Κρήτη

«Σφαγή» για τα καλώδια μέσω Κρήτης και την πίτα των 4 δισ.€

Αναβρασμός για τα έργα της υποθαλάσσιας ενεργειακής διασύνδεσης Κρήτης, Σύρου και Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδος

Μπορεί το αγαπημένο εργαλείο των τεχνικών για να ξεκλειδώνουν συσκευές και εξαρτήματα να είναι το γνωστό γαλλικό κλειδί, με κινεζικό... κλειδί, ωστόσο, φαίνεται ότι ξεκλειδώνει για τα καλά τώρα το μεγάλο εγχείρημα των υποβρύχιων ενεργειακών καλωδίων της χώρας, με πρώτο και καλύτερο το περίφημο καλώδιο της Κρήτης!

Για την ακρίβεια μιλάμε για τα δύο καλώδια της Κρήτης (τη μικρή διασύνδεση Χανίων-Πελοποννήσου και τη μεγάλη Κορακιάς-Αττικής), που συγκαταλέγονται μαζί με ένα ακόμα αμιγώς ελληνικό έργο (τη διασύνδεση της Σύρου) και ένα 3εθνές διακρατικό καλώδιο (Ισραήλ-Κύπρος-Ελλάδα) στην τετράδα των μεγάλων σχετικών πρότζεκτ που φαίνεται ότι πλέον περνούν από τη φάση του σχεδιασμού στη φάση της υλοποίησης.

Το σήμα για να περάσουν τα 4 μεγάλα πρότζεκτ υποθαλάσσιας ενεργειακής διασύνδεσης από τη θεωρία στην πράξη φαίνεται ότι έδωσε η εμφάνιση του κινεζικού δράκου, με την είσοδο του κινεζικού κολοσσού State Grid στο μετοχικό σχήμα του αρμόδιου κρατικού φορέα που έχει την αρμοδιότητα των έργων, δηλαδή του ΑΔΜΗΕ. ΑΔΜΗΕ, του οποίου ο κινεζικός κολοσσός αγόρασε σημαντικό μερίδιο μετοχών και αναγνωρίζεται ως στρατηγικός του πλέον επενδυτής, κάτι που δίνει στους Κινέζους καίριο ρόλο επί των αποφάσεων.

Περιττό βεβαίως να αναφέρουμε ότι ήδη έχει σημάνει αναβρασμός και κινητοποίηση των εταιρειών, εγχώριων και ξένων, που εμπλέκονται με τον ένα ή τον άλλο τρόπο στον κλάδο των καλωδίων. Εξέλιξη απολύτως εύλογη, αν αναλογιστεί κανείς ότι τα τέσσερα πρότζεκτ (καλώδιο Eurasia Interconnector Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδας, μικρή διασύνδεση Κρήτης, μεγάλη διασύνδεση Κρήτης, διασύνδεση Λαυρίου-Σύρου) παρουσιάζουν μια επενδυτική "πίτα" της τάξης των 4 δισ. ευρώ!

Για κινητοποίηση, θερμό ενδιαφέρον και θέσεις μάχης ήδη των εμπλεκομένων με τον κλάδο των καλωδίων εταιρειών εντός και εκτός ελληνικών συνόρων, με φόντο την κατανομή της μεγάλης επενδυτικής πίτας των 4 δισ. ευρώ, κάνουν λόγο και κεντρικά δημοσιεύματα. Χαρακτηριστικό το δημοσίευμα του capital.gr.

 Όπως αναφέρει, η αρχή έγινε με τη διασύνδεση των Κυκλάδων, ένα έργο που χρειάστηκε πάνω από δέκα χρόνια για να ολοκληρωθεί, και σηματοδότησε την πρώτη μεγάλη υποβρύχια διασύνδεση μεγάλου μήκους και υψηλών τεχνικών απαιτήσεων που κατασκευάστηκε στο ελληνικό ηλεκτρικό σύστημα. Τα επόμενα χρόνια, ωστόσο, αρχής γενομένης από το 2018, αναμένεται να δημοπρατηθούν από τον ΑΔΜΗΕ μια σειρά από νέα μεγάλα έργα υποβρύχιων διασυνδέσεων, για τα οποία ήδη έχουν πάρει θέση μάχης όλες οι μεγάλες δυνάμεις του κλάδου των καλωδίων σε Ελλάδα και εξωτερικό. Άλλωστε, το οικονομικό δέλεαρ είναι μεγάλο και το ύψος των έργων αναμένεται να ξεπεράσει τα 4 δισ. μέσα στην επόμενη δεκαετία.

