Κρήτη

Εντός των ημερών η προκήρυξη για τον «αιματοβαμμένο» ΒΟΑΚ

Χρονοδιαγράμματα για τα πρώτα στάδια του διαγωνισμού έδωσε ο γ.γ. Υποδομών Γ. Δέδες.

Ο σχεδιασμός, το τελικό προφίλ του έργου, η τελική χάραξη και φυσικά το τελικό κόστος θα προκύψουν μέσα από τον ανταγωνιστικό διάλογο μεταξύ ελληνικού Δημοσίου και όποιων υποψήφιων αναδόχων καταθέσουν προσφορές.

Θέμα ημερών ή 2-3 εβδομάδων, όπως λέει τώρα το υπουργείο Υποδομών, είναι η προκήρυξη της πρώτης φάσης του διαγωνισμού για το έργο του ΒΟΑΚ!

Σύμφωνα με το γενικό γραμματέα Υποδομών Γιώργο Δέδε, η πρώτη φάση, που αφορά στην πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος, ελέγχου και προεπιλογής υποψήφιων αναδόχων, θα προκηρυχθεί εντός του Μαρτίου, ώστε να ξεκινήσει στις αρχές του καλοκαιριού η επόμενη φάση του διαγωνισμού: αυτή του ανταγωνιστικού διαλόγου, μια διαδικασία καινούργια, ασυνήθιστη, πολύπλοκη για τα ελληνικά δεδομένα, μέσω της οποίας, μέσω διαβουλεύσεων-συζητήσεων μεταξύ ενδιαφερόμενων εταιρειών και ελληνικού Δημοσίου, θα προκύψουν οι τελικές ή η τελική προσφορά για το έργο!

Βεβαίως, δε λείπουν οι επιφυλάξεις για τα χρονοδιαγράμματα που έδωσε ο γ.γ. Υποδομών. Δεν ξεχνά, άλλωστε, κανείς το γεγονός ότι ο ίδιος ο υπουργός Χρήστος Σπίρτζης - ο οποίος σημειωτέον αναμένεται να κατέβει εδώ εντός του Μαρτίου - είχε προαναγγείλει δημοσίως στα τέλη Δεκεμβρίου 2017 πως στις αρχές Ιανουαρίου θα προκηρυσσόταν η πρώτη φάση του διαγωνισμού για το ΒΟΑΚ.

Αυτό φυσικά δεν έγινε. Τα λεγόμενα Σπίρτζη σε αυτό το κομμάτι διαψεύστηκαν και τώρα θα πρέπει να περιμένουμε αν οι νέες “αναγγελίες” και τα χρονοδιαγράμματα που έδωσε ο γενικός γραμματέας του ΥΠΟΜΕΔΙ αποδειχτούν “φερέγγυα”.

Ο ίδιος, πάντως, έδωσε σφιχτά και αισιόδοξα, για να μην πούμε υπερβολικά αισιόδοξα, χρονοδιαγράμματα σε σχέση με το διαγωνισμό για το μεγάλο έργο ανακατασκευής/αναβάθμισης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης.

«Στόχος μας για το ΒΟΑΚ είναι μέσα στο Μάρτιο να προκηρύξουμε την πρώτη φάση του διαγωνισμού (προεπιλογή), ώστε στις αρχές του καλοκαιριού να ξεκινήσει η δεύτερη φάση (ανταγωνιστικός διάλογος)», ανέφερε χαρακτηριστικά ο γενικός γραμματέας Υποδομών κ. Γιώργος Δέδες, σε δηλώσεις του στην “Καθημερινή” για το έργο αναβάθμισης του Βόρειου Οδικού Άξονα της Κρήτης .

Σύμφωνα με τον ίδιο, η προμελέτη παραδόθηκε στο υπουργείο Υποδομών, αλλά δεν το δεσμεύει για την τελική λύση που θα επιλεγεί.

«Υπάρχουν πολλές εναλλακτικές σκέψεις πάνω σε αυτή τη μελέτη, για παράδειγμα πώς να αποφύγουμε περιοχές που είναι πολύ πυκνοκατοικημένες ή έχουν υψηλές τιμές γης».

Ο ίδιος αναφέρει ότι το υπουργείο έχει προσλάβει συμβούλους που θα εξετάσουν το χρηματοοικονομικό μοντέλο, το νομικό και το τεχνικό κομμάτι, και θα καταλήξουν στη βέλτιστη χάραξη.

