default-image

"Αγνοείται" το φράγμα Δαφνών!

Κρήτη
"Αγνοείται" το φράγμα Δαφνών!

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στο άγνωστο με βάρκα την... ελπίδα βαδίζει το πολυσυζητημένο φράγμα των Δαφνών, που αποτελεί βασικό έργο αντιπλημμυρικής προστασίας, αλλά και το "κλειδί" για να "ξεκλειδώσει" η διαδικασία ένταξης των δυτικών περιοχών του Ξηροποτάμου, του Γιοφύρου και του Εσταυρωμένου στο σχέδιο πόλης!

Ο ΟΑΝΑΚ (Οργανισμός Ανάπτυξης Ανατολικής Κρήτης) ανέλαβε τη μελέτη το 2007, ωστόσο μια δεκαετία μετά δεν υπάρχει ακόμα πλήρης μελέτη! Τα όσα προκύπτουν μάλιστα από την ενημέρωση που έλαβε από το υπουργείο Υποδομών ο γραμματέας και βουλευτής Ηρακλείου της Ν.Δ. Λευτέρης Αυγενάκης, σε σχετική επερώτηση που κατέθεσε, είναι αποκαρδιωτικά.

Οι διαδικασίες έχουν "κολλήσει", για να μην πούμε ότι έχουν βαλτώσει πλήρως, στο κομμάτι του ελέγχου των επιμέρους μελετών. Οι αρμόδιες κεντρικές υπηρεσίες στο υπουργείο Υποδομών-Μεταφορών έχουν βάλει στο τραπέζι νέα απαιτούμενα, όπως χαρακτηριστικά η οριοθέτηση όλου του Ξηροποτάμου.

Ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης που έχει αναλάβει τις μελέτες, "κληρονομώντας" την προγραμματική σύμβαση που είχε υπογραφεί με το Δήμο Ηρακλείου, κάνει λόγο από την πλευρά του για νέα απαιτούμενα που είναι εκτός αντικειμένου.

Οι εμπλεκόμενοι δεν έχουν βρει άκρη, με αποτέλεσμα να έχει μπλοκάρει τελείως η πορεία ολοκλήρωσης των μελετών. Σε αυτό τον καμβά, παραμένει άγνωστο το πότε θα ολοκληρωθεί η β' φάση της μελέτης, η οριστική δηλαδή μελέτη για το φράγμα στις Λιθίνες Δαφνών.

Μάλιστα, αν και έχουν εκδοθεί οι τιμές απαλλοτριώσεων, δεν έχει προχωρήσει η σχετική διαδικασία, με συνέπεια να αυξάνουν οι διαμαρτυρίες των ιδιοκτητών, οι οποίοι απέστειλαν και προ καιρού εξώδικη διαμαρτυρία στο Δήμο Ηρακλείου.

Θυμίζουμε ότι το φράγμα Δαφνών, αν και όταν φτιαχτεί κάποια στιγμή με το καλό, προβλέπεται να έχει μέγιστη χωρητικότητα 472.000 κυβικά, το μέγιστο βάθος θα φτάσει στα 18 μ. και η λεκάνη κατάκλυσης καλύπτει 67,3 στρ. Οριοθετείται πλησίον της εθνικής οδού Ηρακλείου-Μοιρών και συγκεκριμένα στο ύψος του 11ου χιλιομέτρου, ενώ η απόσταση από τον οικισμό ανέρχεται σε 1.500 μέτρα.

Η ερώτηση Αυγενάκη

Στις καθυστερήσεις στη διαδικασία κατασκευής του φράγματος των Δαφνών είχε αναφερθεί ο γραμματέας Π.Ε. της Ν.Δ. και βουλευτής Ηρακλείου κ. Λευτέρης Αυγενάκης, με κοινοβουλευτική του παρέμβαση προς τους υπουργούς Εσωτερικών κ. Π. Σκουρλέτη, Υποδομών και Μεταφορών κ. Χ. Σπίρτζη και Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Γ. Σταθάκη.

«Η διαδικασία για την κατασκευή του φράγματος στη θέση "Λιθίνες Δαφνών" ξεκίνησε το 2010 με τη με αριθμ. 247/2010 απόφαση απαλλοτρίωσης του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Ηρακλείου και την απόφαση 666/2012 του Μονομελούς Πρωτοδικείου Ηρακλείου για τον καθορισμό προσωρινής τιμής μονάδας.

Πρόκειται για ένα αντιπλημμυρικό έργο ζωτικής σημασίας για την περιοχή του βορειοδυτικού Ηρακλείου, το οποίο θα σημάνει τη διευθέτηση της πλημμυρικής ζώνης και την επέκταση του σχεδίου πόλης, κάτι που ζητούν οι περιοχές του ΤΕΙ και του Εσταυρωμένου, οι οποίες στερούνται βασικά έργα υποδομής σε επίπεδο δικτύων, δρόμων και διαμόρφωσης κοινόχρηστων χώρων.

Το έργο αυτό ωστόσο βρίσκεται στα συρτάρια των αρμόδιων φορέων. Ο Δήμος Ηρακλείου δεν έχει προχωρήσει σε καταβολή στους δικαιούχους της αποζημίωσης σύμφωνα με την προσωρινή τιμή μονάδας που όρισε το δικαστήριο, απλώς κατέθεσε αίτηση για τον καθορισμό οριστικής τιμής μονάδας. Επιπλέον, ούτε προχώρησε στην άρση της απαλλοτρίωσης των εκτάσεων.

Αποτέλεσμα αυτής της ολιγωρίας είναι ότι οι δικαιούχοι είναι σήμερα εγκλωβισμένοι σε μια αδιέξοδη κατάσταση, όπου το έργο παραμένει ανεκτέλεστο, δεν έχουν πάρει καμία αποζημίωση και τα ακίνητά τους είναι δεσμευμένα!», επισήμανε χαρακτηριστικά στην επερώτησή του ο Λευτέρης Αυγενάκης.

