον οι τοπικοί σταθμοί χρησιμοποιούν πετρέλαιο και μαζούτ - ορυκτά καύσιμα τα οποία επιβαρύνουν τους καταναλωτές όλης της χώρας μέσα από τις λεγόμενες ετήσιες επιβαρύνσεις ΥΚΩ (Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας), που μετακυλίουν στους λογαριασμούς της ΔΕΗ και έχουν ένα κόστος που ξεπερνά ετησίως τα 300 εκατομμύρια ευρώ!

Η ανάγκη της διασύνδεσης της Κρήτης με το ΕΣΜΗΕ (Ελληνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας) είχε αναγνωριστεί ως επιτακτική ήδη από τη δεκαετία του 1980, αλλά λόγω οικονομικών και τεχνικών δυσκολιών τα σχέδια αναβλήθηκαν, για να επανέλθουν πιο δυναμικά στο προσκήνιο μετά το 2000. Οι τεχνολογικές εξελίξεις σχετικά με την κατασκευή και πόντιση καλωδίων (αύξηση του μέγιστου επιτρεπόμενου μήκους καλωδίων, βάθος πόντισης κ.λπ.), με μικρότερο μάλιστα κόστος, η διαρκώς αυξανόμενη ζήτηση ηλεκτρικού ρεύματος στην Κρήτη και η οικονομική κρίση, που έκανε την εμφάνισή της στα τέλη της δεκαετίας του 2000, καλλιέργησαν σταδιακά τις συνθήκες εκείνες που τελικά δρομολόγησαν την υλοποίηση του έργου.

 

Τι προβλέπει το σχέδιο EuroΑsia;

Το σχέδιο EuroAsia Interconnector προβλέπει τη σύνδεση Ισραήλ, Κύπρου, Κρήτης και ηπειρωτικής Ελλάδας, ικανότητας 2.000 MW. Έχει συμπεριληφθεί από την Ε.Ε. στη λίστα των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (ΕΚΕ - Projects of Common Interest, PCIs) και περιλαμβάνει στην πλήρη του ανάπτυξη τα εξής υποέργα:

  • Υποβρύχια διασύνδεση Κύπρου-Ισραήλ, με μήκος περί τα 310 χλμ.
  • Υποβρύχια διασύνδεση Κύπρου-Ελλάδας, με μήκος περί τα 1.190 χλμ., εκ των οποίων περίπου 880 χλμ. αφορούν την υποβρύχια διασύνδεση Κύπρου-Κρήτης και περίπου 310 χλμ. αφορούν την υποβρύχια διασύνδεση Κρήτης-Αττικής.

Η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική πρόκειται να ολοκληρωθεί σε δύο φάσεις. Σύμφωνα με τις υφιστάμενες μελέτες, στην πρώτη φάση θα εγκατασταθούν δύο καλώδια μεταφοράς, όπως επίσης και οι εγκαταστάσεις των σταθμών μετατροπής του συνεχούς ρεύματος με εναλλασσόμενο δυναμικότητας 1.000 MV. Η πρώτη φάση αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί το 2022.

Κατά τη δεύτερη φάση θα προστεθούν δύο επιπρόσθετα καλώδια στους διαδρόμους των ήδη υφιστάμενων καλωδίων και δύο επιπλέον σταθμοί μετατροπής, ένας στο Ισραήλ και ένας στην Αττική, για αναβάθμιση του συστήματος στα 2.000 MV.

 

 

Σχόλια