Η σημείωση αυτή από πλευράς του γ.γ. Υποδομών δεν προξενεί έκπληξη. Το έχουμε γράψει κι εμείς. Το έχουν ξεκαθαρίσει και από τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης, πως η τεχνική πρόταση που παρέλαβε από μελετητικό γραφείο ο ΟΑΚ και «έστειλε στο υπουργείο είναι απλώς μια αρχική τεχνική πρόταση κατασκευής του νέου ΒΟΑΚ. Η μελέτη, δηλαδή, που αφορά στο κομμάτι “Βαμβακόπουλο-Άγιος Νικόλαος”, ένα τμήμα 200 χλμ., περιλαμβάνει πολλές γέφυρες και σήραγγες, έχει εκτιμώμενο κόστος 1,8 δισ. ευρώ, και είναι ένας πρώτος “μπούσουλας”. Και μπορεί να αλλάξει άρδην το τεχνικό προφίλ του έργου, τόσο από απευθείας παρεμβάσεις του υπουργείου Υποδομών όσο και μέσα από τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου.

Δηλαδή, αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει συγκεκριμένο έργο του ΒΟΑΚ. Ο σχεδιασμός τεχνικά, το τελικό προφίλ του έργου, η τελική χάραξη και φυσικά το τελικό κόστος θα προκύψουν μέσα από τον ανταγωνιστικό διάλογο μεταξύ ελληνικού Δημοσίου και όποιων υποψήφιων αναδόχων καταθέσουν προσφορές.

 

Σε δύο στάδια η δημοπράτηση 

Τι είναι όμως ο ανταγωνιστικός διάλογος, η νέα αυτή “συνταγή” δημοπράτησης που έχει αποφασίσει να ακολουθήσει η κυβέρνηση για το έργο του ΒΟΑΚ;

Μιλάμε για μια διαδικασία δημοπράτησης μεγάλων έργων, που εφαρμόζεται σε κάποιες χώρες στο εξωτερικό, αλλά μοιάζει σχετικά άγνωστη για τα δικά μας δεδομένα...

Ο ανταγωνιστικός διάλογος εξελίσσεται ουσιαστικά σε δύο στάδια. Όταν βγαίνει ένας διαγωνισμός - καλή ώρα αυτός που περιμένουμε τώρα για το ΒΟΑΚ - θα εμφανιστούν ενδιαφερόμενες εταιρείες να καταθέσουν αρχικές προσφορές.

Στην περίπτωση του ΒΟΑΚ, αυτό θα γίνει αφού προηγηθεί το πρώτο στάδιο της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος, την οποία αναμένουμε, σύμφωνα με το γενικό γραμματέα Υποδομών, τώρα το Μάρτιο.

Αφού κατατεθούν οι προσφορές, οι υποψήφιοι μειοδότες μπορούν να διασαφηνίσουν και σε ένα μικρό βαθμό διορθώσουν τις προτάσεις τους, εφόσον ζητηθεί από την αναθέτουσα Αρχή. Στην περίπτωσή μας, δηλαδή, το υπουργείο Υποδομών.

Αφού ολοκληρωθεί η διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, που μπορεί να τραβήξει πολύ εις μάκρος, για πολλούς μήνες ή ακόμα και χρόνια (!), η αναθέτουσα Αρχή καλεί τους υποψήφιους μειοδότες να υποβάλουν την τελική τους προσφορά με γνώμονα την καλύτερη λύση-μέσο-τρόπο υλοποίησης που συμφωνήθηκε στο πρώτο στάδιο του ανταγωνιστικού διαλόγου.

Προσοχή, υπάρχει μια σημαντική λεπτομέρεια: Αν ο αναθέτων φορέας κρίνει πως ένας μόνο υποψήφιος πληροί τα κριτήρια, τότε μπορεί να καλέσει μόνο αυτόν να υποβάλει τελική προσφορά, απορρίπτοντας δηλαδή όλους τους άλλους.

Θεωρητικά, στην πορεία εξέλιξης του ανταγωνιστικού διαλόγου, η αναθέτουσα Αρχή απαγορεύεται να παρέχει πληροφορίες με διακρίσεις προς τους υποψήφιους αναδόχους. Τώρα το πώς αυτό διασφαλίζεται (αν διασφαλίζεται) στην πράξη είναι ένα ερώτημα...

Σχόλια