Κρήτη

Μια ρηξικέλευθη πρόταση για τον αιματοβαμμένο ΒΟΑΚ

Μια ιδέα που θα ανέτρεπε τη δυσκολία στην προσβασιμότητα και θα συντομεύσει στο 1/3 το χρόνο διαδρομής στις αστικές περιοχές απ’ ό,τι ισχύει σήμερα. Από που θα ξεκινά ο οδικός αυτός άξονας, με ποια οδική κατεύθυνση , από που θα διέρχεται και που θα καταλήγει.

Οι περισσότεροι φορείς της Κρήτης είναι φανερό πως συμφωνούν πια στο ότι η ανάπτυξη του νησιού μας περνάει μέσα από την ενίσχυση του τουριστικού τομέα, όπως βεβαίως και του πρωτογενούς, δηλαδή του γεωργοκτηνοτροφικού, με τη δέσμευση βέβαια της παραγωγής ειδικών ποιοτικών προϊόντων.

Και όσον αφορά στον τουρισμό, έχει καταστεί πια πασιφανές ότι δεν υπάρχει άλλη περιοχή που να συγκεντρώνει ένα τέτοιο σύνολο από ποιοτικά χαρακτηριστικά, σε ολόκληρη την Ελλάδα.

Η εναρκτήρια κίνηση

Ο Βόρειος Οδικός Άξονας, που κατασκευάστηκε στις αρχές της 10ετίας του '70, υπήρξε η εναρκτήρια κίνηση και ακολούθησε η ανέγερση των εκατοντάδων μικρών-μεσαίων αλλά και μεγάλων τουριστικών μονάδων καθ' όλη τη διαδρομή του από τη δυτικό έως και το ανατολικό του άκρο. Υπολείπονται σίγουρα και πολλές ενέργειες, που αφορούν κυρίως έργα υποδομών στη νότια πλευρά του νησιού, για την τουριστική αξιοποίηση της νότιας Κρήτης και κυρίως η κατασκευή του Νότιου Οδικού Άξονα, που ενώ έχει προσχεδιαστεί εδώ και τρεις 10ετίες τουλάχιστον, ελάχιστα έχει προχωρήσει.

Ο εγκάρσιος άξονας

Μια ιδέα που θα ανέτρεπε τη δυσκολία στην προσβασιμότητα θα είναι με ποιο έργο θα μεταμορφώσεις τα δεδομένα, και θα συντομεύσεις στο 1/3 το χρόνο διαδρομής στις αστικές περιοχές απ' ό,τι ισχύει σήμερα.

Το έργο αυτό θα μπορούσε να είναι η κατασκευή του εγκάρσιου οδικού άξονα της Κρήτης! Ο οδικός αυτός άξονας, που θα ξεκινά από το κεντρικό-δυτικό άκρο της Κρήτης την κεντρική Κίσσαμο, με οδική κατεύθυνση στο κεντρικό μέρος του νησιού στους πρόποδες των ορεινών όγκων, θα διέρχεται από το μεγάλο αεροδρόμιο του Καστελίου στο Ηράκλειο και θα καταλήγει στη βόρεια τουριστική ζώνη του νομού Λασιθίου. Με αυτόν τον τρόπο θα συνδεθούν οι περιοχές της ενδοχώρας μεταξύ τους, αλλά και με τους κατάλληλους κόμβους θα συνδεθούν και με το ΒΟΑΚ, αλλά και τις τέσσερις πρωτεύουσες του νησιού. Αυτός ο οδικός άξονας, βέβαια, δε θα εξυπηρετήσει μόνο τις γεωργοκτηνοτροφικές περιοχές, αλλά θα συμβάλει κατά το μέγιστα και στην τουριστική αξιοποίηση περιοχών της ενδοχώρας όπου υπάρχουν σημαντικοί αρχαιολογικοί χώροι, όπως το Μοναστηράκι Αμαρίου, η Αργυρούπολη, το Βυζαντινό κάστρο στο Μονοπάρι Ρεθύμνου, ο Γομαράς στην Ορνέ Αγίου Βασιλείου, η Ονιθέ στο Βρύσινα, η Αρχαία Ελεύθερνα, η Κουμάσα στο κεντρικό Ηράκλειο και δεκάδες άλλες αρχαιολογικές περιοχές, όπου σήμερα η επίσκεψή τους είναι δύσκολη.

Ανάπτυξη ενδοχώρας

Επιπλέον, στις περιοχές της ενδοχώρας υπάρχουν οι σπουδαιότεροι παραδοσιακοί οικισμοί του νησιού, που αξίζει να διατηρηθούν και να καταστούν επισκέψιμοι για τον τουρισμό, αλλά και οι δεκάδες περιοχές ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, όπως τα μικρά καστανοδάση στο κεντρικό Σέλινο στα Χανιά, της Νύμφης τα ποτάμια στο κεντρικό Ρέθυμνο, τα πρινοδάση του Ψηλορείτη στις Αραβάνες και τα δεκάδες φαράγγια που είναι μοναδικά στη φυσική τους ομορφιά, όπως της Αγίας Ειρήνης και των Παλιών Ρουμάτων στο Σέλινο, του Θερίσου, του Κάτω Πόρου και του Μούνδρου στο δυτικό Ρέθυμνο και τα τρία φαράγγια στην Ελεύθερνα και δεκάδες άλλα.