Πλήρης στασιμότητα

Απαντώντας στον Λευτέρη Αυγενάκη, το υπουργείο Υποδομών τού έστειλε υπηρεσιακό έγγραφο του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης, το βασικό συμπέρασμα του οποίου είναι πως η υπόθεση τη στιγμή αυτή μοιάζει τελείως μπλοκαρισμένη, χωρίς δυστυχώς περιθώρια αισιοδοξίας για άμεσες εξελίξεις.

«Με την υπ' αριθμόν 1886/2007 προγραμματική σύμβαση, ο πρώην ΟΑΝΑΚ (νυν ΟΑΚ Α.Ε.) ανέλαβε την εκπόνηση της μελέτης του φράγματος Δαφνών επί του Ξηροποτάμου.

Μέχρι το 2012 είχαν υποβληθεί και εγκριθεί όλες οι μελέτες της Α' φάσης και είχαν ληφθεί όλες οι σχετικές εγκρίσεις (άδεια εκτέλεσης έργου αξιοποίησης υδατικού πόρου).

Έκτοτε παρατηρούνται σημαντικές καθυστερήσεις στο στάδιο ελέγχου και έγκρισης των υποβληθεισών μελετών από τις αρμόδιες υπηρεσίες, καθώς και απαιτήσεις που συχνά τροποποιούνται ή ακόμα και υπερβαίνουν αυτές του αντίστοιχου σταδίου της μελέτης. Επανειλημμένες συσκέψεις με υπηρεσιακούς παράγοντες δεν κατέστησαν δυνατό να φτάσουν σε θετικό αποτέλεσμα.

Εκ μέρους των αρμόδιων υπηρεσιών τίθεται θέμα διευθέτησης και οριοθέτησης όλου του ποταμού Ξηροποτάμου κατάντη του φράγματος, το οποίο δεν αποτελούσε αντικείμενο της σύμβασης.

Ο ΟΑΚ με τις προαναφερόμενες προγραμματικές συμβάσεις δεν ήταν δυνατό να ανταποκριθεί πλήρως στις παρατηρήσεις των αρμόδιων υπηρεσιών. Η ολοκλήρωση των οριστικών μελετών του φράγματος (Β' φάση) μπορεί να ολοκληρωθεί μετά την έκθεση της ΜΠΕ και τη χορήγηση περιβαλλοντικών όρων», αναφέρει η απάντηση του υπουργείου Υποδομών...

ΣΕ "ΟΜΗΡΙΑ": Μπλοκάρει το σχέδιο πόλης

Η αναβλητικότητα γύρω από το φράγμα των Δαφνών μοιάζει πλέον προκλητική, αν αναλογιστεί κανείς ότι μιλάμε για ένα έργο διπλής κομβικής σημασίας. Το φράγμα στις Λιθίνες Δαφνών προβλέπεται να κατασκευαστεί και να λειτουργεί ως έργο αντιπλημμυρικής προστασίας της πόλης του Ηρακλείου.

Την ίδια ώρα όμως η κατασκευή του φράγματος είναι απαραίτητη προκειμένου να προχωρήσει η πολεοδόμηση όλου του γεωγραφικού τόξου Ξηροποτάμου-Γιόφυρου και της περιοχής του ΤΕΙ-Εσταυρωμένου... Περιοχών που τόσα χρόνια παραμένουν εκτός σχεδίου πόλης και σε μια ιδιότυπη "ομηρία", αφού λόγω ακριβώς του ότι βρίσκονται εκτός σχεδίου δεν μπορούν να προχωρήσουν αναγκαία έργα υποδομών σε επίπεδο δρόμων, αποχέτευσης, πρασίνου κ.τ.λ...

Η υπόθεση βεβαίως της ένταξης των δυτικών αυτών περιοχών στο σχέδιο πόλης μοιάζει από κάθε άποψη με το περίφημο "ιστορία μου-αμαρτία μου". Μετά από πολύχρονη καθυστέρηση και κωλυσιεργία, οι πολεοδομικές μελέτες για τις περιοχές Γιόφυρο, ΤΕΙ, Εσταυρωμένος κ.τ.λ. κρίθηκαν πριν λίγα χρόνια τελείως ανεπίκαιρες. Με άλλα λόγια, τόσα χρόνια μετά διαπιστώθηκε ότι απαιτούνται νέο κτηματολόγιο, νέα τοπογραφικά και τα συναφή, πολύ απλά γιατί υπάρχουν κτίσματα και σπίτια που δεν υπήρχαν όταν εκπονούνταν οι μελέτες.

Όπως χαρακτηριστικά και αφοπλιστικά δυστυχώς, σε ό,τι αφορά τους χιλιάδες πολύπαθους κατοίκους των δυτικών συνοικιών, που σχέδιο πόλης ακούνε και σχέδιο πόλης δε βλέπουν, γνωστοποίησε στην τότε ανακοίνωση- "βόμβα" του το ΥΠΕΚΑ, «οι πολεοδομικές μελέτες επέκτασης του σχεδίου πόλεως Εσταυρωμένου-ΤΕΙ-δυτικού κέντρου Ηρακλείου, που ανατέθηκαν το 1995, εγκαταλείφθηκαν διότι δεν έχει υπάρξει πρόοδος στις συμπληρωματικές μελέτες και τα έργα που θα έπρεπε να γίνουν. Θα πρέπει τώρα να ανατεθούν νέες μελέτες εξαρχής με μέριμνα του Δήμου Ηρακλείου...

Ρεπορτάζ: Μπάμπης Σαββίδης

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News