Κρήτη

Εκπαιδεύοντας αγρότες στον Αμπελούζο: Η καλλιέργεια της γης είναι επιστήμη!

Ολόκληρη επιστήμη είναι η αγροτική οικονομία, κάτι που το μαθαίνουν καλά όσοι αποφοιτούν από τη Γεωργική Σχολή Μεσαράς, αλλά τα τελευταία χρόνια η προσέλευση έχει μειωθεί σημαντικά, κάτι που θεωρείται ως ένα πολύ μεγάλο λάθος, αφού για να καλλιεργήσει ο άνθρωπος τη γη δεν επαρκούν μόνο όσα έχει μάθει από τον πατέρα του.

Πολλά είναι τα λάθη που κάνουν οι παλιοί αγρότες, κάτι που το ανακαλύπτουν παρακολουθώντας τα σεμινάρια της σχολής. Χρειάζονται, λοιπόν, οι νέοι παραγωγοί αυτές τις πολύτιμές πληροφορίες, που λαμβάνουν σε θεωρητικά αλλά και πρακτικά ζητήματα στον Αμπελούζο της Μεσαράς, σε μια πολύ σημαντική σχολή που επισκέφτηκε η “Νέα Κρήτη”, καταγράφοντας ενδιαφέρουσες απόψεις και στοιχεία που αποδεικνύουν πως εκεί η δουλειά που γίνεται είναι πλήρης, ώστε ο κάθε άνθρωπος που θα αποφοιτήσει να ξέρει πώς θα στήσει από την αρχή τη γεωργική του εκμετάλλευση!

Η διευθύντρια της σχολής Μαρία Χαλκιαδάκη εξήγησε στη “Νέα Κρήτη” ότι στο χώρο της Γεωργικής Σχολής Μεσαράς οι σπουδαστές μαθαίνουν στην πράξη να καλλιεργούν.

«Δεν είναι το ίδιο για παράδειγμα να δεις σε ένα βιντεάκι τον εμβολιασμό και να το δεις με τα μάτια σου στα φυτά, να κόψεις το μάτι, να το δέσεις και να το παρακολουθείς πώς θα αναπτυχθεί»...

Εκτός από το Πρακτικό Γεωργικό Σχολείο, υπάρχει και η Επαγγελματική Σχολή με ειδικότητα στις θερμοκηπιακές κατασκευές και καλλιέργειες (ΕΠΑ.Σ.).

«Στο Πρακτικό Σχολείο τα τελευταία χρόνια συνήθως κάνουμε προγράμματα αγροτών ενταγμένων στο πρόγραμμα των νέων αγροτών, οπότε είναι υπόχρεοι να παρακολουθήσουν 150 ώρες συνήθως σε μαθήματα της κατεύθυνσής τους. Αν είναι φυτικής παραγωγής ή ζωικής παραγωγής, δεντρωδών καλλιεργειών κ.λπ.»...

Στο μεταξύ, στο χώρο του Πρακτικού Γεωργικού Σχολείου Μεσαράς γίνονται σημαντικά σεμινάρια σε θέματα αμπελουργίας, μελισσοκομίας, ελαιοκαλλιέργειες κ.λπ. Σε αυτά τα σεμινάρια που γίνονται σε τακτά χρονικά διαστήματα συμμετέχει ολοένα και περισσότερος κόσμος. Και μάλιστα απαίτηση του κόσμου είναι να γίνονται περισσότερα. Αλλά οικονομικά δεν υπάρχει αυτή η υποστήριξη από την πλευρά του κράτους.

Στο σημείο αυτό, η Μαρία Χαλκιαδάκη επισήμανε ότι τα σεμινάρια τα ζητούν οι αγρότες. Κατά καιρούς πάρα πολλοί αγρότες ανταποκρίνονται και τα παρακολουθούν.

 

Η ΕΠΑ.Σ.

Σε ό,τι αφορά την ΕΠΑ.Σ. Κρήτης, αυτή έχει ιδρυθεί από το 1997 και συνεχίζει μέχρι σήμερα τη λειτουργία της. Υπήρξε μια διακοπή από το 2005 μέχρι το 2012 για ανακαίνιση του κτηρίου. «Μετά πάλι ξεκίνησε τη λειτουργία της. Αυτή η σχολή είναι διετούς φοίτησης. Τα παιδιά που έρχονται εδώ κυρίως είναι απόφοιτοι λυκείου. Μπορούν όμως να έρθουν και απόφοιτοι της Α’ λυκείου. Αν, δηλαδή, κάποια παιδιά αποφασίσουν ότι δε θέλουν αν συνεχίσουν τις σπουδές τους, μπορούν να έρθουν εδώ και να σπουδάσουν για δύο χρόνια»...

