Κρήτη

Πως θα μπει τάξη στο σκηνικό με τις «γουρούνες»

Για την ανάγκη να μπει τάξη στο διαχρονικά τραγελαφικό σκηνικό με τις “γουρούνες” στις τουριστικές περιοχές του δήμου Χερσονήσου έκανε λόγο, μιλώντας στη Βουλή, στο πλαίσιο της συζήτησης γύρω από την προωθούμενη τροποποίηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ο Γιάννης Μαστοράκης...

Πιστός στη δέσμευσή του για ενεργή παρουσία της δημοτικής Αρχής Χερσονήσου σε όλη τη διαδικασία προπαρασκευής του νομοθετικού έργου που αφορά στο θέμα της εκμίσθωσης και της ανεξέλεγκτης κυκλοφορίας των τρίτροχων και τετράτροχων οχημάτων - γνωστών ως “γουρούνες” - ο δήμαρχος Χερσονήσου συμμετείχε προχθές το απόγευμα στη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, με θέμα την επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών “Ρυθμίσεις θεμάτων μεταφορών”.

Από τα έδρανα της Βουλής ο Γιάννης Μαστοράκης επανέλαβε τη γνωστή θέση του δήμου για τον περιορισμό των τετράτροχων μηχανών που “πρωταγωνιστούν” τα καλοκαίρια σε διάφορα ευτράπελα ή επικίνδυνα συμβάντα στους δρόμους όλου του τουριστικού άξονα από το Κοκκίνη Χάνι μέχρι τα Μάλια.

Ο δήμαρχος μίλησε για απουσία ελεγκτικών μηχανισμών, ενώ έθεσε θέμα αναγκαίων βελτιώσεων στις σχετικές προβλέψεις του προωθούμενου νέου ΚΟΚ, που σε κάποιες περιπτώσεις μοιάζουν ημιτελείς!

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα που έθεσε ο δήμαρχος Χερσονήσου είναι το ότι με το προωθούμενο νομοσχέδιο απαγορεύεται μεν η κυκλοφορία των 4τροχων σε ασφαλτοστρωμένους δρόμους, όχι όμως και η ενοικίασή τους από γραφεία που βρίσκονται σε ασφαλτοστρωμένο δρόμο, όπου αναγκαστικά θα κινηθεί η “γουρούνα” μόλις τη νοικιάσει ο τουρίστας-πελάτης!

Οι θέσεις του Δήμου Χερσονήσου

Ο δήμαρχος Χερσονήσου κατέθεσε επιστολή-υπόμνημα στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, στην οποία παραθέτονται αναλυτικά οι απόψεις-προτάσεις της δημοτικής Αρχής σχετικά με την επικείμενη τροποποίηση του ΚΟΚ και, συγκεκριμένα, θέματα σχετικά με την κυκλοφορία των “γουρουνών”.

«Το ζήτημα της εκμίσθωσης και της ανεξέλεγκτης κυκλοφορίας τόσο των τρίτροχων και τετράτροχων μοτοποδηλάτων κάτω των 50 cc όσο και των τρίτροχων και τετράτροχων μοτοσυκλετών άνω των 50 cc, των γνωστών “γουρούνων”, έχει απασχολήσει διαχρονικά το Δήμο μας και ειδικότερα τους πρώην “καποδιστριακούς” Δήμους Μαλίων, Χερσονήσου και Γουβών, και σήμερα πλέον αντίστοιχες ομώνυμες Δημοτικές Ενότητες του Δήμου μας, αλλά και τον “καλλικράτειο” Δήμο Χερσονήσου, δοθέντος ότι η εκμίσθωση και κυκλοφορία τους στο οδικό δίκτυο προκαλεί σοβαρότατα προβλήματα στην ασφάλεια των λοιπών χρηστών των οδών, κατοίκων, επισκεπτών και τουριστών, πεζών και μη.

Ειδικότερα, πέραν των δεκάδων δημοσιευμάτων στον τοπικό Τύπο, τις κινητοποιήσεις και διαμαρτυρίες των κατοίκων και την καταγραφή ατυχημάτων, ακόμη και θανατηφόρων, από τη χρήση και την κυκλοφορία τους, αλλά και των επερωτήσεων στη Βουλή για το θέμα της εκμίσθωσης και κυκλοφορίας των “γουρούνων”, το Δημοτικό Συμβούλιο Χερσονήσου εξέδωσε την αριθμ. 488/2012 κανονιστική απόφασή του, με την οποία επιχειρήθηκε να επιλυθεί το πρόβλημα της εκμίσθωσης και ανεξέλεγκτης κυκλοφορίας των τρίτροχων και τετράτροχων οχημάτων (“γουρούνων”), που προέκυψε αφενός από την εσφαλμένη εφαρμογή της νομοθεσίας για την αδειοδότηση των καταστημάτων εκμισθώσεως μοτοποδηλάτων και μοτοσυκλετών και αφετέρου από την αλόγιστη εκμίσθωση μεγάλου αριθμού 3τροχων και 4τροχων μοτοποδηλάτων και μοτοσυκλετών στα διοικητικά όρια του δήμου μας, με αποτέλεσμα να δημιουργείται μια εκρηκτική και επικίνδυνη κατάσταση σε βάρος των χρηστών, των κατοίκων και των επισκεπτών, που χρησιμοποιούν τις οδούς, τα πεζοδρόμια και τους κοινόχρηστους χώρους του Δήμου», αναφέρεται στην επιστολή και επισημαίνεται: «Χαιρετίζουμε την προσπάθεια επίλυσης του προβλήματος της εκμίσθωσης και κυκλοφορίας των “γουρούνων” που επιχειρείται με το άρθρο 31 του σχεδίου νόμου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Θεωρούμε όμως ότι είναι αναγκαίο να εξειδικευτούν οι όροι “ελαφρές” και “βαριές” τετράτροχες μοτοσυκλέτες και να περιληφθούν στην απαγόρευση κυκλοφορίας τόσο τα μοτοποδήλατα κάτω των 50 cc (που η αδειοδότηση των επιχειρήσεων εκμίσθωσής τους ανήκει στην αποκλειστική αρμοδιότητα του Δήμου) όσο και οι τρίτροχες και τετράτροχες μοτοσυκλέτες άνω των 50 cc, για τις οποίες, σύμφωνα με την ΚΥΑ 16598/2010 (ΦΕΚ Β’ 2189), η άδεια λειτουργίας εκδίδεται μεν από τον ΕΟΤ με τη χορήγηση του ειδικού σήματος λειτουργίας, αλλά, στο άρθρο 3 της παραπάνω ΚΥΑ 16598/2010, προβλέπεται σύμφωνη γνώμη του οικείου Δήμου για την εγκατάσταση της επιχείρησης σε συγκεκριμένο χώρο, καθώς και για τον ανώτατο επιτρεπόμενο αριθμό μοτοσυκλετών.

Επιπλέον, θεωρούμε ότι η απαγόρευση κυκλοφορίας των ως άνω οχημάτων σε ασφαλτοστρωμένους δρόμους, χωρίς να απαγορευτεί και η εκμίσθωσή τους, δε θα επιλύσει ουσιαστικά και οριστικά το πρόβλημα, και τούτο διότι θα υπάρχει περιθώριο καταστρατήγησης της εν λόγω απαγόρευσης, υπό την έννοια ότι, αν επιτρέπεται η εκμίσθωσή τους από κατάστημα που βρίσκεται εντός οικισμού και σε ασφαλτοστρωμένο οδικό δίκτυο, αναπόφευκτα θα πρέπει να γίνει χρήση ασφαλτοστρωμένων δρόμων για τη μετάβασή τους σε μη ασφαλτοστρωμένο οδικό δίκτυο. Τοιουτοτρόπως, όμως, θα υπάρχει δικαιολογία, για τους εκμισθωτές αλλά και για τους μισθωτές-οδηγούς, για τη χρήση και κυκλοφορία τους και επί ασφαλτοστρωμένων δρόμων και θα καταστεί αλυσιτελής η προτεινόμενη νομοθετική ρύθμιση.

Θεωρούμε ακόμα ότι θα πρέπει να υπάρξει πρόβλεψη ότι - στα σχετικά μισθωτήρια συμβόλαια μίσθωσης των παραπάνω οχημάτων αλλά και στις σχετικές κλήσεις-βεβαιώσεις παράβασης, που συντάσσονται από τα αρμόδια αστυνομικά όργανα - θα πρέπει να αναγράφεται υποχρεωτικά ο αριθμός της πιστωτικής κάρτας του μισθωτή προκειμένου να καθίσταται δυνατή και ευχερέστερη η καταβολή του όποιου επιβληθέντος προστίμου».

Σχόλια