Αυτή θα είναι μια πρώτη σημαντική ενέργεια για την πραγματική ανάπτυξη του αγροτοτουρισμού, που τόσο πολύ διαφημίζεται σήμερα στις περιοχές μας, αλλά στην πραγματικότητα δεν υπάρχει! Έτσι θα ξεκινήσει η πραγματική ανάπτυξη της κρητικής ενδοχώρας, αφού θα γίνουν οι πρώτες ενέργειες που θα τη βγάλουν από τη σημερινή απομόνωση και θα δημιουργηθούν κίνητρα παραμονής εκεί των νέων ανθρώπων.

Βέβαια, η χάραξη και η κατασκευή ενός τέτοιου μεγάλου έργου θα πρέπει να σεβαστεί ευλαβικά το σπάνιο φυσικό περιβάλλον, ώστε να μην προκύψουν αλλοιώσεις και υπερβολικές παρεμβάσεις. Οι σύγχρονες μέθοδοι που εφαρμόζονται σήμερα στην Ευρώπη για την κατασκευή τέτοιων μεγάλων οδικών έργων αλλά και στη χώρα μας, με τελευταίο παράδειγμα την κατασκευή του μεγάλου αυτοκινητόδρομου Αθήνα-Κόρινθος-Καλαμάτα-Σπάρτη, που διέρχεται από περιοχές παρόμοιας μορφολογίας, εγγυώνται τον απόλυτο σεβασμό φύσης και του περιβάλλοντος.

Από τεχνικής άποψης, ο εγκάρσιος άξονας θα καλύψει μια διαδρομή 240 περίπου χιλιομέτρων, όπως και το σύνολο του παραπάνω οδικού άξονα Αθηνών-Καλαμάτας, και θα κινείται σε περιοχές με απόλυτο υψόμετρο από τα 250 έως και τα 640 μέτρα. Θα υπάρχουν κόμβοι εισόδου-εξόδου ανά 10 χιλιόμετρα περίπου, ώστε να μπορούν να συνδέονται εύκολα όσο περισσότεροι οικισμοί και θα διέρχεται όσο το δυνατόν κοντύτερα από περιοχές όπου υπάρχουν πολλοί οικισμοί, ώστε αυτοί, που με ένα αρχικό υπολογισμό ανέρχονται σε 320 σε όλους τους νομούς, να μπορέσουν να αποκτήσουν πρόσβαση στις ανεπτυγμένες περιοχές, αλλά και σε διασύνδεση μεταξύ τους. Αυτά τα εκτεταμένα διασταυρούμενα δίκτυα ευρείας κυκλοφορίας υπάρχουν στις ευρωπαϊκές χώρες, αλλά και στην κεντρική και βόρεια Ελλάδα.

Ο τελευταίος μεγάλος αυτοκινητόδρομος που ολοκληρώνεται στη χώρα μας είναι ο Άξονας Κεντρικής Ελλάδας, που θα συνδέει τη Λαμία με την Εγνατία οδό, μήκους 195 χιλιομέτρων. Είναι πολύ μεγάλο έργο, αφού περιλαμβάνει 2 σήραγγες, 3 και 1 χιλιομέτρων αντίστοιχα, και 13 γέφυρες, με τη μεγαλύτερη του Πηνειού μήκους 600 μέτρων.

Από το Μαλμόε της Σουηδίας έως και τα Χανιά

Ο οδικός αυτός άξονας αποτελεί τμήμα του Μεγάλου Ευρωπαϊκού Αυτοκινητόδρομου Ε-65, συνολικού μήκους 3.800 χιλιομέτρων, ο οποίος ξεκινά από το Μάλμοε της Σουηδίας, με ακτοπλοϊκή σύνδεση περνάει στο Σβινόουστιε της Πολωνίας, διατρέχει 11 χώρες της Κεντρικής Ευρώπης και εισέρχεται στη χώρα μας μέσω Σκοπίων, στο ύψος της κωμόπολης Νίκης του δήμου Φλώρινας. Στη συνέχεια διατρέχει την κεντρική Ελλάδα έως την Αττική και φτάνει έως την Καλαμάτα. Από εκεί, περνάει ακτοπλοϊκώς στην Κρήτη, στο Καστέλι Κισσάμου, και συνεχίζει έως και τα Χανιά.

Με τις κατάλληλες ενέργειες, λοιπόν, ως εγκάρσιος άξονας της Κρήτης θα μπορούσε να χαρακτηριστεί η συνέχεια του Ε-65 από την Κίσσαμο έως και το νομό Λασιθίου. Και αυτό θα είχε σαν αποτέλεσμα την εξ ολοκλήρου χρηματοδότησή του από το Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το οποίο χρηματοδότησε και τον υπόλοιπο Ε-65, που ήδη έχει κατασκευαστεί και είναι σε κυκλοφορία! Αυτό λοιπόν το μεγάλο αναπτυξιακό έργο της Κρήτης μπορεί να γίνει πραγματικότητα αν υπάρξουν οι κατάλληλοι χειρισμοί από τους τοπικούς πολιτικούς παράγοντες του νησιού μας!

Άρθρο του κ. Γιώργου Ουρανού,γεωλόγου.

Διαβάστε περισσοτερα στην έντυπη μορφή της εφημερίδας Νέα Κρήτη.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια