default-image

Ξεμπλόκαρε επιτέλους το Καστέλι

Κρήτη
Ξεμπλόκαρε επιτέλους το Καστέλι

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

4 προσφορές κατατέθηκαν στον διαγωνισμό για τον επιβλέποντα του έργου.

Άργησε... Πήγε από αναβολή σε αναβολή, αλλά να που έγινε κανονικά χθες ο επιμέρους διαγωνισμός για την εταιρεία που θα αναλάβει να επιβλέψει το μεγάλο έργο κατασκευής του νέου διεθνούς αεροδρομίου Καστελίου. Και έγινε μάλιστα με μεγάλη επιτυχία, αφού προσήλθαν και κατέθεσαν προσφορές 4 διεθνείς εταιρείες και κοινοπραξίες. Σύμφωνα με πληροφορίες της “Ν.Κ.”, οι προσφορές κατατέθηκαν από 4 σχήματα που απαρτίζουν εταιρείες από διάφορες χώρες, όπως η Βρετανία, η Γαλλία, η Ισπανία και η Ινδία.

Η προσέλευση κρίνεται πολύ ικανοποιητική διότι, με βάση τα απαιτητικά, σφιχτά κριτήρια και τις προϋποθέσεις που είχαν μπει στο διαγωνισμό (όπως π.χ. η πρόβλεψη για επίβλεψη σε ανάλογο έργο κατασκευής αεροδρομίου κατά την τελευταία 10ετία), όλες κι όλες οι εταιρείες που θα μπορούσαν να “χτυπήσουν” το διαγωνισμό ήταν διεθνώς 7-8... Άμεσα θα ξεκινήσει η διαδικασία του ελέγχου και αξιολόγησης των τεσσάρων προσφορών που, σύμφωνα με πληροφορίες, δε θα κρατήσει πάνω από 12-15 ημέρες!

Εδώ οι διαδικασίες θα κυλήσουν στο “πιτς-φιτίλι”, διότι ο διαγωνισμός για τον επιβλέποντα του έργου έγινε όχι από το Δημόσιο, αλλά από τον προσωρινό ανάδοχο του νέου αεροδρομίου, δηλαδή την ελληνο-ινδική κοινοπραξία της ΤΕΡΝΑ και της GMR.

Είναι ενδεικτικό μάλιστα ότι δεν προβλέπεται καν διαδικασία ενστάσεων, ακριβώς επειδή μιλάμε για δημοπράτηση από ιδιωτική εταιρεία και όχι από δημόσιο φορέα.

Η χθεσινή ημέρα ήρθε ουσιαστικά να γράψει αίσιο τέλος στο πολύμηνο αυτό “σίριαλ” με το θέμα της εταιρείας που θα αναλάβει όλο το φάσμα της επίβλεψης του έργου κατασκευής του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι. Από τα τέλη Σεπτεμβρίου, θυμίζουμε, ήταν να διενεργηθεί ο διαγωνισμός για τον ανεξάρτητο μηχανικό. Για τον ένα ή τον άλλο λόγο πήρε όμως συνεχείς παρατάσεις. Η τελευταία παράταση είχε χρονικό ορίζοντα τις 31 Ιανουαρίου. Όμως, ούτε τότε έγινε ο διαγωνισμός, που αντιθέτως μετατέθηκε ξανά για χθες Δευτέρα 12 Μαρτίου.

Η νέα παράταση που δόθηκε τον Ιανουάριο ήταν βεβαίως αναμενόμενη, διότι έγινε μια μικρή “γκάφα” από πλευράς υπουργείου Υποδομών σε ό,τι αφορά τη σύνθεση της επιτροπής του διαγωνισμού. Στην επιτροπή του διαγωνισμού προβλέφθηκε συγκεκριμένα η συμμετοχή εκπροσώπου της Ευρωπαϊκής Τράπεζας! Η ΕΤΕπ, όμως, δεν μπορεί από τη στιγμή που δεν υπάρχει σύμβαση να συμμετάσχει σε μια τέτοια επιτροπή!

Εν πάση περιπτώσει, βρέθηκε μια λύση στη μικρή αυτή διαδικαστική εμπλοκή. Και έτσι χθες, μετά από 6μηνη αναμονή και παρατάσεις επί... παρατάσεων, έγινε επιτέλους κανονικά η δημοπράτηση για τον επιβλέποντα του έργου.

Η βασική αυτή εκκρεμότητα που υπήρχε όλους αυτούς τους μήνες με το επιμέρους ζήτημα του ανεξάρτητου μηχανικού ξεπεράστηκε. Και έτσι άνοιξε ο δρόμος για να προχωρήσουν τα επόμενα διαδικαστικά βήματα, όπως είναι η κήρυξη της ελληνο-ινδικής κοινοπραξίας με τίτλο “Ariadne Airport Group” ως οριστικού αναδόχου του έργου, ο έλεγχος της σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο, η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης και η έγκριση του ελληνικού Κοινοβουλίου. Και φυσικά η έγκριση της χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων προς το ελληνικό Δημόσιο για τα χρήματα που αναλογούν στη συμμετοχή του ελληνικού κράτους στο κόστος του έργου...

Τα χρονοδιαγράμματα

Όπως ανέφερε στη “Νέα Κρήτη” ερωτηθείς σχετικά ο δήμαρχος Μινώα Πεδιάδος Ζαχαρίας Καλογεράκης, τα χρονοδιαγράμματα στις από εδώ και πέρα διαδικασίες μέχρι την έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών έχουν ως εξής: «Εντός 15νθημέρου ο προσωρινός ανάδοχος του νέου αεροδρομίου, η ελληνο-ινδική κοινοπραξία με τον τίτλο “Ariadne Airport Group”, στην οποία συμμετέχουν η ΤΕΡΝΑ και η ινδική GMR Airports Limited, αναμένεται να κηρύξει τον ανάδοχο επιβλέποντα για το Καστέλι μέσα από τις τέσσερις προσφορές που κατατέθηκαν χθες.

Γύρω στο Πάσχα θα σταλεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο προς έγκριση η σύμβαση παραχώρησης του νέου αεροδρομίου προς τον οριστικό πια ανάδοχο, την “Ariadne Airport Group”».

Το Ελεγκτικό Συνέδριο θα κληθεί εντός δύο μηνών να αποφανθεί επί της σύμβασης. Αφού εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο, η σύμβαση με τον ανάδοχο θα σταλεί στη Βουλή για επικύρωση, όπως προβλέπεται σε τέτοιο μεγάλο έργο παραχώρησης. Εκτός απροόπτου, μέσα στο φθινόπωρο, το πιθανότερο στα μέσα προς τέλη Οκτωβρίου θα πέσουν οι οριστικές υπογραφές με την ελληνο-ινδική κοινοπραξία.

Μόλις γίνει αυτό, θα μπορέσει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων να εγκρίνει τη χρηματοδότηση που έχει ζητήσει το ελληνικό Δημόσιο για να πληρώσει το δικό του κομμάτι χρηματοδοτικής συμμετοχής στο έργο. Παράλληλα, ο ανάδοχος θα έχει πλέον την ευχέρεια, προς τα τέλη της χρονιάς, να βάλει μπρος τις εργασίες κατασκευής του νέου αεροδρομίου.

Παράλληλα με τα διαδικαστικά βήματα θα “τρέξουν” και οι εκκρεμότητες γύρω από τις αποζημιώσεις των απαλλοτριώσεων.

Η εκδίκαση των τιμών αποζημιώσεων έγινε στις αρχές Ιανουαρίου. Η απόφαση εκκρεμεί και αναμένεται από εβδομάδα σε εβδομάδα. Αναμένεται με εξαιρετικό ενδιαφέρον και αγωνία διότι, όπως έχουμε γράψει, οι απαλλοτριώσεις στην περίπτωση του Καστελίου έχουν μια βασική ιδιαιτερότητα. Ουσιαστικά για τις ανάγκες του έργου ξεκληρίζονται περιουσιακά πολλοί ιδιοκτήτες ακινήτων και άρα θα πρέπει να αποζημιωθούν γενναιότερα από τα συνήθη δεδομένα. Κάτι που έχουν υπογραμμίσει με ηχηρό τρόπο οι εμπλεκόμενοι ιδιοκτήτες, οι νομικοί τους, αλλά και ο δήμαρχος Μινώα Πεδιάδος.

Αν δε βγει τόσο άμεσα, τότε το υπουργείο Υποδομών αναμένεται από την πλευρά του να προχωρήσει τις αποζημιώσεις με το νομικό πλαίσιο 7Α (των ολυμπιακών έργων της Αθήνας). Πλαίσιο, δηλαδή, αναγκαστικών απαλλοτριώσεων, που καταβάλλονται αρχικά αποζημιώσεις σε ένα ποσοστό 60% των τιμών του εκτιμητή και στη συνέχεια δίνονται συμπληρωματικές αποζημιώσεις...

Τι περιλαμβάνει το έργο

Τη σύμβαση παραχώρησης του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι θα υπογράψει η κοινοπραξία “Ariadne Airport Group”, στην οποία συμμετέχουν η ΤΕΡΝΑ και η ινδική GMR Airports Limited (με 10%). Η συγκεκριμένη κοινοπραξία κατέθεσε και τη μοναδική προσφορά για το έργο, η οποία ανέρχεται σε 480.000.000 ευρώ, δηλαδή πολύ χαμηλότερα από τα 850.000.000 ευρώ που προέβλεπε ο προϋπολογισμός του υπουργείου Υποδομών.

Με βάση το σχεδιασμό της κοινοπραξίας, το χρηματοοικονομικό μοντέλο του έργου δεν περιλαμβάνει δανεισμό από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) ή άλλους φορείς. Έτσι, το Δημόσιο μπορεί να έχει αυξημένο ποσοστό στην εταιρεία διαχείρισης του αεροδρομίου. Σύμφωνα με πληροφορίες, θα κατέχει το 46% της εταιρείας παραχώρησης.

Το νέο διεθνές αεροδρόμιο Καστελίου θα περιλαμβάνει ένα διάδρομο κατηγορίας Ε, μήκους 3.200 μέτρων, ένα τροχόδρομο παράλληλο με το διάδρομο κατηγορίας Ε, πλάτους 23 μέτρων, με πρόβλεψη για μελλοντική κατασκευή και δεύτερου τροχόδρομου, τρεις κατ’ ελάχιστο συνδετήριους τροχόδρομους υψηλής ταχύτητας και δύο κατ’ ελάχιστον συνδετήριους τροχόδρομους μεταξύ του αεροδρομίου και του στρατιωτικού αεροδρομίου.

Ο νέος αερολιμένας, επίσης, θα περιλαμβάνει, με βάση την προσφορά του προσωρινού αναδόχου, βιοκλιματικό κεντρικό κτήριο αεροσταθμού επιφάνειας 71.818 τ.μ. (έναντι 60.000 τ.μ., που ήταν η ελάχιστη επιτρεπτή επιφάνεια κατά τη διακήρυξη).

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News