Και εάν μέχρι πέρυσι η οικονομική κατάσταση της ΔΕΗ και τα προβλήματα πρόσβασης σε χρηματοδότηση αποτελούσαν ανασχετικό παράγοντα για την πρόοδο των συγκεκριμένων έργων, η είσοδος στο μετοχικό κεφάλαιο του διαχειριστή του συστήματος του κινεζικού κολοσσού State Grid ανοίγει το δρόμο ώστε τα έργα να περάσουν από τη φάση του σχεδιασμού στην υλοποίηση.

Αυτό ήταν, άλλωστε, και το μήνυμα που έστειλε προ ημερών, κατά την παρουσία του σε ενεργειακό συνέδριο στην Αθήνα, ένα από τα στελέχη που βρίσκονται στις ανώτατες βαθμίδες της διοικητικής πυραμίδας της State Grid, ο γενικός διευθυντής διεθνούς συνεργασίας Shirong Lyu. Όπως είπε ο κ. Shirong Lyu, η State Grid «επιθυμεί να προαγάγει και να συμβάλει στην υλοποίηση μεγάλων έργων για τη διασύνδεση των ελληνικών νησιών και να προωθήσει νέες επενδύσεις που θα στηρίξουν τη μετάβαση στο νέο μοντέλο της περιφερειακής αγοράς ηλεκτρισμού...».

Τα έργα

Ποια είναι, όμως, τα έργα που επανέρχονται δυναμικά στο προσκήνιο, για τα οποία εκτιμάται ότι θα απαιτηθούν επενδύσεις ύψους 4 δισ. ευρώ, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων θα κατευθυνθεί για την αγορά υποβρύχιων καλωδίων;

Το μικρότερο από τα έργα αυτά αφορά στην τρίτη φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων, με την πόντιση δεύτερου καλωδίου από το Λαύριο προς τη Σύρο. Το έργο αναμένεται να έχει κατασκευαστεί μέχρι το 2022, με το κόστος της εργολαβίας να ανέρχεται στα 150,5 εκατ. ευρώ.

Το δεύτερο έργο αφορά στη μικρή διασύνδεση της Κρήτης (Πελοπόννησος-Χανιά), με το μήκος του καλωδίου εναλλασσόμενου ρεύματος να φτάνει τα 132 χιλιόμετρα. Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 322,7 εκατ. ευρώ, ενώ ο ανάδοχος για τα υποβρύχια καλώδια αναμένεται να αναδειχθεί πιθανότατα εντός του 2018.

Το τρίτο μεγάλο έργο αφορά στη μεγάλη διασύνδεση της Κρήτης, η οποία περιλαμβάνει δύο καλώδια μήκους 328 χιλιομέτρων το καθένα, με το διαγωνισμό να τοποθετείται χρονικά εντός του 2019-2020. Ο προϋπολογισμός για το κόστος του έργου είναι στα 713 εκατ. ευρώ.

Το τέταρτο μεγάλο έργο, στο οποίο ενδέχεται να συγχωνευτεί η μεγάλη διασύνδεση της Κρήτης, είναι το καλώδιο Eurasia Interconnector, με συνολικό μήκος 1.500 χιλιόμετρα και ισχύ 2.000 MW, το οποίο προβλέπεται να συνδέσει τα ηλεκτρικά δίκτυα του Ισραήλ, της Ελλάδας και της Κύπρου, με συνολικό προϋπολογισμό της τάξης των 3 δισ. ευρώ.

Σε θέσεις μάχης

Η τεράστια επενδυτική "πίτα" των έργων αυτών, σημαντικό μέρος της οποίας εκτιμάται ότι θα χρηματοδοτηθεί με ευρωπαϊκά κονδύλια, αναμένεται να προσελκύσει το ενδιαφέρον όλων των παικτών της αγοράς των υποβρύχιων καλωδίων, ενώ εύλογα κινητοποιεί και την εγχώρια βιομηχανία καλωδίων. Εδώ αναμένεται επιχειρηματική "σφαγή", καθώς, πέραν των Ελληνικών Καλωδίων Α.Ε., θέσεις μάχης παίρνουν ήδη σημαντικοί ξένοι όμιλοι, όπως γαλλική Nexans, η ιταλική Prysmian και η ελβετική ΑΒΒ. Την ίδια ώρα, δεν πρέπει να ξεχνά κανείς και τις κινεζικές εταιρείες υποβρύχιων καλωδίων που είναι δεδομένο ότι θα βολιδοσκοπήσουν άμεσα διαθέσεις και προθέσεις...

Ρεπορτάζ: Μπάμπης Σαββίδης

Σχόλια