Στο σημείο αυτό, η διευθύντρια της Γεωργικής Σχολής Μεσαράς τονίζει ότι «ηλικιακό όριο προς τα πάνω δεν υπάρχει. Απλά θα πρέπει να είναι απόφοιτοι οι σπουδαστές μας της Α’ λυκείου. Αλλά εδώ βλέπουμε ότι τα παιδιά είναι απόφοιτα του λυκείου. Εμείς έχουμε τη δυνατότητα να καλύπτουμε σίτιση και διαμονή των μαθητών που είναι από μακριά. Δηλαδή και εκτός Κρήτης και από άλλο νομό, αλλά και από χωριά του νομού Ηρακλείου που δεν υπάρχει σύνδεση συγκοινωνιακή. Τα παιδιά σιτίζονται σε εστιατόριο στις Μοίρες και μένουν εκεί σε συγκεκριμένο ξενοδοχείο».

Το πρόγραμμα της σχολής, καθημερινά, είναι πέντε ώρες. Το κάθε μάθημα έχει οκτώ ώρες την εβδομάδα. Οι μισές ώρες είναι θεωρία και οι άλλες μισές είναι πρακτική άσκηση. Τις πρώτες 2-3 ώρες γίνονται τα μαθήματα και μετά οι σπουδαστές βγαίνουν έξω και ασχολούνται στην πράξη με οτιδήποτε έχει δουλειά εκείνη την περίοδο, σε θερμοκήπια, σε μηχανουργείο και εργαστήριο εδαφολογίας.

 

«“Όπλο” για την κλιματική αλλαγή»

 

Σημαντικά στοιχεία έδωσε στην εφημερίδα μας η γεωπόνος Στέλλα Χατζηγεωργίου, που διδάσκει στη σχολή. Σύμφωνα με τη γνωστή γεωπόνο, η φοίτηση των νέων ανθρώπων στη Γεωργική Σχολή Μεσαράς είναι και ένας τρόπος, πέρα από την εκπαίδευσή τους, ώστε να ασχοληθούν πλέον με σημαντικά εφόδια με τη γεωργία, προκειμένου και να αποκτήσουν γνώσεις γύρω από τις καλλιεργητικές εκείνες δραστηριότητες που θα αντιμετωπίζουν το φαινόμενο της κλιματικής αλλαγής. Το γεγονός, δε, ότι τα τελευταία χρόνια δεν έχει η σχολή μεγάλο αριθμό σπουδαστών, η ίδια το χαρακτηρίζει ως ένα κοινωνικό πρόβλημα, που έχει να κάνει με το γεγονός ότι οι νέοι έχουν τα βιώματα των γονιών τους, που έχουν ταλαιπωρηθεί με τη γη, εξαιτίας της παραδοσιακής μορφής καλλιέργειας.

«Ως κοινωνία όμως πρέπει να δώσουμε βάρος στον πρωτογενή τομέα. Είναι ανάγκη, αντί να στηριζόμαστε στις εισαγωγές, να παράγουμε μόνοι μας την τροφή μας», είπε χαρακτηριστικά η Στέλλα Χατζηγεωργίου.

Τι γίνεται όμως με την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής; Βοηθάει η Γεωργική Σχολή Μεσαράς προς αυτήν την κατεύθυνση;

«Αυτό που κάνει η σχολή», ανέφερε η Στέλλα Χατζηγεωργίου, «είναι να μαθαίνουν όσοι σπουδάζουν σε αυτή τη σωστή διαχείριση της καλλιέργειας. Και αυτός που μαθαίνει να καλλιεργεί σωστά, αυτόματα περνάει στη... συνείδηση της εξοικονόμησης του νερού και ταυτόχρονα προωθούμε και την οικολογική συνείδηση, αλλά και τη διαφύλαξη του περιβάλλοντος. Τα μαθήματα όλα έχουν μια συλλογική πολιτική αντιμετώπιση του θέματος. Δε βλέπουμε μόνο καθαρά την καλλιέργεια. Βλέπουμε την κάθε φάση, για το πώς σε αυτήν την καλλιέργεια θα προστατευτεί και η καλλιέργεια και ο καλλιεργητής και το προϊόν».

Στο σημείο αυτό, η Στέλλα Χατζηγεωργίου μας είπε ότι υπάρχει η διασύνδεση της σχολής με τα παγκόσια επιστημονικά δεδομένα, ενώ ταυτόχρονα επισήμανε ότι στα σεμινάρια τα οποία γίνονται στο Πρακτικό Σχολείο του Αμπελούζου υπάρχει πολύ μεγάλη προσέλευση των παραγωγών. Μάλιστα, σε γενικές γραμμές φαίνεται οι παλιοί αγρότες έχουν, μέχρι τη στιγμή που θα παρακολουθήσουν τα σεμινάρια αυτά, λανθασμένη άποψη ως προς τον τρόπο με τον οποίο καλλιεργούν τη γη. Υπάρχουν, δε, και φαινόμενα αλόγιστης χρήσης λιπασμάτων και φυτοφαρμάκων, μέχρι την ώρα που θα προσέλθουν στην Πρακτική Σχολή για να παρακολουθήσουν τα σεμινάρια.

 

«Μάθαμε πολλά και τα εφαρμόζουμε»...

Στη “Νέα Κρήτη”, όμως, μίλησαν και αγρότες που στο παρελθόν είχαν σπουδάσει στη Γεωργική Σχολή Μεσαράς. Ο Γιώργος Δασκαλάκης τόνισε χθες προς την εφημερίδα μας: «Εγώ τελείωσα το 1999. Εμένα με βοήθησε πολύ αυτή η σχολή, γιατί ασχολήθηκα με τα αγροτικά. Με τα θερμοκήπια. Έμαθα πολλά από ’δω. Έμαθα να φυτεύω. Να δένω. Να στρίβω. Να καθαρίζω στο θερμοκήπιο. Να ψεκάζω με το σωστό τρόπο. Να φτιάχνω κομπόστ. Να κλαδεύω. Εμένα όλα αυτά με έχουν βοηθήσει αρκετά»...

Όσο για τη σημερινή κατάσταση, όπου και φαίνεται να μην υπάρχει συμμετοχή, ο κ. Δασκαλάκης το εξηγεί ως εξής: «Γενικώς τα πράγματα δεν πάνε καλά. Εμένα μπορεί να μου έχει δώσει μεγάλα εφόδια η σχολή στη δουλειά μου, αλλά η δουλειά μου η ίδια δε με βοηθάει. Δε φταίει η σχολή. Φταίει η κατάσταση που έχει δημιουργηθεί στον αγροτικό τομέα. Δεν ξέρω. Ίσως φταίνε και οι γονείς που αποτρέπουν τα παιδιά τους να ασχοληθούν με τα αγροτικά»...

 

«Να έρθουν και να σπουδάσουν οι νέοι μας»

Το μέλος της διοίκησης της Ομοσπονδίας Αγροτικών Συλλόγων Ν. Ηρακλείου Μανόλης Ζαχαριουδάκης, που και ο ίδιος είχε αποφοιτήσει στο παρελθόν από τη σχολή, λέει στη “Νέα Κρήτη”: «Οι γονείς προτρέπουν τα παιδιά τους να ασχολούνται με άλλα επαγγέλματα. Έτσι, το μειωμένο ενδιαφέρον ξεκινάει απ’ το σπίτι. Και αυτή η τακτική τελικά αποδείχτηκε ότι ήταν λάθος.

Βγάλαμε πολλούς επιστήμονες, δικηγόρους, οικονομολόγους κ.λπ., και τώρα δεν υπάρχουν δουλειές με αποτέλεσμα να ξενιτεύονται. Τώρα έχουμε και μια Ελλάδα που δεν είναι παραγωγική. Πρέπει, λοιπόν, όλα αυτά να αλλάξουν για το καλό της χώρας. Από την οικογένεια να προτρέπουν τα παιδιά στους παραγωγικούς τομείς. Ο βασικότερος είναι ο αγροτικός τομέας.

Την ίδια ώρα, και οι πολιτικές του κράτους με τη φορολογία, με ασφαλιστικά, με τις ελληνοποιήσεις κ.λπ. δε βοηθάει και το κράτος προς την κατεύθυνση αυτή»...

Ο Μανόλης Ζαχαριουδάκης τελείωσε και αυτός τη σχολή και, όπως λέει, έχει δεχτεί πολύ μεγάλη βοήθεια στην καλλιέργεια της γης. «Έμαθα να βλέπω τη δουλειά αυτή ως επιχειρηματίας. Ο αγρότης είναι επιχειρηματίας και στην Ευρώπη, αλλά και στην Ελλάδα πλέον. Ασχολήθηκα κι εγώ ως επιχειρηματίας αγρότης. Δε λέω εύκολα, αλλά προσπαθούμε να καλλιεργούμε και να μένουμε στον τόπο μας και δημιουργούμε και θέσεις εργασίας»...

 

ΕΦΟΔΙΑ

«Έμαθα να εκσυγχρονίζω το θερμοκήπιό μου»

Ένας επίσης νέος παραγωγός, ο Κώστας Θεοδωράκης από τη Φανερωμένη, που τελείωσε τη σχολή τη χρονιά 2001-2002, είπε στη “Νέα Κρήτη” ότι πήρε πολλά εφόδια γνώσεων από αυτή τη σχολή. Και το κυριότερο, έμαθε πολλά για σύγχρονα μηχανήματα, τα οποία εγκατέστησε και αυτός στο θερμοκήπιό του.

«Είδα στην πράξη πώς δουλεύουν αυτά τα σύγχρονα μηχανήματα για μια σύγχρονη γεωργία. Είδα με άλλο μάτι τη δουλειά του αγρότη. Και μέσα από τον εκσυγχρονισμό του θερμοκηπίου κατάφερα να μειώσω και τη χρήση των φυτοφαρμάκων στο θερμοκήπιό μου. Δηλαδή προχώρησα σε βιολογικές καλλιέργειες ή και σε καλλιέργειες ολοκληρωμένης διαχείρισης. Δυστυχώς, από το σπίτι δεν μπορούμε να ενημερωνόμαστε. Πρέπει να διαβάζουμε. Να ασχολούμαστε πιο “ζεστά”. Και να σας πω, επίσης, ότι πάντα γίνονται λάθη από τους αγρότες. Κι εγώ σε σεμινάριο που παρακολούθησα είδα ότι πρέπει να ξεκινήσω από την αρχή. Έμαθα πράγματα που δεν ήξερα»...

 

ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ

«Εδώ έχω μάθει πολλά»...

Ο Κώστας Μερκουλίδης από το Σοκαρά σπουδάζει φέτος στη Γεωργική Σχολή Μεσαράς και, όπως λέει, έχει ήδη λάβει πολύ σημαντικές γνώσεις.

«Είναι η πρώτη χρονιά που έρχομαι. Έχω μια θερμοκηπιακή μονάδα με τον πατέρα μου και ήρθα εδώ για να μπορέσω να εμπλουτίσω τις γνώσεις μου, ώστε να μπορέσω να χειρίζομαι καλύτερα τα οικονομικά θέματα και τους τρόπους παραγωγής των προϊόντων. Και ο στόχος είναι μια όσο γίνεται μεγαλύτερη παραγωγή, με τα λιγότερα έξοδα, για μια πιο βιώσιμη εκμετάλλευση»...

Ο ίδιος θεωρεί ότι οι νέοι άνθρωποι βαριούνται και νομίζουν ότι θα μάθουν μόνοι τους να καλλιεργούν, χωρίς να πάνε να σπουδάσουν.

«Αυτό είναι μεγάλο λάθος. Και αν με ρωτήσουν αυτή τη στιγμή τι έχω μάθει εδώ στη Γεωργική Σχολή του Αμπελούζου, δε θα μπορέσω να τους απαντήσω.

Αν δεν έρθουν οι ίδιοι να μάθουν εδώ αυτά που πρέπει να μάθουν, κανείς δεν μπορεί να τους τα εξηγήσει και να τους μεταφέρει αυτές τις σημαντικές γνώσεις», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Κώστας Μερκουλίδης, ο οποίος θεωρεί ότι είναι μονόδρομος η σχολή για κάποιον που θέλει να ασχοληθεί με τη γεωργία.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Σχόλια